Gå til innhold

nakkekoteletter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser stadig at nakkekoteletter er rimelige - helt ned i 30kr/kg.. Men hva kan jeg bruke dem til (annet enn å steke dem som helt vanlige, kjedelige koteletter...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg dem i marinade av olivenolje, balsamico- eller rødvinseddik, hvitløk og fersk rosmarin et døgn i kjøleskapet. Stekes på rist i ovnen, gjerne over et ildfast fat med potetbåter vendt i olivenolje, hvitløk, maldonsalt og grovkvernet pepper. Lag en sopp- og fløtesaus til.

Ellers er jo kjøttet greit å skjære fra benet og strimle til wok eller gryteretter.

Skrevet

Brun kotelettene på sterk varme i stekepannen, legg dem i et ildfast fat, brun løk og sopp, legg det over/rundt kotelettene i fatet, rør sammen stekesjy, fløte og litt soyasaus, salt, pepper og hvitløk, hell denne sausen over kotelettene og sett dem i ovnen på 200 grader i en tjue minutters tid. Kotelettene blir saftige og gode. Mens de står i ovnen lager du salat og koker poteter/ris, eller lager potetmos. Nam-nam.

Eller bruk samme metode, men stek litt andre grønnsaker, f.x løk, paprika og squash, og hell en boks knuste tomater over. Har du en dyp form med lokk, eller en leirgryte, kan du ha poteter i skiver i samme form, men da må den stå litt lenger.

Eller skjær dem i strimler og bruk dem til alt mulig du kan bruke strimlet svinekjøtt til. Wok, indisk, wraps - you name it! Jeg kjøper nesten aldri annet svinekjøtt enn nakkekoteletter, jeg.

Skrevet

* stek i panne, ha i en kartong fløte og en god teskje buljong og la småkoke litt, server med poteter og grønnsaker

* Lag en kotelettgryte med squash, paprika, løk, hvitløk og oliven. Hell i litt hvitvin og la putre 10-15 minutter.

* Server med tomatsaus

* Legg i ildfast form sammen med poteter, gulrøtter, kålrot, purre og løk (alt i store biter), hell over noen dl buljong og stek ved 175 grader i et par timer.

* Stek og server med cole slaw

Skrevet

det var en stund vi spiste veldig mye kotletter til middag, så jeg ble skikkelig lei,

Så idet siste har vi strimlet den opp og brukt i Wok, og det er kjempe godt

Skrevet

Tusen takk for tipsene, damer!

Da kan jeg trygt kjøpe litt nakkekoteletter på tilbud og fryse ned til litt forskjellige middager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...