Gå til innhold

Vurdering av verdier på blodprøver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på blodprøver idag. Jernnivå på 8 og ferritin på 4, må ta tilskudd. Er dette veldig lavt? B12 var på 173, bør jeg ta tilskudd?

Anonymous poster hash: d154a...803

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på blodprøver idag. Jernnivå på 8 og ferritin på 4, må ta tilskudd. Er dette veldig lavt? B12 var på 173, bør jeg ta tilskudd?

Det burde du vel ta opp med vedkommende som tok prøvene.

Anonymous poster hash: f016b...0a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på blodprøver idag. Jernnivå på 8 og ferritin på 4, må ta tilskudd. Er dette veldig lavt? B12 var på 173, bør jeg ta tilskudd?Anonymous poster hash: d154a...803

Du får ikke gode svar på dette uten et helhetsbilde som vurderes av noen med fagkompetanse. Du må snakke med legen din, for svar du får her kan ikke brukes til noe, siden de ikke er kvalitetssikret.

Anonymous poster hash: f8f5f...ca2

AnonymBruker
Skrevet

Ja,skjønner det, men legen er på ferie så tenkte bare å høre om noen hadde noen erfaringer e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Synes det er unødvendig å svare at ts skal snakke med legen som tok blodprøvene, det er jo en grunn til at hun spør oss.

Her er normalverdiene de bruker på Unilab:

Referanseverdier

Anemi

S-Jern

9,0 - 34,0

µmol/L

NORIP

S-Transferrin

2,0 - 3,3

g/L

NORIP

S-Transferrinmetning*

K 18 - 49
K > 50
 M > 18 

10 - 50
15 - 50
16 - 57

%

NORIP 

S-Ferritin

K

M

10 - 165

32 - 355

µg/L

Lavere verdier
hos barn ½-15 år

Håper det var til hjelp :-)

Anonymous poster hash: ad78a...534
AnonymBruker
Skrevet

Har fått svar på blodprøver idag. Jernnivå på 8 og ferritin på 4, må ta tilskudd. Er dette veldig lavt? B12 var på 173, bør jeg ta tilskudd?Anonymous poster hash: d154a...803

Du har tomme jernlagre, så enkelt er det. Legen burde sendt med en vurdering eller forklaring.

Spis jerntabletter slik legen har anbefalt. Står der ikke spesifikk jernpreperat med navn, går du på apoteket og snakker med en farmasøyt. Niferex er dyr men effektiv. Det vil ta deg noen mnd. Å få fyllt opp jernlagrene dine.,

Anonymous poster hash: 56edf...e25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Synes det er unødvendig å svare at ts skal snakke med legen som tok blodprøvene, det er jo en grunn til at hun spør oss.

Referanseverdier

Anemi

S-Jern

9,0 - 34,0

µmol/L

NORIP

S-Transferrin

2,0 - 3,3

g/L

NORIP

S-Transferrinmetning*

K 18 - 49

K > 50

M > 18 

10 - 50

15 - 50

16 - 57

%

NORIP 

S-Ferritin

K

M

10 - 165

32 - 355

µg/L

Lavere verdier

hos barn ½-15 år

Å i ts resultatene er en ting,men om vedkommende skal ta tilskudd eller ikke er da vitterlig ikke opp til oss. Og vanlig praksis er vel at hvis legen mener at man skal ta noen så gir man vel beskjed om det samtidig som man gir svar på prøvene. 

Anonymous poster hash: f016b...0a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man ligger såpass lavt i jern så er det helt vanlig og uproblematisk å ta jerntilskudd. Jern er kun farlig å ta om man allerede har for mye jern i kroppen, noe som ts definitivt ikke har med de verdiene.

Bare ta jerntilskudd du, ts. Hvis verdiene fortsetter å gå nedover vil du ende med blodmangel og elendig form, noe jeg ikke anbefaler.

Når det gjelder B12 er jeg mer usikker. Det heter seg at verdier under 150 ansees som mangel og gir grunn for å starte opp med tilskudd. Men om du ligger lavt nok til å ta tilskudd aner jeg ikke. Det kommer vel an på formen din og hvor legen mener grensene går.

Anonymous poster hash: ec1d2...989
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Referanseverdier

Anemi

S-Jern

9,0 - 34,0

µmol/L

NORIP

S-Transferrin

2,0 - 3,3

g/L

NORIP

S-Transferrinmetning*

K 18 - 49

K > 50

M > 18

10 - 50

15 - 50

16 - 57

%

NORIP

S-Ferritin

K

M

10 - 165

32 - 355

µg/L

Lavere verdier

hos barn ½-15 år

Dette er jo kun til hjelp dersom blodprøvene til ts er analysert på unilab. Alle laboratorier har litt ulike normalområder.

Ts: snakk med legen din, eneste som kan gi deg riktige svar i forhold til din tilstand og helse :)

Anonymous poster hash: 08e54...015

AnonymBruker
Skrevet

KAN FOLK ØESE HVA SOM STÅR I HI?

Må ta tilskudd.

Bør jeg ta tilskudd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferritin på 4 er veldig lavt ja. Er blodgiver selv, og er jeg nede i ferritin på 15/20 (noe sånt..) pleier de å sende med meg ekstra brett med jerntabeletter.

Hadde det vært jeg som hadde B12 på 173 hadde jeg startet på tabeletter til jeg fikk snakket med legen. 173 er lavt (referanseområdet til Haukeland er 175-700). Det er heller ikke farlig å ha høy B12.

Du kan lese mer her www.analyseoversikten.no

Anonymous poster hash: 0b0f3...a78
AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt dumt å uttale seg når man ikke har hele bildet. Prøvesvar alene kan være indikative, men man MÅ ha flere opplysninger enn det for å kunne velge behandlingsstrategi.

Hvorfor vil ikke folk snakke med legene sine og få informasjon som man kan stole på?

Skrevet

Du bør virkelig spørre en lege ift tilskudd eller ikke. Men når det gjelder B12 verdier kan jeg si at 173 er i utg.pkt normal verdi, alt over 150. MEN verdier mellom 150 - (250?) regnes som usikre ift mangel. Altså er er du 150 > helt sikkert mangel og < 250? Helt sikkert ingen mangel. Men mellom der er det usikkert. Du kan ha en verdi der og ha eller ikke ha en mangel.

Jeg hadde verdier mellom 160-200 over To-tre mnd. Var veldig sliten og energiløs. Legen vurdert det til at jeg sannsynligvis hadde mangel, og jeg fikk resept på sprøyter jeg måtte ta. Tok B12 kur, og ble bedre.

Gjest Sunhands
Skrevet

Det er fortsatt dumt å uttale seg når man ikke har hele bildet. Prøvesvar alene kan være indikative, men man MÅ ha flere opplysninger enn det for å kunne velge behandlingsstrategi.

Hvorfor vil ikke folk snakke med legene sine og få informasjon som man kan stole på?

Det er vel ingen vits i å komplisere det hele heller. Jeg kan lett si til TS at hun gjerne kan ta litt B12 i en periode. Det er et vannløselig vitamin, så det gjør ikke noe om man havner over normalverdiene. Bør nok også se på kostholdet sitt for å forebygge så lave tall.

Skrevet

Jernnivå på 8 er veldig lavt ja.Rart at legen ikke ga noe nærmere beskjed,det har kanskje skjedd en glipp her?

Jeg hadde jernnivå på 6, 9 og senere 11 i fjor.Har nå kommet meg opp på 18 ved å ta 1 kapsel Niferex daglig.De selges reseptfritt på apoteket.Fikk beskjed om at jeg kunne ta 1 kapsel morgen og 1 kapsel kveld om magen tålte det (Niferex kan gi litt mageproblemer,særlig i starten av behandlingen).De må tas på tom mage,gjerne sammen med appelsinjuice da c-vitaminet i juicen fremmer jernopptaket. Spør gjerne en farmasøyt på apoteket.

Et annet alternativ er å bestille time hos en annen lege og ta med prøvesvarene.Det er veldig viktig å finne årsaken bak de lave verdiene.Hos ellers friske personer skyldes det ofte jernfattig kosthold og/eller at man blør mye når man har mensen.Men det kan også skyldes andre ting,så diskuter med legen.

For å øke jernnivået kan du også be legen sette jernsprøyter.Du bør også få legen til å følge opp behandlingen.Jeg tar nye prøver hver 3.mnd.for å sjekke at nivåene ikke har gått ned igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jernnivå på 8 er veldig lavt ja.Rart at legen ikke ga noe nærmere beskjed,det har kanskje skjedd en glipp her?

Jeg hadde jernnivå på 6, 9 og senere 11 i fjor.Har nå kommet meg opp på 18 ved å ta 1 kapsel Niferex daglig.De selges reseptfritt på apoteket.Fikk beskjed om at jeg kunne ta 1 kapsel morgen og 1 kapsel kveld om magen tålte det (Niferex kan gi litt mageproblemer,særlig i starten av behandlingen).De må tas på tom mage,gjerne sammen med appelsinjuice da c-vitaminet i juicen fremmer jernopptaket. Spør gjerne en farmasøyt på apoteket.

Et annet alternativ er å bestille time hos en annen lege og ta med prøvesvarene.Det er veldig viktig å finne årsaken bak de lave verdiene.Hos ellers friske personer skyldes det ofte jernfattig kosthold og/eller at man blør mye når man har mensen.Men det kan også skyldes andre ting,så diskuter med legen.

For å øke jernnivået kan du også be legen sette jernsprøyter.Du bør også få legen til å følge opp behandlingen.Jeg tar nye prøver hver 3.mnd.for å sjekke at nivåene ikke har gått ned igjen.

Hva kan være årsak til slike lave tall, foruten kosthold?

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan være årsak til slike lave tall, foruten kosthold? Anonymous poster hash: d154a...803

Hos kvinner er årsaken menstruasjon, vanligvis. Kombinert med enten dårlig/jernfattig kosthold og eller dårlig opptak av jern fra tarm.

Men der kan og være andre sykdommer som er en bakenforliggende årsak. Å gå inn på dette her er ikke riktig. Det er en vurdering og utredning som hører hjemme på et legekontor/sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...