AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #1 Skrevet 10. juli 2015 Håper noen gidder å ta seg tid til å lese dette å gi meg noen råd! Jeg er ei dame på 26 år. Kommer fra en matglad familie hvor både mor, morfar og farmor er utdannet kokk. Selv er jeg oppvokst med bare mamma, og til tross for at hun jobbet som kokk, var det mye halvfabrikat hjemme, trolig pga. dårlig økonomi. Fra 13-14 års alderen sluttet jeg også å spise kjøtt, og har kun holdt meg til kylling og fisk etter det. Jeg har også en datter i barnehagealder som jeg og barnefar deler omsorg for. Jeg er veldig opptatt av sunn og ordentlig middag når hun er her, men merker det blir litt ensformig og lite hjemmelaget. Det blir mye fiskegrateng, fiskekaker, fiskeboller, laks, torsk, kyllingpølser eller kyllingfilet, med tilbehør som ris/potet/pasta og pose-grønnsaker/salat. Kjøtt til middag får hun hos far, som også er kokk og ganske alt-spisende. Har først begynt å tenke på min mangel på kjøkken-ferdigheter nå i det siste, nå som jeg har vært singel i nesten tre år. Faren til datteren min er utenlandsk, og i hjemlandet hans er det stor matkultur. De bruker jo "hundre" ingredienser til èn middag og mat er generelt en viktig greie. Vi var samboere i tre år og spiste sjelden samme mat. Han lagde sine greier; kokte suppe på noe kjøtt, og tilsatte masse krydder og grønnsaker, linser osv. I tillegg måtte han alltid ha brød, salat og yougurt til. Da er det klart at å koke potet å steke en laksefilet blir døll kjedelig i forhold... I løpet av mitt singelliv har jeg møtt ett par menn, og så fort det blir seriøst og vi skal begynne å lage middag hjemme, blir jeg dritnervøs og lurer meg unna. Jeg klarte å diske opp kyllingwok en gang, og tilsatte litt vannkastanjer, cashew og fersk paprika, utenom den standard wok-posen man finner i frysedisken og slang oppi litt chop suey-saus. Voilà! Men det er det mest "fancy" jeg kan lage.. Har prøvd meg på noen utenlandsk mat også, alt fåes jo ferdig i butikken. Nå kan man jo kjøpe tikka masala og tandori saus, asiatiske sauser osv. Alt er så og si ferdig og tilrettelagt.. Men det blir jo ikke hjemmelaget av den grunn. Har også blitt bedt på middag noen ganger, hvor folk griller kjøtt, fisk eller kylling, har noe bakt potet og salat ved siden av.. Og jeg spiser da f.eks kyllingfilet, ren salat og bakt potet med smør og mais. Andre vil jo gjerne ha løk, tsatsiki og masse greier på poteten, kjøttet skal krydres i masse forskjellig smaker og salaten skal inneholde litt mer enn bare salat, agurk, mais og paprika, slik jeg lager det.. Skal jeg klare å holde på en mann og å bli bedre generelt på kjøkkenet, trenger jeg ett mat-kurs eller noe veiledning. Ønsker ikke å fortsette sånn. Liker å lage mat, men merker at jeg er veldig opptatt av "ren mat", altså, enkelt og lite ingredienser. Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg? Anonymous poster hash: 0e54f...184
Berentsens Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 Kjøp en kokebok eller flere. Finn oppskrifter på nettet. Lag mat. Eksperimenter. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 Kjøp inn en 20 ulike krydder. Lukt på dem for å kjenne om de kanskje kan passe på for eks en fiskefilet. Jeg liker ikke oppskrifter, så det er slik jeg gjør det. Noen ganger når jeg prøver meg frem ender det opp å smake dårlig, men man blir bedre og bedre på å skjønne hva som funker etter hvert. Andre ting du kan tilsette som smak; soyasaus, eddik, olivenolje, rapsolje, kokosmelk, tabasco, sitronsaft Du kan ta kumin, kajannepepper og koriander for eks, ganske godt sammen og gir litt "eksotisk" smak Ellers er det bare å prøve ulike kombinasjoner Anonymous poster hash: 41f59...d39
Coiljente Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Jeg har oppskrift på en supergod thai kyllinggryte som definitivt kommer til å falle i smak! Er ikke altfor mange ingredienser i den heller. 4 personer: 4 stk kyllingfilet 1 paprika 1 løk noen hvitløksfedd 1 boks mais 1 håndfull fersk koriander 1 lime red curry paste 2 x bokser m/kokosmelk 1 kremfløte Tilbehør: ris Start med å hakke opp alt. Jeg liker best å ha hvitløk og løk i en sånn stavmikser hakker, da blir den skikkelig hakket opp. Stek kyllingen og ha på litt salt, pepper og chilikrydder (kan sløyfes). Legg kyllingen til side og ha i løk + hvitløk og fres det til det blir blankt. Tilsett 3-4 ts red curry paste og rør inn. Ha i hakket paprika, mais, koriander og limesaft. La dette surre litt og ha i kyllingen. Putt så i kokosmelk og hele kremfløten. La dette putre i 10 min ca. Smakes til med evt chilikrydder og salt. Serveres med ris. 1
Flyvefisken Skrevet 11. juli 2015 #5 Skrevet 11. juli 2015 Kjøp kokebok for barn og begynn der. Da finner du gjerne enkle oppskrifter fra bunnen av som ikke tar lang tid å lage, men som smaker godt. Om du synes det er gøy går du etter mer utfordrende oppskrifter av deg selv. 1
Atea Skrevet 12. juli 2015 #6 Skrevet 12. juli 2015 Fiskegrateng og fiskekaker er enkelt å lage fra bunnen av. Jeg lager mange retter med fisk og ett av mine prinsipper på kjøkkenet er å gjøre det enkelt med sesongens råvarer og ikke for mange smaker. Råkost med gulrot, evt. kålrot og presset appelsin som dressing til fiskegrateng og fiskekaker. Det som brukte stå på menyen når barna bodde hjemme gjelder tildels også i dag bortsett fra at jeg spiser lavkarbo. Vegetarpizza, pasta bolognese, lasagne, kjøttkaker med grønn ertesting og grønnsaker, løvbiff med fløtegratinerte poteter (bruker sellerirot i stedet for potet, også som "potetsalat"), finnbiff, fisk i form, grønnsaksgrateng, fiskesuppe, lammestek, elgstek, lapskaus, kjøttsuppe, wok med enten kjøtt/fugl eller fisk, ertesuppe. Du verden hvor mye man kan lage selv uten å være kokk. Sellerirotmos er en klassiker til vilt og biff. Det virker som du kan lage mat, men at du vil avansere litt? Du må slutte å sammenligne deg med andre. Lag mat fra bunnen av. Fiskeboller på boks er innenfor etter min mening og det er ikke noe man spiser hver dag. Røket laks kan serveres med gode poteter /sellerirotmos, gulrot, rødløk, syltet rødbet og rømme. Grønnsaksuppe, grønn ertesuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe. Jeg har noen oppskrifter til festbruk, men har aldri hatt et stort skille mellom hverdag og helg. Jeg spiser ikke kylling hvis det ikke er gårdskylling og det er dyrt. For min del blir det litt masete og kylling har aldri vært en favoritt. Min far var en stor inspirator på kjøkkenet og brukte alltid smør og fløte der det kreves. Med smør og fløte kommer man langt. Av grønnsaker har jeg nesten alltid løk, purre, tomat (økologiske), oliven, agurk, blomkål og brokkoli (de som er dampet, koster litt mer men smaker bedre), søt paprika, gulrot, hodekål, sommerkål, sellerirot i hus. Jeg kan ikke lage så mange retter som er eksotiske, og fordi jeg bor alene må jeg tenke på hva jeg kan lage uten å kaste noe, råvarer koster og pluss litt latskap, men jeg spiser sunt og middag hver dag. Vil jeg ha noe indisk f.eks. går jeg gjerne på restaurant. Det trenger ikke være så dyrt, noen har god mat og ok priser. Tror ikke menn er så opptatt av akkurat hvor mange retter man kan lage, og det er et pre hvis de kan lage noe man ikke kan.
Cathj Skrevet 12. juli 2015 #7 Skrevet 12. juli 2015 (endret) https://www.youtube.com/user/sortedfood https://www.youtube.com/user/JamieOliver Youtube er som en matlagingskanal som går 24/7-365. Ikke undervurder å kunne se hvordan du skal lage maten mens du gjør det. En oppskrift på papir er en ting, en video gjør det ofte mye enklere! Endret 12. juli 2015 av Cathj
Vorin Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 Jeg anbefaler trines matblogg, hun har også kokebok, men det meste ligger på nett.
Luckiness Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 Kjøp kokebok eller bruk oppskrifter fra internett. Følger du dem til punkt og prikke så går det nok stort sett alltid bra I noen tilfeller så blir det ikke slik man håpet (spesielt med oppskrifter på nett), men det er ikke sikkert det er din feil. Det kan fort være en skrivefeil i ingrediensene også. Du kjøper f.eks. ferdig fiskegrateng og fiskekaker. Dette kan du lage fort og enkelt selv Gjerne i store porsjoner om gangen og fryse ned til andre middager. Og det er ikke så mye som skal til for å gjøre middagen mer spennende. Spesielt for din datter. Det kan være å snurre en bacon rundt kyllingfileeten, lage søtpotetmos istedenfor vanlig potetmos eller blande i litt selskapsblanding (de grønnsakene i fryseren) i karbonadedeigen du skal lage karbonader av Det trenger ikke å være avansert i det hele tatt Dersom jeg ikke gidder å bruke tid på grønnsakskutting så bruker jeg kjøkkenmaskinen til det. Har en del som jeg kan bruke. Da kan jeg få kuttet opp f.eks. løk, papirka, gulrot osv. Finnes jo også slike bokser med forskjellige deler som hjelper å kutte grønnsaker (sett det på TV-shop, selges sikkert hundre ganger billigere på e-bay). Du blir hvertfall kvitt den litt kjedelige oppkuttingsjobben Men det finnes jo også allverdens fryste grønnsaksblandinger, så det er fult mulig å bruke de også Dersom du skal lage wok med fryste grønnsaker, husk å kun ha litt og litt grønnsaker i pannen. Ellers blir de fort vasne og slappe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå