Gå til innhold

Ja eller Nei for TV-lisens?

AnonymBruker

34 stemmer

1. 1. Bort med TV-lisens?

• Ja
      23
    • Nei
      11
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er dritt lei hele greia! Jeg er student, jeg har lyst å ha en TV som jeg kan bruke til å se filmer og sånn, men det kan jeg ikke ha, fordi jeg må ha TV-lisens selv om jeg ikke ser på TV. :klaske: Jeg vil bare ha noe billig, men jeg må jo betale flere ganger det TV'en er vert i året bare for å ha den!

Min bror er voksen, men bor hos mine foreldre som betaler for lisens, han ble bedt om å betale egen! Når han bor i et hus der man allerede betaler lisens. Vekk med TV-lisensen! Det er jo bare gamle som ser på NRK uansett! Hvorfor skal NRK få goder som andre kanaler ikke får?

Anonymous poster hash: 86ec7...c32
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ble litt rot nå... altså Ja for "Jeg vil ikke ha den" og Nei for "Jeg vil ha lisens". Vet tittelen sier en ting og pollen en annen. :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare skaffe deg abonnement fra Netflix, tv2 sumo eller lignende, ettersom hva du har lyst til å følge med på? Dette kan man se på datamaskinen, over internett. På denne måten slipper du å kjøpe en dyr tv eller betale NRK-lisensen..

Anonymous poster hash: 142f9...f17
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare skaffe deg abonnement fra Netflix, tv2 sumo eller lignende, ettersom hva du har lyst til å følge med på? Dette kan man se på datamaskinen, over internett. På denne måten slipper du å kjøpe en dyr tv eller betale NRK-lisensen..

Anonymous poster hash: 142f9...f17

Lykke til med å finne en rimelig pc skjerm i 40 tommer størrelse og oppover. En tv i den størrelsen kan man få for under 2000 om man ser etter gode tilbud.

Anonymous poster hash: 0c98f...4bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man MÅ ikke ha 40 tommer. Man klarer seg fint gjennom et studieløp på 17-19 tommer. Dersom denne luksusen av 40 tommer er så viktig, så får man prioritere lisens istedet for å gå på cafe eller klær

Anonymous poster hash: c1d82...5a4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man MÅ ikke ha 40 tommer. Man klarer seg fint gjennom et studieløp på 17-19 tommer. Dersom denne luksusen av 40 tommer er så viktig, så får man prioritere lisens istedet for å gå på cafe eller klær

Man må ikke ha noen pc skjerm heller. Det er jo en skjerm på laptopen? Å kalle en tv til 2k syns jeg er merkelig. Kvaliteten er ikke akkurat i høysetet på slikt bunnslam.

Men likevel må man regne med å legge ut nesten 3000 ekstra i året selv om man har en slik billi-tv. Lisensen i et år er altså høyere enn kostnaden for hele tv apparatet. Noe er galt her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er på tide å fjerne hele greia.  Menne du kan plombere tven. da slipper du lisens etter hva jeg har forstått.

Anonymous poster hash: 1d5e2...d6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lisensen er frivillig. Kjøp TVen i navnet til noen som allerede betaler lisens, f.eks foreldrene dine. 

Jeg synes selv at lisensopplegget er tull, men så lenge bare fjols ufrivillig betaler lisens så er det ikke en viktig kampsak for meg.

Anonymous poster hash: 61480...8a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker netflix. Bygningen min skal på wifi (har ikke det enda!) så jeg ville kjøpe Chromecast fordi det har vi hjemme hos foreldrene mine. Da kan jeg se på Netflix på storskjerm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ikke ha noen pc skjerm heller. Det er jo en skjerm på laptopen? Å kalle en tv til 2k syns jeg er merkelig. Kvaliteten er ikke akkurat i høysetet på slikt bunnslam.

Men likevel må man regne med å legge ut nesten 3000 ekstra i året selv om man har en slik billi-tv. Lisensen i et år er altså høyere enn kostnaden for hele tv apparatet. Noe er galt her.

"Å kalle en tv til 2k for luksus syns jeg er merkelig."

Skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp tv på finn og hold kjeft om den.

Anonymous poster hash: 60334...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare plombere TVn? Deretter sende inn dokumentasjon til NRK, så slipper du TV-lisensen. Info her. (Et Google-søk vil gi deg mange flere tips også.)

Ellers kan du jo bare be de sende kontrollører så de får se at du ikke har noen "TV-boks" og at den bare er koblet opp til dataen din. En bekjent fikk et par kontrollører på døra en dag etter at han nektet å betale lisensen. Han viste de TVn, og hvordan den bare var koblet opp til dataen, og han har ikke betalt lisens siden.

Ellers vil jeg si at jeg er for TV-lisensen, da NRK gjør masse viktig arbeid (bl.a. en av de få ikke-agurk-nyhetsformilerene, i tillegg til en god del programmer som jeg liker og støtter). Jeg støtter heller NRK (som ikke har noen reklame!) enn TV2 og TVNorge som har reklame hvert 10. minutt. I tillegg har NRK mange dokumentarer/dokumentarserier og lærerike program, og barneTV som jeg vet kommer til å bli satt stor pris på når jeg en dag får barn.

Og nei, det er ikke bare gamle som ser på NRK. Jeg er 23, tror ikke jeg blir kategorisert som "gammel" enda.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke bare plombere TVn? Deretter sende inn dokumentasjon til NRK, så slipper du TV-lisensen. Info her. (Et Google-søk vil gi deg mange flere tips også.)

Hvorfor betale en tusenlapp for å få lov å miste garantien på tven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor betale en tusenlapp for å få lov å miste garantien på tven?

Fordi det er sånn det er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NRK skal være en kanal som skal formidle kultur og viktige saker fra hele landet og verden rundt oss, reklamefritt og uavhengig. Men er det virkelig tilfelle? Reklamefritt er det ikke, det snikes stadig inn "sponses av" og "presenteres av" som liksom ikke er reklame. Greit man slipper unna hjernetomme realityshow men hva folk liker å se på TV er jo forskjellig fra person til person. Det er ikke noe galt i å like NRK men jeg synes det er galt å måtte betale lisens for et tilbud man ikke vil ha, bare fordi man har egnet mottakerutstyr. Har du en uplombert TV, må du betale lisens uansett om du ikke har TV-boks. Fordi TV liksom kan motta signaler, noe den jo ikke gjør hvis man ikke har dekoder. Det er litt som å måtte betale fast kaffeskatt fordi man har kaffekopper i skapet, selv om man ikke drikker kaffe.

I utgangspunktet var lisensen noe man betale for å ha mottakerutstyr, for å finansiere hele TV-konseptet og bygge ut både NRK og det frie bakkenettet. Nå er bakkenettet slukket så alle er avhengig av dekoder for å se TV, og i tillegg har vi muligheten til å se mange flere kanaler enn NRK. Likevel er det kun NRK som får støtte gjennom lisensen mens andre kanaler må finansieres gjennom reklame og big business.

Lisensen har utspilt sin rolle synes jeg og er i dag bare en dårlig unnskyldning for at staten skal fortsette å få inn noen ekstra kroner. Staten vil selvsagt tape store summer på å kutte bort lisensen og derfor tviholder de på den under dekke av at den holder liv i den frie kulturen og støtter opp om den seriøse journalistikken. Som svinner hen mer og mer, selv med lisensen.

En annen ting å merke seg når man snakker om folkelige og frie NRK; det er ingen hemmelighet at hvilke politiske partier som får delta i valgprogrammer er nøye plukket ut og forhåndsbestemt. Det er de samme hele tiden og flere småpartier slipper aldri til. Så mye for å støtte grasrota og slippe til alle.

Jeg stemmer for at lisensen kuttes bort og at NRK blir reklamefinansiert på lik linje med andre kanaler. Så kan folk som liker NRK betale for en pakke med deres tilbud og så kan andre slippe å betale for et produkt de ikke ønsker å ha. I tillegg slipper man å bli gjort til kjeltring bare fordi man har en uplombert TV, og man slipper maset fra pensjonerte lensmenn som kommer på døra om kvelden og prøver å albue seg inn i stua til folk for å ta dem. Fint å sysselsette pensjonister men det hadde vært mye bedre bruk av ressurser om de hadde vært brukt til andre ting.

Anonymous poster hash: 629ad...82e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei til møkka lisensen! 

Jeg skal be pappa oppbevare TV'en min frem til stygge kontrollørne kommer hit. 

Har ikke penger til å plombere. Lagde en tråd om dette, har snakket med pappa og han har sagt ja til å hente tv'en. Selv om at jeg har en TV boks som jeg IKKE blir be kvitt, så har jeg ingen TV og skal da ikke betale for at NRK skal sende idiotiske ting som "36 timer med nesepilking" og "Se gresset gro 24/7 hele sommeren". 

Anonymous poster hash: e73f1...d16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei til møkka lisensen! 

Har ikke penger til å plombere. Lagde en tråd om dette, har snakket med pappa og han har sagt ja til å hente tv'en. Selv om at jeg har en TV boks som jeg IKKE blir be kvitt, så har jeg ingen TV og skal da ikke betale for at NRK skal sende idiotiske ting som "36 timer med nesepilking" og "Se gresset gro 24/7 hele sommeren". 

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvveis

Det komiske er at halvparten av kringkastingsavgiften er for farge-tv-mottakere. Farge sendinger var et NRK eksperiment som varte nesten fram til våre dager. De som ikke trodde fargetv var framtidsrettet slapp med halv prisen (mange stortingspolitikere trodde s/h var framtidsrettet og la derfor på en luksusskatt på selve tv-lisensen).

tv-lisensen består derfor av 50% avgift til tv-monopol foretaket NRK og 50% luksusskatt som uavkortet går til det samme monopolet. I sedvanlig rikspolitisk stil så gikk denne midlertidig skatten over til en permanent løsning uten noe mer demokratisk forankring eller diskusjon.

Egentlig er det helt unødvendig å ha en tv-mottaker når man har internett. Kanskje er det bare å takke seg selv for å ikke legge om tv-vanene til 100% digitale løsninger for å få slutt på dette 60-talls eksperimentet som AP startet?

Endret av Halvveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de 17-19 tommene var ment å referere til skjerm på laptop. Dersom man kjøper en TV på 17, 19 tommer så må man jo fortsatt betale lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei til møkka lisensen!

Hahah, helt enig 😄

Anonymous poster hash: 63c76...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...