CatFighter Skrevet 8. juli 2015 #1 Skrevet 8. juli 2015 Jeg er ei jente på 19 år. For snart 4 mnd siden tok barnevernet barnet mitt ifra meg på akuttvedtak fra mødrehjem hvor jeg bare hadde bodd på en kort stund. Jeg venter på en nemdsak i forbindelse med å kreve omsorgen tilbake og foreløpig er babyen min plassert på sperret adresse i fosterhjem. Jeg sliter fortsatt med å forstå grunnen til dette. Nå nylig fortalte min saksbehandler i bv meg at de kanskje vil kreve barnebidrag av meg og barnefar ( som forøvrig ikke har noe med hverandre å gjøre ). Jeg har ingen jobb eller utdanning og lever på en nav-ytelse. Har virkelig barnevernet anledning til å kreve barnebidrag av meg når barnet mitt er ufrivillig plassert i fosterhjem? Skulle da tro at fosterforeldre tjente mer enn godt nok på å være fosterhjem og får dekket masse utgifter etc av barnevernet.. Jeg mener etter å ha googlet litt om tema, at bv kan kun kreve barnebidrag av biologisk forelder dersom det er rimelig å tro utifra biologiske forelders inntekt at biologisk forelder har mulighet til å bidra? Videre syns jeg det er helt urimelig og urettferdig at jeg skal betale bidrag til bv for at de har vært så "snille" å ta barnet mitt fra meg. Det blir som å gi dem lønn for faenskapen sin. Ondskapen saksbehandleren min i bv har vist meg er helt ubegripelig. Bv har plikt til å ivareta biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse, men måten de har behandlet meg i etterkant vil jeg kalle alt annet enn ivaretakende. Bl.a. har saksbehandleren min truet med tvangsadopsjon og kommet inn på dette tema flere ganger enda fylkesnemdsaken om hvorvidt barnet mitt skal vokse opp i fosterhjem eller ei ikke har vært enda engang. Hun har også anbefalt meg å ikke få flere barn, for da ville hun ta de også fra meg...Makan sier jeg bare 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #2 Skrevet 8. juli 2015 Hvorfor skal du ha barnebidrag når du ikke har omsorgen for et barn mener du? Det er helt vanlig at foreldre betaler bidrag til bv. Og du kan lese litt mer om plikter og rettigheter her: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+57+-+Lov+om+barneverntjenester+%C2%A79-2+Foreldres+underholdsplikt.148173.cms . I og med at saken din skal opp for fylkesnemda antar jeg du har en advokat? I så tilfelle kan du ta dette opp med h*n. vet at du som forelder ser svart på ting nå, men ofte i slike saker så har saken flere sider enn mor/far sin side.Anonymous poster hash: f8e36...7e1 5
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 8. juli 2015 Hvorfor skal du ha barnebidrag når du ikke har omsorgen for et barn mener du? Det er helt vanlig at foreldre betaler bidrag til bv. Og du kan lese litt mer om plikter og rettigheter her: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+57+-+Lov+om+barneverntjenester+%C2%A79-2+Foreldres+underholdsplikt.148173.cms . I og med at saken din skal opp for fylkesnemda antar jeg du har en advokat? I så tilfelle kan du ta dette opp med h*n. vet at du som forelder ser svart på ting nå, men ofte i slike saker så har saken flere sider enn mor/far sin side.Anonymous poster hash: f8e36...7e1 Ja det er klart en sak alltid har ( minst? ) 2 sider. En advokat har jeg ja, og den bruker jeg for alt det er verdt. I skrivende stund er h*n gått i ferie, men det er selvsagt noe jeg vil ta opp med h*n. Den linken du la ved der har jeg lest opp og ned ( og baklengs og på tvers ) allerede flere ganger. Som jeg allerede har skrevet syns jeg det er svært urettferdig at biologisk forelder som allerede har lite penger skal betale bidrag til bv som er stinne av penger. Fosterhjemmet får da mer enn nok betalt av bv for å være fosterhjem. I den linken du sendte meg forøvrig så står det at bio-foreldre bare skal betale bidrag dersom det er rimelig å tenke at forelderens økonomisk situasjon og inntekt tilsier at bio-forelderen kan bidra. Har jeg forstått det riktig da?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #4 Skrevet 8. juli 2015 Ja det er klart en sak alltid har ( minst? ) 2 sider. En advokat har jeg ja, og den bruker jeg for alt det er verdt. I skrivende stund er h*n gått i ferie, men det er selvsagt noe jeg vil ta opp med h*n. Den linken du la ved der har jeg lest opp og ned ( og baklengs og på tvers ) allerede flere ganger. Som jeg allerede har skrevet syns jeg det er svært urettferdig at biologisk forelder som allerede har lite penger skal betale bidrag til bv som er stinne av penger. Fosterhjemmet får da mer enn nok betalt av bv for å være fosterhjem. I den linken du sendte meg forøvrig så står det at bio-foreldre bare skal betale bidrag dersom det er rimelig å tenke at forelderens økonomisk situasjon og inntekt tilsier at bio-forelderen kan bidra. Har jeg forstått det riktig da? Et barnebidrag skal jo gå til barnet, ikke til de biologiske eller foster foreldrene eller bv så dette mener jeg er så rettferdig som det kan få bli. Anonymous poster hash: f8e36...7e1 19
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2015 Et barnebidrag skal jo gå til barnet, ikke til de biologiske eller foster foreldrene eller bv så dette mener jeg er så rettferdig som det kan få bli.Anonymous poster hash: f8e36...7e1 Et paradoks her. Når mitt barn bor i fosterhjem, hvordan kan jeg da vite at bidraget jeg evt betaler vil gå til barnet og ikke til andre ting / utgifter fosterforeldrene måtte ha? Med alle blodpengene fosterforeldrene tjener seg søkkrike på mitt barn så er det virkelig ikke godt å si hva det lille bidraget jeg hadde kommet med ( ja for bidraget fra meg hadde jo blitt veldig lite i forhold til de store summene fosterforeldra får av bv uansett ) hadde blitt brukt til. Dessuten når barnet mitt er så liten som hun er så er det ikke noe særlig mange utgifter når det gjelder henne uansett. Helsestasjon er gratis, blodprøver og vaksiner er gratis osv Dessuten lite fristiende å ( dersom jeg ikke skulle vinne nemdrunden ) skulle betale masse penger for et barn jeg ikke har noe særlig omgang med og som jeg ikke ser noe særlig til ( bv har forespeila meg samvær 2 ganger i året om jeg taper saken ) og uten å engang vite hva pengene går til.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #6 Skrevet 8. juli 2015 Et barnebidrag skal jo gå til barnet, ikke til de biologiske eller foster foreldrene eller bv så dette mener jeg er så rettferdig som det kan få bli. Anonymous poster hash: f8e36...7e1 Ordla meg kanskje litt utydelig der, det jeg mener er at når du per dags dato ikke har omsorg for barnet ditt og ikke får sett det så er det vel naturlig at barnebidrag som du får skal gå til de som har omsorgen for barnet slik at de kan forvalte pengene som er til barnet på best mulig måte. Det er jo et bidrag til barnet og ikke til bv.Anonymous poster hash: f8e36...7e1 8
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #7 Skrevet 8. juli 2015 Ordla meg kanskje litt utydelig der, det jeg mener er at når du per dags dato ikke har omsorg for barnet ditt og ikke får sett det så er det vel naturlig at barnebidrag som du får skal gå til de som har omsorgen for barnet slik at de kan forvalte pengene som er til barnet på best mulig måte. Det er jo et bidrag til barnet og ikke til bv.Anonymous poster hash: f8e36...7e1 Du ordla deg ikke feil, jeg forsto veldig godt hva du mente. Forøvrig så har jeg samvær enn så lenge - 2 ganger i mnd 1 time av gangen med tilsyn. Er vell heller jeg som har krav på noe penger pga samværene? Samværsdekning? er det ikke noe som heter det? Jeg burde få penger for at bv har tatt mitt barn urettmessig fra meg.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #8 Skrevet 8. juli 2015 Et paradoks her. Når mitt barn bor i fosterhjem, hvordan kan jeg da vite at bidraget jeg evt betaler vil gå til barnet og ikke til andre ting / utgifter fosterforeldrene måtte ha? Med alle blodpengene fosterforeldrene tjener seg søkkrike på mitt barn så er det virkelig ikke godt å si hva det lille bidraget jeg hadde kommet med ( ja for bidraget fra meg hadde jo blitt veldig lite i forhold til de store summene fosterforeldra får av bv uansett ) hadde blitt brukt til. Dessuten når barnet mitt er så liten som hun er så er det ikke noe særlig mange utgifter når det gjelder henne uansett. Helsestasjon er gratis, blodprøver og vaksiner er gratis osv Dessuten lite fristiende å ( dersom jeg ikke skulle vinne nemdrunden ) skulle betale masse penger for et barn jeg ikke har noe særlig omgang med og som jeg ikke ser noe særlig til ( bv har forespeila meg samvær 2 ganger i året om jeg taper saken ) og uten å engang vite hva pengene går til. Ok. Skjønner at du er bitter og at du tenker at alle i bv er onde osv osv og kommer med masse fantasier som ikke henger på greip fordi du er såret og har det vont. Som sagt jeg tror du får ta dette opp med advokaten din men det høres da virkelig ikke logisk ut at du som ikke har omsorgen for et barn skal få barnebidrag. Jeg har ikke omsorgen for barn og får ikke barnebidrag hver måne heller, slik er loven for oss alle. Fosterhjemmet derimot har omsorg for barnet ditt, iallefall på et nåværende tidspunkt. Selv om du ikke jobber kan ikke barnebidrag være lønnen din hver måned. Anonymous poster hash: f8e36...7e1 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #9 Skrevet 8. juli 2015 Du ordla deg ikke feil, jeg forsto veldig godt hva du mente. Forøvrig så har jeg samvær enn så lenge - 2 ganger i mnd 1 time av gangen med tilsyn. Er vell heller jeg som har krav på noe penger pga samværene? Samværsdekning? er det ikke noe som heter det? Jeg burde få penger for at bv har tatt mitt barn urettmessig fra meg. Den som har den daglige omsorgen for barnet har krav på mest bidrag. Slik er det for biologiske foreldre der mor og far ikke bor sammen med barnet og slik er det med fosterforeldrene. Igjen for meg virker dette helt logisk. Det er barnet oppi dette som skal ha mat, klær diverse utstyr mm. Dette er det nå ikke du som må betale for. Anonymous poster hash: f8e36...7e1 9
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #10 Skrevet 8. juli 2015 Hehe, må nesten le litt av deg nå. Nei selvsagt er ikke "lønnen" min barnebidrag hver måned. På nåværende tidspunkt er det ingen som mottar barnebidrag for mitt barn, hverken jeg, bv eller fosterforeldrene. Barnebidrag generelt sakl helst være en personlig avtale mellom begge foreldrene / begge parter. Sant det, gudskjelov ikke jeg som må betale for det. Ikke fosterforeldrene heller. Merk deg, de TJENER (blod)penger på mitt barn. Av alle de pengene fosterforeldra faktisk får for å ha mitt barn hos seg så er det bare en brøkdel av de pengene de faktisk bruker på barnet. Tull og tøv alt sammen med dem.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #11 Skrevet 8. juli 2015 Hehe, må nesten le litt av deg nå. Nei selvsagt er ikke "lønnen" min barnebidrag hver måned. På nåværende tidspunkt er det ingen som mottar barnebidrag for mitt barn, hverken jeg, bv eller fosterforeldrene. Barnebidrag generelt sakl helst være en personlig avtale mellom begge foreldrene / begge parter. Sant det, gudskjelov ikke jeg som må betale for det. Ikke fosterforeldrene heller. Merk deg, de TJENER (blod)penger på mitt barn. Av alle de pengene fosterforeldra faktisk får for å ha mitt barn hos seg så er det bare en brøkdel av de pengene de faktisk bruker på barnet. Tull og tøv alt sammen med dem. Virker som du har god kontroll på fosterforeldrene sin økonomi?Anonymous poster hash: f8e36...7e1 17
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #12 Skrevet 8. juli 2015 Mener du virkelig at fosterforeldre skal ta seg av andres barn for glansbilder og knapper?!?! Selvsagt skulle jeg hatt betalt for å være på jobb 24/7/365. De gjør faktisk en jobb! Anonymous poster hash: aad82...520 38
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #13 Skrevet 8. juli 2015 Virker som du har god kontroll på fosterforeldrene sin økonomi?Anonymous poster hash: f8e36...7e1 Jeg har mere kontroll enn de fleste aner. Begge fosterforeldrene har normale gode jobber og stort hus også, sier litt bare det og. Men at fosterforeldrene ikke har noen som helst empati med biologiske foreldre er et stort handicap for dem. 2
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #14 Skrevet 8. juli 2015 Mener du virkelig at fosterforeldre skal ta seg av andres barn for glansbilder og knapper?!?! Selvsagt skulle jeg hatt betalt for å være på jobb 24/7/365. De gjør faktisk en jobb! Anonymous poster hash: aad82...520 Bare ved de setningene der fortalte du meg skrekkelig mye om systemet. For det første at fosterforeldre føler at de er på jobb altså..det er ikke av kjærlighet men en ren og skjær jobb, godt å vite, der bekreftet du den for meg og takk for det. For det andre bevitner du din mangelfulle innsikt og store uvitenhet. Really? Får fosterforeldrene bare glansbilder og knapper? De tjener summer det ikke engang er verdt å nevne tallet på, på å ha som jobb å ha mitt barn i huset sitt, merk deg "ha som jobb". Mens jeg dermot, jeg har hverken glansbilde eller knapp
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #15 Skrevet 8. juli 2015 Jeg har mere kontroll enn de fleste aner. Begge fosterforeldrene har normale gode jobber og stort hus også, sier litt bare det og. Men at fosterforeldrene ikke har noen som helst empati med biologiske foreldre er et stort handicap for dem. Unnskyld at jeg er så direkte, men jeg har nå lest den forrige tråden din og vil herved oppfordre deg til å søke hjelp. Klart det er traumatisk å miste omsorgen til barnet ditt, men måten du skriver på indikerer at du har en litt forstyrret virkelighetsoppfatning. Enten det, eller så lyver du i innleggene dine. I den forrige tråden skrev du klart og tydelig at barnet ditt bor på skjult adresse. Det virker som om du har lite empati for fosterforeldrene også, og det skurrer veldig mtp. at du selv mener at du er en god nok omsorgsperson til å ivareta barnet ditt. Dersom du var det så burde du også vært velvillig ovenfor mennesker som sier seg villige til å ivareta barnet som du tydeligvis ikke er i stand til å passe på. Anonymous poster hash: 122cd...70f 31
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #16 Skrevet 8. juli 2015 Det er jo en grunn til at barnet bor på sperret adresse og du kun har besøk med tilsyn. Jeg tror heller du bør jobbe mot et samarbeid med fosterforeldre og barnevernet. Det er tross alt barnet som er det viktigste i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 05a34...c5d 20
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #17 Skrevet 8. juli 2015 Bare ved de setningene der fortalte du meg skrekkelig mye om systemet. For det første at fosterforeldre føler at de er på jobb altså..det er ikke av kjærlighet men en ren og skjær jobb, godt å vite, der bekreftet du den for meg og takk for det. For det andre bevitner du din mangelfulle innsikt og store uvitenhet. Really? Får fosterforeldrene bare glansbilder og knapper? De tjener summer det ikke engang er verdt å nevne tallet på, på å ha som jobb å ha mitt barn i huset sitt, merk deg "ha som jobb". Mens jeg dermot, jeg har hverken glansbilde eller knapp Selvsagt er det en jobb. Hva trodde du? At de bare elsker barn over alt på jorden og derfor slipper alt de har for å ta seg av andre sine barn for knapper og glansbilder? Det er tross alt ikke slik at jobben deres ble skapt og så fant de noen barn som de kunne ta seg av. Det fyller et behov. Å ta seg av barn til foreldre som ikke er skikket til å ta seg av sine egne barn. Nei, hvorfor skal du ha knapper og glansbiler? Du har pr nå ingen barn du har omsorg for, ei heller løpende utgifter ift barnet. Anonymous poster hash: aad82...520 19
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #18 Skrevet 8. juli 2015 Jeg har mere kontroll enn de fleste aner. Begge fosterforeldrene har normale gode jobber og stort hus også, sier litt bare det og. Men at fosterforeldrene ikke har noen som helst empati med biologiske foreldre er et stort handicap for dem. Igjen: du virker bare bitter nå. Du tror du har kontroll på andre mens du selv ikke engang har jobb. God økonomi er selvsagt en forutsetning for å bli fosterforeldre i utgangspunktet. Ingen får lov til å bli fosterforeldre om de går på nav og bor i ei renne, men med all den kontrollen du påstår du innehar vet du vel det også. Ingenting av de du sier forteller at bv har feil i denne saken. Men antar at du vil fosterforeldrene som ditt barn bor hos skal ha dårlig økonomi og bo i en renne, hvor godt hadde barnet ditt hatt det hos slike folk? Og jeg antar at du som mor vil ditt barn det beste? Det er ikke fosterforeldre sitt ansvar og ha empati med biologiske foreldre, men å ha empati med barnet. Anonymous poster hash: f8e36...7e1 24
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #19 Skrevet 8. juli 2015 Igjen: du virker bare bitter nå. Du tror du har kontroll på andre mens du selv ikke engang har jobb. God økonomi er selvsagt en forutsetning for å bli fosterforeldre i utgangspunktet. Ingen får lov til å bli fosterforeldre om de går på nav og bor i ei renne, men med all den kontrollen du påstår du innehar vet du vel det også. Ingenting av de du sier forteller at bv har feil i denne saken. Men antar at du vil fosterforeldrene som ditt barn bor hos skal ha dårlig økonomi og bo i en renne, hvor godt hadde barnet ditt hatt det hos slike folk? Og jeg antar at du som mor vil ditt barn det beste? Det er ikke fosterforeldre sitt ansvar og ha empati med biologiske foreldre, men å ha empati med barnet. Anonymous poster hash: f8e36...7e1 Glemte noen ord i den siste setningen, det skulle stå Det er ikke fosterforeldre sitt ansvar å ha empati med biologiske foreldre med å ha empati med barnet og ut ifra slik du skriver her så kan det høres ut som at barnet ditt trenger å få empati fra fosterforeldrene for det ser ut til at du mangler det. Jeg kjenner deg ikke og vet ikke noe om saken din men slik du fremstår her virker du usympatisk og det er kanskje en god grunn til at bv har fratatt deg omsorgen.Anonymous poster hash: f8e36...7e1 14
CatFighter Skrevet 8. juli 2015 Forfatter #20 Skrevet 8. juli 2015 Unnskyld at jeg er så direkte, men jeg har nå lest den forrige tråden din og vil herved oppfordre deg til å søke hjelp. Klart det er traumatisk å miste omsorgen til barnet ditt, men måten du skriver på indikerer at du har en litt forstyrret virkelighetsoppfatning. Enten det, eller så lyver du i innleggene dine. I den forrige tråden skrev du klart og tydelig at barnet ditt bor på skjult adresse. Det virker som om du har lite empati for fosterforeldrene også, og det skurrer veldig mtp. at du selv mener at du er en god nok omsorgsperson til å ivareta barnet ditt. Dersom du var det så burde du også vært velvillig ovenfor mennesker som sier seg villige til å ivareta barnet som du tydeligvis ikke er i stand til å passe på. Anonymous poster hash: 122cd...70f Ja jeg får se meg pent nødt til å unnskylde deg for denne gang da. Stemmer det, barnet mitt bor på sperret adresse i fosterhjem. Jeg lurer på hva grunnlag du har til å mene jeg eller noen har en "litt forstyrret virkelighetsoppfatning" ? Har du noe bedre innsikt i min sak enn det jeg selv har tror du? Selvsagt vet jeg det også, med all min kunnskap jeg innehar, helt korrekt. Om fosterforeldre kunne "bo i ei rønne" som du sier så kunne praktisk talt alle mennesker blitt fosterforeldre. Problemet med denne malen at fosterforeldre skal være så perfekte så mulig, materealistisk, økonomisk osv, er at til slutt begynner bv-ansatte å se på denne malen som den normale for absolutt alle andre også. Og det blir feil. Barn som vokser opp i ei faktisk rønne, med kjærlighet, får det mye bedre og kommer mye bedre ut i følge forskning i livet enn om de vokser opp i store dyre hus med alt de kan drømme om av ting og tang, men uten kjærlighet. You got me?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå