Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med en roman, og uansett hvor mye jeg har lest lar jeg meg ikke knekke av alle som sier at det vil være vanskelig å gi ut roman.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal håndtere situasjonen? Jeg gikk innpå en del forlag, men fant ikke en plass hvir jeg kunne sende inn manus. Skal jeg bare sende til noen av redaktørerene i forlagene?

Anonymous poster hash: eb3f0...a23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nitten av tjue blir refusert, og den tjuende har gjerne hatt det å skrive som yrke i mange år... Altså kan allerede kalle seg forfatter.

Ikke for å ta motet fra deg, men det er sannheten. Min søster jobber i forlag. 

Men hvis du ikke finner noe sted hvor det står om innsending av manus, har du ikke sett godt nok. Jeg har ikke hatt noe problem med å finne dette, i hvert fall. Det er faktisk noe av det første som møter deg på framsiden på de fleste forlagenes hjemmeside, som f.eks. her: 

http://www.aschehoug.no/Forfattere/Vil-du-bli-forfatter/Har-du-lyst-til-aa-bli-forfatter-hos-Aschehoug

Anonymous poster hash: 600f6...2a2
AnonymBruker
Skrevet

Da tror jeg din eneste mulighet er å gi ut på eget forlag.

Om du får trykket den opp, så må du selv selge den inn i bokhandlere. Jegnhar gitt op etter utallige forsøk og lagt ptosjektet på is.

Anonymous poster hash: aeb89...68a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med en roman, og uansett hvor mye jeg har lest lar jeg meg ikke knekke av alle som sier at det vil være vanskelig å gi ut roman.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal håndtere situasjonen? Jeg gikk innpå en del forlag, men fant ikke en plass hvir jeg kunne sende inn manus. Skal jeg bare sende til noen av redaktørerene i forlagene?

Anonymous poster hash: eb3f0...a23

Punkt nummer 1: Har du faktisk skrevet ferdig det du skal sende inn? Mange er så opptatt av at de skal levere noe at de pinadø glemmer å faktisk skrive noe tekst. Og som andre her sier, om du ikke finner informasjon om innsending må du få deg briller. 

Og nei, redaktørene er ikke intressert i å få tilsendt manus på mail. Du må skrive det ut selv, legge ved et følgebrev og postlegge. Husk å merk konvolutten med riktig redaksjon. 

Men det beste tipset jeg kan gi deg er igjen å fokusere på det du faktisk vil fortelle. En ting er å ville gi ut noe, men det hjelper lite å ha lyst om du ikke har noe å komme med! 

Erfaring? Gitt ut selv! 

Anonymous poster hash: df7ea...140

AnonymBruker
Skrevet

I teorien vil forlag gjerne at man sender manus til ett av gangen. Altså at man ikke sender inn til fire forlag på én gang. Men i praksis vet de at det er det man gjør, for det tar gjerne opp mot 3-4 måneder å få svar - litt avhengig av når på året det er, og forholdene i det aktuelle forlaget. Min "rekord" er å få svar etter "bare" sju uker. 

Det jeg ville gjort, var å sende til f.eks. tre forlag (utskrift, som en annen over her skriver - les hva det enkelte forlaget skriver om prosedyrene) på én gang. Skulle du være så usannsynlig heldig at et av forlagene viser interesse, bør du være seriøst nok til å snarest varsle de andre du har sendt inn til. 

AnonymBruker
Skrevet

I teorien vil forlag gjerne at man sender manus til ett av gangen. Altså at man ikke sender inn til fire forlag på én gang. Men i praksis vet de at det er det man gjør, for det tar gjerne opp mot 3-4 måneder å få svar - litt avhengig av når på året det er, og forholdene i det aktuelle forlaget. Min "rekord" er å få svar etter "bare" sju uker. 

Det jeg ville gjort, var å sende til f.eks. tre forlag (utskrift, som en annen over her skriver - les hva det enkelte forlaget skriver om prosedyrene) på én gang. Skulle du være så usannsynlig heldig at et av forlagene viser interesse, bør du være seriøst nok til å snarest varsle de andre du har sendt inn til. 

Jeg fikk en gang tips fra en redaktørene i Cappelen om å sende inn til flere og fortelle i følgebrevet at du gjør det. Fordi da vil gjerne forlagene, om det er bra, sørge for å snappe deg fortest mulig.. Fordi da er de også på vakt for at ikke andre forlag skal få kloa i et gjerne ungt talent! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste forlagene har lister og planer på hva som skal utgies til høsten. De er da ikke interessert i å ta inn nye ting på denne tiden av året for utgivelse til høsten.

Husk og på at der er ulike måter å honorere manus på.

Anonymous poster hash: a87f3...027

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en gang tips fra en redaktørene i Cappelen om å sende inn til flere og fortelle i følgebrevet at du gjør det. Fordi da vil gjerne forlagene, om det er bra, sørge for å snappe deg fortest mulig.. Fordi da er de også på vakt for at ikke andre forlag skal få kloa i et gjerne ungt talent! 

Det kommer kanskje iltt an på hvem du spør. Min redaktørsøster (i Cappelen Damm, faktisk ;) ) sier det motsatte - ett forlag av gangen. Men klart, er manuskriptet ditt eksepsjonelt bra, er det kanskje en lur taktikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal håndtere situasjonen? Jeg gikk innpå en del forlag, men fant ikke en plass hvir jeg kunne sende inn manus. Skal jeg bare sende til noen av redaktørerene i forlagene?Anonymous poster hash: eb3f0...a23

Du kan gi ut en roman på Amazon. Det er veldig rimelig, de trykker bøker når det tikker inn bestillinger og du er garantert å få romanen utgitt.

J. K. Rowling ble avvist av en drøss med forlag før hun fikk gitt ut bøkene sine. Hvis et forlag vil ha boken din, pleier de å foreslå/forlange endringer, som gjerne gir bøkene et løft, og du har som regel fint lite å si for hva som står på vaskeseddelen. De promoterer boken hvis den er god nok, og det resulterer gjerne i flere salg, men hvis det aller viktigste er å få gitt ut en roman, så er en lettvint løsning å bruke tjenester à la Amazon.

Anonymous poster hash: 26d66...b69

AnonymBruker
Skrevet

Eller på Kolofon. 

Så ender man opp med å tjene litt mer enn fire kroner pr. bok... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...