Gå til innhold

Kunne flere tenke seg å amme barna til de ble rundt 3-6 år?

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Selv følte jeg et sterkt ammepress og da barnet ble planlagt forløst ved keisersnitt så gjorde det vondt å bevege seg i etterkant av operasjonen og amming ble ingen høydare...jeg klarte kun å fullamme/pumping (et lite mareritt i seg selv) i 3 måneder så gikk vi over til reseptbelagt allergivennlig melk på flaske (Nutramigen, Althera): da ble livet levelig igjen etter alt pumpestyret og stresset.

Jeg fikk heller ikke bedre samvittighet av at barnets far minnet om at han mente det var best for barnet at det ble ammet og at han ikke så ut til å forstå noe av ammeutfordringene. Vi oppsøkte ammehjelp på sykehuset men det fungerte dårlig. Jeg oppfattet "opplæringen" som klinisk og håpløst klønete og gammeldags og ønsket bare å løpe ut.

I dag i ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde oppsøkt privat ammehjelp med lang oppfølging fra dag 1.

Jeg blir derfor imponert hver gang jeg hører om de som får det til så enkelt og naturlig - til de grader! Som for eksempel Marianne Aulie og flere andre. Skulle ønske det var meg som fikk det til i 1 år.

Hva tenker andre her på KG om kvinner som ønsker å amme barna sine lenge, til barna blir rundt 3-6 år? Leste et sted at Aulie ammer barnet på snart 4 år i New York der de bor ute i offentligheten også men da under en stor skjorte slik at ingen ser det. Barnet får på en måte velge selv når og hvor:

http://www.side2.no/foreldre/marianne-aulie-vil-amme-datteren-til-hun-blir-stor/3422806186.html

http://www.seher.no/kjendis/her-filmer-aune-sand-marianne-aulies-ammepause-80291

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nasty.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

3-6 år? Æsj.

Anonymous poster hash: 04a08...781
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jævlig glad for at jeg ikke husker at jeg ble ammet. Tipper det er veldig greit å slutte før barnet er stort nok til å huske ammingen!

Anonymous poster hash: c957e...2ef

• Liker 19
Skrevet

Jeg ser ned på mødre som ammer 3-4 åringer ++.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge et det greit å amme da? 2 år?

Anonymous poster hash: cbf53...59d

Gjest Olivia Benson
Skrevet

Jeg delammet i 6 mnd. Da hadde jeg fått mer enn nok. Så nei, jeg hadde ikke ønske om å amme lengre. Må innrømme at tanken på å skulle amme min 2-åring er helt absurd. Og med enda eldre barn er det bare ekkelt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri gjort det.. Og uansett, hva er det igjen i den puppen etter så mange år uansett? Kan ikke se for meg at det er mye næring igjen inni der. Som over her så har heller ikke jeg ville ønsket å huske å bli ammet. Synes det er greit de første månedene, men når de nærmer seg 9-10mnd synes jeg det er nok. De må jo også kunne sove borte uten at de trenger en pupp i nærheten,

Anonymous poster hash: 8c929...a87

• Liker 2
Skrevet

Kunne absolutt ikke tenke meg å amme 3 åringen min. Han ble ammet i 9 mnd. Da av vi begge fornøyde. Nå har jeg er 3 uker gammel baby, og håper på å fortsette ammingen ca like lenge. Hvis hun fortsatt vil ammes etter fylte 12 mnd, kommer jeg mest sannsynlig til å prøve å gå inn for å avvenne henne.

Jeg irriterer meg ikke over mødre som ammer store barn, men forstår ikke helt vitsen. Hvis man mener at morsmelk er så viktig i såpass høy alder, hvorfor ikke pumpe og gi i glass?

• Liker 5
Skrevet

Jeg er en av dem som er for amming. Jeg har tre barn og jeg ammet nesten sammenhengende i 4 år med de to første. Jeg ammet han mellomste enda da jeg ble gravid med nr 3. Men da var det over på dagen da jeg sa at puppen skulle få en annen eier :-P han mellomste ammet jeg i 2, 5 år. Jeg har skrevet tidligere i andre tråder angående amming at det er sykehuset som har feilen her. De setter folk som ikke har engasjementet til å ville hjelpe. Heldigvis for meg fikk jeg super hjelp da jeg fødte i utlandet. Og jeg må bare beklage at du ikke fikk til pga dårlig oppfølging fra sykehuset. Det er supert å amme. Det syns jeg er annerledes enn å gi flaske.

Også til neste spm, hun Aulie er nasty. Syns at barn over 3 år ikke skal ammes så lenge.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det blir for drøyt å amme et barn som selv kan spørre og be om å få pupp...! Jeg synes at barn har fått nok når de passerer 1½ til 2 år. Da holder det, de har nok av tenner og er fra naturens side skapt til å tygge, ikke sutte på en pupp.

Selv ammet jeg til ungen var 11½ måned, da stoppet det i grunnen av seg selv. Han hadde ikke tid til mer enn en bitteliten skvett om morgenen, uansett, så da ble det bare til at vi en morgen lot være å tilby barnet brystet, og han så ikke ut til å merke det engang. Vi gikk over til å gi varm velling om morgenen, og det elsket han! Det var mettende og godt, og han lå i armkroken og koste seg med flasken. Vi kjøpte velling i store esker i Sverige, der er det åpenbart mye mer vanlig å gi til små barn enn her hjemme i Norge.

Vellingen ble laget tjukkere og et stort ekstra hull klippet opp i flasketuten, før vi etter hvert gikk over til å servere den i stor kopp. Han fikk velling til han var mellom fire og fem år tror jeg.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Kunne absolutt ikke tenke meg å amme 3 åringen min. Han ble ammet i 9 mnd. Da av vi begge fornøyde. Nå har jeg er 3 uker gammel baby, og håper på å fortsette ammingen ca like lenge. Hvis hun fortsatt vil ammes etter fylte 12 mnd, kommer jeg mest sannsynlig til å prøve å gå inn for å avvenne henne.

Jeg irriterer meg ikke over mødre som ammer store barn, men forstår ikke helt vitsen. Hvis man mener at morsmelk er så viktig i såpass høy alder, hvorfor ikke pumpe og gi i glass?

Det er brystkosen for mor og barn som er poenget, tenker jeg, ikke melken i seg selv.

• Liker 3
Skrevet

Det er brystkosen for mor og barn som er poenget, tenker jeg, ikke melken i seg selv.

Men ungen trenger da ikke være festet i brystet for å kunne motta kos og nærhet? Det er bare å holde ungen i armkroken med klærne på og susse og klemme det, og småprate litt med småen.

Har aldri skjønt den der trangen til at det skal være naken pupp fremme for "kosen". Synes det er direkte ekkelt å amme en fem-seks år gammel unge for eksempel. Det er mora som drar navlestrengen ut og nekter å klippe den. Ungen hadde nok klart seg fint uten i årevis.

• Liker 14
Skrevet

Men ungen trenger da ikke være festet i brystet for å kunne motta kos og nærhet? Det er bare å holde ungen i armkroken med klærne på og susse og klemme det, og småprate litt med småen.

Har aldri skjønt den der trangen til at det skal være naken pupp fremme for "kosen". Synes det er direkte ekkelt å amme en fem-seks år gammel unge for eksempel. Det er mora som drar navlestrengen ut og nekter å klippe den. Ungen hadde nok klart seg fint uten i årevis.

Jeg er enig med deg, jeg :).

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske alle sluttet å fokusere på at det er snakk om en pupp! En pupp er der for å gi mat, det er ikke ekkelt eller "unaturlig" å amme.

Derimot er jeg ikke for å verken amme eller gi flaske så lenge, fordi det blir å holde ungen på babystadiet. Det er stort nok til, og kropp og alt er klar for, å spise vanlig mat og å få nærhet, kos og trøst på andre måter. Det er like "ille" å gi tåteflaske til og å amme en 3-4-5-åring.

Selv håpet jeg å amme til passerte 1 år, for så å avvenne. (Men hun sluttet selv ved 11 mnd.) Det syns JEG er nok. Om noen velger å fortsette til 2 år er helt ok, selv om det ville vært for lenge for meg.

Anonymous poster hash: 9fb84...5e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så provoserte over at noen velger å amme til barnet er tre år. Er det skadelig for noen? Oppleves det virkelig så støtende for andre? Det skader ingen. Amming er utelukkende bra. Det gir trygghet, kos og næring. Forøvrig er jeg enig i at det kanskje passer seg bedre å amme hjemme fremfor offentlig når barnet er tre år gammelt. Selv ammer jeg barnet mitt på 13 måneder både morgen og kveld. Kommer til å fortsette med det til hun ikke vil mer. Hun koser seg og trenger nærheten fra mammaen sin :) 

Anonymous poster hash: 66947...c6b
  • Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så provoserte over at noen velger å amme til barnet er tre år. Er det skadelig for noen? Oppleves det virkelig så støtende for andre? Det skader ingen. Amming er utelukkende bra. Det gir trygghet, kos og næring. Forøvrig er jeg enig i at det kanskje passer seg bedre å amme hjemme fremfor offentlig når barnet er tre år gammelt. Selv ammer jeg barnet mitt på 13 måneder både morgen og kveld. Kommer til å fortsette med det til hun ikke vil mer. Hun koser seg og trenger nærheten fra mammaen sin :)

Er du aldri borte om kvelden, eller har du barnet alltid med deg?

• Liker 2
Gjest Walden
Skrevet

3-6 år? Æsj.

Anonymous poster hash: 04a08...781

Hvorfor er det æsj?

Tenker du at det er noe seksuelt over det? Hvorfor tenker du i slike baner? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du aldri borte om kvelden, eller har du barnet alltid med deg?

Jeg har akkurat begynt å jobbe igjen etter ulønnet permisjon, så har ikke vært borte fra henne før nå. Nå ammer jeg før jobb og før leggetid :-) 

Skrevet

Helt sykt at noe naturlig kan gjøres til "ekkelt" av folk som dere. Jeeez, bry dere med deres egen bart og spar heller puppen til mannen deres istedet. Som om det er så mye mer naturlig?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...