AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #1 Del Skrevet 11. juli 2015 Får man kjøpt vegansk smør og ost på vanlige butikker som rema? Og hvis ikke, hvor kan man da få tak i det? Anonymous poster hash: df204...778 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #2 Del Skrevet 11. juli 2015 Hva er vitsen med å bytte ut disse produktene hvis du likevel skal spise erstatningsprodukter av det? Margarin er ikke sunnere enn smør, og soya (som den kunstige osten sannsynligvis er laget av) er heller ikke spesielt sunt. Spesielt ikke hvis dette er en av få proteinkilder i dietten. Anonymous poster hash: 1a19b...8b5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #3 Del Skrevet 11. juli 2015 Tofutti fåes kjøpt på en del butikker, men smaker grusomt. Wilhelmsburger finnes på noen Meny-butikker, smaker ganske godt, men er dyrt. I tillegg finnes forskjellige alternativer på nettet. Det beste er å lage selv eller å bare lære seg å leve uten. Alpros veganske smør fantes på blant annet Meny-butikker, men jeg har lest at det ikke lenger selges i Norge - smør har vist seg, for meg, å være utrolig overflødig, så jeg vet ikke helt om og eventuelt hvor det selges nå. Anonymous poster hash: 7f42e...061 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #4 Del Skrevet 11. juli 2015 Hva er vitsen med å bytte ut disse produktene hvis du likevel skal spise erstatningsprodukter av det?Anonymous poster hash: 1a19b...8b5 Etiske grunner Anonymous poster hash: df204...778 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #5 Del Skrevet 11. juli 2015 Hva tenker du bruke vegansk smør til? Mulig du kan bruke noe annet som smaker likt eller bedre. Anonymous poster hash: c4b99...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #6 Del Skrevet 12. juli 2015 Etiske grunner Anonymous poster hash: df204...778 Konvensjonelt jordbruk er ikke spesielt dyrevennlig det heller. Selv om de bare dyrker grønnsaker, frukt og korn. Det går massivt ut over det lokale økosystemet. Spesielt småfugl, smågnagere og insekter. Selv om jeg er enig med mange av argumentene for vegetarisk kosthold, så er god dyreetikk ikke nødvendigvis avhengig av å ikke spise kjøtt. Anonymous poster hash: 1a19b...8b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #7 Del Skrevet 12. juli 2015 Konvensjonelt jordbruk er ikke spesielt dyrevennlig det heller. Selv om de bare dyrker grønnsaker, frukt og korn. Det går massivt ut over det lokale økosystemet. Spesielt småfugl, smågnagere og insekter. Selv om jeg er enig med mange av argumentene for vegetarisk kosthold, så er god dyreetikk ikke nødvendigvis avhengig av å ikke spise kjøtt. Anonymous poster hash: 1a19b...8b5 Ang. kjøttspising: Det finnes ikke en god grunn til å drepe og spise et dyr, når det finnes alternativer. I våre dager finnes det utrolig mange alternativer, så jo, god dyreetikk innebærer å ikke slakte og spise dem... Burde være ganske logisk for smarte mennesker Anonymous poster hash: 1a7c7...905 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 12. juli 2015 #8 Del Skrevet 12. juli 2015 Hva er vitsen med å bytte ut disse produktene hvis du likevel skal spise erstatningsprodukter av det? Margarin er ikke sunnere enn smør, og soya (som den kunstige osten sannsynligvis er laget av) er heller ikke spesielt sunt. Spesielt ikke hvis dette er en av få proteinkilder i dietten. Anonymous poster hash: 1a19b...8b5 Hva er vitsen med å komme med disse spørsmålene og fortsette å angripe ts for sine valg, når alt hun spør etter er hvor dette er å få kjøpt? I alle dager .. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aomame Skrevet 12. juli 2015 #9 Del Skrevet 12. juli 2015 Du burde stikke på helsekostbutikker, de har best utvalg. Noen er bedre enn andre. I Oslo har du Røtter (St.Hanshaugen/Frogner)og Sunkost på Gunerius som har veldig mye å velge i 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #10 Del Skrevet 12. juli 2015 Hva er vitsen med å komme med disse spørsmålene og fortsette å angripe ts for sine valg, når alt hun spør etter er hvor dette er å få kjøpt? I alle dager .. Dette! Jeg er så lei av folk som hele tiden skal angripe og kverulere når de finner ut at jeg er veganer. Jeg kan godt diskutere med deg, men ikke hver eneste gang vi spiser eller snakker om mat. Anonymous poster hash: 1df29...1be 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 12. juli 2015 #11 Del Skrevet 12. juli 2015 Dette! Jeg er så lei av folk som hele tiden skal angripe og kverulere når de finner ut at jeg er veganer. Jeg kan godt diskutere med deg, men ikke hver eneste gang vi spiser eller snakker om mat. Anonymous poster hash: 1df29...1be Det kan jeg utrolig godt forstå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 12. juli 2015 #12 Del Skrevet 12. juli 2015 Vegansk smør finnes ikke, all den tid smør er et fettstoff som blir utskilt av fløte ved kjerning. Du må i så fall se etter en vegansk margarin. Det finnes visstnok noen få produkter tilgjengelig i Norge, blant annet Alpro og Schlagfix, men jeg tviler på at dette er noe man finner i alle butikker. Også når det gjelder vegansk «ost» er det begrenset utvalg. Cheezly kan man visstnok få kjøpt i enkelte norske butikker, men man må gjerne i spesialforretninger eller kjøpe på nett, der har man større utvalg. Jeg vil anbefale å google litt. Enkelte veganske blogger har gode tips om produkter du kan bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 12. juli 2015 #13 Del Skrevet 12. juli 2015 Burde være ganske logisk for smarte mennesker Anonymous poster hash: 1a7c7...905 Hvordan i all verden kan du forvente å få respekt for synet ditt med den holdningen der? For øvrig tror jeg du kommer til å slite hvis du skal prøve å spise et vegansk kosthold som likner et "vanlig" kosthold - det er en helt annen livsstil, og jeg tror du får mer igjen for det dersom du setter deg skikkelig inn i hva et vegansk kosthold innebærer. Visste du forresten at du ikke kan drikke Solo som veganer siden brusen inneholder fiskegelatin En del vin- og ølprodusenter bruker også slikt som gelatin, fiskegelatin, kasein og eggehvite til klarning. Jeg vet for øvrig at noen bruker avocado med salt og pepper som smørerstatning. Du kan for øvrig lage vegansk mozarella selv, til å bruke på pizza og ostesmørbrød: 0,6 dl rå, usaltede cashewnøtter 2,4 dl varmt vann 2 ss + 1 ts tapiokastivelse (fås bl. a. hos Utengluten.no) 1 ts Extra Virgin olivenolje 1 liten kløft hvitløk, revet 3/4 ts økologisk havsalt 1 ts friskpresset sitronsaft eller eplesidereddik Evt. 1 ss næringsgjær Miks alle ingrediensene sammen i en blender til blandingen er glatt og jevn. Hell blandingen over i en liten kasserolle og kok på middels varme under konstant omrøring. Etter noen minutter vil blandingen se ut som om den skiller seg, skru ned varmen og fortsett å røre, og pass på at "osten" ikke svir seg i bunnen av kasserollen. Fortsett å la blandingen småkoke under konstant omrøring til den blir skikkelig tykk og seig, ta kasserollen av varmen og la blandingen kjølne noe før du bruker den. Se den opprinnelige oppskriften, framgangsmåten og bilder her. Lykke til med veganlivet! Hvis du jobber litt med innstillingen din i tillegg, kan det jo hende at du får mer respekt for synspunktene dine også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå