Gå til innhold

statskirke?

ivanka

hva synes vi bør gjøre med den norske statskirken?  

1. 1. hva synes vi bør gjøre med den norske statskirken?

• avskaffe den
      32
    • beholde den
      5

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det bør skilles. Vi har på papiret religionsfrihet her i landet, men slik statskirken er i dag så fungerer det ikke slik i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hvis det fører til at støtte til alle trosamfunn opphører ønsker jeg det velkommen. Den ørkenreligionen infiserte landet,men ble heldigvis godt bekjempet : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det plager ikke meg at stat og kirke er i sammen, kan ikke se hva som blir bedre eller annerledes for meg. Derfor synes jeg det kan være som det er, ingen vits i å gjøre annerledes noe som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det plager ikke meg at stat og kirke er i sammen, kan ikke se hva som blir bedre eller annerledes for meg. Derfor synes jeg det kan være som det er, ingen vits i å gjøre annerledes noe som fungerer.

Fungerer det? Kirken mener ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, og mener den bør avskaffes. Så kan jeg melde meg inn i den "nye statskirken". Synes ikke stat og kirke har noe med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag tycker kyrka och stat ska skiljas. Staten ska inte ha något med religionen att göra och varför skulle kyrkan vilja ha staten?

I sverige är de skilda sedan några år - det tycker jag är bra. Nu kan alla som är med i ett trossamfund också anmäla till skatteverket VILKET trossamfund de vill ska få skattepengarna från dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cherubino

Statskirken er en anakronisme i vår tid. Hva folk tror og hvor religiøse de er må få være en privatsak. De som vil ha kirker og menigheter får ha det som en forening hvor de betaler kontingent og ellers det det måtte koste.

Det er tøvete at denslags skal gå over statsbudsjettet.

Allerede dikteren Henrik Wergeland mente at § 2 burde avskaffes i grunnloven. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er kristen, og mener den bør avskaffes. Så kan jeg melde meg inn i den "nye statskirken". Synes ikke stat  og kirke har noe med hverandre å gjøre.

Hvorfor bruker du betegnelsen "nye statskirken"?

Alternativet til den ordningen vi har i dag må vel bli noe liknende av slik det er i USA hvor de forskjellige menighetene har sine lokaler(kirker) hvor pastoren ofte er en person med et annet hovedyrke.

Så lønnes han av menighetsmedlemmene som også i felleskap finansierer driften av det hele.

En real og renslig ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...