Gå til innhold

Beskymret for bestefaren min sin bobilhobby!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar er mye på bobilturer alene, gjerne ofte der det ikke er dekning. Og nå får ingen av oss tak i han, og alle er bekymret.

Han har ferie, så har mest sannsynlig ikke skjedd noe. Han er veldig forsvarlig. Men jeg har en uro i meg likevel.

Finnes det spesialtelefoner/duppedingser slik at vi kan se hvor han er/ få tak i han uansett hvor langt oppi skauen han befinner seg?

Anonymous poster hash: 755f0...37c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig går det bra, for som du sier kjører han gjerne der det ikke er dekning. Det kan også være at han stortrives så mye at han har glemt telefonen helt, så den enten er uten strøm eller ligger lydløs et sted i bilen.

Om det mot formodning ikke går bra så vil jeg at du skal tenke på noe et par gamle menn på båttur nedover Europa sa på radioen: Det er bedre å leve drømmene sine med litt risiko enn å bare bli sittende hjemme helt trygg.

Når han kommer hjem kan dere be ham prøve å huske å gi fra seg livstegn jevnlig, så dere slipper å bekymre dere.

• Liker 4
Skrevet

Husk at da han var ung, så var det ikke mobiltelefoner. Var man på ferie i naturen, så fikk man en utrolig ro som man ikke får i dag, da alle skal ha tak i deg uansett hvor du måtte være. Så lenge han er frisk, så synes han sikkert det er helt supert deilig å være utilgjengelig. Kanskje han sitter og ser utover den fine naturen, og med vilje har skrudd av mobilen :)

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Satellittelefon. Svigersønn har en slik på hytta, men jeg aner ikke hva det koster. Lag en avtale om at han ringer hjem hver kveld, og så lar dere ham være i fred resten. Mye av poenget med å komme seg bort er jo å slippe telefonmas. :)

AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar er mye på bobilturer alene, gjerne ofte der det ikke er dekning. Og nå får ingen av oss tak i han, og alle er bekymret.

Han har ferie, så har mest sannsynlig ikke skjedd noe. Han er veldig forsvarlig. Men jeg har en uro i meg likevel.

Finnes det spesialtelefoner/duppedingser slik at vi kan se hvor han er/ få tak i han uansett hvor langt oppi skauen han befinner seg? Anonymous poster hash: 755f0...37c

Du kan jo gps-merke bobilen hans. Da kan du sitte og følge med han vi pc eller telefonen din.

Du får jo ikke kontakt med ham, men ser hvor han er.

Anonymous poster hash: 3fa72...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Satellittelefon. Svigersønn har en slik på hytta, men jeg aner ikke hva det koster. Lag en avtale om at han ringer hjem hver kveld, og så lar dere ham være i fred resten. Mye av poenget med å komme seg bort er jo å slippe telefonmas. :)

Hjelper ikke at han ringer. Det finnes ikke dekning der han er. :/

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo gps-merke bobilen hans. Da kan du sitte og følge med han vi pc eller telefonen din.

Anonymous poster hash: 3fa72...4fe

Det hadde hjulpet oss masse. Da vet man jo hvor han er, som er en ganske stor lettelse for oss.

AnonymBruker
Skrevet

Vet om en spesialtelefon som kan brukes på båt, er dekning midt på havet, funker nok ypperlig på campingtur. Den ser ut som en helt vanlig mobil, så ikke noe svær ting man må drasse med og den kan være hans hverdagstelefon da den ikke skiller seg ut. Dessverre husker jeg ikke merket, men de koster rundt 3000kr og er svarte.

Anonymous poster hash: 59519...8c2

Skrevet

Hvor gammel er bestefaren din, TS?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er bestefaren din, TS?

Han er 103.

Anonymous poster hash: 64f00...6f6

Skrevet

Det var ikke mobildekning der, og da virker det ikke. Gps-mottakeren tar inn satellittene og regner ut posisjonen, men du har jo ikke kontakt med gps-en..

Skrevet

Han er 103.

Anonymous poster hash: 64f00...6f6

Morsom, du.

Gjest Sunhands
Skrevet

Hjelper ikke at han ringer. Det finnes ikke dekning der han er. :/

Ringe med en satellittelefon, skrev jeg jo.

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, han er et voksent menneske, la ham nå være i fred og kose seg med sitt når han er på ferie. Hva er det som gjør at så fort folk blir gamle, så skal de måtte finne seg i å bli behandlet som barn?

Jeg kan til en viss grad forstå at dere i løpet av noen lange ferieuke tenker på ham, og kan kjenne en viss bekymring for om alt er i orden, men det er det jo sannsynligvis? Å avtale ar han ringer hjem daglig synes jeg er en veldig dårlig idé. Ville noen avtalt noe slikt med femtiåringer? Ville du som 25-åring likt å bli utsatt for noe sånt, eller ville du fælt det som et kontrolltegime?

Jeg synes folk er blitt helt tullete med dette enorme behovet for å få tak i/være tilgjengelig. Han er en gammel mann, ja, og ting kan skje. Ting kan faktisk skje hvor som helst. Når som helst. Vi skal alle dø, han også, og det kan like gjerne skje hjemme som på campingtur. Han er en voksen, selvstendig mann, la ham få nyte ferie og frihet uten at dere skal overvåke ham.

For 20 år siden døde min manns bestemor i sommerferien. Svigerforeldrene mine var på to ukers bilferie, og ingen hadde mobiltelefon, så vi kunne ikke annet enn å vente til de kom hjem for de fikk beskjed. Begravelsen ble sen i forhold til dødsfallet, men hva annet kunne man gjøre? I dag ville noe slikt vært fullstendig krise. Antagelig ville svigerforeldre mine blitt anklaget for å være uansvarlige som la ut på langtur uten at noen kunne få tak i dem, bare fordi muligheten finnes om man ønsker å benytte seg av den.

Take a chill pill, og la bestefar få kose seg i fred og ro.

Anonymous poster hash: 4ef2d...5fb

• Liker 9
Skrevet

Satellittelefon. Svigersønn har en slik på hytta, men jeg aner ikke hva det koster.

Ca. 625/mnd og 20 kr/minutt. Telefon kan kjøpes eller leies for 2500/mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor i all verden skal han behøve å være tilgjengelig da? Han må da få dra på ferie i fred.

Anonymous poster hash: df2af...43f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...