Gå til innhold

Redusere treningsmengde og endre treningstype

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, som alltid har vært glad i trening. 

Det siste året har jeg jogget utrolig mye, og siden desember i fjor har jeg jogget nesten hver dag. Til sammen på én uke har jeg jogget 50-60 km. Har (nesten) aldri kjent smerter i kroppen, noe som har gjort at jeg har fortsatt med dette. Jogger mest på mølle, en sjelden gang ute. Har også trent en del styrke, men jogging er liksom blitt et must. 

Likevel kjenner jeg nå at kroppen er sliten i perioder. Noen dager i strekk kan jeg føle meg i superform og løpe mila uten å være noe som helst utmattet, mens andre perioder kan jeg kjenne at muskulaturen har vondt. Likevel har jeg jogget, fordi jeg er rett og slett blitt avhengig. 

Nå ønsker jeg å trappe ned på treningsmengden min. Selv om jeg elsker å trene, og gjør det fordi jeg har lyst, så ønsker jeg å venne meg til å forstå at jeg også må ha hviledager. At hviledager er en obligatorisk del av treningsuka. 

Har også lyst til å bli mer glad i andre treningsformer. Av og til frister det å dra på gruppetimer på senteret, men jeg feiger alltid ut mens jeg jogger på mølla like før, og tar heller ei ekstra lang mølleøkt istedet. Ønsker også å bli mer glad i å trene styrke på egen hånd på senteret. 

Noen som har tips til hvordan jeg kan håndtere dette framover? Det er ikke "bare å trene mindre og annerledes" når man er vant til å jogge hver dag, og føler dette er den eneste treningsformen som er bra nok.

Føler jeg ikke jeg får trent nok, spiser jeg også mindre (blir ikke sulten når jeg ikke trener nok), og jeg kan absolutt ikke gå ned i vekt. 

Håper noen kan hjelpe meg :) 

Anonymous poster hash: ea5c7...fa4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det du beskriver opplevde jeg for nærmere 2 år siden. Det som hjalp meg var å lese meg opp på forskjellige treningsfelt og hvordan det påvirker kroppen. Jeg begynte å gå på fjellet ilag med venninner, tok meg mer tid til sosiale sammenkomster. I tillegg ga jeg virkelig jernet nær jeg var på treningssenteret, jeg trente på treningssenter 3 ganger i uka, det var da korte men intense økter. Dette resulterte for min del i god progresjon og økt livskvalitet. Håper det ordner seg for deg. Lykke til 😀

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det du beskriver opplevde jeg for nærmere 2 år siden. Det som hjalp meg var å lese meg opp på forskjellige treningsfelt og hvordan det påvirker kroppen. Jeg begynte å gå på fjellet ilag med venninner, tok meg mer tid til sosiale sammenkomster. I tillegg ga jeg virkelig jernet nær jeg var på treningssenteret, jeg trente på treningssenter 3 ganger i uka, det var da korte men intense økter. Dette resulterte for min del i god progresjon og økt livskvalitet. Håper det ordner seg for deg. Lykke til

Tusen takk for svar :) 

Ja, dette med å ta meg tid til sosiale sammenkomster er også noe jeg ønsker å bli bedre i. Slik jeg trener i dag, går det fort 1-1,5 time til trening hver dag, og særlig i de periodene jeg føler meg utmattet, orker jeg ikke annet enn å sitte hjemme resten av tiden. 

Kan si at jeg ikke jogger veldig intensivt, da jeg jogger i moderat fart hele tiden. Men likevel blir det jo stor treningsbelastning når jeg jogger så mye. Kjenner jeg har lite motivasjon til å "måtte" ha intensive økter, noe man som regel bør ha dersom man trener sjeldnere. Jeg er mer fan av mange men moderate økter, ikke få og harde økter. Dette er mye av grunnen til at jeg synes det er vanskelig, siden jeg føler jeg må trene hardere per økt dersom jeg trener færre økter enn jeg gjør nå :( 

Hilsen TS

Skrevet

Reduser joggingen før det er for sent. Utrolig kjedelig å måtte slutte å jogge helt, fordi man ikke forsto konsekvensene. At du føler det utmattet i perioder kan være et tegn på at kroppen trenger mer hvile, eller rett og slett mer variasjon. Hvem sier at jogging er bedre trening enn f.eks. styrketrening og gruppetimer? Variasjon er nøkkelen, og det er utrolig viktig å være snill med kroppen sin! Varierer du mer, og lar i tillegg kroppen hvile, vil du oppleve mer framgang, og det blir hundre ganger morsommere å trene! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reduser joggingen før det er for sent. Utrolig kjedelig å måtte slutte å jogge helt, fordi man ikke forsto konsekvensene. At du føler det utmattet i perioder kan være et tegn på at kroppen trenger mer hvile, eller rett og slett mer variasjon. Hvem sier at jogging er bedre trening enn f.eks. styrketrening og gruppetimer? Variasjon er nøkkelen, og det er utrolig viktig å være snill med kroppen sin! Varierer du mer, og lar i tillegg kroppen hvile, vil du oppleve mer framgang, og det blir hundre ganger morsommere å trene! :)

Hører mange sier at jogging er den treningsformen som forbrenner mest. Vet ikke om det er sant? Er redd jeg skal legge på meg eller noe hvis jeg kutter ned joggemengden, og har flere hviledager og driver med andre aktiviteter i stedet :( 

Skrevet

Hører mange sier at jogging er den treningsformen som forbrenner mest. Vet ikke om det er sant? Er redd jeg skal legge på meg eller noe hvis jeg kutter ned joggemengden, og har flere hviledager og driver med andre aktiviteter i stedet :(

Hvilken treningsform som forbrenner mest vet jeg ikke svaret på, men jeg tror nok det er mye spekulasjoner og påståelser angående det. Kan heller ikke si noe om du kommer til å legge på deg, men da vil du helt klart legge på deg den dagen du plutselig går på en smell, får en skade, og aldri kan jogge igjen. Så derfor bør du variere mer, men det er selvsagt opp til deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...