AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #1 Skrevet 10. juli 2015 Hei! For ca 1.5 år siden ble jeg sykemeldt. Tjente godt med klarte fremdeles ikke holde styr på økonomien. Dette har da endret seg betraktelig det siste halve året etter jeg fikk ny jobb, og jeg har god kontroll. På ca samme tid traff jeg en flott mann. Han skulle kjøpe seg hus og ville ha meg med. Sa at jeg tvilte på at jeg fikk noe lån, men han insisterte på at jeg skulle være med. Var i banken, og alt gikk fint. Uka etter satt vi plutselig i budrunde og huse fikk vi. Men så kommer det vanskelige. Har nettopp sendt inn selvangivelsen min til rådgiver. Å da jeg leser gjennom "gjeld" posten fra 2014, vil jeg aller helst grave meg ned.. jeg har heller ikke fortalt typen dette, han går i god tro at jeg har alt på stell. Men frykter jeg blir å få blankt nei fra banken. Det er gjeld på 230k. Mye er borte nå, but still. Det er bl.a billån i santander, forbrukslån i gamle banken, ett studielån også sist men verst, ett kredittkort som var tappet.. det er på tur ned nå, men det synes ikke i selvangivelsen akkurat. Jeg har tidenes angst for at dette ikke blir å gå så bra. Hva om banken sier nei nå? Vi har jo fått huset? Det er ca 200k over hva typen kunne få alene. Jeg har sikkert puls på 230 nå, og blir nok å ha det frem til jeg hører noe fra banken.Anonymous poster hash: c1036...840
Gjest Tingelinling Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 Hva er inntekten din og hvor mye skal du ha i lån på boligen dere har kjøpt?
Gancider Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 Jeg har rundt 450k. Tilsammen har vi rundt 1mill. Lånet er på 1.9. Han har egenkapital på resten.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Skal vi se: Du sier du har fått ny ny det siste halve året Hei! For ca 1.5 år siden ble jeg sykemeldt. Tjente godt med klarte fremdeles ikke holde styr på økonomien. Dette har da endret seg betraktelig det siste halve året etter jeg fikk ny jobb, og jeg har god kontroll. På ca samme tid traff jeg en flott mann. Han skulle kjøpe seg hus og ville ha meg med. Sa at jeg tvilte på at jeg fikk noe lån, men han insisterte på at jeg skulle være med. Var i banken, og alt gikk fint. Uka etter satt vi plutselig i budrunde og huse fikk vi. Men så kommer det vanskelige. Har nettopp sendt inn selvangivelsen min til rådgiver. Å da jeg leser gjennom "gjeld" posten fra 2014, vil jeg aller helst grave meg ned.. jeg har heller ikke fortalt typen dette, han går i god tro at jeg har alt på stell. Men frykter jeg blir å få blankt nei fra banken. Det er gjeld på 230k. Mye er borte nå, but still. Det er bl.a billån i santander, forbrukslån i gamle banken, ett studielån også sist men verst, ett kredittkort som var tappet.. det er på tur ned nå, men det synes ikke i selvangivelsen akkurat. Jeg har tidenes angst for at dette ikke blir å gå så bra. Hva om banken sier nei nå? Vi har jo fått huset? Det er ca 200k over hva typen kunne få alene. Jeg har sikkert puls på 230 nå, og blir nok å ha det frem til jeg hører noe fra banken.Anonymous poster hash: c1036...840 Du er selsagt klar over at alt du har nedbetalt på skyld og gjeld siden nyttår ikke er med på selvangivelsen ? Poenger er hvorvidt du hadde komplett oversikt over skyld og gjeld da dere var i møte med banken. Om du oppgav alt for lite skyldig beløp til banken så har du (bevisst eller ubevisst) unndratt informasjon som er viktig for banken. Det nromale er å ta med budsjett og oversikt over hva som går inn og ut av kontoer over en 3 månedders periode. Anonymous poster hash: 0000e...405
lulle Skrevet 10. juli 2015 #5 Skrevet 10. juli 2015 Det er derfor jeg hadde sjekket selvangivelsen til en evt samboer. Vil ikke plutselig sittet der bundet til en samboer som ikke har fortalt om all gjeld.
Gancider Skrevet 10. juli 2015 #6 Skrevet 10. juli 2015 Ja jeg syns det var veldig rart at han ikke spurte meg litt grundigere da vi var der. Det forventet jeg meg i allefall. Men det eneste han fikk da var arbeidskontrakt. Jeg har vært flau, og det er vel hoved årsaken til at jeg har unngått å legge kortene på bordet. Men nå angrer jeg på at jeg ikke bare fortalte typen fra første stund at jeg har masse drittgjeld og ikke vil få noe lån.. så kunne han bare kjøpt huset uten meg. For det kommer til å bli megaflaut når vi sitter der vi to, samt kausjonister, og rådgiver sier at jeg ikke får noe lån. Jeg får ringe rådgiver på mandag å høre hva han har å si til det.
Gjest Tingelinling Skrevet 10. juli 2015 #7 Skrevet 10. juli 2015 Du skal ha 950.000,- i lån? Til sammen, med det du har igjen av gammel gjeld, ca 1,1mill? Med bolig som sikkerhet og samboer med egenkapital, tror jeg dette skal gå bra. Såfremt du ikke har betalingsanmerkninger. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Det er egentlig umulig for oss å si noe ol hvordan dette kommer til å gå. Men, jeg har flere ganger vært med på å avslå lånedøknader etter at vi egentlig har gitt grønt lys og bolig er kjøpt fordi det kommer frem i ettertid at lånetaker/søker har oppgitt feilaktig informasjon, eller utelatt informasjon. Jeg har også vært med på at feil kommer frem, men det ikke har hatt betydning. Så det kommer jo ann på hvordan dere ligger ann totalt sett. Positivt er det riktignok aldri å lyve/tilbakeholdne informasjon ifm lånesøknad Anonymous poster hash: 567b3...d4c
Gancider Skrevet 10. juli 2015 #9 Skrevet 10. juli 2015 Håper du har rett tingelinling. Har ingen betalingsanmerkninger nei. Jeg betaler jo for meg, jeg bare datt fulstendig av lasset og gikk bananas da jeg satt hjemme og glodde i veggen ett helt år. Ikke bra for helsa, og nå får jeg igjen for det.
Gancider Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Ja jeg kjenner jo nå at jeg har vært utrolig dum, og egentlig er det ALT for tidlig i forholdet til at vi skulle kjøpe noe ilag. Og det er derfor jeg har hatt vanskelig for å si noe. Men så var situasjonen sånn at vi måtte ha større plass å bo, han ville ikke på leiemarked. Rådgiver mente det letteste ville være om jeg ble med nå, i stede for å kjøpe meg inn senere. En uke gikk det fra første møte i banken til kausjonister var godkjent, huset var kjøpt og kontrakt underskrevet. Typen har styrt det meste, vi har nesten ikke sett hverandre da vi jobber skift mot hverandre. Det er ingen unnskyldning, jeg skulle aldri sagt ja...
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 For å redusere stresset ditt gjør du følgende, og dette vil banken se på som en positiv handling fra din side, når du i første omgang har rotet det litt til; Ring alle kreditorer, og be de sende deg mail som viser total gjenværende gjeld pr i dag. Sett opp en oversikt over total gjeld pr i dag og send denne oversikten til banken. Legg også ved alle mailene som bekrefter dagens størrelse på gjelda. Si at du beklager at denne gjelda ikke ble nevnt tidligere, men at dette er dagens status. Poengter også hvor mye du klart å nedbetale på denne korte tiden. Forklar også hvorfor du glemte å nevne at du hadde denne gjelda.Anonymous poster hash: 7a49b...ea8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #12 Skrevet 11. juli 2015 For å redusere stresset ditt gjør du følgende, og dette vil banken se på som en positiv handling fra din side, når du i første omgang har rotet det litt til; Ring alle kreditorer, og be de sende deg mail som viser total gjenværende gjeld pr i dag. Sett opp en oversikt over total gjeld pr i dag og send denne oversikten til banken. Legg også ved alle mailene som bekrefter dagens størrelse på gjelda. Si at du beklager at denne gjelda ikke ble nevnt tidligere, men at dette er dagens status. Poengter også hvor mye du klart å nedbetale på denne korte tiden. Forklar også hvorfor du glemte å nevne at du hadde denne gjelda.Anonymous poster hash: 7a49b...ea8 At folk "glemmer" gjeld er ingen positiv ting ifbm lånesøknad. Anonymous poster hash: 68a66...03c
Gancider Skrevet 11. juli 2015 #13 Skrevet 11. juli 2015 Har ikke "glemt" det.. men jeg ble aldri spurt. Da vi var i banken fikk han kopi av abeidskontrakten.. senere var det bare prat om sparing og busjett osv. Jeg trodde vi måtte innom flere ganger, men det måtte vi ikke. Det jeg skulle gjort, er å fortalt typen om dette fra begynnelsen av så jeg slapp å være med i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #14 Skrevet 11. juli 2015 Om dere bare må låne 200000 på deg og du har kanskje 150000 i lån fra før og grei inntekt burde deg ikke være så stort problem.. Ta det opp med banken først- med oversikt over all gjeld, og så med samboer. Det ordner seg sikkert.Anonymous poster hash: a0249...91f
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #15 Skrevet 11. juli 2015 Hei! For ca 1.5 år siden ble jeg sykemeldt. Tjente godt med klarte fremdeles ikke holde styr på økonomien. Dette har da endret seg betraktelig det siste halve året etter jeg fikk ny jobb, og jeg har god kontroll. På ca samme tid traff jeg en flott mann. Han skulle kjøpe seg hus og ville ha meg med. Sa at jeg tvilte på at jeg fikk noe lån, men han insisterte på at jeg skulle være med. Var i banken, og alt gikk fint. Uka etter satt vi plutselig i budrunde og huse fikk vi. Men så kommer det vanskelige. Har nettopp sendt inn selvangivelsen min til rådgiver. Å da jeg leser gjennom "gjeld" posten fra 2014, vil jeg aller helst grave meg ned.. jeg har heller ikke fortalt typen dette, han går i god tro at jeg har alt på stell. Men frykter jeg blir å få blankt nei fra banken. Det er gjeld på 230k. Mye er borte nå, but still. Det er bl.a billån i santander, forbrukslån i gamle banken, ett studielån også sist men verst, ett kredittkort som var tappet.. det er på tur ned nå, men det synes ikke i selvangivelsen akkurat. Jeg har tidenes angst for at dette ikke blir å gå så bra. Hva om banken sier nei nå? Vi har jo fått huset? Det er ca 200k over hva typen kunne få alene. Jeg har sikkert puls på 230 nå, og blir nok å ha det frem til jeg hører noe fra banken.Anonymous poster hash: c1036...840 Og om du kan, søk om betalingsutsettelse på studielån og og betale forbrukslån/kredittkort først. Tror ikke studielån og et lite billån gjør hverken banken eller samboer så mye, altså. Hvor mye har du i forbrukslån/kredittkort lån nå?Anonymous poster hash: a0249...91f
Gancider Skrevet 11. juli 2015 #16 Skrevet 11. juli 2015 Studielånet blir ikke belastet før til våren igjen. Kredittkortet er på rundt 35k og det er det som gnager meg mest. Forbrukslånet er på rundt 70. Det betaler jeg ganske mye på i mnd, har 18 mnd igjen på det.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. juli 2015 #17 Skrevet 11. juli 2015 Dette her er virkelig ikke noe problem for banken. Det er ikke så mye gjeld at det utgjør noen fare. Men det er to ting jeg reagerer på. Det ene er at du ikke har fortalt samboer dette og det andre er at du blir så fullstendig overkjørt av han. Kombinasjonen av disse to samt at det er tidlig i samboerskapet for huskjøp forteller meg at dere neppe kjenner hverandre så godt som dere burde.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #18 Skrevet 11. juli 2015 Studielånet blir ikke belastet før til våren igjen. Kredittkortet er på rundt 35k og det er det som gnager meg mest. Forbrukslånet er på rundt 70. Det betaler jeg ganske mye på i mnd, har 18 mnd igjen på det. Snakk med banken, kanskje du kan slå sammen forbrukslån og kredittkort gjeld å få bedre rente. Kredittkort-gjeld pleier vel gjerne å ha enda mer skyhøy rente enn forbrukslån. Eller har du kanskje mulighet til å få et billig lån fra arbeidsgiver for å dekke hvertfall kredittkort-gjeld? Siden du ikke har betalingsanmerkninger og en grei inntekt, så vil jeg det tro det ordner seg med boliglånet og banken, selv om forbruksgjeld på over 100 000 ikke er optimalt. Det var jo ikke så stort beløpet utover det mannen kunne få alene. (I verste fall hører du med en annen bank, og er erlig fra første stund).Anonymous poster hash: a0249...91f
Gancider Skrevet 11. juli 2015 #19 Skrevet 11. juli 2015 Takk for litt positive svar. Har snakka med typen nå å fått han til å se over selvangivelsen. Han sa jeg bare skulle roe ned og at det ville ordne seg. Ja, du har helt rett blondie65. Føler meg egentlig ganske klemt i ett hjørne her når det gjelder alt dette.. ting var mye lettere da jeg bodde aleine og folk ikke dreiv å snoka rundt i min økonomi.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #20 Skrevet 12. juli 2015 Takk for litt positive svar. Har snakka med typen nå å fått han til å se over selvangivelsen. Han sa jeg bare skulle roe ned og at det ville ordne seg. Ja, du har helt rett blondie65. Føler meg egentlig ganske klemt i ett hjørne her når det gjelder alt dette.. ting var mye lettere da jeg bodde aleine og folk ikke dreiv å snoka rundt i min økonomi.. Jeg tror dette går bra. Men, er det vanlig å by på hus før man har noen form for finansierings bevis da ?Men har dere vært i banken, må han vel ha sjekket før han ga godkjenning. Vi fikk et finansierings bevis på summen vi kunne by opp i mot av banken, jeg trodde det var slik det fungerte. Anonymous poster hash: 7f16e...38c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå