AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #1 Skrevet 6. juli 2015 Hva er forskjellen?? Og hva er hva?? Er Melange smør eller margarin? Og soft flora, brevet osv, er det smør eller margarin? Hvis det er margarin, hva er smør fornoe?? Skjønne det ikke..Anonymous poster hash: a0175...eed
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #2 Skrevet 6. juli 2015 Brelett, bremykt*Anonymous poster hash: a0175...eed
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #3 Skrevet 6. juli 2015 Det er ganske enkelt. Smør er laget av melk. Margarin er laget av plantefett. Og det er ganske stor forskjell på smaken. Det er tydelig merket på pakken(e) om det er smør eller margarin - eller en blanding. Er det smør, så står det tydelig "Smør" på pakken. Melange er margarin. Soft Flora er margarin. Anonymous poster hash: f6167...e2f 4
alabaster Skrevet 8. juli 2015 #4 Skrevet 8. juli 2015 Som personen over skriver; Smør er laget av melk/fløte fra kua, mens margarin er fremstilt av plantefett. Meierismør er rent smør. Soft flora er ren margarin, d.v.s. kun plantefett. Om jeg husker riktig så er Brelett 60/70% margarin og 30/40% smør (smør for smakes skyld) Bremykt er også en blanding, men inneholder mer smør enn margarin (70% -30% tror jeg). Melange tror jeg også er en blanding pga. navnet (melange = blanding på fransk), men jeg er usikker.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #6 Skrevet 8. juli 2015 Margarin er mye greiere til pålegg, fordi det er mye mykere Smør er nesten helt hardt når det har stått i kjøleskapet. Du kan bruke margarin til steking, baking, pålegg osv, men noen kaketyper (spesielt tørre kaker som julekaker) bør man ha smør i. Anonymous poster hash: 67b97...a77
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #7 Skrevet 8. juli 2015 Men hvorfor bruker man ikke melange på brødskiva hvis det er margarin? Det smaker jo pyton på brødskive liksom.. Anonymous poster hash: a0175...eed
Gjest Rossin Skrevet 12. juli 2015 #8 Skrevet 12. juli 2015 (endret) For min del vil jeg dele dette inn i tre grupper: Tradisjonell margarin som Melange: Dette inneholder en- og flerumetta fett som har gjennomgått en ganske lang prosess (først raffinering, så hydrogenering). Dette "herder" fettet. Fettsyrene blir metta, og derfor harde. For at det skal ligne og smake på smør, tilsettes det litt melkestoffer, farge og diverse annen aroma. Smør: Lages av fløte. Den tredje gruppa er alle de margarinentypene som ikke inneholder herda fett, som Vita Hjertegod osv. De er egentlig mer like majones, fordi man har fått flytende fett til å få en fast form ved hjelp av emulgatorer. Innenfor denne kategorien har du også "lette" margariner. Lett-typene inneholder en stor mengde vann, rett og slett. For de som heller vil hente kaloriene fra flere brødskiver Hvis man er redd for metta fett (omdiskutert tema), så er det ikke egentlig noe stress å spise Vita Hjertegod osv. De er ganske "rene" produkter. Men melange er det bare å styra unna - hvis man uansett er redd for metta fett, så kan man bruke vanlig smør. Det smaker hundre ganger bedre. Selv bruker jeg bare vanlig smør. Endret 12. juli 2015 av Rossin
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #9 Skrevet 12. juli 2015 Smør er jo best til absolutt alt, er oppvokst med margarin og jeg hatet det. Anonymous poster hash: c1b06...243 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #10 Skrevet 12. juli 2015 For min del vil jeg dele dette inn i tre grupper: Tradisjonell margarin som Melange: Dette inneholder en- og flerumetta fett som har gjennomgått en ganske lang prosess (først raffinering, så hydrogenering). Dette "herder" fettet. Fettsyrene blir metta, og derfor harde. For at det skal ligne og smake på smør, tilsettes det litt melkestoffer, farge og diverse annen aroma. Smør: Lages av fløte. Den tredje gruppa er alle de margarinentypene som ikke inneholder herda fett, som Vita Hjertegod osv. De er egentlig mer like majones, fordi man har fått flytende fett til å få en fast form ved hjelp av emulgatorer. Innenfor denne kategorien har du også "lette" margariner. Lett-typene inneholder en stor mengde vann, rett og slett. For de som heller vil hente kaloriene fra flere brødskiver Hvis man er redd for metta fett (omdiskutert tema), så er det ikke egentlig noe stress å spise Vita Hjertegod osv. De er ganske "rene" produkter. Men melange er det bare å styra unna - hvis man uansett er redd for metta fett, så kan man bruke vanlig smør. Det smaker hundre ganger bedre. Selv bruker jeg bare vanlig smør. Smør, spesielt tine sin, smaker jo py! Jævlig ettersmak 😐 Soft flora ❤Anonymous poster hash: 97d11...5c1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 Tilleggsopplysning: Smør kan også lages av rømme. Dette gjelder fransk smør, og feks Rørossmør. Og Brimi-smøret er såvidt jeg vet laget av en miks av rømme og fløte. Anonymous poster hash: 7f5e9...b16
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 Margarin er mye greiere til pålegg, fordi det er mye mykere Smør er nesten helt hardt når det har stått i kjøleskapet.Anonymous poster hash: 67b97...a77 Ikke ha det i kjøleskapet,så er slipper du problemet? Anonymous poster hash: 63dc2...11a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #13 Skrevet 13. juli 2015 Tilleggsopplysning: Smør kan også lages av rømme. Dette gjelder fransk smør, og feks Rørossmør. Og Brimi-smøret er såvidt jeg vet laget av en miks av rømme og fløte. Anonymous poster hash: 7f5e9...b16 Nå er jo rømme syrnet følte så det er jo bare flisespikkeri Anonymous poster hash: fa31f...04d
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #14 Skrevet 13. juli 2015 Nå er jo rømme syrnet følte så det er jo bare flisespikkeri Anonymous poster hash: fa31f...04d Det gir en klar smaksforskjell, og var ment som en saksopplysning. Helt gratis! Anonymous poster hash: 7f5e9...b16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå