Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente på 8 måneder som helt siden introduksjon av fast føde (ca. 5 måneder) har slitt med hard og sjelden avføring. Hun spiser imidlertid lite fast føde, max en halv porsjon grøt pr dag, en skje grønnsaksmos her og en skje fruktmos der, gnager litt på en skorpe og kanskje litt smoothie. Får i henne litt sviskemos og pæremos av og til. Hun tar ikke flaske. Hun liker ikke mme. Hun vil ikke ha malt i mm. Kan drikke vann av tutekopp og vanlig kopp.

Har dere noen råd til meg? Nå har hun ikke hatt avføring på 3 dager. Før det gikk det mange dager hvor hun kun fikk ut små, knallharde kuler. Så løsnet det plutselig (aner ikke hvorfor) og hun hadde ca 12 bæsjebleier i løpet av en 3 dagers periode hvor avføringen gradvis ble mykere og mykere. Siste bleie var havregrøtkonsistens (beklager sammenligningen...). I dag satt hun i stolen sin og trykket og trykket, men det kom ikke noe. Får så vondt av henne!

Kan noen gi meg noen gode råd?

Har prøvd massasje, sykling, gi mye vann, massere rundt åpningen, bading. Litt vanskelig å gi henne noe å spise da hun er svært kresen og spiser lite.

Anonymous poster hash: efe87...683

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei jente på 8 måneder som helt siden introduksjon av fast føde (ca. 5 måneder) har slitt med hard og sjelden avføring. Hun spiser imidlertid lite fast føde, max en halv porsjon grøt pr dag, en skje grønnsaksmos her og en skje fruktmos der, gnager litt på en skorpe og kanskje litt smoothie. Får i henne litt sviskemos og pæremos av og til. Hun tar ikke flaske. Hun liker ikke mme. Hun vil ikke ha malt i mm. Kan drikke vann av tutekopp og vanlig kopp.

Har dere noen råd til meg? Nå har hun ikke hatt avføring på 3 dager. Før det gikk det mange dager hvor hun kun fikk ut små, knallharde kuler. Så løsnet det plutselig (aner ikke hvorfor) og hun hadde ca 12 bæsjebleier i løpet av en 3 dagers periode hvor avføringen gradvis ble mykere og mykere. Siste bleie var havregrøtkonsistens (beklager sammenligningen...). I dag satt hun i stolen sin og trykket og trykket, men det kom ikke noe. Får så vondt av henne!

Kan noen gi meg noen gode råd?

Har prøvd massasje, sykling, gi mye vann, massere rundt åpningen, bading. Litt vanskelig å gi henne noe å spise da hun er svært kresen og spiser lite.

Jeg har en frøken som blir fort hard i magen. Vi gir hun mye fiber, og vann er veldig viktig. Ellers ville jeg anbefalt å bytte om "kostholdet". Prøv 1 uke med annen mat, annen grøt. Kanskje hun er matlei og vil ha andre smaker ?

Anonymous poster hash: 8b294...859

AnonymBruker
Skrevet

Fiber, vann og svisker er det viktigste her. Hjemmelaget sviskemos ser ut til å fungere bedre enn den butikkjøpte, merkelig nok. Også ser hun ut til å bli hard i magen av banan og blåbær (det er visst ganske vanlig).

Har ingen bedre råd desverre, åper det går seg til! Har dere tatt det opp med lege/HS?

Anonymous poster hash: 7dc3d...264
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Hun får hjemmelaget sviskemos (det lille vi får i henne). Og jeg tilbyr vann ofte.

Har ikke snakket med lege, kun hs. Hun sier at så lenge det kommer noe ut så er hun ikke forstoppet, men etter litt googling har jeg forstått at de kan være det selv om noe kommer ut av og til. I tillegg har hun gitt meg tips om mat, vann og massasje.

Bør kanskje ta en tur til legen, men hva kan han gjøre/foreslå?

Ts

Skrevet (endret)

Vi hadde samme utfordring.

Masse vann, hjemmelaget sviskemos, hjemmelaget aprikosmos og hjemmelaget pæremos + malt i grøten var helt nødvendig her. Prøvde å tillegg å fokuserer mer på grønnsaker enn grøt. Grøt gir fortere forstoppelse enn grønnsaker. Grønnsaker inneholder mer fiber og væske. Og styr unna banan, som en annen over her skriver.

Endret av Semydfe
Skrevet

Forstår at dette ikke funker på alle.. men gutten vår hadde samme problem og vi begynte å sette han på do da han var 8 mnd. Han får ut avføring når han sitter. Satte han på do når vi så at han trykte. Det funker enda og han er snart 11 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det på samme måte med barn nr 2. Han var vel rundt 8 mnd da ham fikk en liten dose med vbiola, anbefalt av legen.

Anonymous poster hash: 4ba92...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...