Gå til innhold

IQ? Hva er normalt i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt test på mensa og fikk 120, jeg har også tatt andre tester some sier omtrent det samme. Det minste jeg har fått er 119, meste var vel 122.

På nettet står det at det er høy intelligens, men jeg føler ikke at jeg er noe super smart. Jeg fikk ikke kjempe gode karakterer på skolen og sånn. Jeg var bare helt normal. 

Jeg liker oppgaver hvor man må tenke logisk, så jeg koste meg med testen. 

Jeg har også lest at i verden er normalen 100 i IQ, men... er ikke det ganske lavt? Hva er normalen i Norge? 

Anonymous poster hash: 66c23...316
Skrevet (endret)

Edit; Jeg tror dette kartet er riktig, du finner forskjellige hvor feks Japan har høyest i verden. 4923_THUMB_IPAD.jpg

Endret av maskineple
AnonymBruker
Skrevet

Når IQ-tester normeres, så skal en skår på 100 være medianen, som igjen vil si at halvparten ligger over og den andre halvparten under. Det er små forskjeller i gjennomsnitt mellom kjønnene, men menn sin intelligens er varierer mer. Det finnes flere menn som er skikkelige 'duster' og skikkelig glupe.

Det er også ganske store forskjeller i både gjennomsnitt og median verden over, og noen folkegrupper skårer høyere enn andre, uten at man vet sikkert hvor stor del av denne forskjellen som skyldes miljø.

Her ser du en studie som har tatt for seg ulike yrker og intelligens, så kan du sammenligne deg med andre. 122 er mer enn et standardavvik over medianen.

OccsX.jpg

Anonymous poster hash: 13822...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Greia med IQ-tester er at de er laget slik at gjennomsnittsresultatet skal være 100. Hvis man lar tusenvis av tilfeldige mennesker ta en IQ-test, da skal den helt gjennomsnittlige testtakeren ende på akkurat 100. Derfor er gjennomsnittet i verden rundt 100. Hadde det vært noe annet ville man fikset på testene, for da er noe galt.

Det høres kanskje litt forvirrende ut. Poenget er at måleenheten/skalaen for IQ-resultater er laget av noen. Da man fant opp IQ-tester måtte man lage en skala for resultatene. Da kunne man godt sagt at skalaen skulle være sånn at 500 var gjennomsnittet. Eller 50. Man bare valgte 100 som "normal" fordi det er et fint og rundt tall. Sånn er det med mange ting: Vi kunne godt sagt at frysepunktet nå var 100 grader, mens kokepunktet var 300, men vi synes 0 og 100 er praktisk.

Derfor skal gjennomsnittsresultatet på en IQ-test alltid være 100 dersom du lar tilfeldige personer ta testen. Det kan likevel være enkelte variasjoner mellom land, og snittet kan være noe annet her enn i andre land. Om det skyldes forskjellig evnenivå, utdannelsesnivå, fortrolighet med prøvesituasjoner eller noe annet er det vanskelig å si. Mye mulig det er en kombinasjon. De fleste lister over IQ i forskjellige nasjoner er likevel ikke særlig til å stole på. Det kan godt hende det er forskjell på noen folkeslag, det tror jeg vel egentlig selv, men det dukker ofte opp diverse kart og lister over IQ i forskjellige land som bare er vås.

Mensa er åpent for topp 2% av befolkningen på IQ-tester. Likevel scorer cirka halvparten av de som tar IQ-test hos Mensa (på papir, ikke den på nett) i topp 2% Det skyldes ikke at det er noe galt med testen, men at det ikke overraskende stort sett er folk med høy IQ som velger å oppsøke en slik test. Derfor kan man ikke bruke 1000 Mensa-medlemmer som prøvekaniner når man lager en IQ-test, for da vil skalaen starte helt feil sted. På samme måte som du, hvis du lager en eksamen i matematikk, ikke kan bruke bare svake elever når du skal sette opp hvike poengsummer som skal gi hvilke karakterer.

Kan legge til at jeg heller ikke gjorde det all verden på skolen. Logisk-matematisk evnenivå (som er det IQ-tester måler) henger til en viss grad sammen med resultater i skolen, men det er samtidig mange unntak. Blant annet er personer med spesielt høy IQ mer utsatt for å falle ut av skolen enn gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: 4b770...51c
  • Liker 3
Skrevet
:bond: Jeg fikk over 130 en gang, tør ikke å ta noen igjen i tilfelle det var ren flaks! :laugh:
Skrevet

Du må ta en skikkelig test for å få pekepinn på IQ, det holder ikke med internett-test. Alle får 120 og oppover (selv på mensa sin) på de, jeg og. Og jeg har ikke 120 i IQ.

Gjest FruPotter
Skrevet (endret)

Jeg fikk 109 på mensa sin... Woop... Haha! Men har lyst til å ta en ordentlig test, for jeg stoler ikke helt på de nett-testene. Kanskje best å få det gjort ordentlig :)

Endret av FruPotter
AnonymBruker
Skrevet

De minst pålitelige testene må være de nettestene man betaler i dyre dommer for, typen 100 kroner per måned på ubestemt tid. Det disse testene dreier seg om er om man er oppvakt nok til å lese den lille skriften, og hvis man betaler har man feilet.

Anonymous poster hash: 13822...420

Skrevet (endret)

Greia med IQ-tester er at de er laget slik at gjennomsnittsresultatet skal være 100. Hvis man lar tusenvis av tilfeldige mennesker ta en IQ-test, da skal den helt gjennomsnittlige testtakeren ende på akkurat 100. Derfor er gjennomsnittet i verden rundt 100. Hadde det vært noe annet ville man fikset på testene, for da er noe galt.

Det høres kanskje litt forvirrende ut. Poenget er at måleenheten/skalaen for IQ-resultater er laget av noen. Da man fant opp IQ-tester måtte man lage en skala for resultatene. Da kunne man godt sagt at skalaen skulle være sånn at 500 var gjennomsnittet. Eller 50. Man bare valgte 100 som "normal" fordi det er et fint og rundt tall. Sånn er det med mange ting: Vi kunne godt sagt at frysepunktet nå var 100 grader, mens kokepunktet var 300, men vi synes 0 og 100 er praktisk.

Derfor skal gjennomsnittsresultatet på en IQ-test alltid være 100 dersom du lar tilfeldige personer ta testen. Det kan likevel være enkelte variasjoner mellom land, og snittet kan være noe annet her enn i andre land. Om det skyldes forskjellig evnenivå, utdannelsesnivå, fortrolighet med prøvesituasjoner eller noe annet er det vanskelig å si. Mye mulig det er en kombinasjon. De fleste lister over IQ i forskjellige nasjoner er likevel ikke særlig til å stole på. Det kan godt hende det er forskjell på noen folkeslag, det tror jeg vel egentlig selv, men det dukker ofte opp diverse kart og lister over IQ i forskjellige land som bare er vås.

Mensa er åpent for topp 2% av befolkningen på IQ-tester. Likevel scorer cirka halvparten av de som tar IQ-test hos Mensa (på papir, ikke den på nett) i topp 2% Det skyldes ikke at det er noe galt med testen, men at det ikke overraskende stort sett er folk med høy IQ som velger å oppsøke en slik test. Derfor kan man ikke bruke 1000 Mensa-medlemmer som prøvekaniner når man lager en IQ-test, for da vil skalaen starte helt feil sted. På samme måte som du, hvis du lager en eksamen i matematikk, ikke kan bruke bare svake elever når du skal sette opp hvike poengsummer som skal gi hvilke karakterer.

Kan legge til at jeg heller ikke gjorde det all verden på skolen. Logisk-matematisk evnenivå (som er det IQ-tester måler) henger til en viss grad sammen med resultater i skolen, men det er samtidig mange unntak. Blant annet er personer med spesielt høy IQ mer utsatt for å falle ut av skolen enn gjennomsnittet.

Anonymous poster hash: 4b770...51c

Måten du skriver på tyder iallefall at du er langt over snittet smart!

Smarte mennesker er interessante mennesker. For da går det an å diskutere veldig mye rart. Lett å respektere dem også. Men det er ikke så sjarmerende med de som er høye på seg selv. Det er litt beundringsverdig på en måte. Bryr meg fint lite om de er smartere enn meg.  Dermed ikke sagt at jeg er særlig smart heller, men jeg evner iallefall å tenke se systemer/løsninger og tenke litt.. annerledes. Har nok en liten sammenheng med at jeg er veldig introvert av meg da!

Uansett. Spennende å lese!

Endret av hvemvet
Gjest Angry Man
Skrevet

Alle har høy IQ på nettet.... merkelig det der. :fnise:

Skrevet

Du må ta en skikkelig test for å få pekepinn på IQ, det holder ikke med internett-test. Alle får 120 og oppover (selv på mensa sin) på de, jeg og. Og jeg har ikke 120 i IQ.

på hvilket grunnlag kan du si at mensa sin IQ-test på nettet ikke holder mål? At alle får 120 og oppover på denne er rett og slett ikke tilfelle

Gjest Angry Man
Skrevet

på hvilket grunnlag kan du si at mensa sin IQ-test på nettet ikke holder mål? At alle får 120 og oppover på denne er rett og slett ikke tilfelle

Han baserer seg vel på hva folk sier de fikk på nettet. ;)

Skrevet

Fordi det har vært debatter om denne testen før, hvor alle får skyhøy score. Og jeg får også rundt 120 på den, men jeg nekter å tro at jeg har 120 i IQ. IQen min er nok helt ordinær rundt 100 et sted.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tydeligvis 80 i IQ. Det vil si under gjennomsnitte. Har ikke tørret å ta flere IQ-tester siden, i redsel for å få enda lavere poeng.  :laugh:

Anonymous poster hash: e084b...2a5
  • Liker 1
Gjest Angry Man
Skrevet

Fordi det har vært debatter om denne testen før, hvor alle får skyhøy score. Og jeg får også rundt 120 på den, men jeg nekter å tro at jeg har 120 i IQ. IQen min er nok helt ordinær rundt 100 et sted.

Jaha, debatter på nett -basert på det folk sier de får på nett da? Ikke akkorat det jeg ser på som saklig kritikk.

Skrevet

Jeg tviler på at noen som får 90 svarer i en sånn debatt ☺

Gjest Angry Man
Skrevet

Saklig kritikk mot mensa sin online test må være kombinasjonen av å ikke få minus for å gjette feil og å ha 6 valgalternativer. At tilfeldige valg skal bidra å gjøre deg "smartere" eller "dummere" er simpelthen tragisk.

Eller så er det jo som teknosilje sier at de som får lave score muligens ikke svarer i slike tråder, men det er også slik at folk lyver så det renner av dem om egne prestasjoner og at de jukser -type tar testen flere ganger og lignende. Tallene vi ser på nettet blir plutselig litt mere forstålig når vi tar med disse faktorene. :fnise:

Skrevet

Jaha, debatter på nett -basert på det folk sier de får på nett da? Ikke akkorat det jeg ser på som saklig kritikk.

Jeg tviler på at noen som får 90 svarer i en sånn debatt ☺

Jeg kjenner mange IRL som har tatt denne testen også, alle scorer høyt. Jeg har tatt den sammen med venner, vi scorte alle høyt. Som sagt er ikke jeg spesielt smart, jeg er ikke dum heller, men at jeg ligger opp mot de 2% smarteste i landet - ikke sjans. Det samme gjelder for flere av vennene mine.

Skrevet

dette er vel det vi kaller for et anekdotisk bevis

Gjest Angry Man
Skrevet

Jeg kjenner mange IRL som har tatt denne testen også, alle scorer høyt. Jeg har tatt den sammen med venner, vi scorte alle høyt. Som sagt er ikke jeg spesielt smart, jeg er ikke dum heller, men at jeg ligger opp mot de 2% smarteste i landet - ikke sjans. Det samme gjelder for flere av vennene mine.

Du har tatt den med venner også ja. ;)

Ikke akkorat korrekt måte å gjøre det på eller hva.

En annen ting, IQ er ikke = intelligens.

IQ er ett sett med snevre egenskaper, er det en korrelasjon mellom iQ og intelligens? Absolutt. Men det innebærer kun at intelligente mennesker må ha et visst minimumsnivå av IQ, ikke at det ene følger det andre oppover. Et program skrevet i sverige får 150 på alle IQ tester det tar.

Autister og folk med aspergers scorer ofte høyt på IQ tester, er disse intelligente? Jeg skal love deg at det er veldig mye disse ikke skjønner.

IQ er for meg hardware. Ram, prosessor, grafikkort.

Trenger du dette for å fungere? Jepp. Og du trenger tilogmed noenlunde gode komponenter for å fungere på en effektiv måte.

Men faktisk intelligens er ikke hardware, det er programmvare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...