Gå til innhold

Hva er et "super-kosthold" og er det individuelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere.

Det finnes trolig mange svar på forumet om dette, men som mange andre sier, er det lettere å spørre på nytt enn å begynne å grave etter "svar".

Here we go...Jeg anser meg selv som sunn da jeg spiser variert, mye frukt og grønt. Jeg har ikke veid meg på ett par mnd, men sist jeg var på vekten var jeg 62kg (er 170cm høy). Dette er veldig bra, men ikke det jeg fokuserer på. Hvordan jeg ser ut har der imot alt å si...ettersom jeg trener styrke opp til 4 ganger i uka og sykler hver dag kan jeg ikke forvente at vekten skal være så lav. Men jeg ønsker å gå ned i fettprosent.  

Jeg hører stadig om super-kosthold for det ene og det andre, men hva er "super-kostholdet" for å gå ned i fettprosent?
Noen som har forslag til rimelige kilder til protein og sunne karbohydrater? Ja, takk til oppskrifter også.

Takk :)

Anonymous poster hash: e31e6...009
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lavest mulig vekt og lavest mulig fettprosent er ikke det du bør strebe etter, og hvis du er kvinne - husk at kvinner skal ha en viss mengde fett på kroppen. Fitnessfolk senker fettprosenten bare i korte perioder før konkurranser... håper du ikke har urealistiske/usunne mål. Men for å gå ned i fettprosent er superdietten sånn: du må spise færre kalorier enn du forbruker, samtidig som du vedlikeholder muskelmassen, eller spise med et lite overskudd mens du bygger muskelmasse. 

Karbohydrater er karbohydrater, og er stort sett billig. Fett er også relativt billig, og det er ingen grunn til å være redd for fett, det er viktig for mange prosesser, og sunn mat (måltider) som smaker godt har en bra balanse mellom fett, karbo og protein. Protein er det dyreste makronæringsstoffet (kanskje bortsett fra alkohol...) og man bør ikke overdrive inntaket. Overskudd blir brukt som "brensel" eller lagret - for mye kan gi nyreproblemer (men da snakker vi mengder) og for lite kan gjøre deg slapp og sulten. 1 til 1,8 gram pr kilo kroppsvekt er passe. Hvis du ikke er av dem som synes "en brødskive med lettmargarin og lettsyltetøy og et glass juice" er en grei frokost, er et vanlig norsk kosthold tilstrekkelig.

Billige proteinkilder kan du google, feks er en oversikt her http://fitnessbloggen.no/pristest-proteiner/- jeg kan ikke gå god for matten, og jeg ville også ha tatt med sild - sardiner, sursild eller enda billigere: kryddersild, bare å legge i vann og skjære opp, dritbillig, og godt hvis du liker det :)

Endret av Pringle
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lavest mulig vekt og lavest mulig fettprosent er ikke det du bør strebe etter, og hvis du er kvinne - husk at kvinner skal ha en viss mengde fett på kroppen. Fitnessfolk senker fettprosenten bare i korte perioder før konkurranser... håper du ikke har urealistiske/usunne mål. Men for å gå ned i fettprosent er superdietten sånn: du må spise færre kalorier enn du forbruker, samtidig som du vedlikeholder muskelmassen, eller spise med et lite overskudd mens du bygger muskelmasse. 

Karbohydrater er karbohydrater, og er stort sett billig. Fett er også relativt billig, og det er ingen grunn til å være redd for fett, det er viktig for mange prosesser, og sunn mat (måltider) som smaker godt har en bra balanse mellom fett, karbo og protein. Protein er det dyreste makronæringsstoffet (kanskje bortsett fra alkohol...) og man bør ikke overdrive inntaket. Overskudd blir brukt som "brensel" eller lagret - for mye kan gi nyreproblemer (men da snakker vi mengder) og for lite kan gjøre deg slapp og sulten. 1 til 1,8 gram pr kilo kroppsvekt er passe. Hvis du ikke er av dem som synes "en brødskive med lettmargarin og lettsyltetøy og et glass juice" er en grei frokost, er et vanlig norsk kosthold tilstrekkelig.

Billige proteinkilder kan du google, feks er en oversikt her http://fitnessbloggen.no/pristest-proteiner/- jeg kan ikke gå god for matten, og jeg ville også ha tatt med sild - sardiner, sursild eller enda billigere: kryddersild, bare å legge i vann og skjære opp, dritbillig, og godt hvis du liker det :)

Jeg er kvinne ja,.

Slik jeg forstår det, er verken tanken eller hensikten bak ønsket redusert fettproset usunn. Jeg har i utgangspunktet litt ekstra, med andre ord en del å gå på. Fettet ligger spesielt rundt mage og lår,og jeg legger svært fort på meg.

Jeg har laget et treningsopplegg som passer meg godt, men kunne tenke meg mer motivasjon....slik at jeg takler å løpe intervaller etter styrketrening :)

Jeg er ofte sulten når jeg legger meg, mulig dette kommer av at jeg ikke spiser nok ila. dagen.

Hva jeg spiser og gjør av aktivitet ila. en dag er varierende, men kan ta utgangspunkt fra idag:

- Frokost: to husmann knekkebrød med mager ost, paprika og agurk. 1 liter vann til kosttilskudd, 1 kopp kaffe.

- Aktivitet/gjøremål: Vaske og støvsuge (1 time), etterfulgt av en time med styrketrening (ink. roing halvveis i styrkeøkten) og intervaller.

- Mellommåltid: proteinshake og halvt eple

- Aktivitet/gjøremål: rydde vaske litt mer (2 timer)

- Middag: 1 laksefilet, litt byggris, brokkoli, paprika og 1ss lettrømme.

- Kvelds: 1 lite rugrundstykke med hjemmelaget syltetøy.

Drikker ca 3 liter vann daglig.

Vanligvis har jeg også mellommåltid mellom middag og kvelds:

- Mellommåltid: fryst ananas, jordbær og druer (dette er UBER godt!!) 1 kopp te.

Tenker at dette burde holde lenge...men likevel oppstår det i blant at jeg blir sulten 2 timer etter kvelds når jeg har lagt meg. Døds irriterende :S

Anonymous poster hash: e3d18...0ee

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt å summere kaloriene i det du får i deg på en dag?

Bare for å se hvor mange kalorier du faktisk spiser?

(Det finnes mange apper og nettsider som hjelper deg med dette.)

Sånn ut ifra at du er ganske aktiv, med trening og husvask/andre aktiviteter, så ser det ut som om du spiser litt lite, synes jeg. Og at det er derfor du kanskje legger deg sulten.  

Anonymous poster hash: 1e1b6...bec
  • Liker 2
Skrevet

Sånn jeg ser det så spiser du for lite. Du bryter ned muskler og kropp. Er ikke rart du er sulten når du legger deg.

Grovt regnet kommer jeg knapt til 1000 kcal.

Med dette kostholdet og så lite mat kan du bare droppe styrken for du dreper all progresjon og du kan glemme å ha nok energi til kardio i tillegg.

Du er 170 høy skal minst ha i deg 1500 kcal uten noen form for trening. Dagene du trener styrke bør du minst ha i deg 1800 kcal og med kardio i tillegg minst 3-500 kcal ekstra(alt etter hvor langt du løper. Du brenner ca din egen kroppsvekt per km).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Æææ herlighet!! Litt skummelt å høre hva det mulig kan gjøre med kroppen min... Då er det bare å endre litt på kostholdet ja...ikke bare litt 😂 Tusen Takk for tilbakemeldinger! Jeg har ikke regnet på det da jeg ikke egentlig teller kalorier lengre. Foretrekker å lytte til kroppen,og justere ut ifra om jeg kjenner meg bra eller ei. Men ja, får begynne å spise egg til frokost (y)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på et trenings-/kostholdopplegg (x-shape challenge) hvor det var stor fokus på kombinasjonen kosthold-trening for å øke muskelmasse og redusere fettprosent. Med din vekt og 4 styrketreninger i uken kom det opp at du skal spise over 2000 kalorier til dagen med riktig sammensetning av makroer. Du har helt klart mye å gå på i forhold til kost.

En annen ting kan være å få målt kroppssammensetningen på en Tanitavekt. Du kan bli positivt overrasket og muligens fått satt deg noen realistiske mål.

Jeg fikk i alle fall en oppvekker i forhold til realistiske målsetninger. Med en målt muskelmasse på 58kg sier det seg selv at det ikke er et realistisk mål å komme under 70kg og forsatt være sunn. Er 174cm høy og var ikke da veldig godt trent. Etter målingen har nytt mål blitt justert til å beholde muskelmasse, samtidig som fettprosenten skal ned til mellom 20 og 25%. Noe som er et realistisk mål.

Anonymous poster hash: 9f767...61a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var med på et trenings-/kostholdopplegg (x-shape challenge) hvor det var stor fokus på kombinasjonen kosthold-trening for å øke muskelmasse og redusere fettprosent. Med din vekt og 4 styrketreninger i uken kom det opp at du skal spise over 2000 kalorier til dagen med riktig sammensetning av makroer. Du har helt klart mye å gå på i forhold til kost.

En annen ting kan være å få målt kroppssammensetningen på en Tanitavekt. Du kan bli positivt overrasket og muligens fått satt deg noen realistiske mål.

Jeg fikk i alle fall en oppvekker i forhold til realistiske målsetninger. Med en målt muskelmasse på 58kg sier det seg selv at det ikke er et realistisk mål å komme under 70kg og forsatt være sunn. Er 174cm høy og var ikke da veldig godt trent. Etter målingen har nytt mål blitt justert til å beholde muskelmasse, samtidig som fettprosenten skal ned til mellom 20 og 25%. Noe som er et realistisk mål.

Anonymous poster hash: 9f767...61a

Jeg har fått målt kroppssammensetningen på treningssenteret for ett år siden, da gikk jeg gråtende ut.

Jeg veide da 66,6 kg, og fikk høre følgende:

- Proteiner og mineraler var normalt, og normalt med kroppsvann.

Men, i følge dem var jeg over normalen på fett, under midjemål kalte de meg overvektig, og svak (musklaturmessig)....og ikke nok med det men så fikk jeg høre at livsstilen min var UTRYGG..

Jeg hadde da slitt med kroppsbildet (noe jeg ikke gjør lengre :) ) og anså meg selv som normalt sunn.

så...

For et halvt år siden bestemte jeg meg for å prioritere penger til slik scanning, og fikk gjennomført 2-3 i løpet av 1 1/2 mnd. Jeg fikk da høre at de ikke hadde sett så stor forandring på så kort tid ved unntak av de som konkurrer. Jeg hadde gått opp nærmere 2 kg i muskler og ned 4 kg i fett. men så tok skolen knekken på meg, og det ble pasue fra trening. 

Hva med å spise en boks tunfisk for dagen?

Hva spiser dere i løpet av en dag? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...