Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge bør man "varme opp"? Jeg går først litt rolig, så fortere og fortere før jeg løper sakte en stund, øker tempo litt etterhvert. Er litt usikker på hvor lenge jeg bør gå fort før jeg starter å løpe? Nå går jeg vare til jeg føler meg varm. Tar alt på feelingen.

Og hvor lenge bør man "skritte ned"? Jeg prøver å jogge saktere og saktere før jeg begynner å gå, men overgangen går vel litt fort. Går noen min før jeg er hjemme og begynner å tøye ut. Er det for kort?

Er veldig usikker på hvor mye jeg skal "ta i" når jeg løper. Jeg liker å løpe fort i oppoverbakker og blir sliten da, men føler litt at jeg kan løpe i det uendelige når jeg først er i gang, og da løper jeg kanskje litt for sakte?

Blir dere som løper ofte og har hold på en stund, støle etterpå?

En annen ting jeg sliter veldig med er hva jeg skal spise før trening, hvor lenge før, hvor mye etc. Det er helt j.... om jeg har spist litt for mye, føler at alt skal komme opp og det føles tungt å løpe. Men samtidig blir det lite effektiv løping om jeg er alt for sulten. Hva spiser dere før jogging? Og hvor lenge før? Nå venter jeg hvertfall 1 time før jeg løper. Prøver å spise litt "lett" mat, som salat.

Har også hørt at det er bra å jogge, eller trene generelt, når man står opp, før frokost. Men er ikke det dumt på helt tom mage? Noen her som gjør det? Burde man spise noe først?

Håper noen joggeeksperter her inne kan guide meg litt i joggeverde :)

Anonymous poster hash: 8dc09...ca9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvor lenge "teller" dere joggeturen? Fra dere går ut døra til dere er inne igjen, eller kun den tiden dere faltksk løper?

Skrevet

Så fint at du vil jobbe med joggingen :-) Selv er jeg veldig glad i å løpe, langt fra ekspert, men har mye personlig erfaring i hvert fall. 

Når det gjelder oppvarming, er det for å bli varm. Selv går jeg ikke som oppvarming, men jogger lett. Gjør det du trives best med, men du kan øke litt, jo varmere du kjenner du blir. 5-10 minutter er ofte fint. 

Nedtrappingen trenger ikke nødvendigvis vare så lenge. Noen minutter rolig jogging og så gå litt - før tøying er fint. 

Om du ser på intensiteten, er det litt vanskelig å si. Det er lettere om du investerer i en pulsklokke, som kan si hva pulsen ligger på. Med litt trening kan du "regne ut" hvilken puls/intensitet du skal ligge på i forhold til hvor langt du skal løpe. Det er ikke viktig med pulsklokke, men litt ekstra moro vil jeg si. Kanskje du kan bruke det som belønning etter hvert, dersom du finner ut at det er noe du har lyst på. 

Det er ikke negativt at du føler du kan holde på "i det uendelige", så lenge du jogger. Det er forsåvidt mange måter å trene løping på, og det kan være fint å variere. 
Selv skiller jeg mellom langkjøring, fartstrening og intervaller. Langkjøringene er i jevnt tempo som jeg klarer å holde ut lenge med. 
Fartstrening (som jeg kaller det) er kortere og mye mer intense turer jeg bruker for å bli raskere (og få opp pulsen litt mer). Ofte starter jeg med jogg og øker regelmessig hele veien, helt til det nesten blir intervalltrening. (Disse øktene har jeg ofte i rundt 30 min. Da har farten endt opp såpass høy at jeg føler meg ferdig.) Det ligner på såkalt fartslek, som kan gjøres på mange måter. Blant annet å variere tempo ut ifra musikken man hører på.
Så er det jo intervalltrening, det kan jo varieres mye. Selv er mine favoritter 20 x 100 meter intervaller. Jeg løper en distanse på 100 meter per minutt (resten av minuttet aktiv pause) og gjør 10 drag. Deretter 2 min pause, før jeg gjentar. 

Det jeg egentlig skulle frem til, er at det kan være lurt å variere. Både for kroppens, fremgangens og din egen skyld (for at det ikke skal bli for ensidig). Så løp i litt forskjellig tempo du :-) Det er fint med noen turer hvor du føler du "kan løpe i det uendelige" (eventuelt bruk siste delen av turen til å øke tempoet litt eller ta noen intervaller). 

Selv blir jeg sjeldent støl når jeg løper. Har løpt mye i lang tid, men tidligere ble jeg støl innimellom, når jeg løp på nye måter. Nå skal det mye til. 

Før løping liker jeg å innta et måltid ca. 2 timer før. Synes det er fint med et litt mer solid måltid, da jeg har mer å gå på etter de to timene det har fordøyd litt. 2 Knekkebrød med kokt egg og skinke og et eple for eksempel. Eller havregrøt/proteinpannekaker.. Står litt stille akkurat, men næringsrik mat i hvert fall.
Noen liker et mindre måltid tettere på, men jeg føler at jeg klarer å utgjøre mer om måltidet før trening er litt større. Spesielt før langkjøring. 

Å jogge på morgenen på tom mage, kan for mange føles tungt. Det er forskjellig for alle, men selv klarer jeg ikke å trene på helt tom mage. Noen perioder har jeg trent intervaller før frokost, og overlevd da det ikke tar kjempelang tid. Da har jeg bare drukket noe grønnsaksjuice/vann eller spist en halv banan først. Å løpe langt kan føles verre, fordi du etter hvert kan komme til å kjenne sulten komme. For oss som blir veldig sultne om morgenen, er ikke det så ålreit. Kort sagt - korte økter før frokost kan funke, men lange fungerer ikke for alle (noen føler jo ikke sulten på morgenen uansett). 

Husk at selv om noen fronter morgentrening før frokost så veldig, så hjelper det ikke om du ikke klarer å yte godt. Da er det bedre å ta treningen senere når man har mer energi og kan ta i mye mer :-) 

Man pleier å telle joggeturen på tiden man er i bevegelse - eller jogger. Det gjør i hvert fall jeg. Ikke mens man tøyer, går i lavere tempo og lignende. 

Håper noe var til hjelp. Anbefaler også å se i bladhyllen etter løpeutgaver av for eksempel i form eller shape up. De kommer ut innimellom. Mange gode tips :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode tips ninajay :) Skal teste ut dette med å langkjøring, kort og intenst etc. Høres lurt ut å bytte på litt. Skal prøve å løpe litt i trapper etterhvert også, må bare finne et greit sted først.

Nå skal jeg ut å løpe litt nå, så får vi se hvordan det går. Hvor mange ganger ila en uke løper du?

Skrevet

Så flott! Varierer veldig egentlig. Alt fra 1-4 ganger i uken. Tar det litt på lyst og sånt :-) God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...