AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #1 Skrevet 11. juli 2015 Hvordan greide du det? Jeg er selv avhengig av sjokolade, men lurer på om jeg skal kutte tvert. Greier ikke helt en mellomting. Anonymous poster hash: d87e6...33f
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #2 Skrevet 11. juli 2015 Sluttet gradvis med mange dårlige matvaner. Startet med å slutte med cola, som jeg var avhengig av. Cold turkey. Deretter minket søtsuget og jeg benyttet anledningen til å slutte med godteri. Nå spiser jeg aldri det heller. Frister ikke. Anonymous poster hash: 0fb22...b16
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #3 Skrevet 11. juli 2015 Sukker er avhengighetsskapende, så det er godt mulig du må slutte tvert. Folk er forskjellige og ulikt disponert for avhengighet og generelt dårlige vaner. Om du ikke klarer en mellomting, er det beste for deg "cold turkey". Anonymous poster hash: 0fdcd...361
Pringle Skrevet 11. juli 2015 #4 Skrevet 11. juli 2015 Jeg pleide å beite på sjokolade, smågodt, potetgull, småkaker osv. Jo mer jeg spiste, jo mer følte jeg at jeg trengte. For å kompensere, lot jeg være å spise eller spiste minimalt fra jeg sto opp til jeg ikke klarte mer. Jeg stresset fælt med å få tak i nok godteri. Det gikk mye av det, og jeg var flau for å kjøpe for mye på ett sted. Samtidig sløste jeg fælt med mat, fordi jeg kjøpte inn mer enn jeg klarte og hadde til hensikt å spise opp, og jeg lagde større porsjoner enn jeg klarte å spise, selv om jeg ofte spiste meg mer enn stappmett. Nå har jeg et mye bedre forhold til mat og godteri, men jeg må passe på hver dag, og jeg har ofte lyst på godteri. Den ekstreme, sykelige fysingen er dog borte. Jeg tror en viktig grunn til at jeg har klart å fortsette nå i over halvannet år, er at jeg ikke nekter meg noe, men samtidig ikke har noe som jeg ikke kan motstå i huset i praksis blir det bare å spise godteri når jeg er borte og blir budt, og da begrenser jeg meg stort sett til en rimelig porsjon av det jeg veldig gjerne vil ha jeg spiser bedre spiser måltider, regel: ikke spise mellom måltidene spiser mer variert, bedre sammensatte måltider, mer frukt og grønt, litt av hvert hver dag har ikke lenger fettangst, kutter ikke ut matvaregrupper lager mesteparten av maten min selv fra enkle råvarer spiser bare det jeg liker, men er villig til å prøve nye matvarer og kombinasjoner jeg lager til tilmålt mengde mat og blir passe mett spiser mat som jeg blir mett, fornøyd og opplagt av jeg har en matplan hvor jeg legger inn hva jeg har tenkt å spise og hva jeg har spist, holder løpende oversikt over hva jeg har i skapene, og skriver ut fra disse en handleliste, som jeg i veldig stor grad følger, men jeg er fleksibel og kjøper det som frister av det som er tilgjengelig jeg pleide å være matlei og hatet å lage mat, nå elsker jeg mat og er blitt en prektig liten husmor
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #5 Skrevet 11. juli 2015 Jeg har hatt én dårlig vane som jeg har klart å kvitte meg med: Når jeg har måttet snyte nesa mi ved forkjølelse, så har jeg tidligere puttet det brukte papiret oppi dorullen på badet (vi pleier bare å ha vår stående på gulvet/en krakk). Jeg har ikke hatt noen problemer med det, har jo kastet det i do/søppel etterhvert. Mannen syntes dette har vært ekkelt, så nå kaster jeg det konsekvent i søppel/do mye fortere enn hva jeg ellers ville gjort. Andre uvaner er mye vanskeligere å bli kvitt for min del. Her er det søtsuget som er verst. Anonymous poster hash: 39db7...0b2
Purple Diamond Skrevet 11. juli 2015 #6 Skrevet 11. juli 2015 Jeg er og har alltid vært utrolig glad i snop, chips og brus. Jeg har perioder der jeg spiser mye av dette, for deretter å føle meg ekkel, oppblåst og +10kg. Det som hjelper er rett og slett å ikke ha slikt i hus. Spiser som regel snop og chips bare når jeg er på besøk, og da begrenser jeg meg. Hjemme passer jeg på å ha frukt og bær, for noe søtt må jeg ha. Det hender jeg smelter sjokolade og har det til. Ikke bra, men noen ganger må jeg bare. Sliter med å finne noe salt som ikke er usunn chips. Har aldri vært så glad i popcorn, som jo skal være sunnere enn chips. Var lenge avhengig av Pepsi Max, men det har jeg klart å kutte ned på. Tidligere drakk jeg opptil 10l i uka. Nå drikker jeg 0,3/0,5l innimellom. Det skal sies at jeg har sluttet og begynt med dette en gang tidligere. Men er innstilt på å holde meg borte fra det nå. Å slutte helt med snop, brus osv. er uaktuelt. Jeg trener en del, har gått ned både kg og cm, men jeg må kose meg på veien. Så får det heller ta den tiden det tar
Gjest BabyBlue Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 Jeg pleide å være avhengig av sjokolade, du aner det ikke! Jeg kunne spise en stor plate i en sitting, kødder ikke en gang. Men så kuttet jeg det ut helt over en lengre periode, null snop og slikkerier, og siden da har jeg ikke hatt slike akutte sjokoladesug. Får jeg lyst på kjøper jeg meg en liten sjokolade fremfor en stor plate, man trenger jo ikke bryte i seg så mye som mulig når man først begynner. Tok litt tid før jeg skjønte det Før var det slik at jeg kom hjem sulten, fant sjokolade en plass, og brøyt i meg en del før jeg halvhjertet pirket i middagen. Nå kan jeg fint se sjokolade ligge fremme, og jeg har ingen problemer med å takke nei. Jeg pleide også å forgude lettbrus og saft uten sukker, men det kuttet jeg også ut. Nå synes jeg at cola zero smaker helt forferdelig, og koser meg heller med ordentlig cola en gang i blant om jeg får lyst på. Jeg kan ikke fatte at jeg pleide å drikke lettbrus som vann, det smaker så utrolig kunstig. ALT kan gjøres, det tar bare litt lang tid før nye vaner sitter godt. Man kan ikke gå noen dager uten snop og brus og forvente at kroppen skal godta det: det kan ta uker og måneder før man er helt "detoxet". I tillegg har mennesker en tendens til å tillegne mat følelser. "Jeg er stresset" - sjokolade. "Jeg er trist" - sjokolade. Sukker blir en avhengighet, en trøst, en klippe, for så mange mennesker. Meg inkludert. Det gjelder å ta avstand fra den usunne maten som gjør at man på kort sikt føler seg bra, og heller tenke på hva som er godt for kroppen og hva som lønner seg over tid. Å småspise på snop hver dag blir ganske mye sukker fordelt på en uke, og det er faktisk ikke billig heller om man tenker på det. Om tanken på å være uten snop i en måned høres ut som en straff, da bør man faktisk tenke over hva slags forhold man har til det man putter i munnen og kaller næring. Det måtte jeg gjøre, og det er jeg uendelig glad for. Nå tar jeg og spiser noe godt om jeg får lyst, ikke fordi jeg føler jeg MÅ.
Nariko Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 Røykte 40 om dagen, levde på kaffe og hurtigmat. La om livsstilen totalt ved å kutte røyken tvert, spise skikkelig mat og jogge. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 Jeg har i mange år slitt med det konstante søtsuget (spesielt i uka før mensen var det helt ekstremt). Det var først når jeg begynte å se på spise vanene mine at jeg klarte å finne ut av dette. Det viste seg at jeg nok ofte spiste litt for lite og at kroppen min ikke taklet så godt de 2 måltidene jeg spiste om dagen. Jeg la også merke til at søtsuget var størst når jeg hadde vært veldig sulten i løpet av dagen , da jeg etter det følte jeg ikke fikk noen metthetsfølelse og bare stappet i meg alt for mye mat. Etter å ha lagt opp flere måltider til faste tider om dagen, der jeg fokuserer på å lage sunne gode mettende måltider, så har søtsuget nesten forsvunnet, og jeg føler endelig metthetsfølelse igjen Anonymous poster hash: f681a...66f
_LanciA_ Skrevet 13. juli 2015 #10 Skrevet 13. juli 2015 Kvittet meg med røyking og cola. Røyka 30-40 om dagen😱Cola for snart 4 år siden. Og røyk straks 2 år. Det værste var faktisk å slutte med cola😂 Jeg drikker nå kun vann med kullsyre
Pringle Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 Glemte helt at jeg sluttet å røyke for ni år siden. Det har gått kjempefint, jeg likte det nok ikke så godt, det var bare blitt en vane. Godteri og potetgull er MYE vanskeligere å slutte med (å spise hver dag, hele dagen).
Rast Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 Sluttet også med røyking for 2 år siden, og har tidligere spist mye godteri og usunn mat. Har sluttet med dårlige vaner fra foreldrene mine også ang. kosthold, og får virkelige gode resultat av treningen nå når jeg ikke hører på andres preferanser eller følger trender og bølger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå