Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet litt ang. makspuls, og de fleste linkene sier at formelen for makspuls er 220 - alder. Har funnet tre forskjellige former, og alle tre ga omtrent samme utfall. Makspuls på 197.

Betyr det at makspulsen ikke kan overstige 220 (siden vi alltid skal trekke fra alder)?

Jeg er nytt medlem på Sats Elixia, og de har sykkeltime hvor vi tar i bruk pulsmåler, og da må jeg vite makspulsen min. Jeg er kvinne, 160 cm høy, vekt på 51 kg.

Skrevet

Siden maxpulsen varierer så mye fra person til person er det lurest å få testet maxpulsen din. Kanskje de kan hjelpe deg med det på treningssenteret ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Makspuls er en medfødt begrensning i hvor fort hjertet klarer å slå. Dette varierer fra person til person. 220-alder er bare en forenklet formel som stemmer for et lite statistisk snitt av befolkningen og det er derfor mennesker med høyere makspuls enn 220. De fleste mennesker har en makspuls som enten er lavere eller høyere enn det resultatet denne formelen gir.

Eneste måte å finne ut nøyaktig hva din makspuls er er ved å teste denne. Søk etter "makspulstest" så får du mange treff på hvordan du kan gjennomføre en slik test.

Anonymous poster hash: 07fb8...7f5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg regner 220-alder får jeg en makspuls på 175, mens jeg selv har målt den med pulsklokke til å være 186 med min nåværende form (trener 3 ganger pr. uke, intervall, styrke og jogg eller sykling).

Så i mitt tilfelle kan man ikke stole på den formelen.

Anonymous poster hash: cfc6e...7dc
Skrevet

Hvis jeg regner 220-alder får jeg en makspuls på 175, mens jeg selv har målt den med pulsklokke til å være 186 med min nåværende form (trener 3 ganger pr. uke, intervall, styrke og jogg eller sykling).

Så i mitt tilfelle kan man ikke stole på den formelen.

Anonymous poster hash: cfc6e...7dc

Da kan jeg også tilføre et eksempel på hvorfor formelen er unøyaktig og det er greit å teste makspulsen. 

Følger jeg formelen skal jeg ha makspuls på ca 180 slag, men reel makspuls er 205. Stor forskjell med andre ord. Er normalt trent og trener litt variert, men mye styrke, step og kettlebell.

Skrevet

Makspuls er en medfødt begrensning i hvor fort hjertet klarer å slå. Dette varierer fra person til person. 220-alder er bare en forenklet formel som stemmer for et lite statistisk snitt av befolkningen og det er derfor mennesker med høyere makspuls enn 220. De fleste mennesker har en makspuls som enten er lavere eller høyere enn det resultatet denne formelen gir.

Eneste måte å finne ut nøyaktig hva din makspuls er er ved å teste denne. Søk etter "makspulstest" så får du mange treff på hvordan du kan gjennomføre en slik test.

Anonymous poster hash: 07fb8...7f5

Okei, jeg skal prøve å få tatt en slik makspulstest 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...