Riskrem Skrevet 9. juli 2015 #1 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg er 30 år nå, og når jeg ser tilbake på ungdomstiden på tidlig 2000-tallet tenker jeg bare på hvordan moten var på den tiden. Jeg, og sikkert mange andre, gikk bare med jeans og en genser, og var veldig lite sexy og kvinnelig. Brukte ganske lite sminke og gjorde absolutt ingenting med håret bortsett fra å bleke det. Vokste opp i Oslo i alle fall, og jeg tror jeg hadde en ganske "normal" klesstil. Men ungdommen nå til dags... vel, mange jenter kler seg meget pent, sexy og voksent. Mange ser fantastiske ut og ofte voksne for alderen. Det er definitivt helt andre tider nå enn bare for 15 år siden. Hadde jeg kommet på skolen med høye hæler, dressjakke og Mulberry-veske i 2002 hadde jeg rett og slett fått veldig mange rare blikk. Ikke at alle jenter nå til dags kler seg slik, men dere skjønner hva jeg mener. Flere som tenker på dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lipgloss Skrevet 9. juli 2015 #2 Del Skrevet 9. juli 2015 Ja men ser ikke noe gale med det:) er det ikke bare fint at folk kler seg litt fint da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 10. juli 2015 #3 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg tror dette er et resultat av økende velstand. Det gjelder å se rik ut, og det signaliseres via moten, både når det gjelder klesplagg og bruk av dyre designervesker. De får nå bare holde på så lenge det varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. juli 2015 #4 Del Skrevet 10. juli 2015 Eeh jeg er over ti år eldre enn deg og jeg vokste opp i en by et annet sted og vi var i alle fall minst like opptatt av klær, merker, hår og sminke da som tenåringene her er nå. Faktisk tror jeg kanskje klasseveninnene mine var mer opptatt av dette når vi var 16 enn jentungen og hennes venninner er i dag på mange måter fordi vi hadde mindre penger da så det å få disse tingene var en "big deal" mens jentungen i dag ikke er så opphengt i merker eller sminke i grunnen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #5 Del Skrevet 10. juli 2015 Enig! De blir dessverre "voksen" mye tidligere nå enn før..Anonymous poster hash: 9e0c4...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #6 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg er 33 år og er også enig. Er glad jeg var ungdom når jeg var, og ikke i dag.. Hadde nok ikke takla det i dag tror jeg😆Anonymous poster hash: 771de...c8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe23 Skrevet 10. juli 2015 #7 Del Skrevet 10. juli 2015 Skjønner deg godt. Jeg er født tidlig på 90-tallet og da jeg var ungdom gikk vi ikke med Michael Kors vesker på skolen. Vi var kule om vi gikk med Miss Sixty bukser, tøy fra Bik Bok og en billig Friis veske på skulderen. Jeg er så glad jeg var barn før datamaskinen og mobilen ble allemannseie og ungdom før luksustrenden slo an. Jeg gruer meg til å selv få barn, for fremtidige unger kommer til å være sinnsykt dyre i drift..... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. juli 2015 #8 Del Skrevet 11. juli 2015 Jeg synes også at mange unge jenter kler seg så "damete" og voksent. Det er generelt mindre skille mellom dagens ungdommer og deres foreldre, enn det var for for ti-tjue år siden. Foreldre og barn kan ofte like den samme musikken, de samme filmene og samme type klær. Å bruke veske var helt fjernt for meg som ungdom. Håndvesker var for gamle damer! Jeg begynte så vidt å bruke veske da jeg var rundt 30 fordi det var praktisk, men det tok ei stund før jeg ble vant til det. Sitat artikkel fra Dagens Næringsliv - De klassiske unge Det skal være klassisk – man skal se veloppdragen ut, mener Eline Gundersen i tiendeklasse ved Charlottenlund ungdomsskole i Trondheim. − Det er fint å se litt ordentlig ut, sier Thea Langfoss (15) i tiendeklasse ved Skøyenåsen skole i Oslo. − Vi har litt den samme stilen som de voksne, sier Martin Johansen (15) i tiendeklasse ved Nittedal ungdomsskole. − Før var ungdom en gruppe som søkte seg mot ytterpunktene, nå søker de seg mot sentrum, sier sosiolog og ungdomsforsker Tormod Øia. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #9 Del Skrevet 13. juli 2015 Skjønner deg godt. Jeg er født tidlig på 90-tallet og da jeg var ungdom gikk vi ikke med Michael Kors vesker på skolen. Vi var kule om vi gikk med Miss Sixty bukser, tøy fra Bik Bok og en billig Friis veske på skulderen. Jeg er så glad jeg var barn før datamaskinen og mobilen ble allemannseie og ungdom før luksustrenden slo an. Jeg gruer meg til å selv få barn, for fremtidige unger kommer til å være sinnsykt dyre i drift..... Miss sixty kan jo sammenlignes med dagens MK vesker.... Like ubrukelig og dyrt.Anonymous poster hash: e6a1a...e3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe23 Skrevet 13. juli 2015 #10 Del Skrevet 13. juli 2015 Miss sixty kan jo sammenlignes med dagens MK vesker.... Like ubrukelig og dyrt.Anonymous poster hash: e6a1a...e3a Var Miss Sixty bukser dyrt? Det visste jeg ikke. Men det forklarer vel hvorfor jeg ikke eide de buksene. Følte meg supertrendy med tøy fra Bik Bok og Friis veske, så jeg kjente aldri savnet etter Miss Sixty buksen - selv om venninnene mine som hadde den, alltid skulle skryte av sin bukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 14. juli 2015 #11 Del Skrevet 14. juli 2015 Jeg syns det ser latterlig ut når en unge i 9 kl kommer med en veske til 5000 kr. Jeg hadde aldri kjøpt en så dyr veske til en unge, eller jakke/bukse for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #12 Del Skrevet 14. juli 2015 Jeg er en 35 år gammel mann. Jeg husker vi syntes jentene rundt 2000 var mer en sexy nok selv om jeans og en altfor stor genser stort sett var det mange av jentene gikk kledd i, gjerne med en høyhalset genser under collegegenseren for å skjule eventuelle sugemerker. Vi hadde jo merker den gang også, men det var billigere merker. Adidas, umbro og champion var de aller vanligste merkene på en genser på min skole, merker man i dag bare bruker for trening. Jeansene var gjerne Levis, men ikke alle hadde Levis, og det gjorde jo ikke noe. Dagens småjenter, for det er jo egentlig det en sekstenåring er, ser altfor pripne og snobbete ut. Glad jeg ikke er en gutt som skal ut å sjekke opp disse jentene nå. Er også glad jeg er en mann, som slipper å leve et helt liv bak en vegg av sminke. Noen av disse jentene kan sitte å sminke seg på en hel togtur på en time. Anonymous poster hash: 93daf...403 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #13 Del Skrevet 14. juli 2015 Jeg er ganske enig i observasjonene dine. Jeg var russ i år 2000, på bygda, og var en av temmelig få med stor interesse for sminke og klær og fikk mye oppmerksomhet for det. På ungdomsskolen noen år før det var det praktisk talt ingen som brydde seg om hva de hadde på seg. Vel, det er vel å ta litt hardt i, men Levis-bukser, Adidas-genser, joggesko av et eller annet slag og en collegegenser holdt i lange baner, så stilen var i alle fall veldig avslappet. Jeg begynte ikke å tenke over hva jeg hadde på meg før jeg var 14-15 år gammel. Anonymous poster hash: 368a3...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 14. juli 2015 #14 Del Skrevet 14. juli 2015 Ungdommene på 2000-tallet var da virkelig opptatte av hva de hadde på seg de og, som alle ungdommer er/var. Moter og trender forandrer seg, samtidig som begrepet "sexy" forandrer seg med tiden. Husker jeg fikk mange blikk da jeg gikk med stringtruse over buksekanten, dette var på begynnelsen av 2000-tallet. På min skole var Juicy, Miss Sixty, Levis, Adidas, Toba&co, Lois som var de regjerende merkene blant annet. Husker jeg måtte kjøpe sånne ting selv, for bursdags- og julepenger. Så bare fordi trender og moter forandrer seg, betyr ikke at unger bare skal få alt mulig. Det å måtte spare til noe, er faktisk positivt. Vokser en opp med sunne verdier hjemme, er moten egentlig irrelevant. Nettopp fordi barn skal læres opp til at penger ikke bare er noe som kommer når man "vil ha noe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christiania_Oslo Skrevet 15. juli 2015 #15 Del Skrevet 15. juli 2015 Miss Sixty,Levis,Adidas,Buffalo,Juicy coutoure etc var jo ikke akkurat billig for oss som var på barneskolen/ungdomsskolen på den tiden heller da...husker også at endel gikk med burberry ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #16 Del Skrevet 15. juli 2015 Motebildet var helt klart avslappet, du kunne gå på en fest i en adidas kneppebukse og en hettegenser uten at noen syntes det var underlig, man var antagelig ikke den eneste på festen i noe slikt heller. Levis ble sett på som dyrt husker jeg, men kan ikke huske at en adidasgenser ble sett på som så dyrt. Nær sagt alle hadde minst en på min skole. Men jeg husker at umbro, champion og russel athletics var noe billigere enn adidas, og at vi syntes adidas var kulest, for vi dro alltid adidasgenseren utenpå en annen genser om vinteren om det var kaldt. Det var den vi ville vise oss frem i. Jeg hadde flere ganske fargerike utgaver med striper nedover ermene. Jeg ble vel ferdig med videregående våren 2000 og vi gikk i de samme klærne på forelesningene på universitetet også, så denne avslappede moten holdt seg de første årene av 2000-tallet også. Jeg studerte i Bergen, men kommer fra Oslo hvor jeg gikk på videregående. Vi brukte også endel ovetrekksdresser og jakker. Kappa, hummel og igjen særlig adidas var kulest. På skofronten brukte vi gutta stort sett basketballsko fra nike, på skolen min var det få gutter med buffalo, de ble sett på som litt jentete. Alle hadde to par sokker på også faktisk, gutta brukte to par tubesokker hvor nike var det kuleste og champion var greit, ellers kombinerte vi med amerikasokker som vi kallte dem. Jentene brukte oftere to par amerikasokker som de foldet nøye ned i perfekte folder og hvert par hadde ulik farge. Bolebukser var også svært vanlig, fargesprakende og rett og slett grelle sett med dagens øyne, svært kule den gang. Stappet den nedi sokkene til og med. Kan ikke huske egentlig om jentene brukte så mye sminke. Men uansett betydelig mindre enn dagens jenter. Gutta var svært avslappet til utseendet, mange gredde seg ikke før de kom på skolen på morgenen engang. Og selv om vi så ut som en gjeng campingturister, så syntes vi den gang vi var kule og mer enn sexy nok. Ikke noe problem å få seg noepå fest. Var plenty med småklining i gangene på skolen, så hva som er atraktivt og sexy trenger ikke å være det samme bestandig. Samt at syttenåring er vel stort sett rimelig småkåt støtt, så klær og sminke spiller vel egentlig ikke så stor rolle i den perioden av livet? Moten i dag begynner jo igjen å ligne litt. Har sett mange med baseballjakke i sommer, det brukte vi også den gang. Solbriller/ briller a la Rayban Wayfarer fasong bruker mange i dag, det gjorde vi også, converse og tildels basketsko er relativt vanlig i dag, om kanskje ikke så vanlig syn som det var da. Adidas firebirdjakker har hengt med hele veien faktisk, og collegegenseren er tilbake, om i slankere fasong og mindre farger, samt i andre merker. Anonymous poster hash: 93daf...403 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 15. juli 2015 #17 Del Skrevet 15. juli 2015 Miss Sixty,Levis,Adidas,Buffalo,Juicy coutoure etc var jo ikke akkurat billig for oss som var på barneskolen/ungdomsskolen på den tiden heller da...husker også at endel gikk med burberry ting. Helt enig, det var ikke billig. Jeg måtte spare for å få råd til sånne ting, men det var også helt vanlig blant de fleste av oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruPotter Skrevet 15. juli 2015 #18 Del Skrevet 15. juli 2015 Der jeg vokste opp var det joggeklær, store jumpere og dongeribukser som var inn tidlig på 2000-tallet. Umbro, adidas og puma var svært inn når det kom til merker... Kommer fra en ganske "sporty" plass da. Men nå ser jeg småjenter med massevis av sminke, lekre vesker på skolen og klær jeg ikke en gang har råd til. Hehe... Så det har forandret seg. Men sånn er det bare... Det forandres med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smalls Skrevet 15. juli 2015 #19 Del Skrevet 15. juli 2015 På den tiden var jeg i begynnelsen av tenåra. På min skole gikk nesten alle med buffalo sko, miss sixty bukser, wow gensere, Jean Paul jakker, Juicy C, friis Company vesker Osv. Hadde vel blitt sett rart på hvis noen hadde kommet sånn i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #20 Del Skrevet 15. juli 2015 Tror folk tjener mer idag og derfor har foreldre råd til å kjøpe dyre designer vesker til barna. Da jeg gikk på skolen, så hadde vi sekk og ikke vesker.Anonymous poster hash: ae49f...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå