Gå til innhold

Når planla dere dåpen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vi venter en prins i sept. og planlegger barnedåp i desember :-) Hva forberedelser trengst til en dåp? Er ikke tre måneder litt lite? Kanskje litt spesielt å begynne før en vet at alt har godt greit og?

Hvem inviterte dere? Hvordan pyntet dere bordet? :-)

Anonymous poster hash: c0db4...810

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/952324-n%C3%A5r-planla-dere-d%C3%A5pen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi planla dåp (t.o.m i en annen by) på en måned. Så for meg at jeg trengte minst 3 måneder, men pga sykdom i familien framskyndet vi dåpen. Alt gikk veldig greit - fant ut hvem vi ville invitere, sendte invitasjoner, fant kakebaker og cateringfirma rimelig kjapt, og sammenkomsten etter dåpen hadde vi hos min svigerinne. Pyntet bordene med hvit papirduk, rosa løper, rosa lys og mange små vaser med rosa blomster. Jeg er en kontrollfreak som alltid bruker lang tid på å planlegge, men det gikk faktisk veldig greit med kun en måneds planleggingstid.

Anonymous poster hash: 3226f...335

Bortsett fra at vi hadde snakket litt om det og satt dato, så gjorde vi ikke noe før et par uker før. Eldste var fire mnd og yngste tre mnd. For babyen sin del så var det nok best å være fire mnd. Han holdt litt bedre ut enn han som var en mnd yngre.

AnonymBruker

Glemte svare på hvilke forberedelser som skal til.. finn ledig tidspunkt i den kirken dere ønsker dåpen skal være i. Lag invitasjoner og send ut. Når det er gjort, bestill kake/mat ut i fra hvor mange dere blir. Spør om hjelp til kakebaking hos venner/familie hvis det er aktuelt. Så mye mer enn det er det faktisk ikke. Dåpsantrekk til babyen må skaffes, ellers er det pynt og valg av sted for sammenkomst etterpå som finnes ut av.

Anonymous poster hash: 3226f...335

Personlig ville jeg ikke arrangert dåp i desember. Mange har ofte faste middagsselskaper, mens andre er avhengig av helgene for å få unna julegaver. Mange har også mer enn nok med utgiftene som følger med julen.

Vi brukte ikke veldig lang tid på planlegging. Det viktigste er å bestille lokalet og mat. Kaker og slikt ordner dere kjapt om dere er litt effektive en dag og handler/bestiller det resterende.

Husk å sende ut invitasjoner i god tid!

Edit:

Vi ble rundt 40 stykker. Da vi ba likt på begge sider. Litt rart å be ett søskenbarn, men ikke ett annet.

Bordet pyntet vi med høye rosa lys og roser+brudeslør. Hvit duk, rosa løper, bordkort..

Endret av Orchideae
AnonymBruker

Takk for svar!

Har selv ikke vært i så mange batnedåper men det er en velsig høytidelig dag. Har dere sanger/taler o.l? Hvordan var dåpen i kirken (kkirkeprogram) ?, jeg synest selv det er flott med sang så vil spør noen om å synge.

Om jeg ikke skal ha barnedåpen i des er det mulig å ha den i januar? Er det 3/4 mnd som er mest normalt? :-)

Annonse

AnonymBruker

Jeg har begynt å tenke på det for kosens skyld, og jeg er kortere på vei enn deg.

Gjester: Våre søsken og deres familier. Besteforeldre selvfølgelig, oldeforeldre har gått bort. En av hans tanter pga ekstra kontakt, sannsynligvis ikke alle tanter og onkler, de har også lang reisevei. 7 barn utenom dåpsbarnet. Evt et venner av mannen, han er fadder til deres. Vi kommer til å velge faddere i familien.

Bordpynt er på idestadiet, men vil nok inkludere hortensia og kanskje enkeltvise orkidehoder og hjerteranke. Store pomponger hengt i taket over bordet kan gjøre det mer barnslig og festlig. Lys. Kanskje noen små bamser på bordet for babytemaet?

Vi har mulighet for stort langbord i stuen, og kommer sikkert til å ha det hos oss. Har også stort kjøkken og vanlig ovn og dampovn og ekstra kjøleskap i boden, så tenker å kanskje lage mat selv hvis vi finner en hovedrett vi kan takle til inntil 25 stk. Dessert og forrett kan vi nok lage ganske ferdig på forhånd. Evt om vi skulle gått for buffet, det er åpen kjøkkenløsning som vil være flott å sette fram maten på, og da kan noen retter være kalde. Men det er jo stilfullt med 3-retters da, om vi får til gjennomføringen.

Anonymous poster hash: a3c48...2ed

AnonymBruker

Er det vanlig med tre retters middag? :-O

Jeg har bare vært i 4 dåper de siste årene, men da har det vært 3 retter 3 av gangene. Ikke kjempeavansert, type suppe til forrett, istedenfor med lune bær, kransekake og annet istilbehør til dessert. Til hovedrett var det en gang viltgryte, en gang røkt skinke, og mellomste er jeg ikke sikker på. Siste dåpen var buffet, med flere typer stekt kjøtt, curry, ris, poteter, salater og litt diverse. Jeg tror vi også fikk finnbiff en gang i dåp med hjemmelaget mat.

Anonymous poster hash: a3c48...2ed

Måtte sjekke med samboer nå, men vi var enige. For oss er en dåp litt mindre høytidelig enn konfirmasjon. Etter seremonien møtes man hjemme hos familien og har enkel mat samt kaffe og kaker. Ferdig sånn i 4-6 tiden.

• Liker 1

Måtte sjekke med samboer nå, men vi var enige. For oss er en dåp litt mindre høytidelig enn konfirmasjon. Etter seremonien møtes man hjemme hos familien og har enkel mat samt kaffe og kaker. Ferdig sånn i 4-6 tiden.

Nå er jo dette prinsedåp, da;-)

• Liker 2

Annonse

Datteren vår ble født siste uka i februar og vi bestilte kirke og lokalet så fort vi fikk dåpsattesten i posten. Dåpen var i slutten av mai. Jeg lagde invitasjoner og bordkort selv, vi bestilte koldtbord via catering, fikk hjelp av familie til å bake kaker. Selve planleggingen tar ikke så mye tid. Men den helgen dåpen var, ble veldig hektisk med å få alt på plass. En veldig hyggelig men enkel feiring med familie,

AnonymBruker

Vi skal døpe barnet vårt på bedehuset her vi bor i og med at de har det der også. Ser for meg at jeg får hjelp med de praktiske som skjer på bedehuset av de som skal være med på selve dagen. Men kommer til å velge fellessanger og solister selv. Vil også høre med om noen vil spille en fin inn og utmarsj :-)

Til festen har vi tenkt koltbord. Enkel dessert (is og varme bær + kransekake) , samt dåpskake og medfølgene kaker!

Hvordan stelles en fin barnedåp til? Barnedåp og konfirmasjon er to forsjellige ting.. men er det en snev av taler/sanger? Eller som et vanlig selskap?

Ingen taler eller sang her :)

Og veldig likt MissStiles sitt og Orchideae...

Bytta ut dåpskjolen med en fin body og bukse så snart bildene var tatt i kirka og lokalet, så stress med den lange kjolen :)

Mitt tips er å ha en vippestol ol. på et bord (vi brukte gavebordet denne gangen faktisk) Legge et hvitt helseteppe ol. i, og ha mini oppi der slik at alle kan ta bilder og få med hele kjolen.

Annonse
AnonymBruker

Bortsett fra at vi hadde snakket litt om det og satt dato, så gjorde vi ikke noe før et par uker før. Eldste var fire mnd og yngste tre mnd. For babyen sin del så var det nok best å være fire mnd. Han holdt litt bedre ut enn han som var en mnd yngre.

Hos oss var det motsatt ;)

Jo yngre de var jo greiere gikk det :)

Ellers samme som dere, planla et par uker før.

Anonymous poster hash: 12b71...9e4

AnonymBruker

Datteren vår ble født siste uka i februar og vi bestilte kirke og lokalet så fort vi fikk dåpsattesten i posten. Dåpen var i slutten av mai. Jeg lagde invitasjoner og bordkort selv, vi bestilte koldtbord via catering, fikk hjelp av familie til å bake kaker. Selve planleggingen tar ikke så mye tid. Men den helgen dåpen var, ble veldig hektisk med å få alt på plass. En veldig hyggelig men enkel feiring med familie,

Får du dåpsattest før dåpen?

Anonymous poster hash: 1fe0b...64b

Hei! Vi venter en prins i sept. og planlegger barnedåp i desember :-) Hva forberedelser trengst til en dåp? Er ikke tre måneder litt lite? Kanskje litt spesielt å begynne før en vet at alt har godt greit og?

Hvem inviterte dere? Hvordan pyntet dere bordet? :-)

Gratulerer så mye, kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...