Gå til innhold

Akvarium vekt - gulv uten forsterkning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte for noen uker siden et akvarium på 450 liter uten å tenke på hvor mye vekt gulvet kan bære. Jeg bor i et borettslag i andre etasje, og ønsker å ha et akvarium inn mot bæreveggen i stua nært en annen bærevegg, altså rundt en halv meter fra hjørnet der. Vil tippe akvariet med innhold og bord vil veie en 600 kilo, om en skal ta i litt. Bordet som akvariumet skal stå på er helt flatt mot gulvet så vekten er fordelt over et område på 134 x 61cm. Bygget er fra 1970 og er i veldig god stand. Er dette fullt mulig å gjennomføre eller vil det mest sannsynlig ende i katastrofe?

Anonymous poster hash: a339c...781
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om det er gulv med stenderverk eller betongdekke? Er det sistnevnte ville jeg ikke bekymret meg.

Anonymous poster hash: 370e3...0a1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde et 160L akvarie i et gammelt hus uten problemer. Vil tro det veide 300 kg med vann, sand, stein og fisk.

Anonymous poster hash: 37a5f...472
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om det er gulv med stenderverk eller betongdekke? Er det sistnevnte ville jeg ikke bekymret meg.

Anonymous poster hash: 370e3...0a1

Hovedkonstruksjonen og etasjeskillerne er av betong.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte for noen uker siden et akvarium på 450 liter uten å tenke på hvor mye vekt gulvet kan bære. Jeg bor i et borettslag i andre etasje, og ønsker å ha et akvarium inn mot bæreveggen i stua nært en annen bærevegg, altså rundt en halv meter fra hjørnet der. Vil tippe akvariet med innhold og bord vil veie en 600 kilo, om en skal ta i litt. Bordet som akvariumet skal stå på er helt flatt mot gulvet så vekten er fordelt over et område på 134 x 61cm. Bygget er fra 1970 og er i veldig god stand. Er dette fullt mulig å gjennomføre eller vil det mest sannsynlig ende i katastrofe?

Er mer bekymret for hvilket gulv du har i stua. Har du ikke vanntett belegg vil du slite den dagen akvariet sprekker og 450 liter vann lekker ut på gulvet.

Anonymous poster hash: bf40d...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Er mer bekymret for hvilket gulv du har i stua. Har du ikke vanntett belegg vil du slite den dagen akvariet sprekker og 450 liter vann lekker ut på gulvet.

Anonymous poster hash: bf40d...a8a

Eeeeh, for at 450 liter plutselig skal flomme ut på gulvet må man nok ha brukt en slegge på det.

Anonymous poster hash: 24372...3e2

Skrevet

Eeeeh, for at 450 liter plutselig skal flomme ut på gulvet må man nok ha brukt en slegge på det.

Anonymous poster hash: 24372...3e2

Nei, glass kan sprekke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...