Teardrop Skrevet 10. juli 2015 #1 Skrevet 10. juli 2015 Vil smake på denne, men hvordan spises den? Holder det med 1stk? Hva smaker den? Hva bruker du den til?
Christiania_Oslo Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 Du kan smørdampe den og spise nederste delene av bladet, men det er artisjokkhjertet som er hoveddelen. Personlig synes jeg ikke artisjokk som er hele og som man koker selv er noe spesielt, men jeg liker artisjokk som feks er fylt med fetaost(finnes på grønnsaksbutikker) og som jeg kan bruke på feks pizza eller i tapas:)
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 Jeg liker heller ikke å spise hel kokt artisjokk, men prepper den slik at jeg tilbereder bare hjertet, og dermed kan bruke den til tapas-aktige retter, etter som tilbehør til kjøtt eller fisk. Det er litt arbeid med artisjokker, og man må vite hva man gjør når man angriper dem. Søk på "artichoke" på Youtube, så finner du mange instruksjonsvideoer. Når jeg først har hjertene klare liker jeg å dele dem i to eller fire avhengig av størrelsen på artisjokkene, og så koke møre ved lav varme i en miks av hvitvin og olivenolje, gjerne med litt urter og hvitløk i. Anonymous poster hash: 0f43f...de6
Pringle Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Kok en stor eller to små i lettsaltet vann en halv time, eller til bladene kan trekkes av. Skjær av stilkene og kok med, margen i dem er snask. Riv av bladene og skrap ut det myke nederst med tennene, det er en egen teknikk som du kjapt lærer deg Godt å dyppe i smeltet smør. Hjertet er innerst, dekket av en matte av strie hår, som må fjernes fullstendig, det er ganske pirkete, men smaker himmelsk. Mye jobb, mye søppel, men noe man kan lage seg en kveld/dag man har ro og tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå