AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Jeg er en datter på 23 år, som har en mor som har slitt veldig mye i sitt liv. Hun er psykisk syk, holder seg mye hjemme og isolerer seg selv. Hun har opplevd mye i løpet av livet sitt, og jeg vet snart ikke hva jeg kam gjøre for mammaen min. Hele mitt liv har jeg vært mamma for min egen mamma og det er tungt. Men nå har ting blitt verre med mamma. Hun mistet nylig sin mamma, og nå har det bare gått nedover. Mamma er så avhengig av tabletter (blant annet paralgin forte) og det er så mye at det er blitt et misbruk av det. Hun tar det opptil flere ganger om dagen, og med engang hun har gått tom, drar henne til fastlegen og får nye tabletter. Jeg mistenker at mamma legger veldig på med smerter, sånn at hun forsetter og få medisiner. Hun innser ikke selv hvor langt dette er gått, og jeg vet bare at noe må gjøres nå. Jeg vil ikke få en tlf der mamma er død. Hun sliter også med diabetes 2, og vet at hun er lite aktiv og sover mye. Jeg har en lillesøster på bare 10(!) år som bor enda hjemme, og det er derfor jeg må gjøre noe nå! Hva kan jeg gjøre? Jeg vet ikke snart lenger hva jeg kan gjøre...... Trenger sårt noen råd Anonymous poster hash: b2323...353
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #2 Skrevet 9. juli 2015 Huff, føler med deg ts, dette høres ikke bra ut. Det er farlig å ta så mye smertestillende, ja man skal egentlig holde seg unna smertestillende , bare ta det i akutte situasjoner. Smertestillende skaper mye toxic i kroppen. Det at hun i tillegg har diabetes 2, er ennå verre. Det er alvorlig at hun ikke tar dette på alvor! Kunne du snakket med legen hennes? Jeg må ærlig innrømme at det høres ikke ut som legen helt forstår alvoret her, når h*n bare fortsetter å skrive ut smertestillende. Når man har diabetes 2, er rett kosthold og regelmessig bevegelse utrolig viktig! Du kan si til legen det du skriver her, at du er alvorlig bekymret, og at hun faktisk har et ansvar for deg og din yngre søster som bare er 10 år. Skriv en bekymringsmelding, si at legen må følge henne bedre opp, bl.a med f.eks psykolog , samtidig som hun må få en kostholdsplan, og holde seg unna alle tablettene hun tar. Kanskje hun må legges in et sted under oppsyn en periode, for det høres ikke ut som hun klarer å ta vare på seg selv. Det er bra du er våken, men vondt å høre at du må være den ansvarlige når det skulle vært omvendt. Ring legen hennes imorgen, evt en annen lege. Dette er ALVORLIG. Anonymous poster hash: d0215...6e2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #3 Skrevet 9. juli 2015 P.s : har vært flere studier på at for mye smertestillende øker risikoen for slag og hjerteinnfarkt, og jeg vil tro hun har ennå høyere riskio siden hun har diabetes. Anonymous poster hash: d0215...6e2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #4 Skrevet 10. juli 2015 Hvis det er rusmisbruk og tung psykiatri inne i bilde så ville jeg kontaktet barnevernet. Så slipper søsteren din å være mor for mammaen deres hun også.Anonymous poster hash: 1461d...4ea 10
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #5 Skrevet 10. juli 2015 Du kan melde din bekymring til hennes fastlege og til barnevernet. Jeg er godt voksen og vokste delvis opp med en mamma som misbrukte piller og alkohol. Hun hadde angst, var manisk / depressiv (som det het dengang) og var veldig opp og ned. Jeg meldte flere ganger, som voksen, bekymring til hennes fastlege. 2 ganger ble hun tvangsinnlagt. X-antall ganger la hun seg inn frivillig. For meg som voksen var det sinnsykt tøft å stå i det. Kan bare tenke meg hvordan det må være for deg og for 10-åringen. Du må dessverre påta deg ansvaret med å være mest voksen i denne situasjonen og hjelpe 10åringen, og din mamma. Ta en prat med moren din. Si at enten må hun kontakte legen sin eller så vil du gjøre det. Hun er nødt til å få noe hjelp. Hjelp til moren din vil også hjelpe søsteren din. Anonymous poster hash: 6f009...40e 1
Biloba Skrevet 10. juli 2015 #6 Skrevet 10. juli 2015 Dette er en sak for barnevernet og fastlegen. Forferdelig vanskelig å varsle om din egen mor, men det må du for 10-åringens del. Det kan være motivasjonen for din mor til å få ordentlig hjelp og komme seg ut av misbruket også. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #7 Skrevet 10. juli 2015 Synes du skal avvente barnevernet, men send en bekymringsbrev eller ring til fastlegen hennes. Legen kan ta tak i misbruket og evnt henvise henne videre hvis hun trenger hjelp! Anonymous poster hash: 2f413...5ed
Biloba Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Synes du skal avvente barnevernet, men send en bekymringsbrev eller ring til fastlegen hennes. Legen kan ta tak i misbruket og evnt henvise henne videre hvis hun trenger hjelp!Anonymous poster hash: 2f413...5ed Det er barnevernet som er rett instans til å vurdere omsorgen, sikre barnet og sette inn hjelpetiltak. Legen har ikke innsyn i hvordan omsorgen fungerer for barnet, og har ofte for stor sympati med den voksne til å innse alvoret. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #9 Skrevet 10. juli 2015 Synes du skal avvente barnevernet, men send en bekymringsbrev eller ring til fastlegen hennes. Legen kan ta tak i misbruket og evnt henvise henne videre hvis hun trenger hjelp! Anonymous poster hash: 2f413...5ed Jeg har vokst opp med en mor som missbrukte piller, og synes dette rådet er svært dårlig! En tiåring skal ikke måtte håndtere en rusmissbrukende forelder. Missbruk av piller er rusmissbruk,og for barnet er morens rus skremmende og ødeleggende, selv om preparatene hun bruker er skrevet ut av en lege. Det er flott om Hi klarer å hjelpe moren sin, som helt tydelig har det vanskelig og trenger hjelp, men den det er viktigst å hjelpe i denne situasjonen er 10 åringen! La oss avvente med barnevernet å se om vi kan fikse det selv holdningen førte til at jeg ikke fikk noe hjelp, noe som igjen har ført til at jeg har vært nødt til å bruke mye tid som voksen på å bearbeide traumer fra å ha vokst opp med en mor som stadig var ruset. Anonymous poster hash: 90bee...017 5
lille_frosk Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Det er barnevernet som er rett instans til å vurdere omsorgen, sikre barnet og sette inn hjelpetiltak. Legen har ikke innsyn i hvordan omsorgen fungerer for barnet, og har ofte for stor sympati med den voksne til å innse alvoret. Enig. Jeg synes ofte leger er fryktelig dårlige til å se barna i bildet, og vurdere omsorgsevne i tillegg til helsesituasjonen for den enkelte pasient.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Utskriving av smertestillende tabletter i gruppe A og B er der streng kontroll med. Både fra fastlege og fra reseptregisteret. Fastlegen er og pliktig til å sende bekymringsmelding til bv dersom han mener ts mor ikke er egnet til å dra omsorg for barnet på 10 år på grunn av psykiatri og eller medikamentbruk. Hva sier din mor om situasjonen sin? Anonymous poster hash: 3ad14...2f9
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #12 Skrevet 10. juli 2015 Utskriving av smertestillende tabletter i gruppe A og B er der streng kontroll med. Både fra fastlege og fra reseptregisteret.Fastlegen er og pliktig til å sende bekymringsmelding til bv dersom han mener ts mor ikke er egnet til å dra omsorg for barnet på 10 år på grunn av psykiatri og eller medikamentbruk. Hva sier din mor om situasjonen sin?Anonymous poster hash: 3ad14...2f9 Joda, men hva fastlegen er pliktig til,og hva han faktisk gjør, kan være to forskjellige ting. Det er også et åpent spørsmål om legen faktisk oppfatter hvordan barnets omsorgssituasjon egentlig er. Legen ser pasienten slik pasienten ønsker å fremstå, og er langt fra den rettepersonen til å vurdere pasientens omsorgsevne. Min mor fikk skrevet ut så mye smertestillende at apoteket reagerte, og prøvde å ta en samtale med henne om det. Hun nektet å snakke med dem, og begynte etter det å hente ut reseptene på ulike apotek. Alle reseptene var skrevet ut av samme lege, hjemme var vi fult klar over, og led under, hennes pillemissbruk, men legen fortsatte å skrive ut. Anonymous poster hash: 90bee...017 4
Biloba Skrevet 10. juli 2015 #13 Skrevet 10. juli 2015 Joda, men hva fastlegen er pliktig til,og hva han faktisk gjør, kan være to forskjellige ting. Det er også et åpent spørsmål om legen faktisk oppfatter hvordan barnets omsorgssituasjon egentlig er. Legen ser pasienten slik pasienten ønsker å fremstå, og er langt fra den rettepersonen til å vurdere pasientens omsorgsevne. Min mor fikk skrevet ut så mye smertestillende at apoteket reagerte, og prøvde å ta en samtale med henne om det. Hun nektet å snakke med dem, og begynte etter det å hente ut reseptene på ulike apotek. Alle reseptene var skrevet ut av samme lege, hjemme var vi fult klar over, og led under, hennes pillemissbruk, men legen fortsatte å skrive ut.Anonymous poster hash: 90bee...017 Legen har helleringen kontroll med hvordan tablettene brukes, om hun kombinerer med beroligende eller alkohol osv for å oppnå rus. Bare antall tabletter han selv har utskrevet per mnd.
Gjest Citronella Skrevet 10. juli 2015 #14 Skrevet 10. juli 2015 Vi her inne har heller ingen kontroll med at ts sin fremstilling er korrekt. Ts er verken mammaen som er syk, legen som vurderer henne eller for det vi vet inne på hvilke medikamenter som kombineres.Anonymous poster hash: 3ad14...2f9 Dette blir så vagt og politisk korrekt at det ikke gir mening i det hele tatt. Saken her er en voksen datter, som er bekymret for sin 10 år gamle søster som bor hos sin mor som bruker sterke medikamenter. Jeg ville tatt en samtale med barnevernet, TS. Når det gjelder barn, skal man ALDRI nøle med å ta kontakt! 5
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #15 Skrevet 10. juli 2015 Du er voksen, og må ta ansvar. Det ansvaret er ekstremt tøft- fordi det eneste rette å gjøre her er å ta kontakt med barnevern så de kan komme inn med tiltak som er til det beste for lillesøsteren din. Uansett hvilke årsaker som ligger bak så har hun utviklet en avhengighet, og den kan hun aldri bli kvitt på egenhånd. Hun trenger hjelp, men problemet med avhengighet er at man gjør hva som helst for å opprettholde avhengigheten. Uansett hvor mye du bønnfaller om å slutte, så klarer hun det ikke uten hjelp. Og søsteren din har allerede tatt skade, hun lider under dette. Jeg vet det fordi jeg selv har vært den tiåringen. Det var også dødsfall i nærmeste familie som utløste pillemisbruk hos min mor- og omsorgssvikten foregikk over mange år. Det skadet meg, og selv etter mye terapi og mange år i voksen alder så kan aldri den skaden repareres. Jeg er nok en av de som har klart seg best, men likevel har jeg fysiske og psykiske skader som alltid vil følge meg. Jeg skulle ønske noen grep inn den gang, om det så var med bare enkle tiltak og oppfølging- eller tilogmed fosterhjem. Om du ikke tar grep her så tilrettelegger du faktisk for hennes avhengighet, du blir "medavhengig". Ta kontakt med barnevern, skolen til søsteren din og fastlegen hennes. Fortell hva du opplever, og at noe må skje for å hjelpe søsteren din. Dette kan endre bra(min mor sluttet helt etterhvert med hjelp og endret livet totalt), men det skjer ikke om ingen griper inn.Anonymous poster hash: 776b8...29d 1
Biloba Skrevet 10. juli 2015 #16 Skrevet 10. juli 2015 Vi her inne har heller ingen kontroll med at ts sin fremstilling er korrekt. Ts er verken mammaen som er syk, legen som vurderer henne eller for det vi vet inne på hvilke medikamenter som kombineres. Posteren over her som hevder aAnonymous poster hash: 3ad14...2f9 Å melde bekymring er ikke å være hverken dommer eller allviter. Det er å se at et barn kanskje ikke får den omsorgen det trenger, og gjøre de rette instansene oppmerksomme på at det er grunn for å undersøke saken. Det er et svik mot et barn å unnlate å varsle fordi man ikke vet alt. Noen ganger er realiteten mye verre enn det man vet også, og ts har tross alt vært barn og det hjemmet selv. Ts, du kan prøve å få legen hennes til å være melder. Forklar saken, få time hos legen hennes og prøv å få det til den veien. Det er kan være kjempebelastende å stå som melder selv når det er din egen mor. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #17 Skrevet 10. juli 2015 Jeg er en datter på 23 år, som har en mor som har slitt veldig mye i sitt liv. Hun er psykisk syk, holder seg mye hjemme og isolerer seg selv. Hun har opplevd mye i løpet av livet sitt, og jeg vet snart ikke hva jeg kam gjøre for mammaen min. Hele mitt liv har jeg vært mamma for min egen mamma og det er tungt. Men nå har ting blitt verre med mamma. Hun mistet nylig sin mamma, og nå har det bare gått nedover. Mamma er så avhengig av tabletter (blant annet paralgin forte) og det er så mye at det er blitt et misbruk av det. Hun tar det opptil flere ganger om dagen, og med engang hun har gått tom, drar henne til fastlegen og får nye tabletter. Jeg mistenker at mamma legger veldig på med smerter, sånn at hun forsetter og få medisiner. Hun innser ikke selv hvor langt dette er gått, og jeg vet bare at noe må gjøres nå. Jeg vil ikke få en tlf der mamma er død. Hun sliter også med diabetes 2, og vet at hun er lite aktiv og sover mye. Jeg har en lillesøster på bare 10(!) år som bor enda hjemme, og det er derfor jeg må gjøre noe nå! Hva kan jeg gjøre? Jeg vet ikke snart lenger hva jeg kan gjøre...... Trenger sårt noen råd Anonymous poster hash: b2323...353 Jeg påstår ikke at du overdriver, det kan hende din mor tar andre tabletter enn du beskriver her og som gjør at du kaller det misbruk. Men vanlig dose paralgin forte er faktis 1-2 tabletter inntil tre ganger daglig og jeg er derfor litt usikker på om det din mor tar derfor kan kalles misbruk og avhengighet. Det er veldig strengt å skrive ut slike preparater og jeg tviler derfor på om hun får så mye hun vil av de slik du insinuerer.Anonymous poster hash: ccb8d...51a 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #18 Skrevet 10. juli 2015 Jeg påstår ikke at du overdriver, det kan hende din mor tar andre tabletter enn du beskriver her og som gjør at du kaller det misbruk. Men vanlig dose paralgin forte er faktis 1-2 tabletter inntil tre ganger daglig og jeg er derfor litt usikker på om det din mor tar derfor kan kalles misbruk og avhengighet. Det er veldig strengt å skrive ut slike preparater og jeg tviler derfor på om hun får så mye hun vil av de slik du insinuerer.Anonymous poster hash: ccb8d...51a Paralgin forte skal normalt være for sterke smerter til korttidsbruk. Langvarig bruk hos pasient med psykiske problemer er faresignal.Anonymous poster hash: 244f0...60f 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #19 Skrevet 10. juli 2015 Meld fra til din mor sin fastlege, si hvordan det oppleves for deg, hvordan det påvirker søsteren din, og hva det gjør med din mor. Det er tøft å innrømme at man tar for mye medisiner, men det er hjelp å få! Fastlegen kan ta inn din mor til samtale, og henvise henne til videre behandling. Meld fra til barnevernet så de kan gå inn med hjelpetiltak for søsteren din. Det er ikke snakk om at de trenger å ta henne vekk fra hjemmet, de kan gå inn med veiledning, avlastning osv. De kan også sammen med fastlegen presse på for at din mor skal forstå at hun har et problem, og at det er nødvendig å søke hjelp. Anonymous poster hash: 67ce2...e72 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #20 Skrevet 10. juli 2015 Selvfølgelig skal man hjelpe hvis man tror at sin egen søster lider, men jeg tror man skal være svært varsom med å melde sin egen mor til barnevernet. Det er nok antagelig ikke så konstruktivt for fremtidig familieforhold. Da tror jeg det er bedre å alliere seg med noen.Anonymous poster hash: ccb8d...51a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå