AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Moren min døde mange år før barnet mitt ble født. Nå er datteren min 3 år og har begynt å spørre mye om bestemora si. Moren min døde av kreft men vet ikke hva jeg skal fortelle uten å skremme datteren min. Hittil har jeg sagt at bestemor er i himmel og passer på oss. Er det galt å si? Hadde det ikke vært ferie nå hadde jeg spurt pedleder i barnehagen men får prøve meg på kg nå da Anonymous poster hash: c4c5f...a82
Gjest Belle âme Skrevet 9. juli 2015 #2 Skrevet 9. juli 2015 Når mamma skulle forklare at dyra var døde, så sa ho at dei har møtt besta, besten og dei andre dyra oppe i himmelen, og det syns eg var veldig fint i alle fall
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #3 Skrevet 9. juli 2015 "Hun er død". Simpelt. Anonymous poster hash: c684d...d07
snurk Skrevet 9. juli 2015 #4 Skrevet 9. juli 2015 Nå har jeg ikke barn selv, men jeg tror hvis jeg skulle fortalt om døden til en 3-åring ville jeg nok bare forklart det hele ganske rett frem, på en veldig enkel og lett forståelig måte. Døden trenger ikke nødvendigvis være noe skremmende som man må "skjermes" for :-)
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #5 Skrevet 9. juli 2015 "Hun er død". Simpelt.Anonymous poster hash: c684d...d07 På tide å ta kvelden nå?Anonymous poster hash: c4c5f...a82
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #6 Skrevet 9. juli 2015 På tide å ta kvelden nå?Anonymous poster hash: c4c5f...a82 På tide å lære barna sine at døden er en normal ting? Overbeskyttende foreldre er dårlige foreldre. Og ja, du har helt rett. På tide å sove nå! God natt Anonymous poster hash: c684d...d07 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #7 Skrevet 9. juli 2015 Moren min døde mange år før barnet mitt ble født. Nå er datteren min 3 år og har begynt å spørre mye om bestemora si. Moren min døde av kreft men vet ikke hva jeg skal fortelle uten å skremme datteren min. Hittil har jeg sagt at bestemor er i himmel og passer på oss. Er det galt å si? Hadde det ikke vært ferie nå hadde jeg spurt pedleder i barnehagen men får prøve meg på kg nå da Anonymous poster hash: c4c5f...a82 Jeg ble overrumplet av en venninne en gang, nesten jaget inn på rommet til sønnen fordi ungen hennes spurte om hvorfor mennesker å dyr måtte dø. Hun sto helt fast. Jeg sa bare at det hele tiden blir født nye mennesker og dyr og om det bare fortsatte uten at noen døde så ville det jo bli fullt på jorda. Så sa jeg at det var derfor gamle mennesker dro å tok seg en pause i himmelen slik at de kunne bli resirkulert som babyer igjen...ble mildt sagt overrumplet av min venninnes krav til å snakke med sønnen hennes, men han sov iallefall godt den natten i troen om at døden ikke var evig.Anonymous poster hash: 5b1f8...72e 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #8 Skrevet 9. juli 2015 Jeg synes det er best å bare si det som det er. "Bestemor ble syk, og hun døde. Derfor er hun ikke her på jorden lenger. Når vi dør så får vi en grav, skal vi gå og plante noen fine blomster til bestemor fra deg?"Anonymous poster hash: f9de8...989
ViljaH Skrevet 9. juli 2015 #9 Skrevet 9. juli 2015 Alle skal dø en dag, og bestemor er allerede død før du ble født. Men det er kjempekjempelenge til mamma og du skal dø, først skal vi bli gamle og grå. Bestemor har nok tatt av en fin plass til oss i himmelen, der skal vi alle være sammen igjen når vi er ferdige med å leve på jorda.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #10 Skrevet 10. juli 2015 Hold det enkelt. Bestemor var veldig syk, og døde. Men hun laget verdens beste pannekaker/kjøttkaker/noe annet. Og så pleide hun å... Fortell barnet om hvordan bestemor var, gode barndomsminner, og ikke si for mye om hvordan hun døde. Barn er ofte fornøyd bare de får et svar. Anonymous poster hash: 3d210...be9
Gjest Magdalene Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Vi har tatt det enkelt. Eldste var veldig opptatt av døden en periode rundt da hun var 2,5år Forklarte at når man dør, blir man begravd i jorden. Da slutter hår å vokse, og man tenker ikke lenger etc.. Da blir de andre rundt ofte veldig lei seg, men den som er død kan ikke blir lei seg. De mistet oldefaren sin for et år siden. Minsten er veldig opptatt av at han er død, og at han ligger i jorden. Har bare sagt det rett frem til begge, uten noen spesiell innpakking om himmelen og slikt. Måtte også snakke med datteren min om kremering i fjor, da var hun 5år. Det har vi snakket litt med minsten om også. Alt dette er viktig å snakke helt naturlig om. Uten masse dill og tull. Her i huset er "døden" like normalt å snakk om som bryllup.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå