Letti Skrevet 7. september 2004 #1 Skrevet 7. september 2004 Hva er det "normale" og ha i jernlager? Har nå vært og tatt blodprøver flere ganger etter fødsel fordi legen sier jeg har alt for lavt jernlager..... Det er visst veldig normalt og ha lavt, men mitt stiger ikke selv etter to og en halv mnd med jerntab. kombinert med juice. Har så mye hodepine at jeg begynner og lure på om det kan være noe annet enn bare lavt jernlager. Våkner om natten av at hodet føles som det skal "sprenges". Minstemann sover hele natten og vi har en rolig hverdag, så det kan ikke være mangel på søvn eller at jeg er stresset. Gubben lurte på om jeg har fått migrene. Men det tror jeg er helt anderledes.
Gjest Anonymous Skrevet 7. september 2004 #2 Skrevet 7. september 2004 Du har ikke høyt lodtrykk da?? Lavt jerninnhold i blodet kan nok føre til hode pine. Det normale er å ha rundt 100 i jernlager
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 7. september 2004 #3 Skrevet 7. september 2004 Normale verdier for jern, i flg min lege, hos ikke gravide kvinner er over 12g pr dl blod(blodprosent over 81%). Har selv vært gjennom alvorlig jernmangelanemi, og opplevde ikke hodepine som endel av symptomene, men det er mulig at dette kan variere. Dersom du ikke reagerer på jerntablettene, bør du dra til legen og få h*n til å undersøke hvorfor du ikke tar opp jern, evt prøve å få jern tilført med sprøyte dersom du fremdels har for lave verdier i blodet.
Gjest Virvel Skrevet 7. september 2004 #4 Skrevet 7. september 2004 Nå har jeg selvfølgelig klart å surre bort listen min over referanseverdier, så jeg har ikke tilgang på de mest oppdaterte, og det jeg finner på nettet er litt varierende... Et sted står det 15-250 mikrogram/L, et annet 10-110. Referanseverdiene er også litt forskjellige fra sykehus til sykehus. Det northstar snakker om er hemoglobin, og det har ikke så mye med jernlageret å gjøre...
Chihiro Skrevet 7. september 2004 #5 Skrevet 7. september 2004 Jernlageret måles som serum-ferritin. Hva som regnes som normalverdier varierer litt i ulike tabeller. Laben på Haukeland sier 15-150 mikrogram/l, "Håndbok for sykepleierstudenter" sier 10-200 mikrogram/l (for kvinner).
Letti Skrevet 8. september 2004 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2004 Du har ikke høyt lodtrykk da?? Lavt jerninnhold i blodet kan nok føre til hode pine. Det normale er å ha rundt 100 i jernlager 100?? Legen sa jeg hadde tolv.....og at det skulle være på mellom 15 og 200, men der trodde jeg at jeg misforstod. Blodprosenten min er på ca 11. Men blodtrykket er ikke målt siden jeg gikk gravid og da lå det på normalen og litt under. Alt det andre dere skrev her må dere forklare nærmere, jeg er så tunglært og skjønte ikke en dr***....... Men det virker som dere kan litt og jeg skulle gjerne visst hva det innebærer og ha lavt jernlager.
Gjest Virvel Skrevet 9. september 2004 #8 Skrevet 9. september 2004 Jern i fri form er giftig for kroppen, derfor bindes det til et protein som transporterer det rundt, en slags lastebil om du vil. Dette proteinet heter ferritin, og det er mengen av det som måles når man måler "jernlager". Referanseområde betyr normalområde. Hvis du ligger utenfor refereanseverdiene tyder det på at det er noe galt, i dette tilfellet har du altså lite jern. Slike referanseområder varierer noe fra sykehus til sykehus (eller legekontor), så du får forholde deg til det legen din sier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå