anneira Skrevet 6. juli 2015 #1 Del Skrevet 6. juli 2015 Hei! Jeg har ei venninne som sliter psykisk. Hun ha hatt personlighetsforstyrrelsen borderline i mange år nå. Stort sett fungerer hun bra når hun er blant andre mennesker. Men når hun kommer for seg selv kan hun hyle og skrike og rasere leiligheten uten grunn... snakker om skadetrang og selvmordstanker, men understreker at hun ikke kommer til å ta livet sitt. Hun hører stemmer. Selv legger ikke jeg merke til at hun hører stemmer... Men hun kan bli fortvila over å ikke bli trodd at hun kan gjøre andre vondt pga hva disse stemmene forteller henne. Hun kan virkelig slite, men terskelen hennes for å legge seg inn på psyk avd er veldig lang siden hun har veldig dårlig selvbilde og sier at andre trenger den plassen på avdelinga mer enn henne. Men, uten at jeg kan for mye om dette, kan disse symptomene minne om psykose her? Er det noen her som kan noe om borderline og psykose - hva det er og hva psykose er? Er det noe som henger sammen? Det gjelder en som står meg nær som dette gjelder, men jeg vet ikke helt hva som er hva... hvis noen vil dele erfaringer eller kunnskap må veldig gjerne si noe om det, det hadde jeg blitt evig takknemlig for Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #2 Del Skrevet 6. juli 2015 Hei! Jeg har ei venninne som sliter psykisk. Hun ha hatt personlighetsforstyrrelsen borderline i mange år nå. Stort sett fungerer hun bra når hun er blant andre mennesker. Men når hun kommer for seg selv kan hun hyle og skrike og rasere leiligheten uten grunn... snakker om skadetrang og selvmordstanker, men understreker at hun ikke kommer til å ta livet sitt. Hun hører stemmer. Selv legger ikke jeg merke til at hun hører stemmer... Men hun kan bli fortvila over å ikke bli trodd at hun kan gjøre andre vondt pga hva disse stemmene forteller henne. Hun kan virkelig slite, men terskelen hennes for å legge seg inn på psyk avd er veldig lang siden hun har veldig dårlig selvbilde og sier at andre trenger den plassen på avdelinga mer enn henne. Men, uten at jeg kan for mye om dette, kan disse symptomene minne om psykose her? Er det noen her som kan noe om borderline og psykose - hva det er og hva psykose er? Er det noe som henger sammen? Det gjelder en som står meg nær som dette gjelder, men jeg vet ikke helt hva som er hva... hvis noen vil dele erfaringer eller kunnskap må veldig gjerne si noe om det, det hadde jeg blitt evig takknemlig for Ring til mental helse og snakk med dem Anonymous poster hash: 04fca...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anneira Skrevet 6. juli 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 6. juli 2015 Ring til mental helse og snakk med dem Anonymous poster hash: 04fca...ee4 Takk, tror jeg får gjøre det men er ikke hjelpetelefoner kun for noen som trenger noen å snakke med "akutt" om du skjønner? Eller er det fagfolk der som kan noe om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #4 Del Skrevet 6. juli 2015 Borderline er en personlighetsforstyrrelse, og har ikke noe med psykose å gjøre. Psykose er brist i virkelighetsoppfatningen, og man kan bl.a høre stemmer (hørselshallusinasjoner). Hun har vel begge deler, det er jo fullt mulig, eller hun kan ha så dype depresjoner at de kommer med psykose i tillegg. Uansett trenger hun hjelp, så motiver henne gjerne til å søke hjelp hos ensten fastlege eller legevakt.Anonymous poster hash: cdc7a...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #5 Del Skrevet 6. juli 2015 Nå snakker jeg ut fra egne erfaringer. Jeg har selv Emosjonell Ustabil Personlighetsforstyrrelse (som diagnosen heter) med en fortid av overgrep i bagasjen. Jeg hører også stemmer, men de er ikke psykotiske, men dissosiative. På dissosiative stemmer hjelper ikke antipsykotisk medisin, men antipsykotisk medisin kan hjelpe med å roe ned tanker og få mer kontroll over seg selv. Når man får det, vil også de dissosiative stemmene bli mer håndterbare.<br /><br />Jeg er ikke utdannet og kan ikke si at din venninne har dissosiative stemmer, men det man også skal være klar over, er at 1/3 av befolkningen hører stemmer en eller annen gang i livet. Det er 1/3 av disse som aldri er i kontakt med hjelpeapparatet. Husker dessverre ikke hvor jeg har lest dette, men psykopp.no har et informasjonsopplegg med bok og CD som gir nyttig informasjon om hvordan det er å høre stemmer.<br /><br />Jeg synes din venninne skal begynne eller fortsette i behandling i det psykiatriske helsevesenet. Om hun er sikker på at hun ikke kommer til å ta sitt eget liv og ikke er i en vrangforestillende psykose, er det ingen grunnlag for akuttinnleggelse, men hun kan få planlagt innleggelse på DPS-en hun tilhører.<br /><br />Støtt din venninne så godt du kan!Anonymous poster hash: fd982...762 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #6 Del Skrevet 6. juli 2015 Det heter ikke borderline, det er i DSM (diagnosesystemet de bruker i USA) at den betegnelsen blir brukt. Den diagnosen i ICD-10 (diagnosesystemet som blir brukt i Norge) som ligner mest, er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Man kan høre stemmer uten å være psykotisk. Mange som lider av en (eller flere) pf har et veldig vidt symptombilde. Anonymous poster hash: 24062...619 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #7 Del Skrevet 7. juli 2015 Det heter ikke borderline, det er i DSM (diagnosesystemet de bruker i USA) at den betegnelsen blir brukt. Den diagnosen i ICD-10 (diagnosesystemet som blir brukt i Norge) som ligner mest, er emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Man kan høre stemmer uten å være psykotisk. Mange som lider av en (eller flere) pf har et veldig vidt symptombilde. Anonymous poster hash: 24062...619 Og emosjonelt ustabil pf deles opp i impulsiv type og borderline type. Man kan selvsagt ha trekk fra begge typene.Anonymous poster hash: cdc7a...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #8 Del Skrevet 7. juli 2015 Har ikke lest de andre svarene, men jeg er akkurat som venninnen din. Borderlinere kan havne i grensepsykose, men de borderlinene jeg har møtt som har vært i en psykose er "bare" i en psykose som føles ut som at de sitter i et glasshus og ser alle rundt seg. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.. Symptomene du beskriver, er en vanlig hverdag hos borderlinere. Alt er rett og slett lidelse, og jeg ligger ofte å skriker og vrir meg i smerte så fort jeg blir alene. Har vært innlagt mange ganger, og det er VELDIG vanlig å tenke at andre fortjener plassen, de fortjener hjelp, ikke en selv. Selvskading og selvmordstanker er også en del av hverdagen dessverre.. Har vært suicidal i et halvt år nå En ting som er viktig for meg, er at folk forteller meg ofte at de er glad i meg og vil at jeg skal leve. Anbefaler å se " " på youtube Anonymous poster hash: a5554...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #9 Del Skrevet 7. juli 2015 Har ikke lest de andre svarene, men jeg er akkurat som venninnen din. Borderlinere kan havne i grensepsykose, men de borderlinene jeg har møtt som har vært i en psykose er "bare" i en psykose som føles ut som at de sitter i et glasshus og ser alle rundt seg. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive det.. Symptomene du beskriver, er en vanlig hverdag hos borderlinere. Alt er rett og slett lidelse, og jeg ligger ofte å skriker og vrir meg i smerte så fort jeg blir alene. Har vært innlagt mange ganger, og det er VELDIG vanlig å tenke at andre fortjener plassen, de fortjener hjelp, ikke en selv.Selvskading og selvmordstanker er også en del av hverdagen dessverre.. Har vært suicidal i et halvt år nå En ting som er viktig for meg, er at folk forteller meg ofte at de er glad i meg og vil at jeg skal leve. Anbefaler å se ""Back From the Edge" - Borderline Personality Disorder" på youtube Anonymous poster hash: a5554...9eb Det er ikke vanlig med grensepsykose, men det er en del som opplever dissosiasjon. Det er et av de ni trekkene man KAN ha. Det er slett ikke alle som opplever det, og jeg kjenner en del med denne diagnosen. Har den selv også, og jeg har aldri opplevd psykose. Man er heller ikke en "borderliner", man er en person som har borderline pf. En diagnose definerer ikke et menneske, for man er så mye mer enn det.Anonymous poster hash: cdc7a...28d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #10 Del Skrevet 9. juli 2015 Det høres ikke ut som verken borderline eller psykose. Borderline er en personlighetstype som gjenkjennes ved at personen er ustabile i et mønster. Ustabil "utbrudd" er vanlig å bli litt tilfeldig fra tid til annen , men borderlinerne har et mønster på det med at de f.eks MÅ ut å drikke seg dritings for å ha masse vill sex men får de ikke dratt ut å drikke seg driting raserer de leiligheten. Det er når følelser som depresjon eller oppmerksomhetstrang kommer. Psykose kan man se på vedkommende, øynene blir helt anderledes, svarte eller "surrete", personen snakker usammenhengene, i koder, hallusinerer sterkt, er truende mot nære, paranoid, ofte overbevist om at noen skal ta dem eller de skal ta noen, oppfatter virkeligheten helt anderledes. du kan f.eks si kake og den er helt bombesikker på at du egentlig nettopp har sagt militærbukse. Anonymous poster hash: c4f44...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #11 Del Skrevet 12. juli 2015 Det er ikke vanlig med grensepsykose, men det er en del som opplever dissosiasjon. Det er et av de ni trekkene man KAN ha. Det er slett ikke alle som opplever det, og jeg kjenner en del med denne diagnosen. Har den selv også, og jeg har aldri opplevd psykose. Man er heller ikke en "borderliner", man er en person som har borderline pf. En diagnose definerer ikke et menneske, for man er så mye mer enn det.Anonymous poster hash: cdc7a...28d Jeg skrev at man kan havne i grensepsykose. Jeg har også borderline. Jeg vet godt at man ikke er diagnosen sin, og grunnen til at jeg kaller oss\meg\de for borderlinere er fordi det er lettere å si det enn en person med emosjonelt ustabil pf. Anonymous poster hash: a5554...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #12 Del Skrevet 12. juli 2015 Det høres ikke ut som verken borderline eller psykose. Borderline er en personlighetstype som gjenkjennes ved at personen er ustabile i et mønster. Ustabil "utbrudd" er vanlig å bli litt tilfeldig fra tid til annen , men borderlinerne har et mønster på det med at de f.eks MÅ ut å drikke seg dritings for å ha masse vill sex men får de ikke dratt ut å drikke seg driting raserer de leiligheten. Det er når følelser som depresjon eller oppmerksomhetstrang kommer.Psykose kan man se på vedkommende, øynene blir helt anderledes, svarte eller "surrete", personen snakker usammenhengene, i koder, hallusinerer sterkt, er truende mot nære, paranoid, ofte overbevist om at noen skal ta dem eller de skal ta noen, oppfatter virkeligheten helt anderledes. du kan f.eks si kake og den er helt bombesikker på at du egentlig nettopp har sagt militærbukse. Anonymous poster hash: c4f44...537 Det er en stigmatiserende beskrivelse av de med borderline, og slett ikke alle oppfører seg på den måten. Hos mange går det destruktive innover, ikke utover, og det kan være tomhetsfølelse og selvmordstanker. Men nevn hvor i I D-10 eller DSM-IV det er nevnt som et kriterie (det er ni stykker) for å stille diagnosen, at personen er ute etter oppmerksomhet ("oppmerksomhetstrang") - for det er en typisk fordom mot den diagnosen, som ikke har rot i fakta om sykdommen. Shame on you for å spre sånne fordommer.Anonymous poster hash: cdc7a...28d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #13 Del Skrevet 12. juli 2015 Jeg skrev at man kan havne i grensepsykose. Jeg har også borderline. Jeg vet godt at man ikke er diagnosen sin, og grunnen til at jeg kaller oss\meg\de for borderlinere er fordi det er lettere å si det enn en person med emosjonelt ustabil pf. Anonymous poster hash: a5554...9eb Ordet borderline oppstod ved at man før i tiden feilaktig trodde at det var en grensetilstand mot psykose. Så det er en misforståelse at man er grensepsykotisk av å ha EUPF. Psykose er en helt annen tilstand. Men dype depresjoner kan også komme med psykostiske synptomer hos noen, og en del med EUPF kan også få depresjon (i tillegg, ikke som et symptom). Anonymous poster hash: cdc7a...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #14 Del Skrevet 13. juli 2015 Ordet borderline oppstod ved at man før i tiden feilaktig trodde at det var en grensetilstand mot psykose. Så det er en misforståelse at man er grensepsykotisk av å ha EUPF. Psykose er en helt annen tilstand. Men dype depresjoner kan også komme med psykostiske synptomer hos noen, og en del med EUPF kan også få depresjon (i tillegg, ikke som et symptom).Anonymous poster hash: cdc7a...28d Jo takk du, jeg er klar over det etter å ha vært syk i mange år. Man KAN havne i grensepsykose, det finnes faktisk de som gjør det. Liseliten.com har vært i grensepsykose for eksempel. Du kan lese om det på bloggen hennes. Det finnes mange typer psykoser. Anonymous poster hash: a5554...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #15 Del Skrevet 13. juli 2015 Jo takk du, jeg er klar over det etter å ha vært syk i mange år. Man KAN havne i grensepsykose, det finnes faktisk de som gjør det. Liseliten.com har vært i grensepsykose for eksempel. Du kan lese om det på bloggen hennes. Det finnes mange typer psykoser. Anonymous poster hash: a5554...9eb Den KAN mange andre mennesker også gjøre, som enten lider av delresjon eller psykoselidelser. Det jeg ville rette opp er misforståelsen om at dersom man har borderline så betyr det at man er grensepsykotisk, for det gjør det ikke. Det betyr ikke at ikke noen med borderline også kan oppleve psykose I TILLEGG. Jeg har også,vært syk i mange år og har lært mye om sykdommen.Anonymous poster hash: cdc7a...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #16 Del Skrevet 13. juli 2015 Den KAN mange andre mennesker også gjøre, som enten lider av delresjon eller psykoselidelser. Det jeg ville rette opp er misforståelsen om at dersom man har borderline så betyr det at man er grensepsykotisk, for det gjør det ikke. Det betyr ikke at ikke noen med borderline også kan oppleve psykose I TILLEGG. Jeg har også,vært syk i mange år og har lært mye om sykdommen.Anonymous poster hash: cdc7a...28d Ja, alle kan havne i psykoser. Jeg skrev jo bare at mennesker med bpd kan havne i grensepsykose (som alle andre) hva var så galt med det? ... Anonymous poster hash: a5554...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #17 Del Skrevet 13. juli 2015 Det er ikke vanlig med grensepsykose, men det er en del som opplever dissosiasjon. Det er et av de ni trekkene man KAN ha. Det er slett ikke alle som opplever det, og jeg kjenner en del med denne diagnosen. Har den selv også, og jeg har aldri opplevd psykose. Man er heller ikke en "borderliner", man er en person som har borderline pf. En diagnose definerer ikke et menneske, for man er så mye mer enn det.Anonymous poster hash: cdc7a...28d La meg forandre innlegget mitt da, så kanskje du liker det bedre. "Har ikke lest de andre svarene, men jeg er akkurat som venninnen din. Folk med emosjonelt ustabil pf kan havne i psykose som alle andre, men Symptomene du beskriver, er en vanlig hverdag hos mennesker med emosjonelt ustabil pf. Alt er rett og slett lidelse, og jeg ligger ofte å skriker og vrir meg i smerte så fort jeg blir alene. Har vært innlagt mange ganger, og det er VELDIG vanlig å tenke at andre fortjener plassen, de fortjener hjelp, ikke en selv. Selvskading og selvmordstanker er også en del av hverdagen dessverre.. Har vært suicidal i et halvt år nå En ting som er viktig for meg, er at folk forteller meg ofte at de er glad i meg og vil at jeg skal leve. Anbefaler å se " " på youtube :)" Anonymous poster hash: a5554...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #18 Del Skrevet 13. juli 2015 La meg forandre innlegget mitt da, så kanskje du liker det bedre. Anonymous poster hash: a5554...9eb Det har ikke noe med om jeg liker innlegget ditt eller ikke å gjøre. Det har med å gjøre å ikke spre misoppfatninger og misforståelser om lidelsen, at folk feilaktig får inntrykk av at dem med borderline konstant er (grense)psykotiske for eksempel. Ellers er jeg enig i det andre du skriver. Skal se filmen på youtube Anonymous poster hash: cdc7a...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #19 Del Skrevet 13. juli 2015 Nei det høres ikke ut som i nærheten av noe psykose selvom hun hører stemmer. Det hører mere hjemme i schizotyp/fren kategorien, og mange borderlinere får også en schizo diagnose. Inkludert meg selv, som kjenner meg veldig igjen i det du skriver. psykose er mere at man er totalt virkelighets fjern (de skal drepe meg, der er de som skal forgifte meg, jeg må drepe de for å overleve) og uttaggerende uten sperring og selvinnsikt mens man er psykotisk. Anonymous poster hash: c4f44...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #20 Del Skrevet 14. juli 2015 Nei det høres ikke ut som i nærheten av noe psykose selvom hun hører stemmer. Det hører mere hjemme i schizotyp/fren kategorien, og mange borderlinere får også en schizo diagnose. Inkludert meg selv, som kjenner meg veldig igjen i det du skriver.psykose er mere at man er totalt virkelighets fjern (de skal drepe meg, der er de som skal forgifte meg, jeg må drepe de for å overleve) og uttaggerende uten sperring og selvinnsikt mens man er psykotisk. Anonymous poster hash: c4f44...537 Hvor har du det fra at "mange borderlinere også har en scizo diagnose"? Kan du linke til artikker som støtter påstanden din? Og mener du schitzotyp personlighetsforstyrrelse eller schizofreni? Anonymous poster hash: cdc7a...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå