Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det finnes enten nettstudie, utenlandsskole eller noe i Norge man kan bli med 1 års utdanning. Og om man må ha generell studiekompetanse eller ikke. Eller noe som tar 2 år max, helst der man kan velge mellom både skole eller nettskole.

Føler meg presset av samfunnet, spesielt min mor til å velge minst sykepleierstudie. Hun gjorde slik at jeg måtte gå allmenn, og nå mangler jeg to fag fra vgs. Og har mye studielån på å ha tatt opp noen fag, allerede. 

Har aldri hatt interesse for lege, lærer, ingeniør, og slik som kreves mye lesing og pugging.

Og jeg er ikke interessert i personlig trener, selvom et slik opplegg hadde passet meg perfekt så lenge det var noe annet. Har lest bloggere tar forskjellige utdanninger på nettet. Eller har bare hørt om PT så langt da. Kanskje frisør, men det er mammas skrekk at jeg velger.

Bryr meg ikke om lønn. 

Anonymous poster hash: b3eff...15d
Skrevet

Har du ingen formening om hva du vil bli?

AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen formening om hva du vil bli?

nei. Ingenting som frister særlig. Liker litt å jobbe med barn og gamle, men bleier og spy som følger med ødelegger mye. Frisør, negler og håndverk yrker har jeg hatt veldig lyst til tidligere, men blitt fortalt så mye skrekkhistorier om spesielt frisør.

Anonymous poster hash: b3eff...15d

AnonymBruker
Skrevet

Hva med fengselsbetjent? Det er riktignok en toårig utdannelse, men du får lønn og er sånn sett i grenseland mellom studie og jobb. LENKE

Eller vekter: Lenke

Forsvaret gir gratis utdannelse. 

Anonymous poster hash: 7edac...7f9
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Kanskje en idè å finne ut hva du faktisk vil før du søler vekk tid og penger på noe du "bare skal bli ferdig med fort"?

Skrevet

For meg så høres det mer ut som om du ikke er interessert i selve jobben før jobben, noe som gjør at du ikke vet hva du vil bli. Men dersom du gir det, si, to timer da, på å lese deg opp på ulike yrker, og finner noe du virkelig kunne tenke deg, så vil veien dit med en gang være lettere. Grav litt. Det finnes mer enn bare lege, ingeniør og sykepleier. Lingvistikk, bachelor i helseøkonomi eller kulturpsykologi kan man ha som et godt utgangspunkt i jobbmarkedet.

La oss snu litt på det; vil du jobbe bak kassa på Rimi? Vil du vaske hus og skoler? Vil du høste frukt og grønnsaker? Vil du stå på Karl Johan og selge krill? Vil du sitte med en telefon på øret og ringe hjem til folk for å spørre dem om hvor mye tran de tok forrige måned? Vil du jobbe hodet og ræva av deg for å bygge deg oppover, der hvor du heller kunne glidd rett inn til dersom du hadde hatt de riktige papirene og den riktige utdannelsen? 

Dersom du er villig til det der, er det jo egentlig bare å sette igang. Det er ingenting galt i det, jeg har stor respekt for de som har alle disse jobbene. Men det er gjerne tunge jobber, både psykisk og fysisk - jobbene "på gulvet" som ikke krever utdanning... Jeg, som mange andre, har hatt noen av disse jobbene som deltidsjobb, og bare noen dager i uka "ute i frukta" gir meg øm rygg og slitne bein. Tenk å ha dette hver dag? 

Men dersom du vil få det enklere for deg selv, så må du finne deg en utdannelse du kan få bruk for - og de kan gjerne ta lenger enn 1 år. Ettårige studier er gjerne introduserende emner. Ja, du kan for eksempel bli frisør på ett år, men for å få fagbrevet må du gå i lære i noen år etter det og. 

Moralen er vel den at ingenting kommer lett her i livet. Man må jobbe for ting - og en del av jobben er faktisk å sette seg ned og finne ut av hva man vil jobbe for. Det vil være negative sider ved alt. Ta meg som eksempel; jeg studerer psykologi. Det er et virkelig tungt felt, med mye lesing, begreper, modeller, historie og enda mere lesing. Men det er noe jeg må tåle, en kurv full av sure epler jeg må bite i for å finne det søte til slutt. Men det er verdt det, og det er noe man bare må belage seg ut på - for jeg ser en fin premie!

Uansett - lykke til med hva du gjør  :blomst: Det her ble plutselig en mye lengre pep-talk enn jeg hadde i planene. Men jeg heier på deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Advokatsekretær er vel ett år?

Anonymous poster hash: 9a34c...3b9
Skrevet

http://www.nki.no/hva-tilbyr-vi/pleieassistent-helseassistent

Anonymous poster hash: b3f32...bff

Personer uten helserelatert utdanning blir pleieassistent. Så det er absolutt ikke nødvendig å ta et års utdannelse for det. Det er selvsagt bra med litt teori om helse, men man vil ikke oppnå bedre lønn enn andre assistenter hvertfall. Så i utgangspunktet taper man kun penger på et slikt studie, men man vil gjerne sitte igjen med bedre kunnskap og føle seg tryggere da. Men det er ikke nødvendig. Isåfall er helsefagarbeider på vgs og som læring den beste veien å gå. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke mye av disse utdanningene på ett år bare tull egentlig?

Får man seg virkelig jobb med det?

For min del virker det bare bortkastet og rent sjansespill.

Anonymous poster hash: 02693...890

Skrevet

For min del virker det bare bortkastet og rent sjansespill.

Anonymous poster hash: 02693...890

Ikke nødvendigvis :) Min utdanning tok 9mnd, har fast og stabil jobb i staten, med muligheter for videreutdanning :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor moren din skal bestemme hva du skal bruke ditt liv på.

Klart det er vanskelig å velge når du"må" - gjør det du vil, det er ingenting galt med å være frisør. Kan ikke skjønne at det er verre enn å jobbe som assistent på sykehjem.

Skrevet

For min del virker det bare bortkastet og rent sjansespill.Anonymous poster hash: 02693...890

Nja.. I enkelte yrker så. En som har tatt "grunnfag medisin"kan aldri bli sykepleier,lege eller lignende basert på denne studien, men hun kan feks søke jobber som personlig assistent,assistent på skole etc og deretter komme inn i en stilling på et sykehjem, mulig også assistent på sykehus.

En som tar reiselivstudie på 1år,lærer seg fransk og spansk,reiser mye og elsker kulturer etc kan lett få jobb på hotell eller reisebyrå også i en "høyere"stilling enn resepsjonist feks.

Det folk ser på er kombinasjonen..om du viser til erfaring i tillegg til utdanning kan du komme langt i det du ønsker:)

Skrevet

Hva med å ta en interessetest? Ligger en del av dem på nettet, bl.a på nav.no. Da får du ihvertfall en idé om hva du bør satse på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du faktisk vil like å være frisør bør du gå for det. Finnes nok av frisører/leger/ingeniører som ikke liker jobben sin og om du er en som liker det du driver med vil du ha en fordel.

Anonymous poster hash: 9c690...663
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er i alle fall å ta en fagutdanning?

Alle fagutdanninger er lagt opp så du går litt på skole, og er resten lærling.

Eksempler:

Ambulansearbeider

Anleggsgartner

Elektriker

Barne- og ungdomsarbeider

Helsefagarbeider

Helsesekretær

Reiselivsarbeider

Her finner du en full oversikt over fagbrev:

http://utdanning.no/utdanningsbeskrivelser/Videregaaende

En kamerat av meg hadde lang utdanning og god lønn, men valgte å hoppe av for å ta fagbrev som smed og treskjærer i voksen alder. Problemet er at man ofte ikke vet hvor mye rart man kan bli når man er ung. :)

Andre smarte utdanninger er som nevnt fengselsbetjent som er lønnet utdanning, men også toller.

http://www.toll.no/no/felles/jobb-i-tollvesenet/slik-blir-du-toller/

Anonymous poster hash: 0cec2...611
Skrevet

Det er jo flere fagskoler som tilbyr 1 års utdanninger eller 2 års utdanninger. Disse må man søke om lån fra lånekassen, for de koster gjerne en del.

Grafisk Design, 3D design, Animasjon, Foto, Interiørdesign og mange andre yrker man finner på disse fagskolene. Selv skal jeg gå Visual Merchandising på Idéfaskolen i Oslo til høsten.

Barnefar var også usikker som deg, og var aldri ekstra interessert i noe. Han studerte et år grafisk design men det var ikke noe for han når han var ferdig. Nå studerer han ingeniør-elektriker (han bor i utlandet) for å ha noe sikkert i fremtiden, og fordi han liker å jobbe med hendene i bunn og grunn..

Noen ganger må man bare finne seg noe som tiltrekker på en eller annen måte, og studere/jobbe med det. For barnefar var det sikker jobb (og ikke dårlig betalt) og det at han kunne jobbe med hendene som tiltrakk han å studere noe han egentlig ikke VILLE.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...