Gå til innhold

Rar problemstilling - ang. sletting av venner på facebook

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som ble lagt inn på sykehus pga selvmordsforsøk for en god stund siden. 

Venninnen min har en barndomsvenninne som er lege og jobbet på sykehuset og på den avdelingen da hun ble lagt inn. De har hatt kontakt siden barneskolen, og møttes innimellom. 

Hun syntes det var selvfølgelig flaut og vondt at denne legen jobbet der akkurat da. Og da hun ble utskrevet gikk hun inn på facebook-siden til denne lege-vennen for hun ville egentlig bare skrive en liten melding til henne om det som skjedde. 

Da ser hun at hun er blitt slettet av denne lege-venninnen. Noe hun ble veldig lei seg over. Det er ikke lenge siden de kommenterte bilder av hverandre og snakket på chat der. 

Hva tenker dere om dette? 

Anonymous poster hash: 8a696...d1b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje legevenninnen opplevde at hun hadde fått en ny rolle (profesjonell) og derfor ikke ønsket noen fb relasjon lenger?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Legen har slettet venninnen din etter et selvmordsforsøk, fordi legen jobber der hun ble innlagt? Legen jobbet der mens hun var innlagt? Legen slettet henne nokså umiddelbart etter selvmordsforsøket, eller lenge etter? Syns det var masse å holde styr på her.

Anonymous poster hash: 907e5...ab5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen har slettet venninnen din etter et selvmordsforsøk, fordi legen jobber der hun ble innlagt? Legen jobbet der mens hun var innlagt? Legen slettet henne nokså umiddelbart etter selvmordsforsøket, eller lenge etter? Syns det var masse å holde styr på her.

Beklager, ser at det kanskje ble litt rotete. 

Legen slettet venninnen sin fra facebook kort tid (dager) etter selvmordsforsøket. Legen kom innom for å gi medisiner der hun lå etter selvmordsforsøket. 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, ser at det kanskje ble litt rotete. 

Legen slettet venninnen sin fra facebook kort tid (dager) etter selvmordsforsøket. Legen kom innom for å gi medisiner der hun lå etter selvmordsforsøket. 

Ok. Da synes jeg at legen var tankeløs. Hvis jeg setter meg inn i situasjonen til din venninne, så må det ha føltes ganske tøft å bli avvist på denne måten. Legen kunne ha redusert kontakten, men trengte ikke å slette, det kan føles ganske brutalt når man er i en sånn sårbar situasjon. Ja, legen kan ha ønsket å markere en profesjonell distanse til saken. Men det var allikevel ganske frekt og uempatisk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun ble veldig lei seg og fått angst for å være sammen med venner som legen og hun har til felles. Ikke at hun (eller jeg) tror at legen kommer til å fortelle noe, men det blir rart når legen har kuttet ut ønske om kontakt på grunn av noe som har skjedd i legens jobb når de gjennom så mange år har hatt jevnlig kontakt og funnet på ting sammen. Så jeg synes synd på henne. Og forstår at hun er også litt sjokkert. 

Jeg har tenkt litt og lurer på i forhold til taushetsplikt og sånn, om en lege plutselig ekskluderer en person på bakgrunn av sykdom i det private, blir ikke det litt feil..? 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det oppfattes rart og ufølsomt gjort, men legen gjorde det riktige her. Man har ikke lov til å ha privat relasjon til noen man behandler - da er man det som heter inhabil (ugyldig). Dette gjelder leger, advokater, politi, politikere osv.

Om dette var to gode venninder som jevnlig møttes, og ikke bare via felles bekjente, så har jeg ikke annen forklaring enn at sannheten ble for hard for henne å takle.

Din venninde har ingenting å ha angst eller skamme seg for. Det er kun de aller mest hensynsløse personene som kan finne på å spre såpass private ting videre til felles bekjente. Om legen var en venninde har hun nok såpass respekt for sin (ex?-)venninde at hun ikke deler det, i tillegg er hun jo profesjonell og har ikke LOV til å dele at hun møtte hun på sykehuset og ga hun medisiner osv.
Det er mange mennesker som trekker seg unna når de får vite hvordan det egentlig står til med noen de kjenner, jeg har selv mistet mange venner pga min psyke og div. innleggelser, men tenker faktisk at det er like greit at de "avslører seg selv" de som ikke er ekte venn for da kan jeg bruke mindre tid på dem og mere tid på å prøve å bli frisk :)

Anonymous poster hash: 2d927...262
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det oppfattes rart og ufølsomt gjort, men legen gjorde det riktige her. Man har ikke lov til å ha privat relasjon til noen man behandler - da er man det som heter inhabil (ugyldig). Dette gjelder leger, advokater, politi, politikere osv.

Om dette var to gode venninder som jevnlig møttes, og ikke bare via felles bekjente, så har jeg ikke annen forklaring enn at sannheten ble for hard for henne å takle.

Din venninde har ingenting å ha angst eller skamme seg for. Det er kun de aller mest hensynsløse personene som kan finne på å spre såpass private ting videre til felles bekjente. Om legen var en venninde har hun nok såpass respekt for sin (ex?-)venninde at hun ikke deler det, i tillegg er hun jo profesjonell og har ikke LOV til å dele at hun møtte hun på sykehuset og ga hun medisiner osv.

Det er mange mennesker som trekker seg unna når de får vite hvordan det egentlig står til med noen de kjenner, jeg har selv mistet mange venner pga min psyke og div. innleggelser, men tenker faktisk at det er like greit at de "avslører seg selv" de som ikke er ekte venn for da kan jeg bruke mindre tid på dem og mere tid på å prøve å bli frisk :)

Anonymous poster hash: 2d927...262

Takk for svar : ) 

Jeg vet at man ikke har lov til å ha en privat relasjon med behandlere, men dette var en lege som hadde vakt på avdelingen (jobber som regel på en annen avd) og innom for å gi medisin. Det har ikke vært noe oppfølging fra legen ut over den kvelden venninnen ble lagt inn. Derfor synes jeg det er rart. 

Om jeg jobbet som lege og hadde hatt et møte med en pasient som varte i ti minutter, og denne pasienten var en venninne av meg, så kunne jeg ikke ha fortsatt å ha privat relasjon til henne? Jeg synes det høres veldig merkelig ut. Men som sagt, så vet jeg ikke helt hvordan lovverket er. 

De har vært en gjeng helt siden barneskolen, altså legen og venninnen min og andre felles venner de har som har møttes en gang i halvåret. Om noen skulle spørre hvorfor de ikke er venner på facebook, eller hvorfor de ikke snakker med hverandre lenger, er det da venninnen min som må fortelle? For legen kan vel ikke fortelle? Hvordan blir det i såfall? 

Høres trist ut at du har mistet flere p.g.a din helse og synes du er sterk og klok som tenker sånn på det! God klem fra meg! 

AnonymBruker
Skrevet

Legen er nok redd, og vil ikke være en del av det. Kanskje det kom fram at hun har andre problemer også. Jeg har ei venninne som ble helt gærn og måtte på avrusning. Jeg sletta henne og sa klar og tydelig at jeg ikke ville være en del av hverken henne eller det så lenge hun var slik. Aner ikke hvordan det går nå men håper for hennes del at det aldri skjer igjen.

Denne legen varslet sikkert ikke om at hun kjente vedkommende, og ville dermed ikke bli "fersket"? Legen er kunne sluppet å møte henne om hun bare hadde sagt fra

Anonymous poster hash: 4a03b...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje legevenninnen opplevde at hun hadde fått en ny rolle (profesjonell) og derfor ikke ønsket noen fb relasjon lenger?

Ja, men (for det er en men her) så burde legen varslet venninnen om at de ikke kunne ha noen FB-relasjon lenger og årsaken. Å gå frem på denne måten synes jeg vitner om en lite følsom lege. Leger burde ha hatt nok kunnskap om at mennesker som prøver å ta sitt liv, er i en veldig sårbar tilstand og trenger ikke flere belastninger, som det å plutselig bli avvist. Legen kunne godt ha forberedt venninnen på dette.

Anonymous poster hash: ba71b...0db

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legen gjorde det etiske riktige her! 

Anonymous poster hash: 9ca4e...5b1
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det legen gjorde feil her var å gi medisiner/ha profesjonell kontakt med denne venninne. Hun burde fått noen andre til å gjøre det fordi de var venninner og så fortsatt det private forholdet. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar : ) 

Jeg vet at man ikke har lov til å ha en privat relasjon med behandlere, men dette var en lege som hadde vakt på avdelingen (jobber som regel på en annen avd) og innom for å gi medisin. Det har ikke vært noe oppfølging fra legen ut over den kvelden venninnen ble lagt inn. Derfor synes jeg det er rart. 

Om jeg jobbet som lege og hadde hatt et møte med en pasient som varte i ti minutter, og denne pasienten var en venninne av meg, så kunne jeg ikke ha fortsatt å ha privat relasjon til henne? Jeg synes det høres veldig merkelig ut. Men som sagt, så vet jeg ikke helt hvordan lovverket er. 

De har vært en gjeng helt siden barneskolen, altså legen og venninnen min og andre felles venner de har som har møttes en gang i halvåret. Om noen skulle spørre hvorfor de ikke er venner på facebook, eller hvorfor de ikke snakker med hverandre lenger, er det da venninnen min som må fortelle? For legen kan vel ikke fortelle? Hvordan blir det i såfall? 

Høres trist ut at du har mistet flere p.g.a din helse og synes du er sterk og klok som tenker sånn på det! God klem fra meg! 

Og det er her legen feiler, for hun bryter indirekte taushetsplikten ved å plutselig slette vedkommende fra FB. Med tenke på deres relasjon, felles venner og felles aktiviteter, så vil folk begynne å lure og spørsmålene vil også komme, fordi basert på informasjonen, så er det ingenting som skulle tilsi at legen plutselig skulle kutte ut en felles venninne. Dermed sitter de to igjen med et forklaringsproblem. For hva skal de si?

Legen burde ha ventet med å slette henne og snakket med vedkommende først, og forberedt på at hun kom til å slette henne fra FB. Legens fremferd er kritisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legen gjorde det etiske riktige her! 

Anonymous poster hash: 9ca4e...5b1

Etisk: ja.

Moralsk: nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kan man virkelig ikke ha kontakt lenger med vedkommende om man jobber som helsepersonell og midt oppe i en akuttsituasjon måtte være med å hjelpe nettopp denne pasienten som viste seg å være en god venn eller familiemedlem....? 

Er det forskjell på psykisk sykdom og fysisk sykdom når det gjelder en sånn praksis? 

T S 

• Liker 1
Skrevet

Og det er her legen feiler, for hun bryter indirekte taushetsplikten ved å plutselig slette vedkommende fra FB. Med tenke på deres relasjon, felles venner og felles aktiviteter, så vil folk begynne å lure og spørsmålene vil også komme, fordi basert på informasjonen, så er det ingenting som skulle tilsi at legen plutselig skulle kutte ut en felles venninne. Dermed sitter de to igjen med et forklaringsproblem. For hva skal de si?

Legen burde ha ventet med å slette henne og snakket med vedkommende først, og forberedt på at hun kom til å slette henne fra FB. Legens fremferd er kritisk.

Skal man tolke at det ut i fra at noen ikke er venner på Facebook lenger? Mest trolig vil ingen legge merke til det en gang.

For alt vi vet gikk legen gjennom facebook-vennene sine og slettet en del som en ikke følte for å ha der lenger, altså at man ikke kjenner vedkommende lenger.

Må slutte å tolke alt som skjer den ene eller andre veien.

AnonymBruker
Skrevet

Du får innfinne deg med at legen valgte å være profesjonell. 

Anonymous poster hash: 92883...3b5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker litt rart.

Anonymous poster hash: f82d3...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Legen har ikke lov å være venner med pasienter på facebook, dette står på sykehusene også. Selv om de var venner før så kan hun ikke lenger nå som hun har vært hennes pasient.

Anonymous poster hash: 39745...864
  • Liker 2
Skrevet

Kanskje du bare skulle snakke med denne legen, så får du sikkert høre hvorfor hun slettet venninnen fra FB. Men, jeg regner med det var fordi hun kom i en behandlerrolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...