Gå til innhold

Er det færre enn 200 som har ditt etternavn så er det beskyttet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet

Kjenner en som heter Grønnati til etternavn: så hvis færre enn 200 personer i Norge heter det så er etternavnet "beskyttet"?

Hva betyr nå det, at navnet er beskyttet?!

Anonymous poster hash: 7e453...319

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du må få tillatelse fra de som heter det, dersom du vil hete det. Du kan ikke bare skifte til det.

Anonymous poster hash: c6ef1...402
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et etternavn regnes som beskyttet dersom 200 eller færre personer i Norge heter det. For at du skal kunne ta et beskyttet etternavn, må alle som allerede heter det, samtykke.

Du kan også ta et beskyttet etternavn dersom du har en tilknytning til navnet, for eksempel ved slektskap, ekteskap, adopsjon, steforeldreforhold eller fosterforeldreforhold. Saksbehandler tar kontakt med deg hvis det er behov for dokumentasjon.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Endre-navn/Frie-og-beskyttede-etternavn/

Anonymous poster hash: 7d512...f76
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du må få tillatelse fra de som heter det, dersom du vil hete det. Du kan ikke bare skifte til det.

Anonymous poster hash: c6ef1...402

Min samboer har et etternavn som kun 120 personer i Norge har.

Har han da et beskyttet etternavn?

Har det noe å si for ham at hans etternavn eventuelt er "beskyttet"?

AnonymBruker
Skrevet

Har han da et beskyttet etternavn? JA

Har det noe å si for ham at hans etternavn eventuelt er "beskyttet"? NEI

Anonymous poster hash: 859e3...f62

Skrevet

Har han da et beskyttet etternavn?

Har det noe å si for ham at hans etternavn eventuelt er "beskyttet"?

Hei. Mannen min har et beskyttet etternavn, og det har nok samboeren din også. Det ble en del papirkrøll når vi fikk sønnen vår, da vi ikke var gift enda, og folkeregisteret rotet bort papirene FIRE ganger  :fnise:

Det har sånn sett ingenting å si for hans del. Men du kan f.eks ikke skifte til hans etternavn før etter at dere har giftet dere. Jeg måtte vente til vi giftet oss før jeg sendte inn navneendringsskjema. Men bortsett fra det, er det bare stas å ha et navn ikke alle andre har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Mannen min har et beskyttet etternavn, og det har nok samboeren din også. Det ble en del papirkrøll når vi fikk sønnen vår, da vi ikke var gift enda, og folkeregisteret rotet bort papirene FIRE ganger :fnise:

Det har sånn sett ingenting å si for hans del. Men du kan f.eks ikke skifte til hans etternavn før etter at dere har giftet dere. Jeg måtte vente til vi giftet oss før jeg sendte inn navneendringsskjema. Men bortsett fra det, er det bare stas å ha et navn ikke alle andre har.

Ingen fare...han er norsk og frir ikke...:-/

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et slikt navn.

Mine barn har det som mellomnavn. De kan velge fet som etternavn til seg og dine barn, men ikke samboer feks, som nevnt over:)

Det har ingen praktisk betydning utover at ikke hvem som helst kan kopiere navnet.

Skrevet

Hei. Mannen min har et beskyttet etternavn, og det har nok samboeren din også. Det ble en del papirkrøll når vi fikk sønnen vår, da vi ikke var gift enda, og folkeregisteret rotet bort papirene FIRE ganger  :fnise:

Feil, dere har felles barn så du kan bytte. Har dere bodd på samme folkeregistrerte adresse kan du også bytte med hans godkjenning. Jeg kan også ta det navnet, men da må jeg ha godkjenning av alle som har navnet.

• Liker 4
Skrevet

Ingen fare...han er norsk og frir ikke...:-/

Mannen min også er norsk. Men som sagt, ingenting annet jeg kommer på en det jeg nevnte ovenfor. Men hvis dere skal ha barn en eller annen gang i fremtiden, forvent dere papirkrøll iallefall  :fnise:

Skrevet

Feil, dere har felles barn så du kan bytte. Har dere bodd på samme folkeregistrerte adresse kan du også bytte med hans godkjenning. Jeg kan også ta det navnet, men da må jeg ha godkjenning av alle som har navnet.

Det kan så godt være, men da har jeg fått feil informasjon med de jeg snakket med i telefonen fra folkeregisteret isåfall. Kan hende de misforstod ett eller annet  :biggrin:

Skrevet

Mitt etternavn er beskyttet. Er kun 86 stk i hele landet som har samme etternavn som meg ;)

Skrevet

Det kan så godt være, men da har jeg fått feil informasjon med de jeg snakket med i telefonen fra folkeregisteret isåfall. Kan hende de misforstod ett eller annet  :biggrin:

Men at det er lettest når man er gift er det ingen tvil om. Vi venter til vi er gift, vi har begge beskyttede navn. 

Skrevet

Men at det er lettest når man er gift er det ingen tvil om. Vi venter til vi er gift, vi har begge beskyttede navn. 

Kanskje det var det de mente  ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare syv personer i Norge som har mitt etternavn. Deler det gjerne med andre! :D

Anonymous poster hash: 03013...490
Skrevet

Mitt etternavn er beskyttet. Er kun 86 stk i hele landet som har samme etternavn som meg ;)

Det er bare syv personer i Norge som har mitt etternavn. Deler det gjerne med andre! :D

Og mitt ligger melom dere to med sine 49 personer.

AnonymBruker
Skrevet

Er du, dine foreldre og besteforeldre etnisk norske? 

Anonymous poster hash: 00ccb...009

AnonymBruker
Skrevet

Ja. :)

Skrevet

Du!

På ferie på vestlandet i norge, har vi mtt folk som hette alt mulig rart. Ala Geitræva, sundsluket, dassnøstet osv. Husker ikke, men at dette er vanlige etternavn vi hørte, neppe.

AnonymBruker
Skrevet

Er bare 5 med mitt etternavn. Mine to barn og fattern, hun siste aner jeg ikke hvem er :P Dette er sjekket opp mot folkeregisteret. Jeg er ikke gift og hadde ikke noen problemer med papirer når ungene ble født.

Anonymous poster hash: a40d2...1f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...