Gå til innhold

Spørsmål om p-piller.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på mercilon. Jeg har lest pakningsvedlegget, finner ikke det jeg lurer på der. I pakningsvedlegget står det hva man skal gjøre dersom man glemmer en pille i uke 1, 2 eller 3. Men hva hvis man hopper over placebo-pillene, er man da teoretisk i uke 3 hele tiden? Eller uke 2? Eller?

Jeg hoppet over mensen forrige brett, har nå gått 5 uker på piller (ikke placebo). Kan jeg begynne på placebo-pillene i morgen, og fremdeles være "safe "?

Anonymous poster hash: fbd7d...427

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Placebpillene kan man hoppe over for så å gå rett på neste brett og med det unngå mensen, som du har gjort.

Når du tar dem så kommer mensen. Du er safe :)

De er der for at man skal ta en pille hver dag, slik at det er en rutine.

Anonymous poster hash: 261f1...ee9
AnonymBruker
Skrevet

Kort og konsist; Ja

Så lenge du begynner på nye piller etter 7 dager er du safe.

Er du midlertidig nylig begynt på p-piller er det anbefalt å bruke dem som du skal (uten å hoppe over bortfallsblødninger) minst 3 mnd, helst 6-8 mnd for å hjelpe kroppen til å venne seg til den ekstra tilførselen av hormoner

Anonymous poster hash: 5bc50...222
Skrevet

Kort og konsist; Ja

Er du midlertidig nylig begynt på p-piller er det anbefalt å bruke dem som du skal (uten å hoppe over bortfallsblødninger) minst 3 mnd, helst 6-8 mnd for å hjelpe kroppen til å venne seg til den ekstra tilførselen av hormoner

Dette tror jeg alt for få vet, dessverre! Viktig å huske på :)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan hoppe over mensen fast, ingen vits i å bruke uken med placebopiller i det hele tatt. :) Mensen man får på placebopiller er uansett falsk, og har ingen nytteverdi for kroppen.

Anonymous poster hash: f2b6f...2b6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan hoppe over mensen fast, ingen vits i å bruke uken med placebopiller i det hele tatt. :) Mensen man får på placebopiller er uansett falsk, og har ingen nytteverdi for kroppen.

Anonymous poster hash: f2b6f...2b6

Dette er sant :)

Men viktig å følge anvisningen de første 3 mnd, helst 6-8 mnd som nevnt over. Ellers er det bare å kjøre på

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Kort og konsist; Ja

Dette er noe hver og en bør snakke med sin egen lege eller gynekolog om. Jeg har byttet p-piller en del pga å finne den jeg kan blø minst på, og har akkurat gått på hormontabletter med svært mye hormoner i for så å skifte tilbake til yasmin. Jeg hopper over bortfallsblødning og tenker aldri på når jeg egentlig skal ha den heller. Tar bare 1 pille hver dag uansett. Det er veldig greit synes jeg :)

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Dette er sant :)

Men viktig å følge anvisningen de første 3 mnd, helst 6-8 mnd som nevnt over. Ellers er det bare å kjøre på

Nei, det er ikke viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Vet jeg ikke trenger å ta placebo-pillene, men gjør det innimellom. Dvs, jeg tar de ikke men har en piller uke. Har jeg ikke mensen innimellom får jeg mellomblødninger.

For å forklare det jeg egentlig lurte på: Hadde sex på onsdag, tok siste pille på uke 5 på torsdag (5 uker uten placebo/pillefri). Har ikke tatt pille idag (begynner placebo/pillefri uke idag). Grunnen til at jeg er litt stresset er at spermier kan leve i kroppen 2 døgn, er det da safe å ikke ta pille idag?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Vet jeg ikke trenger å ta placebo-pillene, men gjør det innimellom. Dvs, jeg tar de ikke men har en piller uke. Har jeg ikke mensen innimellom får jeg mellomblødninger.

For å forklare det jeg egentlig lurte på: Hadde sex på onsdag, tok siste pille på uke 5 på torsdag (5 uker uten placebo/pillefri). Har ikke tatt pille idag (begynner placebo/pillefri uke idag). Grunnen til at jeg er litt stresset er at spermier kan leve i kroppen 2 døgn, er det da safe å ikke ta pille idag?

*har en piller uke = har en pillefri uke

Skrevet

Ts her.

Man er beskyttet hele den pillefrie uka, så lenge man i forkant har tatt pillene sammenhengende i minst tre uker, så ja - du er helt trygg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...