Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #1 Skrevet 6. september 2004 HEI! Skal lage invitasjoner til fest og ønsker og ha bilde på dem. Har sett bilder på hjemmesider osv som feks er rammet inn med fin dekor, eller som har "duset" ut kantene. Hvordan får man til dette? Er det et program man må kjøpe eller? Jeg har et bilde som jeg skal bruke på disse innbydelsene. Kan jeg scanne det inn på dataen, gjøre det om til svart/hvitt, viske ut bakgrunnnen på bildet slik at det bare er personene som viser, og "klippe det ut" til en sommerfugl?!
Iselilja Skrevet 7. september 2004 #2 Skrevet 7. september 2004 Du kan bruke photoshop. Egentlig er det et dyrt program, men du kan laste ned en gratis trial versjon på www.adobe.com som du kan bruke i 30 dager.
Grooo Skrevet 7. september 2004 #3 Skrevet 7. september 2004 Jeg har et bilde som jeg skal bruke på disse innbydelsene. Kan jeg scanne det inn på dataen' date=' gjøre det om til svart/hvitt, viske ut bakgrunnnen på bildet slik at det bare er personene som viser, og "klippe det ut" til en sommerfugl?![/quote'] Det kan du. Men hvis du aldri har gjort slike ting før vil du nok bruke laaang tid på å lære deg programmet, og enda lengre tid på å få dette skikkelig... Gjøre om til svart/hvitt er ikke noe problem, det klarer du lett. Men resten vil ta tid og krefter. Men du får det såklart til hvis du vil
Catzy Skrevet 7. september 2004 #4 Skrevet 7. september 2004 Brun-hvitt (sepia) og myke kanter på 1-2-3 i Photoshop: 1) Åpne bildet 2) Velg en brun forgrunnsfarge, og hvit bakgrunnsfarge i fargepaletten (2 firkanter som ligger halvveis over hverandre i standard-verktøy-panelet.) 2) Velg Layer > New Adjustment Layer -> Gradient Map. Trykk OK i dialgoboksen. Nå skal bildet bli brun-hvitt. 3) Slå sammen lagene, ved å trykke på Ctrl + E. 4) Valg elipseformet markering (øverst til venstre på standard-verktøy-panelet. Mulig du må holde den nede for å se de forskjellige fasongene.) 5) Nå får du opp en ny meny som ligger under den vanlige menyen øverst i Photoshop, den med File og Edit etc. I boksen for Feather skriver du inn f.eks. 10px, hvis bildet ikke er så stort. (Dette kan du leke mer med etterpå.) 6) Marker det du vil ha med på bildet med elipsemarkeringen. Sett pila øverst og trekk ut til høyre og ned for å lage større elipse. 7) Trykk på Ctrl + Shift + i. Nå er hele ytterkanten markert, i tillegg til den ringen i midten. 8) Trykk på Ctrl + X for å klippe bort det som er til over. Hvis du har gjort alt riktig nå, så skal du nå ha et bilde i bruntoner, med et motiv som har myke kanter, og så hvitt rundt. Det er mulig du må justere litt, spesielt på hvor mange pixler du skal ha i Feather. Den bestemmer hvor bred den mye kanten er. Jo større bilde, jo flere pixler må du ha for at det skal synes. Men hvis du kommer for nærme kanten av bildet, blir det kuttet rett av. Da må du enten se om du kan klippe det litt lenger ned, eller du må utvide bildet. Det er neste leksjon. Catzy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå