AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #1 Skrevet 8. juli 2015 Når kelneren spør om maten var god, er det da uhøflig å svare nei? Hvis så, hva er da poenget med å spørre? Anonymous poster hash: a2f54...c4e
Tibbie Skrevet 8. juli 2015 #2 Skrevet 8. juli 2015 Haha, jeg sliter også med denne type sosiale ting Jeg bruker å lyve, men skulle det bli skikkelig ille vil jeg nok kanskje hinte i at her har noen slurvet. Det er jo ikke servitøren som har laget maten, så han vil jo ikke ta seg nær av det. Han skal bare videreformidle beskjeden til kokken Kjæresten er i hvert fall ikke redd for å si fra. Han er selv kjøkkensjef og en mester på kjøkkenet, så hans krav til restaurantmaten er kanskje annerledes enn mine. Det er ikke alltid han sier ifra, men om noe ikke er gjennomstekt eller noe ikke er helt fullført, leverer han maten tilbake uten å blunke.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #3 Skrevet 8. juli 2015 Haha, jeg sliter også med denne type sosiale ting Jeg bruker å lyve, men skulle det bli skikkelig ille vil jeg nok kanskje hinte i at her har noen slurvet. Det er jo ikke servitøren som har laget maten, så han vil jo ikke ta seg nær av det. Han skal bare videreformidle beskjeden til kokken Kjæresten er i hvert fall ikke redd for å si fra. Han er selv kjøkkensjef og en mester på kjøkkenet, så hans krav til restaurantmaten er kanskje annerledes enn mine. Det er ikke alltid han sier ifra, men om noe ikke er gjennomstekt eller noe ikke er helt fullført, leverer han maten tilbake uten å blunke. Skulle ønske kjæresten min også var litt mer mann. Han bare nikker og smiler. Anonymous poster hash: 8d378...61a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #4 Skrevet 9. juli 2015 Uhøflig og uhøflig. De spør for at du skal gi beskjed dersom det faktisk er noe galt. De lurer ikke på om maten er en syver eller en nier, men de gir deg en mulighet til å si fra hvis du har noe å klage på eller be om. Mange kan synes det er litt vanskelig å selv måtte tilkalle kelneren, enten de vil klage eller bare ha noe krydder til bordet, og ved at kelneren selv tar kontakt senkes terskelen for å få gitt ham beskjed. I tillegg gir det nok noen en følelse av å bli sett av kelneren, selv om jeg personlig ikke har noe behov for det. At de spør om hvordan det smakte fremfor å si "Så, noe du vil si?" handler vel bare om at det er en grei og vennlig høflighetsfrase man enkelt kan besvare. Jeg sier fra hvis noe er gjort feil med maten jeg har fått servert på tallerkenen min. Noe som er tilberedt helt feil, for eksempel. Jeg sier derimot ikke fra om jeg bare synes maten var temmelig middels uten at det er en konkret feil å peke på. Da bare går jeg neppe til den restauranten igjen. Anonymous poster hash: 75bc9...ecf 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #5 Skrevet 9. juli 2015 Det er veldig sjelden jeg er helt fornøyd med maten på restaurant - det meste av mat der ute er temmelig middelmådig, og ofte verre også. Som regel er jeg imidlertid høflig og svarer kort "Jada" rett og slett fordi jeg ikke orker å sette igang noe. Unntakene er når ting virkelig er uspiselig eller direkte helseskadelig, som den gangen jeg fikk kyllingfilet med litt stekeskorpe og ellers rå tvers gjennom. Men da venter jeg altså ikke til servitøren spør om det smakte. Nivået på stedet har også noe å si - er jeg på et uambisiøst sted der man ikke kan forvente bedre gidder jeg ikke ta en kamp jeg vet er nytteløs. Men spiser jeg et sted jeg har forventninger til (og bedre erfaringer med) er det mer sannsynlig at jeg klager. Og som sagt, de gangene jeg faktisk klager gjør jeg det før kelneren kommer bort og spør. Jeg mener, sitter man der og spiser i beste velgående, er de jo ikke sånn egentlig interesserte i eller forberedte på noe annet enn et positivt bekreftende svar på "smakte det?", det er mer en rituell greie for å indikere oppmerksomhet og service. Slik oppfatter i hvert fall jeg det. Anonymous poster hash: e9f3d...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #6 Skrevet 9. juli 2015 Folk svarer alt fra "vi overlevde og sitter jo her" til "greit nok..." og "vi velger nok et annet sted neste gang". Anonymous poster hash: 9eb90...227
Nevian Skrevet 9. juli 2015 #7 Skrevet 9. juli 2015 Som sagt er det forskjell på at jeg kanskje ikke liker smaken i seg selv, og det at det er noe direkte feil med maten i form av tilberedning eller noe annet. Men må innrømme at jeg vanligvis bare sier at maten var god bare for å bli kvitt vedkommende Det må være noe skikkelig galt for at jeg skal ta meg bryet med å faktisk si ifra. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #8 Skrevet 11. juli 2015 Skulle ønske kjæresten min også var litt mer mann. Han bare nikker og smiler. Anonymous poster hash: 8d378...61a Hva i alle dager er sammenhengen mellom det å i ifra og å være mann? Trenger ikke kvinner å si sin mening? Anonymous poster hash: 62db2...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #9 Skrevet 11. juli 2015 si i fra* Anonymous poster hash: 62db2...eb6
FantasDick Skrevet 11. juli 2015 #10 Skrevet 11. juli 2015 Enig med ABefc. Jeg har jobbet som servitør i mange år og stikker alltid innom mine bord kort tid etter de har fått maten for å spørre om alt "er greit her?". Jeg ønsker selv at dette skal være en mulighet for gjestene mine å kunne varsle fra om de er misfornøyde med noe/noe mangler/noe jeg kan gjøre for dem, så jeg setter pris på ærlige svar. Selv benytter jeg den anledningen om jeg som gjest er misfornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå