Gå til innhold

Kløende uslett i månedsvis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har hatt i ca 6. mnd et utslett som kommer og går. Noen ganger kommer det hver dag, andre ganger kan det gå uker mellom. Det er små nupper som dukker opp overalt på kroppen, og klør, og forsvinner igjen etter ca. en dag.

Har vært hos legen som forslo elveblest, men jeg hadde ikke synlig utslett da, så det ble litt gjetting. Alle bildene jeg ser av elveblest ser mye verre/mer ut enn mitt, det kan være snakk om 5 nupper som dukker opp på hånden til tilder.

Noen andre som har hatt noe lignende/vet hva det kan være?

Anonymous poster hash: 51860...a4f
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som da jeg hadde mugg i min leilighet.

Fikk kløende nupper overalt på kroppen som bare dukket opp fra intet, forsvant etter noen timer eller i løpet av dagen. Spesielt i armveken og kneveken

Anonymous poster hash: d703b...8c4
Skrevet

Det kan være elveblest som legen nevnte, jeg har hatt det mange ganger og en gang kom det mye mildere en vanlig, og da var nuppene mye mindre en når jeg har de "normale" elveblest periodene mine. Da er kroppen FULL av vabler som flytter på seg.. Prøv å ta allergitablett? Det gjør jeg ved elveblest. Eller ta deg en kjørlig dusj, for å lindre.  :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også at det kunne være noe lopper/skabb/veggdyr etc i starten, men har tatt krem mot dette, samt at jeg har fått utslettet når jeg har vært borte og sovet andre steder enn i eget hus også. Fikk det til og med på ferie i USA!

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være elveblest som legen nevnte, jeg har hatt det mange ganger og en gang kom det mye mildere en vanlig, og da var nuppene mye mindre en når jeg har de "normale" elveblest periodene mine. Da er kroppen FULL av vabler som flytter på seg.. Prøv å ta allergitablett? Det gjør jeg ved elveblest. Eller ta deg en kjørlig dusj, for å lindre. :blomst:

Takk for svar! Hm, kanskje det er det da. Takk for tips 😊 Vet du hvorfor du får elveblest? Legen sa at det kan være alle mulige årsaker

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også at det kunne være noe lopper/skabb/veggdyr etc i starten, men har tatt krem mot dette, samt at jeg har fått utslettet når jeg har vært borte og sovet andre steder enn i eget hus også. Fikk det til og med på ferie i USA!

Du, jeg har hatt skabb (!) og har brukt den kremen og etter det har huden min oppført seg helt merkelig. Har aldri hatt noe eksem eller noe, og nå er plutselig huden min supersensitiv og virker nesten allergisk mot enkelte kremer, varme, sol, osv. Kremen mot skabb inneholder formaldehyd som er veldig irriterende for huden og kan være allergifremkallende, så hvis du har behandlet deg selv med den uten at du har hatt skabb kan det kanskje være kremen som irriterer? Hvor lenge er det siden du smurte deg med den? Nå er det kanskje et halvt år siden jeg var så velsignet å bli smittet med skabb på jobb, og huden min er fremdeles ikke helt normal. Ville også prøvd allergitabletter, og ligg unna alle kremer, såper, vaskemidler, skyllemidler og lignende med parfyme. Lykke til :-) 

Anonymous poster hash: feecd...26f

Skrevet

Takk for svar! Hm, kanskje det er det da. Takk for tips Vet du hvorfor du får elveblest? Legen sa at det kan være alle mulige årsaker

Den første gangen som jeg var hos legen med det hadde jeg visst fått det fordi jeg hadde spist vannmelon og jordebær samme kveld(?) Høres utrolig rart ut men var faktisk sant. Er visst visse frukter, krydder, og kombinasjoner som kan utløse elveblest etter jeg vet. Samme kan trykk, varme, kulde og solbrenthet gjøre at det kommer. Sist gang jeg hadde det, hadde jeg kvelden før spist på big horn steakhouse, spiste mye forskjellig, scampi og spearibs(eller hvordan det staves) og noe andre greier.. dagen etter var det et helvete, jeg så IKKE UT!! Dro på legevakten og fikk 25 mg(?)prednisolon og allergimedisiner. Tok dette og det hjalp men blusset opp litt innimellom samme uken. Har i allefall hørt at det blir verre for hver gang du får det. 

Men, så fort jeg merker noe tar jeg allergitablett og det hjelper veldig. Syns du skal prøve det og se om det virker, for det virker på meg og jeg får skikkelig elveblest "anfall" helt for jæævlig. Ser ut som en kjøttkake  :fnise:  God bedring  :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Den første gangen som jeg var hos legen med det hadde jeg visst fått det fordi jeg hadde spist vannmelon og jordebær samme kveld(?) Høres utrolig rart ut men var faktisk sant. Er visst visse frukter, krydder, og kombinasjoner som kan utløse elveblest etter jeg vet. Samme kan trykk, varme, kulde og solbrenthet gjøre at det kommer. Sist gang jeg hadde det, hadde jeg kvelden før spist på big horn steakhouse, spiste mye forskjellig, scampi og spearibs(eller hvordan det staves) og noe andre greier.. dagen etter var det et helvete, jeg så IKKE UT!! Dro på legevakten og fikk 25 mg(?)prednisolon og allergimedisiner. Tok dette og det hjalp men blusset opp litt innimellom samme uken. Har i allefall hørt at det blir verre for hver gang du får det.

Men, så fort jeg merker noe tar jeg allergitablett og det hjelper veldig. Syns du skal prøve det og se om det virker, for det virker på meg og jeg får skikkelig elveblest "anfall" helt for jæævlig. Ser ut som en kjøttkake :fnise: God bedring :blomst:

Nei, uff, det hørtes ikke greit ut! Jeg har sikkert hatt 15++ tilfeller, men ingen av de har vært i nærheten av det. Ser mer ut som små hudfargede stikk. Men har en del allergier utenom, så kam jo være en sammenheng et sted. Har ikke blitt verre for hver gang heller.. Men jeg skal ta allergitabletter neste gang det kommer! Tusen takk😊

Skrevet

Nei, uff, det hørtes ikke greit ut! Jeg har sikkert hatt 15++ tilfeller, men ingen av de har vært i nærheten av det. Ser mer ut som små hudfargede stikk. Men har en del allergier utenom, så kam jo være en sammenheng et sted. Har ikke blitt verre for hver gang heller.. Men jeg skal ta allergitabletter neste gang det kommer! Tusen takk

Hatt en del tilfeller jeg og for å si det sånn.. Men jeg vet jo ikke hvorfor! For man kan reagere på en ting en gang, også aldri reagere på akuratt det igjen senere. Men ja, ta allergitablett neste gang  :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet

Du, jeg har hatt skabb (!) og har brukt den kremen og etter det har huden min oppført seg helt merkelig. Har aldri hatt noe eksem eller noe, og nå er plutselig huden min supersensitiv og virker nesten allergisk mot enkelte kremer, varme, sol, osv. Kremen mot skabb inneholder formaldehyd som er veldig irriterende for huden og kan være allergifremkallende, så hvis du har behandlet deg selv med den uten at du har hatt skabb kan det kanskje være kremen som irriterer? Hvor lenge er det siden du smurte deg med den? Nå er det kanskje et halvt år siden jeg var så velsignet å bli smittet med skabb på jobb, og huden min er fremdeles ikke helt normal. Ville også prøvd allergitabletter, og ligg unna alle kremer, såper, vaskemidler, skyllemidler og lignende med parfyme. Lykke til :-)

Anonymous poster hash: feecd...26f

Uff, det hørtes ikke greit ut! Men jeg hadde hatt dette et par mnd før jeg brukte skabbkremen, og har ikke merket noe forskjell på hvordan det var før og etter kremen. Men fikk også soleksem for første gang i år, så føler jeg plutselig har fått så sensitiv hud, haha

Skrevet

Hatt en del tilfeller jeg og for å si det sånn.. Men jeg vet jo ikke hvorfor! For man kan reagere på en ting en gang, også aldri reagere på akuratt det igjen senere. Men ja, ta allergitablett neste gang :biggrin:

Siden du har litt erfaring med dette, her et bilde av hvordan mine utslett typisk kan se ut. Har du noen gang hatt så milde former av det? Takk for svarene og hjelpen😊

post-82846-516589_thumb.jpg

Skrevet

Siden du har litt erfaring med dette, her et bilde av hvordan mine utslett typisk kan se ut. Har du noen gang hatt så milde former av det? Takk for svarene og hjelpen

Det kan være, jeg er virkelig ikke sikkert. Det kan jo være alt mulig. Men, flytter dem på seg? Spesielt ved elveblest er at utslettene kan dukke opp, så forsvinne for å så dukke opp et annet sted. Bare hyggelig å hjelpe :klemmer:

Skrevet

Det kan være, jeg er virkelig ikke sikkert. Det kan jo være alt mulig. Men, flytter dem på seg? Spesielt ved elveblest er at utslettene kan dukke opp, så forsvinne for å så dukke opp et annet sted. Bare hyggelig å hjelpe :klemmer:

Ja, de dukker opp forskjellige steder hver gang, men har som regel bare utslett ett sted omgangen. Så går det bort og et nytt kommer et annet sted etter en eller flere dager/uker. Men har hatt de på hele kroppen, armer, bein, mage osv. Heldigvis ikke i ansiktet!

Skrevet

Ja, de dukker opp forskjellige steder hver gang, men har som regel bare utslett ett sted omgangen. Så går det bort og et nytt kommer et annet sted etter en eller flere dager/uker. Men har hatt de på hele kroppen, armer, bein, mage osv. Heldigvis ikke i ansiktet!

Okei, siden de flytter på seg kan det være elveblest siden elveblest som regel flytter på seg. Men du kan jo ha en mild form for det siden du har det kun et sted om gangen som du skriver.. JEG tror du har elveblest.

Men, vær glad du ikke har fått det i ansiktet, håper du slipper det. NESTEN lyst til å legge ved bilde av meg når jeg hadde det i ansiktet, men så jo helt forjævlig ut  :sjokkert:  :fnise: På meg dukker alltid elveblest først opp enten i ansikt, som regel ved haka, armene eller brystet. Kommer til slutt på leggene.

Skrevet

Dette ligner veldig på det jeg har, har ikke hatt det like lenge, men jeg fikk også forslag om at det kunne være en mild form for elveblest. For meg hjelper hvertfall Zyrtec litt, og evt hydrokortison mot kløe :tommel:

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta bilde av utslettet hver gang det oppstår og ta med disse til en hudlege, dersom utslettet er plagsomt. De har ofte litt mer spesifikk kunnskap enn en fastlege😊

Anonymous poster hash: 131de...ff0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...