AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #1 Skrevet 7. juli 2015 Har opprettet ENK og bare nå skal begynne å jobbe og tjene med det. Så jeg og firma regnes som en. Jeg syr på bestilling, så har bare materialkostnader, noe kjøring. Hva er da riktig? Tenker å ta vare på alle kvitteringer og sendte fakturaer i permer per mnd, kronologisk. Bør jeg kopiere kvitteringer på a4 ark? Har hørt at kvitteringer fra butikker mister fargestyrke med tiden. Flere kvitteringer på samme ark eller hver for seg? Har eget konto til firma så alt firmarelatert går via den. Tenker å ta utskrift på slutten av hver mnd og skrive billaggnr. ved hver overføring. Eget MVA konto. Hvordan sparer jeg til pensjon? Kjenner dere til noen enkle maler? Kommer sikker på flere spørsmål ettehvert. Anonymous poster hash: 3b7e3...13c
Portvinpiken Skrevet 7. juli 2015 #2 Skrevet 7. juli 2015 Har opprettet ENK og bare nå skal begynne å jobbe og tjene med det. Så jeg og firma regnes som en. Jeg syr på bestilling, så har bare materialkostnader, noe kjøring. Hva er da riktig? Tenker å ta vare på alle kvitteringer og sendte fakturaer i permer per mnd, kronologisk. Bør jeg kopiere kvitteringer på a4 ark? Har hørt at kvitteringer fra butikker mister fargestyrke med tiden. Flere kvitteringer på samme ark eller hver for seg? Har eget konto til firma så alt firmarelatert går via den. Tenker å ta utskrift på slutten av hver mnd og skrive billaggnr. ved hver overføring. Eget MVA konto. Hvordan sparer jeg til pensjon? Kjenner dere til noen enkle maler? Kommer sikker på flere spørsmål ettehvert. Anonymous poster hash: 3b7e3...13c Hvis du skal sende alt til regnskapsfører hver md så er det best du spør regnskapsføreren hvordan hun/han vil ha det. Det er den som kan svare best på det ettersom det er forskjellig hvordan de ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #3 Skrevet 7. juli 2015 Har opprettet ENK og bare nå skal begynne å jobbe og tjene med det. Så jeg og firma regnes som en. Jeg syr på bestilling, så har bare materialkostnader, noe kjøring. Hva er da riktig? Tenker å ta vare på alle kvitteringer og sendte fakturaer i permer per mnd, kronologisk. Bør jeg kopiere kvitteringer på a4 ark? Har hørt at kvitteringer fra butikker mister fargestyrke med tiden. Flere kvitteringer på samme ark eller hver for seg? Har eget konto til firma så alt firmarelatert går via den. Tenker å ta utskrift på slutten av hver mnd og skrive billaggnr. ved hver overføring. Eget MVA konto. Hvordan sparer jeg til pensjon? Kjenner dere til noen enkle maler? Kommer sikker på flere spørsmål ettehvert. Anonymous poster hash: 3b7e3...13c Du bør lese dette fra Altinn: https://www.altinn.no/Global/Starte%20og%20drive%20bedrift/Guider/Regnskapsguiden.pdf Pensjon: http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/pensjon-for-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende/ Trykket på kvitteringer blir svakt etterhvert ja. Tar du en digital kopi med scanner er du sikra. Anonymous poster hash: 9690d...182
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå