Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at jeg i første omgang ikke kommer inn på førstevalget mitt, men blir stående på venteliste. Må jeg ikke svare på tilbudet om plass på f.eks. andrevalget før jeg får vite om jeg er en av dem på ventelisten som får plass? Hva skjer om jeg takker ja til andrevalget for så å finne ut at jeg får plass på førstevalget?

Hilsen ny søker.

Anonymous poster hash: ea4b1...d79

Videoannonse
Annonse
Gjest Cartman
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å gi råd, da hovedinnlegget er svært kort.

Hvis det er samme studium, men ulike universitet/høgskoler, så  ville jeg heller tatt andrevalget og byttet utdanningsinstitusjon året etter. Svarfristen er ganske kort og ventelistene kan ofte være svært lange, I tillegg trenger du kanskje en hybel?

Jeg tror du kan velge å stå på venteliste, men da kan du miste andrevalget ditt. I verste fall må du på restetorget for å finne en studieplass.

Da jeg søkte studier for første gang (i 2008), så kom jeg inn på andrevalget. Jeg mener jeg kunne huke av venteliste på førstevalget, men kanskje jeg husker feil. Tror du må velge venteliste eller andrevalget, da samordnaopptak ønsker å fylle samtlige studium. At du ikke kan reservere andrevalget og samtidig vente på førstevalget. Det er slik jeg husker det. Kanskje jeg husker feil.

Endret av Cartman
Skrevet (endret)

Du kan jo si ja til andrevalget og fremdeles takke ja til å stå på venteliste til førstevalget :)

Du vil se hvilket nummer du er på ventelisten til valg nr 1 før du evt takker ja til 2 valget. Hvis du er nummer 300 på venteliste vet du jo at det ikke er noe vits i å vente.

Så hvis du får plass på førstevalget bare bytter du :) selvfølgelig kommer det jo an på om du har søkt i forskjellige byer etc

Endret av Story
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du til dømes får tilbod om studieplass på studiet du sette som prioritet 3, vil du også få tilbod om å stå på venteliste til studia du sette som prioritet 1 og 2.

Du kan takke ja til både tilbod og tilbod om ventelistelisteplass. Ver klar over at dersom du takkar ja til tilbod og venteliste i hovudopptaket og får eit nytt tilbod i suppleringsopptaket, mistar du automatisk plassen frå hovudopptaket.

http://www.samordnaopptak.no/info/soke/sokeprossesen/svar-pa-tilbud/

Anonymous poster hash: 03988...4c4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...