AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #1 Del Skrevet 8. juli 2015 Hei! :-) Trenger litt hjelp til å forstå skatt knyttet til enkeltpersonforetak. Tidligere i år startet jeg et enkeltpersonforetak, som jeg regelmessig har hatt en inntekt på 5.000 - 7.000 kroner på hver måned. Er student, og synes det fungerer fint å ha et enkeltpersonsforetak som en inntekt vedsiden av studier. Har ingen utgifter knyttet til enkeltpersonforetaket. Så over til spørsmålet: Jeg har litt problemer med å vite nøyaktig hvordan jeg både skal beregne og betale skatten. Forstår det med MVA-pliktighet etter 50.000 etc, men det jeg ikke forstår er hvordan jeg skal betale skatten. Burde jeg i utgangspunktet ha meldt fra til skatteetaten å startet med å betale forskuddsskatt fire ganger i året i det jeg registrerte bedriften? Eller blir det samlet opp i slutten av regnskapsåret? Er det 28% og 11% trygdeavgift jeg skal ta utgangspunkt i? Isåfall bør jeg derfor omtrent legge av 40% av inntektene hver måned da, til en egen konto? Må ha dette inn med te-skje. Kanskje skikkelig teit spørsmål, men jeg håper noen kan gi en god forklaring slik at jeg får dreisen og forstår dette rett:) Tusen takk for alle svar! Anonymous poster hash: 87e5e...6a1 Anonymous poster hash: 87e5e...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 8. juli 2015 #2 Del Skrevet 8. juli 2015 Du burde sette av 40% til skatt ja, dette vil du få en faktura på etter at du får skatteoppgjøret. Der er det tatt utgangspunkt i hvilke inntekter og utgifter du har ført i selvangivelsen at du har hatt i opptjeningsåret. Du kan velge selv å betale forskuddsskatt. Da melder du fra til skatteetaten, så vil du få faktura for hvert kvartal hvor de tar utgangspunkt i forventet inntekt. Betaler du for mye får du det tilbake etter skatteoppgjøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #3 Del Skrevet 8. juli 2015 Du burde sette av 40% til skatt ja, dette vil du få en faktura på etter at du får skatteoppgjøret. Der er det tatt utgangspunkt i hvilke inntekter og utgifter du har ført i selvangivelsen at du har hatt i opptjeningsåret. Du kan velge selv å betale forskuddsskatt. Da melder du fra til skatteetaten, så vil du få faktura for hvert kvartal hvor de tar utgangspunkt i forventet inntekt. Betaler du for mye får du det tilbake etter skatteoppgjøret. Okei, da forstår jeg iallefall litt mer. Greia er at jeg har ikke meldt fra til skatteetaten om hva jeg tror jeg kommer til å tjene etc. dette året! Har heller ikke søkt om å betale forskuddsskatt. Burde kanskje kontakte skatteetaten for å få tilsendt en faktur hvert kvartal da. Ettersom det virker enklest:) Anonymous poster hash: 87e5e...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 8. juli 2015 #4 Del Skrevet 8. juli 2015 Du burde sette av 40% til skatt ja, dette vil du få en faktura på etter at du får skatteoppgjøret. Der er det tatt utgangspunkt i hvilke inntekter og utgifter du har ført i selvangivelsen at du har hatt i opptjeningsåret. Du kan velge selv å betale forskuddsskatt. Da melder du fra til skatteetaten, så vil du få faktura for hvert kvartal hvor de tar utgangspunkt i forventet inntekt. Betaler du for mye får du det tilbake etter skatteoppgjøret. Det er begrenset hvor mye man kan "velge" å betale forskuddsskatt eller ikke. Det første året er det som regel greit at man kan gjøre det, men Skatteetaten setter ikke særlig pris på det om man fortsetter sånn. Til TS: Ja du har helt rett. Sett av ca 40 % av inntektene til skatt. Husk at du har færre rettigheter ved sykdom ved ENK, men du kan kjøpe en sykeforsikring i tillegg om du ønsker det. Står mer om dette på NAV sine sider. Men siden du driver veldig lite så er kanskje ikke dette nødvendig. Det beste er å ta kontakt med skatteetaten på telefon og så kan de forklare deg hvordan du fyller ut skjema på nettsiden (altinn). Her kan du nemlig veldig enkelt endre skatten din selv, og da får du automatisk tilsendt innbetalingskort for forskudsskatten. Du kan når som helst endre forventet inntekt og dermed også størrelsen på innbetalingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 8. juli 2015 #5 Del Skrevet 8. juli 2015 Det er begrenset hvor mye man kan "velge" å betale forskuddsskatt eller ikke. Det første året er det som regel greit at man kan gjøre det, men Skatteetaten setter ikke særlig pris på det om man fortsetter sånn. Ok, det visste jeg ikke. Jeg gjorde ikke det første året, men regnskapsføreren min synes det var best at jeg gjorde det andre året, så jeg antok at man kunne velge dette fritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portvinpiken Skrevet 8. juli 2015 #6 Del Skrevet 8. juli 2015 Ok, det visste jeg ikke. Jeg gjorde ikke det første året, men regnskapsføreren min synes det var best at jeg gjorde det andre året, så jeg antok at man kunne velge dette fritt. Mulig det kommer an på inntekten, men jeg fikk beskjed om dette etter første året og også da jeg var på kurs om dette hos Skatteetaten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå