AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Ja, nå vet jeg ikke mer, vet ikke hvem jeg skal snakke med, vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter og gråter, blir tykkere for hver dag som går, jeg ligger i sengen, trøstespiser, blir feitere, hvem kan hjelpe meg når jeg ikke kan hjelpe meg selv en gang? Da jeg startet på antidepressiva trodde jeg at livet skulle bli mye bedre, og det ble jo det, men for hver gang jeg har gått på vekten har jeg lagt på meg og falt inn i det svarte hullet igjen. Godteri er blitt min trøst, min venn. Jeg klarer ikke slutte, selv om jeg vet jeg legger på meg, jeg finner ikke motivasjonen. Psykologen min klarer ikke hjelpe meg, hun ber meg mosjonere og spise cottage cheese som godteri? Nei, det blir ikke det samme. Jeg er fortvilet over meg selv, jeg vil jo gå ned i vekt, men jeg klarer ikke. 31 kg har jeg lagt på meg på 2 år, siden jeg startet på medisiner. Noen som vet hvem som kan hjelpe meg på veien? Hvor kan jeg søke hjelp eller finne motivasjon? Jeg er bare så lei meg, vil så gjerne klare å gå ned i vekt og bli som jeg var før, men har heller aldri slanket meg før, så aner ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 1b878...d6e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #2 Skrevet 9. juli 2015 Mitt råd; bytt psykolog Anonymous poster hash: eb8cc...6ec
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #3 Skrevet 9. juli 2015 Hva veier du og hvor høy er du? Kan du skrive ned hva du har spist i dag? Hvor aktiv er du pr uke?Anonymous poster hash: 80702...7b4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #4 Skrevet 9. juli 2015 Mitt råd; bytt psykolog Anonymous poster hash: eb8cc...6ec Hvordan bytter man psykolog da? Går til offentlig psykolog på DPS da jeg er student og ikke har så veldig god råd. Kunne tenkt meg å bytte uansett, synes ikke hun hjelper meg noe i det hele tatt, fikk bare tildelt henne da han jeg opprinnelig hadde sluttet. Hva veier du og hvor høy er du? Kan du skrive ned hva du har spist i dag? Hvor aktiv er du pr uke?Anonymous poster hash: 80702...7b4 Jeg er 178 cm høy og veier 116 kg Har aldri sagt til noen hva jeg veier. Kostholdet mitt, vel, jeg spiser vanlig mat, men mellom den vanlige maten spiser jeg boller, godteri, sjokolade, kake, brus osv. Helt til jeg blir stappmett og nesten spyr. Trene gjør jeg ikke, jeg går til og fra busstoppet og har ellers en stillesittende jobb, ellers studerer jeg. Går til og fra butikken. Ellers så gjør jeg vanlig husarbeid. Det er vel egentlig det jeg gjør av mosjon, også har jeg sex noen ganger i uken med samboer. Det har dessverre begynt å skrante litt da jeg har fått et forferdelig dårlig selvbilde. Jeg vil helst ikke gå ut av døra. I tillegg har jeg skade i kneet, som har blitt mye verre etter jeg har lagt på meg. Anonymous poster hash: 1b878...d6e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #5 Skrevet 9. juli 2015 Ja, nå vet jeg ikke mer, vet ikke hvem jeg skal snakke med, vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter og gråter, blir tykkere for hver dag som går, jeg ligger i sengen, trøstespiser, blir feitere, hvem kan hjelpe meg når jeg ikke kan hjelpe meg selv en gang? Da jeg startet på antidepressiva trodde jeg at livet skulle bli mye bedre, og det ble jo det, men for hver gang jeg har gått på vekten har jeg lagt på meg og falt inn i det svarte hullet igjen. Godteri er blitt min trøst, min venn. Jeg klarer ikke slutte, selv om jeg vet jeg legger på meg, jeg finner ikke motivasjonen. Psykologen min klarer ikke hjelpe meg, hun ber meg mosjonere og spise cottage cheese som godteri? Nei, det blir ikke det samme. Jeg er fortvilet over meg selv, jeg vil jo gå ned i vekt, men jeg klarer ikke. 31 kg har jeg lagt på meg på 2 år, siden jeg startet på medisiner. Noen som vet hvem som kan hjelpe meg på veien? Hvor kan jeg søke hjelp eller finne motivasjon? Jeg er bare så lei meg, vil så gjerne klare å gå ned i vekt og bli som jeg var før, men har heller aldri slanket meg før, så aner ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 1b878...d6e Vel, beklager, men med den holdningen kommer du ikke til å klare det. "Psykologen min klarer ikke hjelpe meg" - du må være åpen for hjelp. Du må faktisk stå opp av senga og slutte å kjøpe godteri. Jeg er enig i at å spise hytteost som godteri kanskje ikke er tidenes råd, men regner med psykologen din har litt mer å si. Hvis ikke, bytt psykolog. Uansett. Du må finne ut hvorfor du trøstespiser og jobbe med det. Psykologen kan hjelpe deg å finne ut av dette, men det er du som må gjøre den tunge jobben. Konkrete forslag (selvsagt i tillegg til å finne ut av hva som utløser trøstespisingen): - meld deg inn på et treningssenter (trening brenner kalorier, men enda viktigere kan hjelpe på depresjon) - skaff deg en kyndig personlig trenger - dersom du ikke orker tanken på et treningssenter, gå tur, sykle, hugg ved, lek med barn osv., poenget er å være mindre passiv - hva med å forsøke å finne en treningspartner? - ikke ha godteri og lignende hjemme - skaff deg kunnskap om mat - det finnes mye god og sunn(ere) mat - finn ut av når du oftest trøstespiser og pass på å være aktiv på disse tidspunktene - jobb med viljestyrken Anonymous poster hash: 83ddc...839 2
Pringle Skrevet 9. juli 2015 #6 Skrevet 9. juli 2015 Motivasjon for å gå ned i vekt må du finne i deg selv, men du kan selvfølgelig be om informasjon, tips og råd, og moralsk støtte. Synes det var et elendig råd å spise cottage cheese istedenfor godteri, det er jo så mye god mat å få tak i. Alt kan spises om du spiser balansert og ikke for mye. Gjør det lettere for deg selv. Kjøp god sunn mat så du alltid kan velge noe du liker. Slutt å kjøpe så store mengder godterier at det blir et problem for deg. Må du på butikken etter mer, tenk over om du skal gidde det. Ikke nekt deg noe, men tenk over hvor ofte det er lurt å spise den matvaren. Ikke sult deg, sørg for å få i deg nok næring hver dag. Får du smerter ved belastning pga overvekt, så vent med trening til du er lettere. Sykling (ute eller stajonær), svømming eller vanngymnastikk er bedre. Du vil ikke ødelegge kroppen din, og det er ikke nødvendig å trene for å gå ned i vekt. Finn andre måter å bearbeide følelser på enn med mat. Som du sikkert har erfart, så virker det ikke særlig effektivt.
Gjest Uchiha Madbrah Skrevet 9. juli 2015 #7 Skrevet 9. juli 2015 Hei, Alt kommer egentlig an på kalorier inn vs kalorier ut hver dag. Det trengs 3500 kalorier for å legge på seg 0.4-0.5kg. Godteri/sjokolade/brus inneholder utrolig mye kalorier og holder deg ikke mett lenge, noe som fører til at du spiser mer kort tid senere og får i deg mye kalorier og det fører til økt vekt. Det å gå ned i vekt skjer ikke i løpet av en dag eller en uke. Det er en prosess/levestil, og du må opprettholde det for å holde vekten nede. Jeg vil anbefale deg å bruke kalorikalkulator (bare søk på Google), hvor du kan finne ut hvor mye kalorier du trenger daglig for å gå ned, opprettholde eller gå opp i vekt. Etter at du finner ut hvor mye kalorier du trenger daglig så må du begynne å planlegge måltidene dine. Du kan spise så ofte som du vil, og på det tidspunktet som passer deg best, men du må forsørge deg at du får i deg mindre kalorier enn du trenger for å opprettholde vekten din. Det er også viktig å redusere karbohydrater du får i deg (og få dem gjennom sunn mat f.eks brun ris), øke mengden med proteiner og god fett. Samtidig vil jeg anbefale deg å begynne med fysiske aktiviteter. Det å bare gå (fitnesswalk/powerwalk) 6-8km hver dag i løpet av en time vil forbrenne ca. 500 kalorier, samtidig kan du gå turer, nyte naturen og føle deg bedre. Hvis du er seriøs ang. det å gå ned i vekt så må du forholde deg til å få i deg mindre kalorier enn nødvendig for å opprettholde vekten (alt fra 200-500 kalorier hver dag). Som sagt ovenfor så kan du enten begynne med mer fysisk aktivitet, eller passe på dietten din. Når alt er sagt så betyr diet 90% og trening 10% hvis du virkelig vil ned i vekt. Jeg vet at det er vanskelig og tøft, men hvis du vil gjøre en forskjell i livet ditt så må du begynne nå. Stol på deg selv, push deg selv, og du vil takke deg selv for at du gikk gjennom alt bryet fordi du vil både føle deg mye sunnere og se bedre ut. Det i seg selv kan øke selvtilliten din og øke godfølelsen. Vann er din bestevenn. Drikk gjerne kaffe eller te, men helst med kun kokt vann og ingenting annet. Godteri må du holde deg unna, hvis det er helt umulig så kan du gjerne ha en dag i uken hvor du skal få lov til å spise usunt, men selv da må du passe på at du ikke overstiger kalorigrensen din. Jeg håper at alt går bra og jeg heier på deg! Det er bare å sende meg en PM hvis du er seriøs angående det å gå ned i vekt og trenger hjelp med riktig måltider/fysisk aktivitet. Grønnsaker er din beste venn, da de inneholder så få kalorier og får deg til å føle deg mett lengre. Lykke til!
Ulveedderkopp Skrevet 10. juli 2015 #8 Skrevet 10. juli 2015 Ja, nå vet jeg ikke mer, vet ikke hvem jeg skal snakke med, vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter og gråter, blir tykkere for hver dag som går, jeg ligger i sengen, trøstespiser, blir feitere, hvem kan hjelpe meg når jeg ikke kan hjelpe meg selv en gang? Da jeg startet på antidepressiva trodde jeg at livet skulle bli mye bedre, og det ble jo det, men for hver gang jeg har gått på vekten har jeg lagt på meg og falt inn i det svarte hullet igjen. Godteri er blitt min trøst, min venn. Jeg klarer ikke slutte, selv om jeg vet jeg legger på meg, jeg finner ikke motivasjonen. Psykologen min klarer ikke hjelpe meg, hun ber meg mosjonere og spise cottage cheese som godteri? Nei, det blir ikke det samme. Jeg er fortvilet over meg selv, jeg vil jo gå ned i vekt, men jeg klarer ikke. 31 kg har jeg lagt på meg på 2 år, siden jeg startet på medisiner. Noen som vet hvem som kan hjelpe meg på veien? Hvor kan jeg søke hjelp eller finne motivasjon? Jeg er bare så lei meg, vil så gjerne klare å gå ned i vekt og bli som jeg var før, men har heller aldri slanket meg før, så aner ikke hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 1b878...d6e Den eneste som kan få deg ned i vekt er en selv. Tell kalorier, kjøp deg matvekt og logg det du spiser. Det er gørrkjedelig, men det funker. Og du trenger ikke gjøre det for alltid, bare til du lærer sånn ca hva du får i deg etter hvert. Ikke begynn på en ekstremdiett, eller noen som helst diett bestående av "slankesjokolade" eller "shaker". Lag mat selv, fra bunnen av. Det i seg selv kan være kjedelig for noen, men det er slik man lærer. Men lager man større porsjoner, kan man fryse ferdige porsjoner og ta det opp senere. Kan også anbefale å lage egen oppskriftsbok, hvor du noterer hvor mange gram du bruker av hver vare og hvor mye kcal, fett, proteiner og karbohydrater det inneholder, slik at det går mye raskere å tilberede neste gang. Ikke spis deg stappmett, bare mett. Er det noe igjen på tallerken ha det til lunsj/frokost/middag neste dag eller kast det. Bedre at det havner i søpla enn at du overspiser. Anbefaler å begynne med yoga. Det finnes mange nybegynnervideoer på youtube. Og det finnes avslappende yoga og tyngre yoga. En trimsykkel er grei å ha, særlig når det er dårlig vær, og hvis man setter den foran dataen/tven kan man se filmer/serier mens man trener. Ellers er det godt for kroppen å gå tur. Jogging er den mest effektive formen for trening når man tenker på kalorier, men om man veier mye kan man få belastningsskader, så om du jogger kjøp skikkelige joggesko og prøv å jogge på mykt terreng. Asfalt er ikke bra uansett hvor lett man er. Og regn med at du kommer til å sprekke og spise mye mer enn det du har "lov" til. Kanskje over flere dager. Hemmeligheten til vektnedgang er å ikke gi opp. Legger du til en kosedag, hvor du spiser hva du vil, tell kalorier denne dagen også. For det er antall kalorier sammenlagt over hele uka som avgjør om man går ned i vekt eller ikke. Og tren styrke. Jo mer muskler man har, jo mer kcal forbrenner man av å gjøre ingenting. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå