AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #1 Skrevet 7. juli 2015 Jeg har en stekeovn jeg synes oppfører seg litt vanskelig. Nesten alltid når jeg baker eller lager ting blir ting brent eller rart. Som i julen. Jeg fulgte moderen sin pepperkakeoppskrift til punkt og prikke. Kakene skulle stå i ovnen i 9 minutter. Mine ble svartbrent etter 6... I helgen laget jeg boller. Også etter moderens oppskrift. De skulle stå i 10 minutter. Mine sto i 9. Da jeg tok dem ut var de harde, og litt brent under. Jeg opplever også at former og slikt blir brent på toppen lenge før de har stått ferdig steketiden. Skal jeg da skru ned temperaturen, eller skal jeg bare korte ned på tiden? Bollene ble jo harde, og ikke som moderen sine i det hele tatt, altså myke og luftige.. Men man vil jo ikke ha rå boller heller. Er det best å kutte tid eller temp? Anonymous poster hash: 2c400...4fc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #2 Skrevet 7. juli 2015 Skru ned temperaturen ja. Antageligvis noe feil med termostaten. Hadde en slik ovn selv en gang, men gikk fint så lenge jeg brukte lavere temperatur, 20-30 gr under, og passet godt på under steketiden. Anonymous poster hash: 88b49...d3a
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. juli 2015 #3 Skrevet 7. juli 2015 Hvis du har en temperaturmåler*/steketermometer, så kan du måle temperaturen i ovnen. Mål temperaturene 150-160-170 osv. opp til 230 grader og les av hva temp.måleren faktisk sier. Da ser du hvilke temperaturer som vises feil. I tillegg kan det være at ovnen steker ujevnt (mer varme oppe/nede/på siden/midten/bak/framme). Dette finner du ut ved å steke lyse kjeks lagt ut på rad og rekke på et stekebrett. (I stedet for kjeks tror jeg trolldeig også fungerer - hvis du vil spare bakevarer). Hvis ovnen steker skjeivt, så bør du tenke på om du trenger en ny ovn, evt. kan reklamere på den du har nå. * ikke bruk et febertermometer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå