Gjest BethD Skrevet 11. juli 2015 #1 Skrevet 11. juli 2015 Hei Jeg skal på min første sydentur sammen med 8åringen om ikke så lenge,og jeg kjenner jeg er litt nervøs. Det er fryktelig varmt der nå(Tyrkia) og reisen er lang (6-7 timer) Hvordan skal dette gå..?! Han har mer erfaring enn meg med reiselivet,da han har reist før masse sammen med besteforeldre og pappaen , men vi har aldri reist sammen. Er det noen med erfaringer her som kan tipse meg om ting som er lurt å huske på, ta med seg, etc ? Kan være alt altså
Gjest BethD Skrevet 12. juli 2015 #2 Skrevet 12. juli 2015 Ingen som har reist til syden med barn her ?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #3 Skrevet 12. juli 2015 Husk å utstyre henne med telefonnummeret ditt, helst på et sånt armbånd de selger blant annet på apotek. Eller har jeg ikke annet å tilføre enn: God tur. Anonymous poster hash: aeb8a...190
enirt Skrevet 12. juli 2015 #4 Skrevet 12. juli 2015 solkrem, solbriller, sommerklær, badeklær, gode sko, masse drikke!! også burde du ha en del tålmodighet fordi unger kan fort bli litt gretne når dem er slitne osv etter en lang flyreise. Spørs hvor i syden dere er osv, men vi møter alltid noen andre unger som enten er norske,svenske eller danske og da pleier dem å henge sammen så fort dem har muligheten. det pleier også å være en del for barn på hoteller, bamseklubb osv og det pleier å være et og annet tivoli der vi har vært. Ha det koselig og følg med på ungen din i vannet så tror jeg det skal gå bra.
..... Skrevet 12. juli 2015 #5 Skrevet 12. juli 2015 Burde ikke være noe problem å reise med en 8-åring! Vi har reist til tyrkia med våre siden minste var 3 år uten problem.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Med en 8 åring går det nok supert. Og til Tyrkia er det vel ikke mer enn 4 timer med fly. Har reist mange ganger til syden med mine barn. Jeg og datteren min var i Tyrkia alene da hun var 8 år, var der første uken i august. Vi storkoste oss, hun fikk masse venner på hotellet, så vi var mye der. Ellers var vi i et akvarie en dag, rundt i byen, på stranda en dag. Når barna er den alderen, er det veldig lett å reise med de. Synes i hvert fall jeg. I fjor reiste jeg alene på interrail med en 7 åring og 13 åring. Det gikk supert. Anonymous poster hash: cc940...da7
Luckiness Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Du kan jo høre med faren og besteforeldrene? De har jo reist med han før og vet nok hva de har tatt med som han har hatt bruk for eller ting som evt ikke er nødvendig å ta med. Det er lurt å kjøpe med seg et lite reiseapotek. Det finnes jo apoteker der også og man får stort sett det man trenger. Men det er kjekt å ha med seg både plaster, sårvaskeservietter, medisinsk kull (matforgiftning), smertestillende/febernedsettende for både deg og barn, nesespray (man kan bli forskjølet av aircon.) Mener det står på apotekt1 sine nettsider hva som kan være lurt å ha med. Dette er jo ellers ting som er lurt å ha i medisinskapet hjemmet også. Legger til: Lurt å finne ut av hva nødnumrene er i Tyrkia. Nå skjer det jo stort sett sjeldent at man utsettes for noe som gjør det nødvendig å ringe nødnummer. Men kjekt å ha i bakhånd. Ellers lurt å avtale med din sønn hvor dere skal møtes om dere kommer fra hverandre. Altså avtale møtepunkt per sted dere er. Er dere på stranden så kan det være å møtes i resepsjonen på hotellet (om det ikke er langt i fra) eller møtes med en viss bygning om dere kommer fra hverandre i sentrum. Det finnes også armbånd man får kjøpt til barnet med nummeret ditt inni f.eks. Slik folk kan komme i kontakt med deg dersom din sønn kommer fra deg. Og han kan peke på armbåndet slik de får din kontaktinfo Endret 12. juli 2015 av Luckiness
Gjest BethD Skrevet 13. juli 2015 #8 Skrevet 13. juli 2015 Tusen takk for mange gode tips og råd Nå gleder vi oss til å reise..!!
reiseglad Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Bok eller ipad til reisen, med spill, musikk, film osv. (husk hodetelefoner) Drikke, knasegulrøtter og litt kjeks er godt å ha med på reisen. Jeg husker da våre var på den alderen, hadde jeg alltid med hjemmebakte boller og kanelsnurrer, det var alltid noen av dem som ikke likte flymaten (men vi har gjerne reist langt, LANGT!) Vær obs på at ikke alle barn liker seg når det blir for varmt. Vår sønn har tilbrakt mye tid på hotellrommet fordi han syntes det ble for varmt med over 30 grader, og han ble lei av å bade. Bruk tidlig morgenen hvis du har morgenfugl, eller kvelden etter kl 17-18, ute. Av og til gikk vi på kjøpesenter midt på dagen, med aircon og lekerom. Ungene i den alderen finner forresten lett venner blandt de andre på hotellet, så de underholder seg gjerne i flere timer. Endret 13. juli 2015 av reiseglad
Gjest BethD Skrevet 13. juli 2015 #10 Skrevet 13. juli 2015 Du nevner noe,nettbrett. Jeg har ikke nettbrett, men min mor har,samsung ! Men hvordan ser man film på nettbrett..? altså, om man ikke har internett..?
karamariell Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Du nevner noe,nettbrett. Jeg har ikke nettbrett, men min mor har,samsung ! Men hvordan ser man film på nettbrett..? altså, om man ikke har internett..? Jeg bruker en app som heter CineXPlayer. Da laster man ned filmer på pcen og legger de inn vita itunes. Aner ikke om den finnes på Android da, men det finnes nok noe lignende Endret 13. juli 2015 av karamariell
Gjest BethD Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 OKei.. Tenkte å ha med pc med cdrom på men om man kunne brukt nettbrett så hadde jo det vert enda bedre..
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #13 Skrevet 13. juli 2015 Sydenland :ler: .Anonymous poster hash: 5db2c...5c9 1
Gjest BethD Skrevet 13. juli 2015 #14 Skrevet 13. juli 2015 Sydenland :ler: .Anonymous poster hash: 5db2c...5c9
Chiquita Skrevet 16. juli 2015 #15 Skrevet 16. juli 2015 Hvorfor skal dere trenge nettbrett/pc i det hele tatt, tenker jeg da...? En 8 åring trenger ikke skjerm-underholdning for å klare en flytur. Der skjer det jo mye annet. Alternativt et par blader 'i bakhånd'... Ofte viser de jo film ombord på flyene også... Mine tips: Reis i lette og behagelige klær. Ofte litt småkaldt på fly og buss, mens det er veldig varmt utenfor. Så tenk at du har klær som er lette å tilpasse... Sørg for å ha en god solkrem. Og husk rikelig med drikke.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #16 Skrevet 16. juli 2015 Trodde tråden skulle handle om store barne du var redd skulle dra ut for å fese alene jeg. For en 8-åring er det jo bare å pakke som til en generell sommertur, men litt ekstra klær til varmt enn kaldt. Anonymous poster hash: 52b5c...d7a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #17 Skrevet 16. juli 2015 Ta med noe til flyturen som barnet ikke vet at du har med. Puslesaker, snacks, bok/blad eller noe annet småtteri , kjekt å ta frem hvis ungene plutselig blir utålmodig/lei i flyet. Anonymous poster hash: 20507...ca2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #18 Skrevet 16. juli 2015 Pakk lurt! Har dratt alene med mitt barn både da barnet var 7 år og da det var 9 år. Vi valgte kun en stor koffert, og en til håndbagasjen som kunne festes på min store. Det gjorde at barnet slapp å trille selv, og vi kunne holde hender på flyplassen. Slike ting synes jeg er trygt og godt, så man ikke kommer fra hverandre. Alt av medisiner pakkes dobbelt, både i håndbagasje og i koffert. Ellers løser det meste seg, er jo i den alderen det er lettest å reise med barn Vi avtalte også møtested, og viste bilder på forhånd av uniformen til Ving, slik at barnet visste hvem det skulle kontakte om vi mistet hverandre. Vi sendte også over info om hotell, telefonnummer, flytider og hvilket forsikringsselskap vi hadde til far samt mormor, i tilfelle noe skulle skje så hadde de alt fra før. På flyet tok vi med tegnesaker, film på nettbrett (lastet ned på forhånd), to blader, reiseludo og kortstokk. Var ikke noe problem, jeg sov halve turen og barnet tegnet og lese i blader Vi valgte middag på flyet, mest fordi vi ikke gjorde det første gangen og ville prøve. Det er jo fint for å få tiden til å gå litt raskere, men jeg synes ikke maten var noe god, oversaltet (sikkert fordi mat i lufta mister smak, så de kompenserer med salt). Husk å kjøpe noen flasker vann med en gang dere er ute av flyet, hvis dere skal ta buss til hotellet! Sånt er greit å alltid ha i veska Og så dobbeltsjekket jeg at barnet husket telefonnummeret mitt før vi dro, for det virker jo bare man trykker +47 (noe de fleste skjønner om de møter på et norskt barn). Anonymous poster hash: 32bd9...61d
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 17. juli 2015 #19 Skrevet 17. juli 2015 Først: KOs dere på tur Dette skal gå bra :D Av aktiviteter så har jeg pleid å ha med gode fargebøker og fargestifter til barna, de har musikkspiller med seg, en nakkepute - mine drar aldri på tur uten Kortstokk. Når det gjelder tøy - lett tøy, godt fotøy, solfaktor, lesestoff og kanskje en badeleke - de larer seg fint. Det viktigste er: Få i seg masse væske (vann etc) - pass på at ungen ikke blir dehydrert. Navnelapper er geniale - vi kjøpte på apoteket + mannen utstyrte og ungene med sitt visittkort just in case. Ha en flott tur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå