AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #1 Skrevet 11. juli 2015 Jeg skjønner ikke hvordan andre har råd til å studere i det hele tatt, og hvordan har man tid til å jobbe ved siden av studiene? Jeg skal mest sannsynlig studere til høsten, og jeg må betale 40 000 i skolepenger for et helt år. Blir jo ikke så mye penger igjen med tanke på at jeg må betale 6000 i mnd for en hybel. Det er heldigvis inkludert alt av varmtvann, strøm, internett og tv. Dette er hva jeg kan få av lånekasse : Basisstøtte fordelt på utbetalinger Utbetalinger høst 2015 Beløp 15. August kr 20 184 15. September kr 7 569 15. Oktober kr 7 569 15. November kr 7 569 15. Desember kr 7 569 Sum for hele semesteret kr 50 460 Utbetalinger vår 2016 Beløp 15. Januar kr 20 184 15. Februar kr 7 569 15. Mars kr 7 569 15. April kr 7 569 15. Mai kr 7 569 Sum for hele semesteret kr 50 460 Hvordan skal jeg klare dette? Anonymous poster hash: 6d344...c3e
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #2 Skrevet 11. juli 2015 De fleste har deltidsjobb, spesielt om de bor i en dyr by. Anonymous poster hash: dc622...96b 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #3 Skrevet 11. juli 2015 Jeg skjønner ikke hvordan andre har råd til å studere i det hele tatt, og hvordan har man tid til å jobbe ved siden av studiene? Jeg skal mest sannsynlig studere til høsten, og jeg må betale 40 000 i skolepenger for et helt år. Blir jo ikke så mye penger igjen med tanke på at jeg må betale 6000 i mnd for en hybel. Det er heldigvis inkludert alt av varmtvann, strøm, internett og tv. Dette er hva jeg kan få av lånekasse : Basisstøtte fordelt på utbetalinger Utbetalinger høst 2015 Beløp 15. August kr 20 184 15. September kr 7 569 15. Oktober kr 7 569 15. November kr 7 569 15. Desember kr 7 569 Sum for hele semesteret kr 50 460 Utbetalinger vår 2016 Beløp 15. Januar kr 20 184 15. Februar kr 7 569 15. Mars kr 7 569 15. April kr 7 569 15. Mai kr 7 569 Sum for hele semesteret kr 50 460 Hvordan skal jeg klare dette? Anonymous poster hash: 6d344...c3e Får du ikke ekstra lån til skolepenger? Anonymous poster hash: dd7d3...e24 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #4 Skrevet 11. juli 2015 De fleste har deltidsjobb, spesielt om de bor i en dyr by. Anonymous poster hash: dc622...96b Men hva er vitsen med å studere om man må jobbe itillegg? Det er jo et fulltidsstudium .. hva tenker regjeringen med egentlig? Anonymous poster hash: 6d344...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #5 Skrevet 11. juli 2015 Får du ikke ekstra lån til skolepenger? Anonymous poster hash: dd7d3...e24 Jo, det får jeg. Glemte å ta med det, men likevel ... det er ikke mye penger igjen. Og det blir jo ekstra mye lån, så ville helst ikke bruke de. Anonymous poster hash: 6d344...c3e
tussi84 Skrevet 11. juli 2015 #6 Skrevet 11. juli 2015 Du må nok jobbe litt du også ved siden av studiene som de fleste andre må Gjøre. Uten støtte fra foreldre vil du ikke klare deg på 1500 i mnd som er etter husleie er bet. Du bør ha innbo forsikring, og må også ha penger til transport og mat samt medisiner,hygieneartikler og legge. Og noe til klær og fritid. Mener ikke man skal kjøpe seg dyre ting men greit å ha nok til nye sko om de gamle er utgått etc. Budsjett for deg. Innboforsikring 100 Mndskort 400 Mat 1500 Annet og fritid 1000 Totalt 3000 Det blir ca 9000 i mnd. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #7 Skrevet 11. juli 2015 Helst finne noe billigere enn 6000kr for leie. Dersom du bor i kollektiv eller studentbolig er det mulig du klarer å finne noe billigere. Men dersom du vil bo alene på hybel må du nok jobbe ved siden av. Men hva er vitsen med å studere om man må jobbe itillegg? Det er jo et fulltidsstudium .. hva tenker regjeringen med egentlig? Man skal helst ha noe penger til overs til helse, veier osv. man kan ikke bruke alt av budsjett på utdanning. Norge er ikke superrikt. Anonymous poster hash: 08958...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #8 Skrevet 11. juli 2015 Men hva er vitsen med å studere om man må jobbe itillegg? Det er jo et fulltidsstudium .. hva tenker regjeringen med egentlig? Anonymous poster hash: 6d344...c3e De fleste som har deltidsjobber jobber ikke mye utenom, da, kanskje en kveldsvakt i uken, og f.eks annenhver helg. En får fint tid til å studere "fulltid" med såpass lite arbeid, om en bare takler å få litt mindre fritid. Det er ikke noe problem. Anonymous poster hash: 18edc...32d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #9 Skrevet 11. juli 2015 Men hva er vitsen med å studere om man må jobbe itillegg? Det er jo et fulltidsstudium .. hva tenker regjeringen med egentlig?Anonymous poster hash: 6d344...c3e En har jo mye fritid selv om en studerer fulltid og en del av denne tiden kan en jo uten problem bruke til å jobbe. Anonymous poster hash: 07cc0...fff 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #10 Skrevet 11. juli 2015 Men hva er vitsen med å studere om man må jobbe itillegg? Det er jo et fulltidsstudium .. hva tenker regjeringen med egentlig? Anonymous poster hash: 6d344...c3e Du må som alle andre enten jobbe deltid gjennom hele året, eller jobbe som en gal i sommer/juleferien og spare opp penger som du fordeler gjennom semesteret. Hvis du går gjennom et helt studium uten å ha deltidsjobb, får du heller ikke jobb etter studiet. Ingen arbeidsgivere vil ha en som ikke har noe arbeidserfaring, relevant eller ikke, når de har flust med søkere som faktisk vet hva det vil si å være i arbeidslivet. Anonymous poster hash: 3cfed...635 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #11 Skrevet 11. juli 2015 Du må som alle andre enten jobbe deltid gjennom hele året, eller jobbe som en gal i sommer/juleferien og spare opp penger som du fordeler gjennom semesteret. Hvis du går gjennom et helt studium uten å ha deltidsjobb, får du heller ikke jobb etter studiet. Ingen arbeidsgivere vil ha en som ikke har noe arbeidserfaring, relevant eller ikke, når de har flust med søkere som faktisk vet hva det vil si å være i arbeidslivet. Anonymous poster hash: 3cfed...635 En må ikke ha hatt deltidsjobb for å få jobb etter studiene. Ikke prat slikt tøv. Anonymous poster hash: 18edc...32d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #12 Skrevet 11. juli 2015 Du må som alle andre enten jobbe deltid gjennom hele året, eller jobbe som en gal i sommer/juleferien og spare opp penger som du fordeler gjennom semesteret. Hvis du går gjennom et helt studium uten å ha deltidsjobb, får du heller ikke jobb etter studiet. Ingen arbeidsgivere vil ha en som ikke har noe arbeidserfaring, relevant eller ikke, når de har flust med søkere som faktisk vet hva det vil si å være i arbeidslivet. Anonymous poster hash: 3cfed...635 Nei, man må ikke jobbe under studiene for å få jobb etter på. Da jeg studerte jobbet jeg kun om sommeren. Fikk drømmejobben 4 mnd etter endt utdanning.Anonymous poster hash: c0058...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #13 Skrevet 11. juli 2015 Men hva er vitsen med å studere om man må jobbe itillegg? Det er jo et fulltidsstudium .. hva tenker regjeringen med egentlig? Anonymous poster hash: 6d344...c3e Det er slik majoriteten av studenter, inkludert meg selv, gjør. Du virker usedvanlig sytete og ureflektert. "Hva er vitsen med å studere om man må jobbe i tillegg?" Stiller du faktisk dette fordummende spørsmålet? Dersom du har lyst til å jobbe med den jobben du får som ikke krever noe form for utdannelse resten av ditt arbeidsliv, så gjerne gjør det. Dersom du etter hvert går lei av denne jobbe, er ute etter utfordringer og å jobbe med noe du trives med, samt å få en grei lønn, ja, da forstår du kanskje verdien i å studere - SELV når man må jobbe ved siden av. Anonymous poster hash: c8cfb...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #14 Skrevet 11. juli 2015 Nei, man må ikke jobbe under studiene for å få jobb etter på. Da jeg studerte jobbet jeg kun om sommeren. Fikk drømmejobben 4 mnd etter endt utdanning.Anonymous poster hash: c0058...ce2 Da har du jo jobbet under studiene - nemlig nettopp om sommeren. Anonymous poster hash: c8cfb...e9e 3
absinthia Skrevet 11. juli 2015 #15 Skrevet 11. juli 2015 Du klarer fint en deltidsjobb ved siden av, selv om det er et fulltidsstudium. Jeg klarte det som alenemor med tre barn og da klarer nok du også de, man må bare sørge for å lese ekstra effektivt.
-Butterfly- Skrevet 11. juli 2015 #16 Skrevet 11. juli 2015 Jo, det får jeg. Glemte å ta med det, men likevel ... det er ikke mye penger igjen. Og det blir jo ekstra mye lån, så ville helst ikke bruke de. Anonymous poster hash: 6d344...c3e Dette blir jo helt riv ruskende gal holdning! Ja det blir ekstra mye lån, men studielånet er svært gunstig, og du betaler det ned over mange år. Og etter endt utdanning vil du antakelig tjene nok til å kunne betjene studielånet. Dessuten er dette ekstralånet nødvendig for at du skal klare å ta en utdanning med skolepenger - ellers får du melde deg opp på universitetet hvor du slipper dette. Som alle over her nevner; de fleste studenter har deltidsjobb. Selv arbeider jeg 8 timer i uken ved siden av et ganske hardt studium. En helgevakt + en kveld i uken er helt overkommelig selv med heltidsstudier, og det kreves ikke mer enn dette for å få råd til studentlivet. Du bør også vurdere å finne deg billigere bolig. Som en bonus gir deltidsjobben deg erfaring som kan være nyttig i studiehverdagen, selvom jobben ikke er relevant for akkurat det du studerer Kanskje litt sent nå; men du burde jobbe i sommer og tjene opp penger til du begynner å studere. Jeg sparte selv i over et halvt år før jeg startet studiene, for å ha noe i bakhånd. Men for fremtiden kan det være nyttig å jobbe om sommeren for å tjene inn litt ekstra penger
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #17 Skrevet 12. juli 2015 Overrasket over at det enda ikke har vært noen "det er ikke alle som klarer å jobbe utenom!!"-folk innom denne tråden enda. Anonymous poster hash: 18edc...32d
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #18 Skrevet 12. juli 2015 Du trenger ikke mer enn et par tusen ekstra i måneden for å klare deg helt fint. Det er altså ikke mange timene i uka du trenger å jobbe. Anonymous poster hash: 155c6...dc1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #19 Skrevet 12. juli 2015 Klarer du ikke jobbe iløpet av skoleåret får du jobbe fulltid om sommeren. Plutselig har du 40-50 tusen å fordele utover neste skoleår. Men jeg vet ikke om noen studier som er så harde at man ikke kan jobbe f.eks en-to dager i uka eller i helgene. Selfølgelig varierer dette fra person til person i ulik grad, men da må du isåfall studere noe helt unikt. Anonymous poster hash: b076b...282
The Kitten Skrevet 12. juli 2015 #20 Skrevet 12. juli 2015 Som andre har sagt så jobber vi. Jeg har mye høyere utgifter enn deg, men det er en konsekvens av at jeg har valgt å kjøpe fremfor å leie samt at jeg reiser en del. Jeg jobber 2-3 ettermiddager i uken, samt 100 % i juleferien og 80-90 % om sommeren. Om du jobber 1-2 ettermiddager i uken eller f.eks annenhver helg og i ferier så kommer du veldig langt med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå