Gå til innhold

Trener jeg mye, passe eller lite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, som jevnlig får kommentarer på at jeg både trener for mye, og at jeg kanskje kunne trent mer/annerledes.

Får høre at jeg ikke utnytter treningstimene godt nok. Jeg elsker jogging, men er redd for skader dersom jeg jogger mer enn jeg gjør. Likevel lurer mange på hvorfor jeg ikke jogger mer enn jeg gjør, siden jeg er så godt trent og har en typisk "løpekropp", særlig siden jogging er den treningsformen som forbrenner mest (?)

En typisk treningsuke for meg er: 

Mandag: Jogge 40 minutter, styrketrening 30 minutter 

Tirsdag: Jogge 30 minutter, tabata gruppetime 55 minutter 

Onsdag: Fri 

Torsdag: Ellipsemaskin 60 minutter, tøying

Fredag: Jogge 30 minutter, styrke 40 minutter 

Lørdag: Fri 

Søndag: Jogge 60 minutter, tøying

Mye, passe eller lite? Jeg kunne gjerne trent mer, gjorde det før, men jeg er veldig usikker… 

Anonymous poster hash: 47eff...342
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du trener absolutt nok til å oppnå omtrent maksimal helsegevinst, med det unntak at det blir litt lite styrketrening.

Hva du bør trene og hvor mye du skal trene er selvsagt avhengig av hva som er målet ditt. Skal du løpe maraton er det ikke noe poeng i å ha stor muskelmasse på overkroppen. Hvis du derimot trener for å oppnå helsefordeler og forebygge skader som gjerne kommer av stillesittende jobber eller jobber som innebærer mye løfting, f. eks. sykepleier, bør du trene litt mer styrke.

Hva med å droppe joggingen på fredag og bare trene styrke? To ganger i uka er minimum av det som trengs for å få noe særlig progresjon, ihvertfall for de fleste.

Ellers må du bare kjenne på kroppen om det blir for mye trening. Hvis du kjenner deg sliten etter forrige økt ofte bør du ta en ekstra hviledag. Det er nok av ivrige mosjonister som ikke har lyttet til kroppen og trent seg i senk. Da kan det ta mange måneder med hvile før kroppen kommer i pluss igjen.

EDIT: En fordel med å trene mer styrke er at det styrker beinbygningen din. Det er spesielt gunstig for kvinner, siden dere er mer utsatt for beinskjørhet. Fram til du er ca. 30 år kan du styrke beinbygningen din. Jogging gir støtbelastning og styrker beinbygningen i beina, men skal du styrke beingbygningen i overkroppen bør du trene litt mer styrke.

Endret av Wiggins
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo skrevet her inne flere ganger før om dette treningsopplegget ditt.

Anonymous poster hash: 38953...aab

AnonymBruker
Skrevet

Du har jo skrevet her inne flere ganger før om dette treningsopplegget ditt.

Anonymous poster hash: 38953...aab

Hæ? 

AnonymBruker
Skrevet

Du trener absolutt nok til å oppnå omtrent maksimal helsegevinst, med det unntak at det blir litt lite styrketrening.

Hva du bør trene og hvor mye du skal trene er selvsagt avhengig av hva som er målet ditt. Skal du løpe maraton er det ikke noe poeng i å ha stor muskelmasse på overkroppen. Hvis du derimot trener for å oppnå helsefordeler og forebygge skader som gjerne kommer av stillesittende jobber eller jobber som innebærer mye løfting, f. eks. sykepleier, bør du trene litt mer styrke.

Hva med å droppe joggingen på fredag og bare trene styrke? To ganger i uka er minimum av det som trengs for å få noe særlig progresjon, ihvertfall for de fleste.

Ellers må du bare kjenne på kroppen om det blir for mye trening. Hvis du kjenner deg sliten etter forrige økt ofte bør du ta en ekstra hviledag. Det er nok av ivrige mosjonister som ikke har lyttet til kroppen og trent seg i senk. Da kan det ta mange måneder med hvile før kroppen kommer i pluss igjen.

EDIT: En fordel med å trene mer styrke er at det styrker beinbygningen din. Det er spesielt gunstig for kvinner, siden dere er mer utsatt for beinskjørhet. Fram til du er ca. 30 år kan du styrke beinbygningen din. Jogging gir støtbelastning og styrker beinbygningen i beina, men skal du styrke beingbygningen i overkroppen bør du trene litt mer styrke.

Tusen takk for gode innspill! Ja, jeg bør kanskje trene litt mer styrke. Som sagt er jeg frelst av jogging, men prøver å bli mer glad i styrke også. Godt forslag å ha ren styrkeøkt på fredag! Skal prøve litt ut hva som passer for meg :) 

Skrevet

Om en gitt treningsmengde er mye, passe eller lite, er helt individuelt. Dersom du synes din treningsmengde kommer godt overens med resten av livet ditt og det din kropp tåler, så er den akkurat passe :) For mange vil nok din treningsmengde være for mye trening på én uke, og for de færreste (vil jeg anta, men ikke påstå) vil det være for lite trening. 

Jeg synes absolutt ikke du skal jogge mer bare fordi andre påpeker det. Som du sier er det veldig viktig å ta hensyn til skaderisiko etc., og jeg synes du har en fin joggemengde, og passer den for deg, så fortsetter du slik! Det er bedre å trene litt for lite enn litt for mye ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...