AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #1 Skrevet 9. juli 2015 Jeg salter aldri maten min, fordi jeg rett og slett ikke synes at det er nødvendig. Og jeg spiser også svært sjeldent ferdigsaltet mat.. Jeg logger alt av ingredienser og retter på MFP og de fleste dager ligger jeg på under 100 mg, ut av 2300 mg som er satt opp som mitt daglige mål. Noen dager er jeg oppe i 700-800 mg hvis jeg har spist f.eks leverpostei, men jeg er aldri over 1000. Det er rett og slett ikke noe jeg passer på å få i meg, og jeg har bare begynt å legge merke til det i det siste at jeg på ni av ti dager spiser bare 5% av den anbefalte mengden (på MFP riktig nok. Trenger kanskje ikke bety så mye?) Jeg bare lurer.. Jeg er ellers ganske opptatt av kostholdet mitt og prøver å fylle kvotene i de fleste næringsgruppene men denne blir rett og slett ikke fyllt opp. Så jeg spør, er det viktig å få i seg nok salt? Jeg vet at for mye kan være skadelig, men hvor skadelig er det med for lite? Anonymous poster hash: 3080e...87e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #2 Skrevet 9. juli 2015 Det er livsviktig. Du trenger både Na og Cl i kroppen for at det skal fungrer Anonymous poster hash: 941f2...602 1
Unika Skrevet 9. juli 2015 #3 Skrevet 9. juli 2015 Salt er svært viktig, men nå er det jo slik at de aller,aller fleste får i seg for mye og det er skadelig. Hvordan føler du deg da? Vondt i hodet? Slapp, sliten? Hvis du ikke har noen plager kan jeg ikke tenke meg at saltinntaket ditt er for lavt. Man merker nemlig veldig fort hvis man virkelig trenger salt.
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. juli 2015 #4 Skrevet 9. juli 2015 Her får du en grundig forklaring fra en lege: https://www.onlinelege.no/svar/_hva-skjer-om-vi-faar-i-oss-for-lite-salt_ref:ebfdgf48
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #5 Skrevet 9. juli 2015 Får du ikke i deg nok salt klarer ikke kroppen å arbeide normalt. Muskler trenger salter for å klare å tolke signaler om å slappe av og trekke seg sammen, salt er viktig for å oppretholde cellemembraner og for at transport av blod og blodårer skal fungere. Det er også viktig å tenke på at du trenger et balansert og riktig forhold mellom salt og vann. Drikker du mye vann bør du få i deg riktig mengde salter. Spiser du mer salt mat bør du sørge for å få i deg riktig mengde væske.Anonymous poster hash: f5bd7...28a 1
Vox_populi Skrevet 9. juli 2015 #6 Skrevet 9. juli 2015 Metallets navn er natrium, ikke sodium, og vanlig salt heter natriumklorid. I gamle dager var salt var den eneste varen som nordmenn som ikke bodde ved kysten var nødt til å "importere" derifra. Også husdyr som sauen trenger salt - gis i form av en saltstein som de slikker på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå