AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #1 Skrevet 8. juli 2015 Vi skal på middelhavscruise , og ser at havnen som regel er noen timer unna "hoveddestinasjonen". For eksempel Roma... Det blir jo veldig stress å ta toget, og vi kommer til å være nervøse for å bli forsinket og miste cruiset. Arrangerte turer med cruiset er dyrt. Hva er deres erfaringer? Hva har dere gjort? Hvordan få mest mulig ut av cruiset uten å ruinere seg? Anonymous poster hash: b6570...2d1
Fionnuala Skrevet 8. juli 2015 #2 Skrevet 8. juli 2015 I Roma var vi med på en av de arrangerte turene, det anbefales. Var da på guidet tur gjennom store deler av Roma, og slapp å tenke på transport på egen hånd. Går sikkert an å velge kun transport også, blir jo litt billigere. Ellers er det ganske ofte mulig å ta seg til storbyen på egen hånd, uten store problemer, eller så kan man også velge å bare utforske småbyen som skipet legger til havn i, med mindre det er et rent industrielt område. Vil man bare bli på skipet så er det jo ofte mye å ta seg til der også . Hvilket rederi og skip reiser dere med, og hvilke havner besøker dere?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #3 Skrevet 8. juli 2015 Takk for svar. Reiser med Norwegian Epic. Husker ikke hva havnene heter, men de er i "nærheten av" Roma, Firenze, Napoli. Anonymous poster hash: b6570...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #4 Skrevet 8. juli 2015 Nei huff, sjekket prisen på utflukt nå. Den billigste er 1000 per person, og innebærer buss til og fra Roma - intet mer! Altså, hallo??!Anonymous poster hash: b6570...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #5 Skrevet 8. juli 2015 Vi pleier stort sett å besøke byene ja, det er jo så mye fantastisk å se! Vi vurderer havn for havn om vi skal dra på egen hånd, transport via cruise-selskapet eller guidet tur. Til Roma ville jeg nok vurdert en guidet tur, da slipper dere stå så mye i kø inn til attraksjonene etc også. Turene i regi av selskapene er ofte dyre, men 1000kr pr person for bare transport høres voldsomt ut - er du sikker på at det stemmer? Vi har riktignok ikke reist med NCL, men har ikke vært borti så høye priser kun for transport hos andre rederier. Dersom det bare er et 7-dagers cruise pleier vi ofte å droppe en av havnene, rett og slett fordi det er så intenst og vi gjerne vil ha litt tid på båten også. Anonymous poster hash: 6cebb...9ef
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #6 Skrevet 8. juli 2015 Vi pleier stort sett å besøke byene ja, det er jo så mye fantastisk å se! Vi vurderer havn for havn om vi skal dra på egen hånd, transport via cruise-selskapet eller guidet tur. Til Roma ville jeg nok vurdert en guidet tur, da slipper dere stå så mye i kø inn til attraksjonene etc også. Turene i regi av selskapene er ofte dyre, men 1000kr pr person for bare transport høres voldsomt ut - er du sikker på at det stemmer? Vi har riktignok ikke reist med NCL, men har ikke vært borti så høye priser kun for transport hos andre rederier. Dersom det bare er et 7-dagers cruise pleier vi ofte å droppe en av havnene, rett og slett fordi det er så intenst og vi gjerne vil ha litt tid på båten også. Anonymous poster hash: 6cebb...9ef http://www.no.ncl.eu/utflukter/utflukter/europa/rome-civitavecchia-/ Jepp, "Rome on your own" koster 135 USD per person, og består kun av transport til og fra sentrum. Guidet tur vil komme på ca 2500 for oss to, ikke noe vi kan ta oss råd til dessverre. Ser at andre anbefaler å ta toget inn, men det virker jo litt stressende mtp at vi da vil være redde for å komme for sent. Ikke bare bare å være nybegynner på cruise! Anonymous poster hash: b6570...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #7 Skrevet 8. juli 2015 Togstasjonen i Civitavecchia er fem minutter fra havna og tur-retur til Roma koster deg 9 euro eller rundt der. Det er null problem å ta toget inn og ut. Det stopper feks i vatikanet, så kan dere gå av der og rusle litt rundt. Napoli har havn rett i byen. Anbefaler feks en tur med hydrofoilen ut til Capri. Den gårrett ved havna og går hver time. Til Firenze går også ganske greit, men der må dere ta buss til togstasjonen. Anonymous poster hash: 42045...228
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #8 Skrevet 8. juli 2015 Var nettopp på det cruiset, likte meg ikke i Napoli, men pizzaen var god da. Citavecchia var en koselig by, med ok strandpromenade, og vi droppet Roma. Livorno var grei nok, men tok en buss til Pisa, mye billigere enn utflukt fra båten. Ta skyttelbuss til sentrum så går det buss derfra til Pisa for 15 Euro tur/retur. Cannes var en fantastisk by, dit vil jeg tilbake. Palma også, men litt liten tid der, kun 4-5 timer. Anonymous poster hash: 563c0...d67
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #9 Skrevet 8. juli 2015 Togstasjonen i Civitavecchia er fem minutter fra havna og tur-retur til Roma koster deg 9 euro eller rundt der. Det er null problem å ta toget inn og ut. Det stopper feks i vatikanet, så kan dere gå av der og rusle litt rundt. Napoli har havn rett i byen. Anbefaler feks en tur med hydrofoilen ut til Capri. Den gårrett ved havna og går hver time. Til Firenze går også ganske greit, men der må dere ta buss til togstasjonen. Anonymous poster hash: 42045...228 5 minutter å gå, altså? Da er det jo greit. Da tror jeg vi satser på det, og heller beregner god tid på vei tilbake. Kan jo ikke ha som mål å se hele byen uansett. Mulig vi dropper Firenze da, og tar oss en rolig dag på skipet i stedet. Anonymous poster hash: b6570...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #10 Skrevet 8. juli 2015 Var nettopp på det cruiset, likte meg ikke i Napoli, men pizzaen var god da. Citavecchia var en koselig by, med ok strandpromenade, og vi droppet Roma. Livorno var grei nok, men tok en buss til Pisa, mye billigere enn utflukt fra båten. Ta skyttelbuss til sentrum så går det buss derfra til Pisa for 15 Euro tur/retur. Cannes var en fantastisk by, dit vil jeg tilbake. Palma også, men litt liten tid der, kun 4-5 timer.Anonymous poster hash: 563c0...d67 Takk for svar! Er skyttelbussen i regi av cruiset? Anonymous poster hash: b6570...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #11 Skrevet 8. juli 2015 5 minutter å gå, altså? Da er det jo greit. Da tror jeg vi satser på det, og heller beregner god tid på vei tilbake. Kan jo ikke ha som mål å se hele byen uansett. Mulig vi dropper Firenze da, og tar oss en rolig dag på skipet i stedet. Anonymous poster hash: b6570...2d1 Firenze er den fineste byen jeg har vært i, jeg ville ikke gått glipp av den hvis jeg var dere. Det er masse info på nett om hvordan å gjøre utflukter på egenhånd. Sjekk feks forumet på cruisecritic.com.Anonymous poster hash: 42045...228
skruf Skrevet 8. juli 2015 #12 Skrevet 8. juli 2015 Vi hadde en litt annen rute enn dere da vi var på cruise med Norwegian Epic, men var bl.a innom Napoli. Der valgte vi rett og slett å gå inn til byen på egen hånd da havna er så og si midt i sentrum. Valgte en arrangert tur, og det var til Pompeii. Rett og slett pga vi alltid har hatt lyst til å se Pompeii. Turene er dyre! Iallefall for oss med to voksne og to barn. Fordelen med å være igjen på skipet er at det er mye mere stille og rolig, og det gikk an å ligge på dekk og sole seg Firenze derimot ville jeg valgt å besøke hadde jeg vært deg. Aldri vært der, og har hørt det skal være helt fantastisk
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #13 Skrevet 8. juli 2015 Vi hadde en litt annen rute enn dere da vi var på cruise med Norwegian Epic, men var bl.a innom Napoli. Der valgte vi rett og slett å gå inn til byen på egen hånd da havna er så og si midt i sentrum. Valgte en arrangert tur, og det var til Pompeii. Rett og slett pga vi alltid har hatt lyst til å se Pompeii. Turene er dyre! Iallefall for oss med to voksne og to barn. Fordelen med å være igjen på skipet er at det er mye mere stille og rolig, og det gikk an å ligge på dekk og sole seg Firenze derimot ville jeg valgt å besøke hadde jeg vært deg. Aldri vært der, og har hørt det skal være helt fantastisk Men vi har lyst på noen som dager på skipet også... Cannes og Napoli vil vi ikke droppe siden det ikke er lang reisevei. Bør vi heller droppe Roma? Er ikke Firenze lenger unna enn Roma? Altfor mange valgmuligheter! Anonymous poster hash: b6570...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #14 Skrevet 8. juli 2015 I Cannes kan dere ta en kjapp tur i land og kose dere på båten ellers. Både Roma og Firenze er MÅ SEES-byer, mens Cannes er fort gjort om man ikke hopper på toget til Monaco. Napoli by er heller ikke så interessant, det er mer... ekstremsport. Galematiastrafikk og masse kriminalitet, søppel som flyter over alt. Båttur til Capri eller utflukt til Pompeii er de beste alternativene, eller bare bli ombord. Anonymous poster hash: 42045...228
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #15 Skrevet 8. juli 2015 Napoli er enkelt siden skipet legger til så og si midt i byen. I Livorno tok vi toget til Pisa. Det var enkelt å finne frem, og vi hadde god tid sånn at det ikke ble stress å rekke tilbake til skipet. I Civitavecchia valgte vi å ikke reise inn til Roma. Siden det er et stykke å reise fra Civitavecchia til Roma ville det blitt liten tid. Konbinasjonen av sommervarme og tusenvis av cruiseturister som skulle inn til Roma samtidig fristet heller ikke særlig. Og siden det er så mye å se i Roma valgte vi å heller utsette byen til en senere anledning. I stedet tok vi toget fra Civitavecchia til Santa Marinella. Det er en koselig liten badeby som ligger mye nærmere enn Roma. Du går på toget til Roma men hopper av etter et par stopp. Her tilbrakte vi dagen med avslapning og bading på flotte sandstrender. Santa Marinella anbefales virkelig. Anonymous poster hash: c7662...892
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #16 Skrevet 8. juli 2015 Napoli er enkelt siden skipet legger til så og si midt i byen. I Livorno tok vi toget til Pisa. Det var enkelt å finne frem, og vi hadde god tid sånn at det ikke ble stress å rekke tilbake til skipet. I Civitavecchia valgte vi å ikke reise inn til Roma. Siden det er et stykke å reise fra Civitavecchia til Roma ville det blitt liten tid. Konbinasjonen av sommervarme og tusenvis av cruiseturister som skulle inn til Roma samtidig fristet heller ikke særlig. Og siden det er så mye å se i Roma valgte vi å heller utsette byen til en senere anledning. I stedet tok vi toget fra Civitavecchia til Santa Marinella. Det er en koselig liten badeby som ligger mye nærmere enn Roma. Du går på toget til Roma men hopper av etter et par stopp. Her tilbrakte vi dagen med avslapning og bading på flotte sandstrender. Santa Marinella anbefales virkelig.Anonymous poster hash: c7662...892 Takk for tips! Du har jo et poeng, Roma er nok en by vi uansett bør ha en langhelg i en gang, så sånn sett kanskje ingen krise å droppe det nå. Vi tar det litt som det kommer, men det hjelper veldig å vite hva dere andre har erfart! Tusen takk for all innspill! Anonymous poster hash: b6570...2d1
Kjetil E Skrevet 9. juli 2015 #17 Skrevet 9. juli 2015 Togstasjonen i Civitavecchia er fem minutter fra havna og tur-retur til Roma koster deg 9 euro eller rundt der. Det er null problem å ta toget inn og ut. Det stopper feks i vatikanet, så kan dere gå av der og rusle litt rundt. Napoli har havn rett i byen. Anbefaler feks en tur med hydrofoilen ut til Capri. Den gårrett ved havna og går hver time. Til Firenze går også ganske greit, men der må dere ta buss til togstasjonen.Anonymous poster hash: 42045...228 Toget stopper da ikke inne I Vatikanet, rett nok finnes det en togstasjon inne I Vatikanstaten. Men denne er ikke tilgjenglig for menigmann. Først og fremst for frakt av varer inn til Vatikanet og I enkelte tilfeller brukt av Paven hvis han skal på reise med sin Pave-togvogn. Men ikke noe oss vanlige dødlige kan benytte oss av.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #18 Skrevet 9. juli 2015 Toget stopper da ikke inne I Vatikanet, rett nok finnes det en togstasjon inne I Vatikanstaten. Men denne er ikke tilgjenglig for menigmann. Først og fremst for frakt av varer inn til Vatikanet og I enkelte tilfeller brukt av Paven hvis han skal på reise med sin Pave-togvogn. Men ikke noe oss vanlige dødlige kan benytte oss av. Et par hundre meter unna Peterskirken er nærme nok Vatikanet for min del. St. Pietro heter stoppet.Anonymous poster hash: 42045...228
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #19 Skrevet 9. juli 2015 TS: hvor ofte får du noen timer i Roma for 80 kroner? Det er virkelig ikke noe styr å dra inn med toget og tilbake. Jeg ville plukket ut et par attraksjoner dere virkelig vil ha med dere, feks Peterskirken og Colosseum og bestilt billetter på nett på forhånd. Vi har gjort det samme flere ganger og har alltid vært tilbake ombord i god tid.Anonymous poster hash: 42045...228
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #20 Skrevet 9. juli 2015 Om man ønsker å reise inn til byene kommer vel litt an på hvorfor man reiser på cruise. Jeg liker cruise nettopp fordi man kan reise inn til byene, få et innblikk i hvordan det er og deretter vurdere om man vil reise tilbake dit på et senere tidspunkt. Tilbragte nylig 4 dager i Roma nettopp fordi jeg fikk sansen for byen etter et kort stopp på cruisetur. Andre steder har jeg ikke hatt behov for å reise tilbake til bl.a flere øyer i Karibien. Da har den ene dagen på land vært nok til at jeg har vært fornøyd, fått sett det jeg ønsket og har derfor ikke behov for å reise tilbake igjen. Har vært innom flere øyer i Hellas der jeg helt klart vil tilbake for å se mer. Dersom man reiser på cruise primært for å være på båten hadde jeg rett og slett tilbragt flere dager på båten. Når de fleste gjestene er gått i land er det perfekt å ligge på dekk for å slappe av og sole seg. Jeg hadde aldri tatt tog/buss for å ligge på ei strand, da hadde jeg heller blitt igjen på båten. Har selv gjort begge deler og foretrekker aller helst organiserte dagsturer (som koster en del penger ja) for å se mest mulig og samtidig vite at jeg kommer tilbake til båten før avreise. Har alltid reist med RCCL og vært fornøyd med absolutt alle dagsturer jeg har deltatt på. Anonymous poster hash: 84f60...3c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå