Gå til innhold

folk som bruker opp pengene, i stedet for å betale tilbake!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle om det er familie eller venner. Jeg synes det er så irriterende at jeg blir forbannet!!! 

Har ei søster som har lånt penger, her er det snakk om 3000kr! 
Jeg lever av APP, sier seg selv at jeg ikke har mye å rutte med selv. 

Men lånte vekk penger i starten av uken, i god tro om at jeg skulle få de i dag. Grunnen var at hun da får lønn i dag. Hun har i underkant 2500kr igjen av lønningen, og jeg sa ifra at ALLE pengene skulle være inne på min konto på Fredag (da hun fikk lønn), det at HUN velger å bruke 500kr MER enn det hun får i lønn er ikke mitt problem, det er hennes ansvar. 

Hun mente det går greit, for hun kan låne 500kr av husleien for hun ligger 2 måneder foran blablabla hun har pengene! 

I dag så får jeg beskjed om at jeg må vente til Onsdag neste uke! 

Hvorfor? Jo fordi hun skal ut å handle på Onsdag!!!! Jeg kjenner hun såpass godt, Når hun først shopper, så bruker hun ALT hun har + må låne fra andre i familien. Pappa nektet å låne hun 6000kr den dagen vi var i Sverige, for han får det aldri tilbake. Regningene hoper seg opp og hun har ikke nok til å betale tilbake. Men hun fikk låne halvparten for jeg hadde ikke mer å låne vekk. Broren vår nektet å låne hun penger for han hadde ikke så mye heller. 

Jeg synes det er ufattelig stygt gjort! For JEG mener man bør handle utifra de pengene man har, og ikke regne med de pengene hun da skylder meg!! 

Kan vell nevne at hun endte opp med å shoppe for 6000kr den dagen, og jeg hadde ikke mer enn 3000 å legge ut for hun, for jeg endte opp med å bruke alle skattepengene mine den dagen, og kjøpte mat for kun 300kr selv!! 

Jeg sa ifra først at jeg har kun max 2000kr og låne bort, men hun fant alltid noe nytt å kjøpe og endte opp med å låne i underkant av 3000kr. Jeg nektet flere ganger og pappa truet med å kjøre ifra meg, for jeg var "vrang og grådig". Jeg hadde ikke nok til å kjøpe det jeg selv ville og måtte ha, for hun tømte kontoen min helt!! 

Mamma ringte nå nettopp, og skjelte meg ut. For jeg er grådig, urettferdig og egoistisk som nekter å vente til Onsdag. Og var sint fordi jeg maser om å få pengene mine tilbake NÅ. 
Jeg har 43 kr på konto som da skal holde til Onsdag!!! Maten jeg skulle kjøpe i fikk jeg ikke kjøpt, for jeg gikk tom lenge før vi kom frem til den butikken!!
Jeg har heldigvis hamburger som jeg fikk kjøpt, halv flaske med ketchup og 1l melk. Så det blir da hamburger kjøtt (har ikke brød) med ketchup frem til Onsdag, jeg overlever. 

Jeg får ikke utbetaling før om 2 uker, for jeg fikk AAP på mandag, som hun da robbet meg helt for + skattepengene mine. 

Planen var å kjøpe inn mat på Mandag som kommer, og 3000kr er mer enn nok frem til utbetaling for meg, jeg bruker 500 kr i uken. Og det er da mat til meg, en hund og en katt. 

Selv om at jeg ikke har så mye å rutte med, så har jeg mer enn nok til å klare meg. Men med 43 kr på konto, tom for hundmat og de få brødskivene jeg har må jeg gi til hunden! For jeg er som sagt tom for hundmat og har to små pølser med vom igjen. 

Jeg gråter, for jeg er så frustrert! Både mamma og pappa kjefter meg full, fordi jeg krever pengene mine tilbake I dag!! For det var det som var avtalen, jeg sa det flere ganger, Fredag er fristen for da får hun lønn. 

Er er jeg helt urimelig?!!!

Anonymous poster hash: a1efa...9a0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså; faren din nektet å låne henne penger fordi han ikke får dem tilbake, men han ble sint på deg for at du ikke ville låne henne nok?  Hva i alle dager er logikken i det?

Synes helt ærlig du var dum som lånte henne penger du åpenbart ikke har råd til å låne bort, særlig siden hun tydleligvis har en historikk med å ikke gjøre opp for seg som avtalt.

Er enig i deg i at en avtale er en avtale, så hadde dere avtalt at hun skulle betale i dag er det det som gjelder. Er dårlig gjort å utsette til onsdag.

Anonymous poster hash: 83437...b93
  • Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du er ikke urimelig.
Foreldra dine bør heller være sinte på søsteren din som ikke klarer å betale tilbake.
Makan!
Så håper jeg du har lært og ikke låner mer penger til henne når hun ikke evner å betale tilbake og heller bare sløser.

Anonymous poster hash: 589d7...bff
  • Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Altså; faren din nektet å låne henne penger fordi han ikke får dem tilbake, men han ble sint på deg for at du ikke ville låne henne nok?  Hva i alle dager er logikken i det?

Synes helt ærlig du var dum som lånte henne penger du åpenbart ikke har råd til å låne bort, særlig siden hun tydleligvis har en historikk med å ikke gjøre opp for seg som avtalt.

Er enig i deg i at en avtale er en avtale, så hadde dere avtalt at hun skulle betale i dag er det det som gjelder. Er dårlig gjort å utsette til onsdag.

Anonymous poster hash: 83437...b93

Jeg sa jo nei flere ganger først. Men så poengterte mamma og pappa at når hun låner fra meg, så MÅ hun betale tilbake. Det er noe annet når det er foreldrene våre, for de har jo mer enn nok å låne vekk. 

Men hun vet jeg har dårlig rå og må ha pengene. 

Hun har lånt 200-400 kr før og da har jeg fått det tilbake til avtalt tid. 

Synes det er så frekt å forvente at jeg skal vente til Onsdag. Da avtalen var i dag! 

Hva er forskjellen for hun? Hun kan jo ikke bruke MINE penger på Onsdag allikevel, hun må jo handle ut fra den summen med kroner hun har igjen, ikke kjøpe godteri og unødvendig mat av MINE penger. 

Men det jeg reagerer mest på, er foreldrene mine! De kjefter og smeller og kaller meg for egoistisk! Hadde det ikke vært for meg, så hadde hun ikke blitt med på handleturen! 

ts

Skrevet

Du får si at nå løper rentene. Legg på noen prosent for hver dag som går uten at du får pengene. Også låner du henne aldri mer penger.

• Liker 10
Skrevet

Nei, du er overhodet ikke urimelig. VET søsteren din (og foreldrene dine) at du ikke har noe å leve for de neste dagene, og hva du faktisk har på konto? Hvis ikke bør du fortelle det til dem straks.

Kan du spørre søsteren din om hun i det minste kan tilbakebetale deg 1000 kroner i alle fall, om ikke alle 3000, sånn at du har til mat de neste par ukene? Hun må da forstå det at du ikke kan sulte!?

Håper forresten at du har lært at du ikke skal låne bort penger til søsteren din igjen en annen gang....;-)

Har selv en eller to i nær familie som låner og aldri betaler tilbake, med mindre man truer han til å betale...

• Liker 5
Skrevet

Foreldrene dine er bedritne. Hvis de som har råd til å tape de pengene nekter å låne dem bort, er det helt på trynet at de ber deg gjøre det! Hadde bedt om å få de 3000 av foreldrene, jeg, siden de er helt sikker på at hun kommer til å betale deg tilbake på onsdag kan de heller få igjen av deg da.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg kommer ALDRI til å låne en eneste krone til hun, aldri. 

Kan ikke si det til hun nå, for da får jeg aldri pengene tilbake. For hun blir da så fornærmet at hun ser det som sin rett å holde de pengene. Så sier det etter jeg har fått pengene på Onsdag, eller neste uke, eller uken etter der!! 

Skjedde en gang før også for noen år siden. Tok hun et halvår å betale tilbake en stor sum med penger da også. Det ble enda lengre fordi jeg sa det ble siste gangen, hun ble fornærmet og nektet å betale tilbake. måtte gå til samboeren og få pengene fra han, hun vet det fortsatt ikke. 

Hun tryglet og ba om hjelp til husleie for en stund tilbake. Men ikke fader, ikke min skyld at hun bruker opp husleie-pengene på en unødvendig tatovering og klær hun ikke trengte. Hun kom til meg, etter å ha lånt penger fra foreldrene våre, etter å ha brukt opp sine penger, husleie pengene OG all pengene til samboeren. Som hun har gjort nå også, derfor hun ikke kunne låne av han denne gangen. 

Hun fikk da altså 4000kr av foreldrene våre til husleie, brukte de på en tatovering også kom hun tryglende til meg. Jeg smelt igjen døren og sa "ikke fader om du får ei krone av meg". 

Hun er 10 år eldre enn meg, og har normal lønn. Allikevel så er hun den som ber alle om penger hele tiden. 

Jeg har null sympati for folk som sløser bort pengene på ting de ikke trenger. Om det var snakk om kjøleskapet som røk og hun da trenger hjelp, da hadde jo mamma og pappa hjulpet hun. 

ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å låne bort penger.

Jeg har utestående en god del slump penger jeg aldri har fått tilbake, og har lært på feil måte. Ingen får låne penger hos meg lengre.

Anonymous poster hash: 9d07f...204

• Liker 7
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Stå på ditt. Du skal ha pengene dine tilbake nå.

Nå har du lært leksen og låner aldri bort til henne igjen. Spør foreldrene dine så si: ja, men da får jo dere gjøre det hvis det er så viktig for dere. Dere har vell noen kroner dere.

Også hadde jeg sendt en melding til mor og sagt noe som: kjære mamma, Tusen takk for at du prioriterer xxx sin shopping og forventer at jeg skal sulte (for det er det dere ber meg gjøre). Det er godt å vite hvor jeg står hende i dine øyne og hvor dine prioriteringer er. Takk skal du faen meg ha! :)

Endret av Steve Rogers
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er overhodet ikke urimelig. VET søsteren din (og foreldrene dine) at du ikke har noe å leve for de neste dagene, og hva du faktisk har på konto? Hvis ikke bør du fortelle det til dem straks.

Kan du spørre søsteren din om hun i det minste kan tilbakebetale deg 1000 kroner i alle fall, om ikke alle 3000, sånn at du har til mat de neste par ukene? Hun må da forstå det at du ikke kan sulte!?

Håper forresten at du har lært at du ikke skal låne bort penger til søsteren din igjen en annen gang....;-)

Har selv en eller to i nær familie som låner og aldri betaler tilbake, med mindre man truer han til å betale...

hun så kontoen min. For hun måtte skrive ned alt hun hadde brukt. Og var livredd for at jeg skulle lyve til meg en 5 kroning! 

Så da så hun at alt var på null og at jeg hadde 43 kr på konto. 

Jeg skal aldri, aldri låne henne penger. Små beløp er hun ekstremt sløv med å betale tilbake, så det gjør jeg ikke. 100 kr her og 200 kr der blir mye til slutt. 

Da ber jeg hun ringe mamma og pappa i stedet. Hun lånte 10 000 kr for en reise av bestemor! Og hun har INGENTING selv! Da reagerte pappa, for det var så slemt gjort at det er til å spy av. 

Denne gangen var det jo "enkelt", lønning på Fredag - betale tilbake på Fredag. 

Men neida, hun skal handle mat neste uke og må da vente til etter det! Gir null mening i mitt hode. Har du 5000 og skylder 3000, da bruker du ikke 3000kr på mat og dritt! Når du da bare har 2000kr å bruke. 

ts

Gjest chisandra
Skrevet

Enig med deg, ts - ikke eksploder og si at dette var siste gang, for da kan du risikere å ikke få de tilbake.

Men når du har fått de, må du si fra veldig tydelig.

Urimelige foreldre har du også, slik du beskriver de.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Uansett hvem som spør om å få låne penger - man skal ALDRI låne bort mer penger enn man har råd til å tape.

Spiller ingen rolle om det er en bekjent eller nær familie.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stå på ditt. Du skal ha pengene dine tilbake nå.

Nå har du lært leksen og låner aldri bort til henne igjen. Spør foreldrene dine så si: ja, men da får jo dere gjøre det.

Også hadde jeg sendt en melding til mor og sagt noe som: kjære mamma, Tusen takk for at du prioriterer xxx sin shopping og forventer at jeg skal sulte (for det er det dere ber meg gjøre). Det er godt å vite hvor jeg står hende i dine øyne og hvor dine prioriteringer er. Takk skal du faen meg ha! :)

Jeg fatter det bare ikke. Det er så fjernt i mitt hodet! Det å slurve med tilbakebetaling til foreldrene våre er jo en helt annen sak.

Jeg skyldte mamma og pappa 5000,- da jeg flyttet ut, for jeg trengte hjelp til depositum, Jeg foreslo en avbetalings plan, altså 1000kr vær måned. Først sa de det gikk greit. Det var egentlig 10 000,- Jeg betalte tilbake halvparten, Plutselig en dag ringte pappa og sa at depositumet får de jo tilbake når jeg flytter, så da kan de heller få de resterende pengene den dagen. Han prøvde å gi meg de 5000 kr tilbake, men jeg ba han om å beholde de for de var hans. 

Jeg slet med å få ting til å gå rundt det første året alene. Hadde lege, psykolog, medisiner og buss og betale. Men prioriterte jo den tusen lappen først allikevel! 

Jeg var takknemlig for at de sa jeg kunne vente med de 5000 kronene, og de kommer så klart å få de pengene + renter den dagen jeg flytter, eller neste år når jeg får skattpengene tilbake.  

Søsteren min skylder de 40 000 for depositum for flere år siden. Hun tok de pengene selv da hun flyttet, reiste til USA to ganger for de pengene (+ de fra bestemor). Flyttet så inn en annen plass og fikk 30 000 til depositum igjen, tviler sterkt på at mamma og pappa kommer til å få de tilbake når hun flytter igjen. Hun kommer nok til å se på det som en sponset USA tur som sist gang. 

Jeg gråter, for jeg er så oppgitt og frustrert! 

Jeg hater å låne penger fra folk, så jeg betaler tilbake så fort som mulig, og prioriterer lånet framfor alt. 

Skjønner meg ikke på de som kan låne og låne.. og aldri betale tilbake! Jeg har ikke samvittighet til å gjøre noe sånt. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvem som spør om å få låne penger - man skal ALDRI låne bort mer penger enn man har råd til å tape.

Spiller ingen rolle om det er en bekjent eller nær familie.

planen var jo max 2000kr. 

Da hadde jeg hatt 1000kr igjen. 500kr per uke, som er det jeg bruker, frem til neste utbetaling. 

Men når hun da sto der i kassen og hadde kjøpt for 500kr, og 900kr og 1300kr! Hva skal jeg gjøre da? Ta bankkortet og løpe den andre veien? 

Jeg nektet å bli med inn på to butikker, for jeg viste hun kom til å bruke opp alt jeg hadde. Hun ble jo så klart forbannet og kjeftet meg full. Pappa truet med å kjøre ifra meg om jeg gjorde noe sånt igjen. For jeg hadde jo sagt jeg kunne legge ut for hun! Jeg sa gang på gang at alt er bort! Jeg har ikke mer å legge ut! 

Siste butikken brukte jeg i underkant av 300kr selv, hun brukte da over 500kr i mat. 

Jeg tok vognen og dro til kassen, for jeg viste at kontoen var så nær null som du får det. Jeg er ikke så god i hoderegning, men viste jo at det begynte å bli tomt! Og da også ble hun forbannet, for hun skulle jo har mer. Da jeg kom hjem så sjekket jeg kontoen, 43kr igjen. 

Alle ble sinte på meg, for jeg var egoistisk. Så de dro til en butikk til, som jeg ikke fikk med meg, de bare dro ifra meg, og ikke hadde jeg penger heller så det var da greit. Der måtte hun låne en tusenlapp av mamma. De satt seg i bilen og kjørte sin vei, kom tilbake så klart å hentet meg noen minutter senere. Jeg var på vei til å sette på plass vognen, snudde meg og så de kjørte vekk. 

Fikk litt småpanikk der jeg sto i en annen by helt alene. Litt som et lite barn som mister foreldrene sine på parkeringsplassen  :fnise:

ts

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Dersom hun står ved kassa og ikke har penger til å betale alt, så får hun legge tilbake det hun ikke har råd til.

Hvor vanskelig trenger det å bli?

• Liker 5
Skrevet

Hæ? Foreldrene dine dro fra deg og alle ble snurt fordi du ikke ville låne bort mer til din eldre søster som burde være mer moden og ha en mer stabil økonomi?

Her er noe riv ruskende galt, og jeg er helt sikker på at din storesøster er meget bortskjemt. Jeg blir nesten litt flau av å lese dette...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun står ved kassa og ikke har penger til å betale alt, så får hun legge tilbake det hun ikke har råd til.

Hvor vanskelig trenger det å bli?

Prøv å ignorere noen som står å gir deg stygge blikk. Og du vet hva som kommer. 

Jeg fikk jo det igjen da jeg nektet å gå inn i to butikker, og da jeg stakk av med vognen hennes fordi det var for mye  :fnise:

På de to butikkene så var det mamma og pappa som måtte betale. Siden bankkortet mitt (jeg) ikke var der. 

Aner ikke hvor mye hun skylder de, men det er godt over 3000 kr som jeg vet om. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Foreldrene dine dro fra deg og alle ble snurt fordi du ikke ville låne bort mer til din eldre søster som burde være mer moden og ha en mer stabil økonomi?

Her er noe riv ruskende galt, og jeg er helt sikker på at din storesøster er meget bortskjemt. Jeg blir nesten litt flau av å lese dette...

bortskjemt?  :skratte: Det er ikke mellomnavnet en gang. 

Hele den dagen var jo ille i seg selv. 

Men det som irriterer meg mest, er at hun nå krever å holde på de pengene til Onsdag, siden hun skal da ute å handle mat, igjen!. 

Det er DET jeg sliter med å forstå, er det virkelig vanlig?! Når du skylder noen penger, så bruker du ikke de opp på unødvendige ting? Hun HAR mat, hun kjøpte jo mat for 700 kr den dagen for svarte (siste butikken var matbutikk)... da trenger hun jo ikke å kjøpe mat på Onsdag, om hun mangler melk så har hun jo samboeren som kan betale for det frem til hun får penger igjen. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

ja, det var dumt av deg å låne bort penger du ikke har råd til å være foruten.

Det var dumt av deg å låne dem til søstern din som du burde kjenne godt nok til å vte at det er sånn hun driver på.

Tenker du gjøre det en gang til? 

Anonymous poster hash: f7014...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...