Gå til innhold

NKK trues med utestenging.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

litt rart om NKK blir utestengt,når det er så mange andre land som har klagd og reagert på arrangementet som skal holdes i Kina.

Helt sykt spørr du meg å holde noen former for dyreutstillinger i et drittland som Kina.

Skulle ønske norske oppdrettere og utstillere boikotter denne,men makt og penger teller vel mer.. Dessverre!

Vi skal ikke stille i Kina ,ikke faen

• Liker 9
Skrevet

Jeg er i alle fall glad for at NKK har tatt et så tydelig standpunkt i saken, og ikke snur når de kommer under press.

• Liker 9
Skrevet

Synes det er bra. Kjedelig om det blir arrangert færre konkurranser, men det kan jeg leve med. Håper flere klubber følger på. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde NKK vært litt mer aktiv på å gjøre hunderasene friskere, så hadde jeg kanskje brydd meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utstilling er noe dritt. La en hund leve et hundeliv, ikke ett liv mennesker ønsker av hunden

Anonymous poster hash: 0a71b...0e0

• Liker 7
Skrevet

Jeg er positivt overrasket over at NKK for èn gangs skyld tar et klart standpunkt og avstand fra dyremishandlig. Dog litt dobbeltmoral mht mye av det andre de driver med, men selvfølgelig ikke i nærheten av det som foregår i Kina synes jeg.

Jeg har for lengst meldt meg ut av NKK, men dette skal de ha ros for. Håper de står løpet ut da... det gjenstår jo å se.

• Liker 11
Skrevet

Utstilling er noe dritt. La en hund leve et hundeliv, ikke ett liv mennesker ønsker av hunden

Til informasjon så kan jeg fortelle deg at de aller fleste hunder som er på utstilling lever ett veldig godt hundeliv... faktisk bedre enn mange andre. 

Det er ikke bare utstilling som blir rammet om NKK blir utestengt, det gjelder all deltagelse på internasjonale prøver.  Lydighet, agility, jaktprøver, Lure Coursing, RIK, etc

Men heia NKK!

• Liker 2
Skrevet

Utstilling er ikke nødvendigvis noe dritt, det kommer veldig an på hvordan man gjør det. Jeg har sett mye dårlig hundehåndtering på utstilling, mange som rykker og drar og kveler hunden med strupkjetting og kjefter og holder på. Og mange hunder som det er tydelig at mistrives. 

Men man KAN gjøre det til en positiv opplevelse. Når vi er på utstilling har vi festa båndet sånn at det ikke struper (skulle ønske vi kunne ha ham løs). Løper med slakt bånd og jeg snakker med godkosestemme hele tiden. Dessuten vanker det kjøttboller. Så hunden vår er glad og fornøyd i ringen og oppfører seg som på andre treninger, som hundekurs og rallylydighet. For ham er utstilling ensbetydende med å løpe litt rundt, bli tatt litt på og spise masse kjøttbolle. Dessuten løpe i full gladfart ut av ringen, som vi lærte på et positivt kurs. Da husker han morofjaseløping som det siste. 

Vi syntes utstilling virka som noe stort tull da vi var med første gang, prøvde egentlig bare fordi oppdretter ønsket at vi skulle, men så ble vi bitt litt av basillen (men ikke så mye at vi reiser langt, vil ikke utsette ham for unødvendig mye stress, så vi holder oss i en maksavstand på 1 time til Oslo), og vi bestemte oss for å gjøre alt vi kunne for å gjøre det positivt og gøy for hunden, og deltok på flere kurs og treninger som gjorde hundene trygge og glade. 

Sorry OT. Men er glad NKK sier ifra i dette tilfellet!!

• Liker 4
Skrevet

Til informasjon så kan jeg fortelle deg at de aller fleste hunder som er på utstilling lever ett veldig godt hundeliv... faktisk bedre enn mange andre. 

Det er ikke bare utstilling som blir rammet om NKK blir utestengt, det gjelder all deltagelse på internasjonale prøver.  Lydighet, agility, jaktprøver, Lure Coursing, RIK, etc

Men heia NKK!

Av ren nysgjerrighet - hvordan vet du dette?

Skrevet

Av ren nysgjerrighet - hvordan vet du dette?

Fordi jeg har vært aktiv i utstillingsringen i over 20 år..

Skal man ha en hund til å vinne i utstillingsringen over tid,   må den for det første være i god fysisk form, den skal være i godt humør og pelsen skal skinne.. ingenting av dette er mulig dersom hunden ikke blir tatt godt vare på, hjelper liksom ikke bare å være pen om den ikke viser det frem.

De fleste hunder som bare er "familiehunder" får gjerne billigere "drittmat" blir så ogsi aldri stelt og får sine 15 min i båndturer rundt i kvartalet..

• Liker 3
Skrevet

Fordi jeg har vært aktiv i utstillingsringen i over 20 år..

Skal man ha en hund til å vinne i utstillingsringen over tid,   må den for det første være i god fysisk form, den skal være i godt humør og pelsen skal skinne.. ingenting av dette er mulig dersom hunden ikke blir tatt godt vare på, hjelper liksom ikke bare å være pen om den ikke viser det frem.

De fleste hunder som bare er "familiehunder" får gjerne billigere "drittmat" blir så ogsi aldri stelt og får sine 15 min i båndturer rundt i kvartalet..

Jeg skjønner hva du vil frem til; at utstilling ikke nødvendigvis er en uting og det er jeg enig i. Men det blir kun en påstand (mot påstand) at "de fleste utstillingshunder har det bedre enn andre".

Jeg har selv jobbet profesjonelt med hund og eiere i et tosifret antall år, og min erfaring er at dette ikke nødvendigvis stemmer. Spesielt den siste setningen om at "familiehunder gjerne får billigere drittmat" osv.  I tillegg vil jeg sterkt protestere mot at det kun er "lykkelige hunder" som vinner i utstillingsringen. Det er nok eksempler på de godt premierte som ikke har det så bra i det hele tatt. Jeg kjenner til flere "seriøse" og velrennomerte oppdrettere som har et hundehold under enhver kritikk.

Mener ikke å gjøre dette til en utstillings-diskusjon, men jeg reagerte over en veldig bastant uttalelse som kan oppfattes som fakta, noe det nødvendigvis ikke er uten at  man kan vise til noen konkrete tall.

Det vi kanskje kan være enige om er at utstilling ikke nødvendigvis er en "fy-ting" såfremt hundene takler utstilling på en god måte og ellers også har det bra. For noen er det helt ok og for andre er det ikke det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner hva du vil frem til; at utstilling ikke nødvendigvis er en uting og det er jeg enig i. Men det blir kun en påstand (mot påstand) at "de fleste utstillingshunder har det bedre enn andre".

Jeg har selv jobbet profesjonelt med hund og eiere i et tosifret antall år, og min erfaring er at dette ikke nødvendigvis stemmer. Spesielt den siste setningen om at "familiehunder gjerne får billigere drittmat" osv.  I tillegg vil jeg sterkt protestere mot at det kun er "lykkelige hunder" som vinner i utstillingsringen. Det er nok eksempler på de godt premierte som ikke har det så bra i det hele tatt. Jeg kjenner til flere "seriøse" og velrennomerte oppdrettere som har et hundehold under enhver kritikk.

Mener ikke å gjøre dette til en utstillings-diskusjon, men jeg reagerte over en veldig bastant uttalelse som kan oppfattes som fakta, noe det nødvendigvis ikke er uten at  man kan vise til noen konkrete tall.

Det vi kanskje kan være enige om er at utstilling ikke nødvendigvis er en "fy-ting" såfremt hundene takler utstilling på en god måte og ellers også har det bra. For noen er det helt ok og for andre er det ikke det.

selvfølgelig finnes det folk som ikke skulle hatt annet enn ikea tøyhund blandt de såkalt seriøse også. 

Men gjennomsnittet av de som driver aktivt utstilling steller ekstremt godt med de..

skal man ha en gjentatt gruppe/bis vinner så må den selvsagt være i fysisk og psykisk god form.. og det får den jo ikke uten godt stell, dette sier seg jo egentlig selv. En hund som ikke liker seg i ringen vil eller aldri showe og dermed ikke være aktuell for dommer å sende videre til finaleringen- ( om han har alternativer da.. ) 

tall og fakta: er ikke alt som behøver å måles i det.. noen ganger holder det med sunn fornuft.

At mange av familiehunden får billig dritt mat, ser jeg jo hver gang jeg står i køen på Kiwi.. ..også har du de hundene jeg møter på tur hverdag.. fido til hr og fru olsen, .. møkkete flokete pels, lange klør.. 

Men ser jo mye av det samme på utstilling- i enkelte grupper - men de ser du også veldig sjelden på pallen i finaleringen liksom..

Skrevet

selvfølgelig finnes det folk som ikke skulle hatt annet enn ikea tøyhund blandt de såkalt seriøse også. 

Men gjennomsnittet av de som driver aktivt utstilling steller ekstremt godt med de..

skal man ha en gjentatt gruppe/bis vinner så må den selvsagt være i fysisk og psykisk god form.. og det får den jo ikke uten godt stell, dette sier seg jo egentlig selv. En hund som ikke liker seg i ringen vil eller aldri showe og dermed ikke være aktuell for dommer å sende videre til finaleringen- ( om han har alternativer da.. ) 

tall og fakta: er ikke alt som behøver å måles i det.. noen ganger holder det med sunn fornuft.

At mange av familiehunden får billig dritt mat, ser jeg jo hver gang jeg står i køen på Kiwi.. ..også har du de hundene jeg møter på tur hverdag.. fido til hr og fru olsen, .. møkkete flokete pels, lange klør.. 

Men ser jo mye av det samme på utstilling- i enkelte grupper - men de ser du også veldig sjelden på pallen i finaleringen liksom..

Det er nettopp det. At det ikke nødvendigvis er svart/hvitt. Det finnes hunder som tilbringer mesteparten av tiden i små bur som er godt premierte på utstilling, og det finnes familiehunder som spiser godt for og er i super tilstand. Jeg har også møtt mange hunder på "billig drittmat" som har utrolig flott pels og er i god fysisk stand. I utstillingsmiljøet er det jo også diskutert vekten på enkelte raser og at de rett og slett ikke er i så godt hold lengre.

Jeg synes det er litt viktig med tall og fakta noen ganger. Spesielt når det gjelder bastante ting som at "de fleste familiehunder får billig drittmat". Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke fordi jeg ikke har noen tall eller fakta om det. Så enn så lenge er det vel bare personlige erfaringer. Selv har jeg rundt 350 hunder på kurs i året og de aller fleste av disse (ca 80 %) får fòr kjøpt hos dyrebutikk eller dyrlege. Og jeg bor ikke i Oslo :-)

• Liker 3
Skrevet

Det er nettopp det. At det ikke nødvendigvis er svart/hvitt. Det finnes hunder som tilbringer mesteparten av tiden i små bur som er godt premierte på utstilling, og det finnes familiehunder som spiser godt for og er i super tilstand. Jeg har også møtt mange hunder på "billig drittmat" som har utrolig flott pels og er i god fysisk stand. I utstillingsmiljøet er det jo også diskutert vekten på enkelte raser og at de rett og slett ikke er i så godt hold lengre.

Jeg synes det er litt viktig med tall og fakta noen ganger. Spesielt når det gjelder bastante ting som at "de fleste familiehunder får billig drittmat". Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke fordi jeg ikke har noen tall eller fakta om det. Så enn så lenge er det vel bare personlige erfaringer. Selv har jeg rundt 350 hunder på kurs i året og de aller fleste av disse (ca 80 %) får fòr kjøpt hos dyrebutikk eller dyrlege. Og jeg bor ikke i Oslo :-)

Er det noe mer påstand enn at utstilling er noe dritt ? Men du er kanskje ikke så glad i utstilling selv?

Har enda tilgode å møte en hund som er i god fysisk form til tross for mye mosjon, og flott pels som går på billig drittmat. Man blir hva man spiser- både mennesker og hunder.. ingen blir i god form av bare å spise junk food!

Hvor ofte ser du de rasene som du referer til på pallen i finaleringene?

Skrevet

Er det noe mer påstand enn at utstilling er noe dritt ? Men du er kanskje ikke så glad i utstilling selv?

Har enda tilgode å møte en hund som er i god fysisk form til tross for mye mosjon, og flott pels som går på billig drittmat. Man blir hva man spiser- både mennesker og hunder.. ingen blir i god form av bare å spise junk food!

Hvor ofte ser du de rasene som du referer til på pallen i finaleringene?

Om du leser innleggene mine så ser du hva jeg mener om utstilling og at jeg aldri heller har sagt at det er noe dritt :-)

Dersom du enda ikke har sett en flott hund i god form som spiser mat kjøpt på dagligvare så kan jeg ikke hjelpe deg der - men jeg kan forsikre deg om at det finnes opptil fler ;-)

Ang. overvektige hunder på pallen ref. en lang og pågående diskusjon om b.la. rottweilere.

Men du? Jeg diskuterer så gjerne jeg altså :-). Men i fare for å få slettet innleggene her fordi vi spoler helt av tråden så avslutter jeg med dette innlegget akkurat denne "diskusjonen". Tror uansett ikke vi kan tilnærme oss noe særlig mer siden vi tydelig har ulike erfaringer og da blir det bare sånn frem og tilbake du har sett, jeg har sett osv. og det er særs lite fruktbart :-)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at NKK gjør dette. NKK har gjort mye fint i det siste, og jeg håper dette kommer til å fortsette! Mange tror NKK har mer makt enn de faktisk har, og er derfor skuffet over at de gjør alt for lite. Her gjør de det (lille) de kan, og jeg tror de god støtte fra norske hundeeiere i denne saken.

• Liker 2
Skrevet

http://slimdoggy.com/no-wonder-a-lab-has-never-won-at-westminster/

At utstillingshunder må være i god fysisk form er vel noe som kan diskuteres. Psykisk form også, under samme show var det vel en premiert malle som tydelig mistrivdes i ringen om jeg ikke husker feil også.

Skrevet

http://slimdoggy.com/no-wonder-a-lab-has-never-won-at-westminster/

At utstillingshunder må være i god fysisk form er vel noe som kan diskuteres. Psykisk form også, under samme show var det vel en premiert malle som tydelig mistrivdes i ringen om jeg ikke husker feil også.

Tittelen på linken sier jo alt da.. at labrador ikke vinner.. og det samme med den mallen (  men var ikke det cruft?) eller ikke noe pallplassering på denne..

Skrevet

Tittelen på linken sier jo alt da.. at labrador ikke vinner.. og det samme med den mallen (  men var ikke det cruft?) eller ikke noe pallplassering på denne..

Men hvis du leser mer enn overskriften ser du at nei, de vinner ikke BIS, men begge de bildene viser jo hvem som ble BIR og BIM - og det er faktisk helt latterlig.

Mallen var Crufts ja, sant det, den ble BIR. Også helt utrolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...