AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #1 Skrevet 11. juli 2015 Har lyst på ny bolig noen minutter fra nåværende (lett omsettelig område i by) men...kjøpte nåværende i 2015 og det er vel regler som sier at en ikke kan kjøpe/selge innenfor samme år igjen for da påløper ekstra avgifter/kostnader? Jeg kan vente til 2016 men...hva som hindrer meg litt er tanken på...ser for meg dette scenariet: 1) Får finansieringsbevis lov til å kjøpe ny bolig fra banken 2) Kjøper ny bolig 3) Får ikke solgt den gamle før det har gått noen måneder...og får jeg solgt til prisen jeg "må" ha? Hva gjør man...? Anonymous poster hash: 474b4...9f1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #2 Skrevet 11. juli 2015 Du må bo i en bolig 12 av de siste 24 månedene for å ikke skatte av salget. Anonymous poster hash: 198bf...5a1
Gjest Bud Skrevet 11. juli 2015 #3 Skrevet 11. juli 2015 (endret) Du må ha bodd i boligen 1 av de siste 2 år for å slippe skatt på GEVINST ved salg. Gevinst er differansen mellom kjøpspris og salgspris. Endret 11. juli 2015 av Bud
gjest:) Skrevet 11. juli 2015 #4 Skrevet 11. juli 2015 (endret) Og hvis du selger med tap uten å ha bodd der 12 av siste 24 måneder, så får du trekke fra på skatten. Og med tanke på transaksjonskostnader og at du akkurat har kjøpt, så er det jo ganske sannsynlig at du selger med tap. Endret 11. juli 2015 av gjest:)
Lulilelu Skrevet 11. juli 2015 #5 Skrevet 11. juli 2015 Du får mellomfinansiering i den tiden fra kjøp av ny bolig frem til salg av den gamle. Dette lånet har noe høyere renter og avgifter.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #6 Skrevet 11. juli 2015 Ser inne på skatteetaten sine sider og ser ut som du bare må ha bodd der i 12 mnd for å slippe å skatte. Om jeg har skjønt dette riktig: Skattefri gevinst ved salg av bolig Betingelser for skattefritak – eiertid og botid For at gevinst ved salg av bolig skal være skattefri (og dermed heller ingen rett til fradrag for tap), må begge de følgende betingelser være oppfylte: Salget må finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble ervervet (eiertid), og eieren må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted (botid). Vanligvis vil bare botid i egen eiertid regnes med. Eventuell gevinst er ikke skattepliktig dersom du har eid boligen i mer enn 12 måneder, og du i din eiertid har brukt den som egen bolig i minst 12 av de siste 24 måneder før salget. Eventuelt tap er bare fradragsberettiget dersom eventuell gevinst hadde vært skattepliktig. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833 Anonymous poster hash: 168ad...290
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå