Gå til innhold

Skjeve tenner i voksen alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt rette tenner, men så la jeg merke til at sommeren i fjor begynte tennene mine nede trekke seg mot midten og de har bare blitt skjevere og skjevere.Nå er bittet mitt blitt mer 'feil' også.

Har andre også opplevd det?Har aldri brukt regulering og er skeptisk til det med tanke på at de kan bli skjeve igjen..Begynner å lure om jeg sover 'feil' eller noe :-(

Anonymous poster hash: edbd8...ccb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er forresten 30 år.Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått visdomstenner?

Anonymous poster hash: 13286...3af
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trukket alle mine visdomstenner..Skjevheten har skjedd etterpå.

Skrevet (endret)

Har andre også opplevd det?Har aldri brukt regulering og er skeptisk til det med tanke på at de kan bli skjeve igjen..Begynner å lure om jeg sover 'feil' eller noe :-(

Dette er helt normalt. Det går an å trekke ei fortann og regulere resten på plass så det blir jevnt. Det er mye arbeid og du må betale alt sjøl, men en del gjør det likevel.

Endret av Vox_populi
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt. Det går an å trekke ei fortann og regulere resten på plass så det blir jevnt. Det er mye arbeid og du må betale alt sjøl, men en del gjør det likevel.

Hvorfor i alle dager mener du TS skal trekke en fortann og få et asymertisk tannsett?

Det absolutt enkleste er tannregulering. Om det er fare for at fortennene skal flytte på seg etter reguleringen så få du en streng montert på baksiden av fortennene.

Denne holder fortennene på plass.

Anonymous poster hash: 69dcd...dee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så rart at de plutselig er blitt skjeve? Mine tenner ble det i voksen alder, men det var pga visdomstenner som kom ut ganske sent. Jeg valgte å ta regulering i en alder av 28 år. Hadde ikke råd til "usynlige" bak på tennene, så gikk for god gammeldags togskinner. Så teit ut, men det var bare for et halvår, så det var levelig. Har streng bakpå tennene og den har jeg den dag i dag, nesten ti år senere. Bittet har ikke endret seg noe.

Anonymous poster hash: 804a4...cd0
Skrevet

Trekke en fortann? Jeg har tatt regulering i voksen alder, siden tennene mine (spesielt i underkjeven) var veldig skjeve. Jeg spurte tannlegen om de ikke bare kunne trekke den ene tannen jeg hadde foran nede, siden den var så sykt skjev, og da fikk jeg vite at det var uaktuelt siden det ville ødelegge bittet og skape usymmetri. 

Ts: Jeg tok regulering bak tennene. Det koster mye, og tar lang tid. Men det er verdt det dersom du er veldig misfornøyd med tennene dine. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har opplevd det samme og det er helt vanlig! Fortennene mine har ikke vært 100% rette, men den "skjevheten" som var vises nesten ikke. Etter at jeg trakk fortennene så begynte fortennene mine å flytte på seg. Den ene fortenna gikk mer til siden,og den andre gikk innover. Jeg la ikke merke til det før jeg så et bilde av meg der jeg smilte,og fra den vinkelen som bildet ble tatt i så jeg hvor mye den tanna hadde flyttet på seg. Forfra så man ikke mye,men fra siden ble det veldig tydelig.

Tenner er noe vi har for livet,og jeg passer godt på de. Tenkte jeg skulle få dette fikset sånn at de blir slik de var før. Jeg bestilte time til en tannlege og tenkte å prøve Invisalign som mange bruker.  Siden problemet mitt var kun fortennene og en tann ved siden av, så ble jeg anbefalt en Inman Aligner regulering. Den koster under halvparten som Invisalign; 18.000 kr , og etter tre uker er den ene tannen allerede på plass. Jeg merket det ikke før jeg så avtrykket de tok av tennene mine før jeg startet med reguleringen... det er utrolig at den tanna er helt på plass allerede.

Innen to måneder er jeg helt ferdig.  Verdt hver eneste krone.

Eneste minuset er; du høres litt rar ut når du snakker de første 2-3 ukene. Komisk for de rundt deg da...hehe.

Hvis de skjeve tennene plager deg veldig, og det er de fremste tennene, så invester i Inman Aligner. Anbefales sterkt!

Anonymous poster hash: ac051...0de
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har opplevd det samme og det er helt vanlig! Fortennene mine har ikke vært 100% rette, men den "skjevheten" som var vises nesten ikke. Etter at jeg trakk fortennene så begynte fortennene mine å flytte på seg. 

Haha, snakk om skrivefeil; skulle stå "trakk VISDOMSTENNENE"  :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager mener du TS skal trekke en fortann og få et asymertisk tannsett?

Det absolutt enkleste er tannregulering. 

Tennene i underkjeven har tendens til å vandre framover og forårsake rotasjoner av fortennene (roterte tenner tar mindre plass i tannrekka). Å rotere dem tilbake i normalposisjon ved hjelp av tannregulering er det ikke plass til. Det er omtrent umulig å flytte alle tennene tilbake. For å gjøre en lang historie kort - er plassmangelen betydelig, er det vanlig å trekke en fortann og regulere resten så det blir jevnt. Asymmetrien er det bare tannleger som ser - hvis de ser etter. For andre ser det fint ut.  

Etter ferdigbehandling går man med streng på baksida av fronttennene i mange, mange år, kanskje bestandig.

Visdomstenner er nevnt. Ja, de kan under frambruddet til en viss grad presse tennene foran framover. Men tendensen til å vandre framover er der uansett, også hos alle dem som mangler anlegg for visdomstenner.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere :-) Ja har hørt at om en tann er ekstrem skjev så kan den trekkes.Synes bare det er altfor synd å trekke friske tenner for jeg har en slik tann..Har hørt om disse gjennomsiktige reguleringene så de skal jeg sjekke ut.Jeg tenker jeg burde ha noe bak tennene nede for den ene tannrekken har begynt å helle innover, som gjør bittet litt 'feil' i forhold til andre siden. Huff synd det er så dyrt :-(

Skrevet

Ja har hørt at om en tann er ekstrem skjev så kan den trekkes.Synes bare det er altfor synd å trekke friske tenner 

Ikke akkurat sånn. Om det er stor plassmangel i kjeven, så må en tann trekkes, og da tar man under ellers like forhold den som er mest skjev, så blir det enklere å rette opp de gjenstående.

Det er ikke synd å trekke friske tenner når de som står igjen får et bedre miljø (med tanke på tannløsning i modne og eldre år).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har My Clear Brace, samme konseptet som Invisalign. Hadde i utgangspunktet store mellomrom mellom tennene i overkjeven og svært trange forhold i nedre kjeve. En del av tennene stod også skjevt. Måtte ha 14 skinner oppe og 10 nede. Disse skinnene bytter man ut annenhver uke.

Nå skal jeg begynne på de niende settet og ser store forskjeller. Spesielt på tannmellomrommet mellom de fire fortennene oppe og det at de ytterste av dem er mye mindre skjeve.

Når første settet kommer på, er det rimelig vondt å spise og det er en del ting man ikke får til å spise i perioden man bruker skinnene. Etter tre, fire dager med første settet, har ikke jeg hatt noen vondter. Man må pusse tennene etter hvert måltid og bruke tanntråd ofte.

Utgiftene fordeler seg ut over perioden du bruker skinnene. Første undersøkelsen var dyr, rundt 4.000,-. Da ble det tatt en mengde røntgenbilder og avstøpninger. Betalte også stor sum, 10.000,- for skinnene. Etter dette betaler jeg 900,- for hver kontroll som er hver fjerde eller sjette uke.

Verdt strevet? Ja. Det synes jeg.

Anonymous poster hash: 89667...93c
  • 1 år senere...
Skrevet
På 7/11/2015 den 0.10, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere :-) Ja har hørt at om en tann er ekstrem skjev så kan den trekkes.Synes bare det er altfor synd å trekke friske tenner for jeg har en slik tann..Har hørt om disse gjennomsiktige reguleringene så de skal jeg sjekke ut.Jeg tenker jeg burde ha noe bak tennene nede for den ene tannrekken har begynt å helle innover, som gjør bittet litt 'feil' i forhold til andre siden. Huff synd det er så dyrt :-(

Hvordyrt er det da? 

Anonymkode: c2a35...3f8

Skrevet

Skjeve tenner er veldig sjarmerende, da :)!

Anonymkode: 6aecf...bd8

Skrevet

Er det så nøye når det bare er de nedre tennene da? Det påvirker jo ikke synsinntrykket av ansiktet noe særlig heller. Sett veldig mange har skjeve undertenner, men er liksom noe jeg ikke oppdaget før jeg begynte å se etter det da jeg selv fikk skjeve tenner pga. visdomstann.

Anonymkode: db6f2...911

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2015 den 20.14, Ruby_Tuesday skrev:

Trekke en fortann? Jeg har tatt regulering i voksen alder, siden tennene mine (spesielt i underkjeven) var veldig skjeve. Jeg spurte tannlegen om de ikke bare kunne trekke den ene tannen jeg hadde foran nede, siden den var så sykt skjev, og da fikk jeg vite at det var uaktuelt siden det ville ødelegge bittet og skape usymmetri. 

Ts: Jeg tok regulering bak tennene. Det koster mye, og tar lang tid. Men det er verdt det dersom du er veldig misfornøyd med tennene dine. 

Hvis skjeve tenner gir hodepine og smerter i munnen så gir ikke det offentlige støtte?!

AnonymBruker
Skrevet
På 25.11.2016 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Er det så nøye når det bare er de nedre tennene da? Det påvirker jo ikke synsinntrykket av ansiktet noe særlig heller. Sett veldig mange har skjeve undertenner, men er liksom noe jeg ikke oppdaget før jeg begynte å se etter det da jeg selv fikk skjeve tenner pga. visdomstann.

Anonymkode: db6f2...911

Ja, skjeve tenner nede kan for noen gi konstant spenning og vondt.

AnonymBruker
Skrevet
På 24.6.2017 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Hvis skjeve tenner gir hodepine og smerter i munnen så gir ikke det offentlige støtte?!

Noen som vet, i 2017?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...