AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Hei! Jeg har da kommet inn i en ond sirkel hvor all selvkontroll er borte, godteri er tilgjengelig og cravingsen er verre enn noen gang. Dette har da indikert(?) i at jeg har lagt på meg litt, gått opp i fettprosent og ja - dere skjønner regla. Idag bestemte jeg meg for å endre på dette da det går sterkt utover selvtilliten min, og det er noe jeg ikke ønsker. Kan dere komme med råd og tips til andre ting jeg kan spise/gjøre når jeg craver, og gode råd og tips generelt? Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
Pringle Skrevet 10. juli 2015 #2 Skrevet 10. juli 2015 På hvilken måte, i hvor stor grad og i hvor lange perioder er godteri tilgjengelig? Kan du gjøre tilgjengeligheten mindre? Jo mer tilgjengelighet og jo mer ettergivelse, jo sterkere cravings. Men vær forsiktig, fullstendig nekt fører også ofte til mer cravings. (ikke lett å finne balansen, men det er mulig.) Mitt råd er å spise noe annet som du liker, som du blir tilfredsstilt og ikke mer fysen av, og bestemme deg for å bare spise til faste måltider, og spise godteri bare av og til. Hva du skal gjøre istedenfor å spise må du nesten finne ut selv.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #3 Skrevet 10. juli 2015 På hvilken måte, i hvor stor grad og i hvor lange perioder er godteri tilgjengelig? Kan du gjøre tilgjengeligheten mindre? Jo mer tilgjengelighet og jo mer ettergivelse, jo sterkere cravings. Men vær forsiktig, fullstendig nekt fører også ofte til mer cravings. (ikke lett å finne balansen, men det er mulig.) Mitt råd er å spise noe annet som du liker, som du blir tilfredsstilt og ikke mer fysen av, og bestemme deg for å bare spise til faste måltider, og spise godteri bare av og til. Hva du skal gjøre istedenfor å spise må du nesten finne ut selv. Det som er tøft er at jeg jobber i en matbutikk 2 ganger i uka, og en kiosk 1-2 ganger i uka - der har jeg tilgang på alt.Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
Pringle Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Det som er tøft er at jeg jobber i en matbutikk 2 ganger i uka, og en kiosk 1-2 ganger i uka - der har jeg tilgang på alt.Anonymous poster hash: 2fa02...cd3 Jeg fryktet at svaret var omtrent sånn Da må du utruste deg med viljestyrke. Og tenk framover.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #5 Skrevet 10. juli 2015 Jeg fryktet at svaret var omtrent sånn Da må du utruste deg med viljestyrke. Og tenk framover. Var så sinnsykt flink før, så kom depresjonen og angsten tilbake - da sa det bang....Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
Pringle Skrevet 10. juli 2015 #6 Skrevet 10. juli 2015 Håper noen andre har gode råd. Jeg skjønner at jeg er heldig som kan "skjerme" meg så mye jeg trenger som hjemmeværende.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #7 Skrevet 10. juli 2015 Håper noen andre har gode råd. Jeg skjønner at jeg er heldig som kan "skjerme" meg så mye jeg trenger som hjemmeværende. Jeg har iallefall byttet ut brus med faris blandet med ZerOh saft, og det er vel en god start?Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Bestem deg for å spise godteri maks en gang i uka, evt en gang annenhver uke, evt bare en gang i mnd. Hvis du trener, vil du få mindre lyst på godteri. Når du begynner å spise mest sunt, vil kroppen ikke ha så lyst på godteri mer. Utvid mathorisonten, med nye sunne måltider, hvordan du lager dem etc. Anonymous poster hash: b4211...66f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #9 Skrevet 10. juli 2015 Bestem deg for å spise godteri maks en gang i uka, evt en gang annenhver uke, evt bare en gang i mnd. Hvis du trener, vil du få mindre lyst på godteri. Når du begynner å spise mest sunt, vil kroppen ikke ha så lyst på godteri mer. Utvid mathorisonten, med nye sunne måltider, hvordan du lager dem etc.Anonymous poster hash: b4211...66f Det er veldig vanskelig å bestemme seg for noe sånt og kutte ned så brått, synes jeg..Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Det er veldig vanskelig å bestemme seg for noe sånt og kutte ned så brått, synes jeg..Anonymous poster hash: 2fa02...cd3 Så hun skal fortsette å spise godteri hver dag? Hun må sette inn viljen. Anonymous poster hash: b4211...66f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Så hun skal fortsette å spise godteri hver dag? Hun må sette inn viljen.Anonymous poster hash: b4211...66f Jeg er ts Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
Adara Skrevet 10. juli 2015 #12 Skrevet 10. juli 2015 Ta med mat du er glad i på jobben? Da kan du heller spise det
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #13 Skrevet 10. juli 2015 Jeg er nødt til å ha absolutte regler. Min regel: Jeg har ikke lov å spise snop/kaker på jobb. Unntaket er kake, om det er feiring for en kollega (det er det såpass sjelden at det går bra). Jeg fungerer ikke med "bare litt" eller "bare av og til". Én bit trigger et så sinnsykt søtsug at jeg blir fysisk dårlig, får hjertebank og skjelvinger og har lyst til å grine av godtedesperasjon. Om du lager en klar regel tar du vekk valget. Desicion fatigue er en reell og stygg sak. Jo flere beslutninger du tar, jo mer tapper du av denne begrensede ressursen. Så trikset er å fjerne valgene, så du slipper bruke opp viljestyrken på dem. Du slipper tenke "jeg har jo lov en gang i uken, skal jeg ta den godbiten nå? eller vente? Kan jeg ta én slik, eller to sånne andre?". Svaret er nemlig alltid nei. "Skal jeg?" Nei, det skal du ikke, for du har aldri lov, punktum. Anonymous poster hash: 08ac4...28f 4
Jacuzzi Skrevet 10. juli 2015 #14 Skrevet 10. juli 2015 (endret) Enig med den over om at man rett og slett må lage seg strenge regler (og følge dem!) Jeg jobbet i bakeri/café, og da måtte jeg lage meg en regel om hvilke snacks som var lov, og hva som ikke var lov. F.eks. INGEN bakevarer skulle inn i min munn, men jeg kunne ta med en liten kule is når jeg gikk derfra, og ev. spise "prøvevaffelen" når jeg stekte vafler om morgenen. Ta med nistepakke med sunn mat, slik at du aldri er sulten på jobb. Da får du mer lyst til å spise usunne ting. Endret 10. juli 2015 av Jacuzzi
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #15 Skrevet 10. juli 2015 Jeg er nødt til å ha absolutte regler. Min regel: Jeg har ikke lov å spise snop/kaker på jobb. Unntaket er kake, om det er feiring for en kollega (det er det såpass sjelden at det går bra). Jeg fungerer ikke med "bare litt" eller "bare av og til". Én bit trigger et så sinnsykt søtsug at jeg blir fysisk dårlig, får hjertebank og skjelvinger og har lyst til å grine av godtedesperasjon. Om du lager en klar regel tar du vekk valget. Desicion fatigue er en reell og stygg sak. Jo flere beslutninger du tar, jo mer tapper du av denne begrensede ressursen. Så trikset er å fjerne valgene, så du slipper bruke opp viljestyrken på dem. Du slipper tenke "jeg har jo lov en gang i uken, skal jeg ta den godbiten nå? eller vente? Kan jeg ta én slik, eller to sånne andre?". Svaret er nemlig alltid nei. "Skal jeg?" Nei, det skal du ikke, for du har aldri lov, punktum. Anonymous poster hash: 08ac4...28f Det skal prøves, det hørtes veldig lurt ut med slike regler!Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
Gjest Wander Skrevet 10. juli 2015 #16 Skrevet 10. juli 2015 Jeg ville tatt med meg 86% sjokolade på jobb og tatt et knekk av den om/når du får cravings. For mange er så mørk sjokolade veldig "mettende" så det kan hjelpe deg med å dempe søtsug Og jeg pleier å tenke hvis vi har mye godt i hus at det er bare godt i en veldig kort stund (noen sekunder) og etterpå angrer jeg fælt så det er rett og slett ikke verdt det, men alt med måte! Hvis du klarer å regulere porsjonene du spiser også kan det hjelpe betraktelig! Lykke til og god sommer
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #17 Skrevet 10. juli 2015 Jeg ville tatt med meg 86% sjokolade på jobb og tatt et knekk av den om/når du får cravings. For mange er så mørk sjokolade veldig "mettende" så det kan hjelpe deg med å dempe søtsug Og jeg pleier å tenke hvis vi har mye godt i hus at det er bare godt i en veldig kort stund (noen sekunder) og etterpå angrer jeg fælt så det er rett og slett ikke verdt det, men alt med måte! Hvis du klarer å regulere porsjonene du spiser også kan det hjelpe betraktelig! Lykke til og god sommer Det var et smart tips, det skal jeg gjøre!! Tusen takk, og god sommer til deg også!Anonymous poster hash: 2fa02...cd3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #18 Skrevet 10. juli 2015 Dårlig innstilling å bare tenke at det blir så tøft og fælt for deg å kutte ut godteri.. Bare vent da til du "føler" for det. Men da kommer du til å føle deg forferdelig og har da lagt på den enda flere kilo. Tviler på at det er verdt det. Sukker er ekstremt avhengighetsskapende, det eneste som hjelper er å være hard mot seg selv. Anonymous poster hash: acc2d...b9d
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #19 Skrevet 10. juli 2015 Dårlig innstilling å bare tenke at det blir så tøft og fælt for deg å kutte ut godteri.. Bare vent da til du "føler" for det. Men da kommer du til å føle deg forferdelig og har da lagt på den enda flere kilo. Tviler på at det er verdt det. Sukker er ekstremt avhengighetsskapende, det eneste som hjelper er å være hard mot seg selv. Anonymous poster hash: acc2d...b9d Det handler ikke om å ha en dårlig innstilling, men å være realistisk. Jeg vet det blir tøft og vanskelig. Jeg vet dette fordi jeg i tillegg sliter med depresjonen igjen, noe som gjør at jeg trøstespiser en del. Igjen; jeg er realistisk og forbereder meg på at det er kjempevanskelig.Anonymous poster hash: 2fa02...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #20 Skrevet 10. juli 2015 Det handler ikke om å ha en dårlig innstilling, men å være realistisk. Jeg vet det blir tøft og vanskelig. Jeg vet dette fordi jeg i tillegg sliter med depresjonen igjen, noe som gjør at jeg trøstespiser en del. Igjen; jeg er realistisk og forbereder meg på at det er kjempevanskelig.Anonymous poster hash: 2fa02...cd3 Jeg har selv opplevd flere år med depresjon og dårlig kosthold. Selvsagt er det tøft, men man også tro på seg selv. Derfor synes jeg at det er uheldig å ha en innstilling der du føler at det er synd i deg selv. Mener ikke å være kjip, men at du jobber på kiosk er ingen unnskyldning. Man er da eksponert til usunne varer uansett. Man kan ikke dulle med seg selv og trøstespise. Det hjelper kun der og da, og følgende dårlig samvittighet er så ekkelt å oppleve. Dette er hardt å høre og innse, men det eneste som hjelper. Beklager om jeg fornærmer deg.Anonymous poster hash: acc2d...b9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå