BritElin Skrevet 7. september 2004 #1 Skrevet 7. september 2004 Hvis du har/har hatt eller skal ha dagmamma hva forventer du da at hun skal gjøre for eller med barnet ditt? Hilsen BritElin
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2004 #2 Skrevet 8. september 2004 har ikke det salv, men har væt dagmamma.. og har en bror som har fått sin første. Jeg synes hun/han skal gi ungen mat, rydde etter seg, leke med ungen/aktivisere ungen, ta ungen med ut, er det en liten unge; skifte bleien når det trengs, få ungen til å sove vist den sover på dagen.. Jeg pleide å rydde litt og jeg da. Ungene jeg passet sov på dagen og han andre gikk på skolen, så når minste jenta sov pleide jeg å rydde lit og ta ut/inn av oppvaskmaskina...
BritElin Skrevet 8. september 2004 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2004 Jammen ikke mye svar å få her gitt. Enten bruker dere ikke dagmamma eller så stiller dere ikke krav?? Det jeg lurer på er om dersom du har dagmamma og barnet ditt er to år forventer du da at dagmamman skal sitte på gulvet/være med i leken hele dagen? Sitte ute i sandkassa og grave for ungene? Eller er det OK å sette på en maskin med klær, henge opp, legge sammen rydde litt rundt forbi mens ungen skal finne leker og leke selv/sammen med andre? Hilsen BritElin
Delfia Skrevet 9. september 2004 #4 Skrevet 9. september 2004 Jeg er dagmamma og har hatt dagmamma. Først; min sønn begynte hos dagmamma da han var et år. Jeg forventet at hun aktiviserte han,trøstet om han var lei seg,hjalp han å forstå lek med andre unger,var ute med han og la han til å sove når han var trett. Jeg var utrolig fornøyd med henne for det vistes at hun brydde seg om ungene. Hun lagde gipsformer av hendene,hadde de med på dukketeater,alle ungene hadde hver sin lille bok som hun noterte morsomme hendelser i eller bare skrev ned hva de hadde spist ellerhvor lenge de sov. Min sønn snakker enda om NN og spør ofte etter henne og de andre ungene. Nå er jeg selv dagmamma og har prøvd å gjøre ting litt som NN. Jeg leker for det meste sammen med ungene på gulvet men unger har godt av å leke litt for seg selv også. Da forbereder jeg som regel mat til dem o.l. Jeg sitter like godt i sandkassa og graver,eller kanskje vi slår opp telt i hagen og leker at vi er på campingtur.Vi går på oppdagelsesferd og samler blader som vi kan presse og laminere. Men,når ungene sover da tar jeg meg tid til å sette på en maskin klær eller lignende. Men som regel rydder jeg etter innelek og forbereder noe til ungene våkner igjen. Nå kommer snart den første,så jeg må pusse tenner....
Lee Skrevet 9. september 2004 #5 Skrevet 9. september 2004 Jeg hadde dagmamma til jenta mi et års tid. Søt og hyggelig dame, for all del. Barna var mye ute i den store flotte hagen hennes. Hun satt ikke mye med dem i sandkassa, noe jeg kanskje ikke synes er så nødvendig. I hvert fall ikke hele tiden. Men det som er nødvendig er at HUN er der hele tiden, og ikke lar barna være alene ute ett sekund, eller sender eldre barn ut for å passe på. Hun lærte dem sangleker, arrangerte nissefest og karneval. Hun tok dem også med til legen/sykehuset, fordi sønnen hennes måtte dit. Det synes jeg derimot ikke var greit. Den dagmammaen jeg brukte hadde en travel hverdag, stort hus, mine, dine og felles barn i tillegg til dagmammabarn. Jeg synes hun brukte altfor mye tid på private ting i heimen, mens hun var på jobb. Jeg forventer at en dagmamma lar absolutt størstedelen av sine private plikter og ærender vente til etter arbeidstid. Jeg forventer at dagmammaen stimulerer barna med samtale, kos, lesing, inne-og utelek. Samt at helt elementære ting, som å sørge for at barnet får i seg mat, skifter bleie, bytter tøy om det er blitt vått osv blir gjort. I bunn og grunn setter jeg vel ikke mindre krav til en dagmamma enn det jeg ville gjøre om barnet mitt skulle gå i barnehage.
Delfia Skrevet 9. september 2004 #6 Skrevet 9. september 2004 Jeg forventer at en dagmamma lar absolutt størstedelen av sine private plikter og ærender vente til etter arbeidstid. Jeg forventer at dagmammaen stimulerer barna med samtale, kos, lesing, inne-og utelek. Samt at helt elementære ting, som å sørge for at barnet får i seg mat, skifter bleie, bytter tøy om det er blitt vått osv blir gjort. I bunn og grunn setter jeg vel ikke mindre krav til en dagmamma enn det jeg ville gjøre om barnet mitt skulle gå i barnehage. Helt enig. Det å være dagmamma er jo jobben deres (min),som hvilken som helst annen jobb.Dersom jeg satt i kassa på RIMI kunne jeg jo ikkje vaske klær og gulv samtidig....eller gå til legen og ha "jobben" med. Foreldrene blir jo på en måte arbeidsgiver og må jeg til legen sjekker jeg med arbeidsgiver at det er ok,ikke sant? Når ungene sover, har jeg på en måte matpause. Da kan jeg gjøre private ting så lenge det ikke kommer i veien for min tid med ungene når de er våkne.
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #7 Skrevet 9. september 2004 Jeg har hatt dagmamma (eller egentlig dagpappa, det var en mann) til ungen min. Jeg mener gnerelt at voksne ikke skal sitte og spa sammen med barna i sandkassen. Jeg har tro på å utføre meningsfulle arbeidsoppgaver med ungene rundt seg, være en utførende voksen, ikke en lekevoksen. Feks: Er man i hagen og leker mener jeg den voksne bør luke, rake etc, er man inne, støvtørrer man, vanner blomster, lager mat etc. Barna leker frit rundt, og deltar om de vil. Små barn vil uansett kopiere. Barn er så fjernt fra naturlige voksne i vårt samfunn - de voksne leker med dem og underholder dem og jobber når de sover. Det mener jeg ikke er riktig. Når barna sover har dagmammaen pause.
Lee Skrevet 9. september 2004 #8 Skrevet 9. september 2004 Når barna sover har dagmammaen pause. Nja, er ikke helt enig med deg. Hun har fortsatt like mye ansvar, og må være i umiddelbar nærhet. Kanskje hun må gjøre i stand måltid, rydde opp leker, vaske etter et måltid osv. Men helt klart, er sånne ting gjort, er vel det tiden for å ta seg en kopp kaffe og slenge beina på bordet.
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2004 #9 Skrevet 9. september 2004 En blanding av barnehage og hva en mor gjør selv: Leke med barna, men må for all del ikke alltid sitte i sandkassa. Stelle barn etter behov Gi barna mat eller måltid som vanlig. Legge barna om de skal det. Lese og synge sammen med barna. Er det dagmamma i andres hjem, så skal hun ikke ta oppvask utenom det de bruker selv eller vaske klær, støvsuge osv så fremt det ikke har skjedd et uhell som gjør at klær må legges i bløt. Er det dagmamma i hennes eget hjem, så synes jeg husarbeid samt hagearbeid kan gjøres. Barna har det godt av å se og være med på voksne sine oppgaver. Å ta pauser inne i mellom er viktig: å sitte på hagestolen me en kopp kaffe mens barn er i sandkassen, eller la barna se en videosnutt mens man tar en surferunde. Så lenge man hører og ser barna, så ta pauser! Barna får ikke noe godt ut av en utslitt dagmamma. Ser heller ikke noe mot at en gjør viktige ærend som tlfsamtale, husarbeid når barna sover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå